Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Geinig verhaal, kan ook in Nederland voorkomen: http://www.topagrar.com/news/Rind-Rindernews-Woelfe-verfolgen-Spaziergaengerin-1707906.html Vrouw loopt met twee honden door een wolven territorium en de wolven willen eens even kennismaken met de indringers (de honden) Uiteraard om hun kracht in te schatten en hen te verjagen uit hun territorium. Wolven vallen zeker honden aan omdat zij hen als wolven zien, indringers in hun territorium, dat ze willen / moeten verdedigen omdat dit hun leven is. De vrouw is bang geworden en kreeg een zenuwinzinking, dus is eigenlijk wel gewond geraakt door de wolven Geestelijk, niet fysiek. Er moest een arts bijkomen.


We moeten eens nadenken hoe we hier mee omgaan. Moeten we straks het wandelen met honden in het bos gaan verbieden? Of zijn waarschuwingsborden genoeg?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Duitsland wordt er al over nagedacht of de wolf naar Friesland zal komen, het Duitse Friesland dan, wat ook Ost Friesland genoemd wordt en naast Groningen ligt, tussen Emden en Bremen, tegen de waddenzee aan, een landschap dat erg goed vergelijkbaar is met Friesland en Groningen, een landelijk gebied met een krimpende bevolking. http://www.nwzonline.de/friesland/wirtschaft/wolfs-revier-in-friesland-fraglich_a_24,0,880003220.html Hun conclusie is dat wolven eigenlijk geen bossen nodig hebben en dat er voldoende eten is, dus dat het best zou kunnen, maar dat het vele verkeer wel z'n tol zal eisen.

Daar kan ik me wel in vinden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#1082
Citaat van: Freek Verkerk op februari 17, 2015, 11:13:20 AM
Geinig verhaal, kan ook in Nederland voorkomen: http://www.topagrar.com/news/Rind-Rindernews-Woelfe-verfolgen-Spaziergaengerin-1707906.html Vrouw loopt met twee honden door een wolven territorium en de wolven willen eens even kennismaken met de indringers (de honden) Uiteraard om hun kracht in te schatten en hen te verjagen uit hun territorium. Wolven vallen zeker honden aan omdat zij hen als wolven zien, indringers in hun territorium, dat ze willen / moeten verdedigen omdat dit hun leven is. De vrouw is bang geworden en kreeg een zenuwinzinking, dus is eigenlijk wel gewond geraakt door de wolven Geestelijk, niet fysiek. Er moest een arts bijkomen.


We moeten eens nadenken hoe we hier mee omgaan. Moeten we straks het wandelen met honden in het bos gaan verbieden? Of zijn waarschuwingsborden genoeg?
het vreemde vind ik hier, er was al heel lang bekend dat er wolven rondzwierven daar, en mij maak je niet wijs dat de vrouw er niks van wist... en dan nog iets waarom zou je geestelijk krankzinnig worden als er wolven komen die het op je honden voorzien hebben, ik lees ook iets van lichmelijke beperking met rollator dan ga je toch niet in diep in bos wandelen al heb je nog een auto. als het mij overkomt zou ik naar hoofdwegen terug gaan of in noodgeval loslaten is niet leuk maar voor eigen veiligheid beter. in elkgeval hoop ik niet dat de wolven darvan de schuld krijgen en de vrouw een lesje heefd geleerd om in wolven gebied niet te ver te gaan dwalen met honden.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op februari 17, 2015, 11:46:46 AM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 17, 2015, 11:13:20 AM
Geinig verhaal, kan ook in Nederland voorkomen: http://www.topagrar.com/news/Rind-Rindernews-Woelfe-verfolgen-Spaziergaengerin-1707906.html Vrouw loopt met twee honden door een wolven territorium en de wolven willen eens even kennismaken met de indringers (de honden) Uiteraard om hun kracht in te schatten en hen te verjagen uit hun territorium. Wolven vallen zeker honden aan omdat zij hen als wolven zien, indringers in hun territorium, dat ze willen / moeten verdedigen omdat dit hun leven is. De vrouw is bang geworden en kreeg een zenuwinzinking, dus is eigenlijk wel gewond geraakt door de wolven Geestelijk, niet fysiek. Er moest een arts bijkomen.


We moeten eens nadenken hoe we hier mee omgaan. Moeten we straks het wandelen met honden in het bos gaan verbieden? Of zijn waarschuwingsborden genoeg?
het vreemde vind ik hier, er was al heel lang bekend dat er wolven rondzwierven daar, en mij maak je niet wijs dat de vrouw er niks van wist... en dan nog iets waarom zou je geestelijk krankzinnig worden als er wolven komen die het op je honden voorzien hebben, ik lees ook iets van lichmelijke beperking met rollator dan ga je toch niet in diep in bos wandelen al heb je nog een auto. als het mij overkomt zou ik naar hoofdwegen terug gaan of in noodgeval loslaten is niet leuk maar voor eigen veiligheid beter. in elkgeval hoop ik niet dat de wolven darvan de schuld krijgen en de vrouw een lesje heefd geleerd om in wolven gebied niet te ver te gaan dwalen met honden.
Juist mensen die minder intelligent zijn en alles niet goed kunnen inschatten zullen eerder bang worden. Maar die mensen zijn er ook, daar moeten we mee rekening houden. En ik kan me indenken dat ze niet begrijpt dat die wolven het op haar honden hebben voorzien, ze ziet het als een aanval op zichzelf. Voor veel mensen zijn hun honden ook vrijwel kinderen en de dood van hun hond kan aanvoelen als de dood van hun kind.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Noord Duitsland is een wolf waargenomen die vrijwel niet meer bang is voor mensen. Afschot wordt overwogen. http://www.ln-online.de/Lokales/Lauenburg/Moellner-Problem-Wolf-zum-Abschuss-frei
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Deze wolf is ook niet bang voor de auto: http://www.bild.de/regional/hannover/wolf/in-nienburg-gesichtet-39962450.bild.html
Nienburg ligt tussen Hannover en Bremen, ter hoogte van Zwolle en Coevorden, 180 km ten oosten van Coevorden.
Ik reken steeds dat ze 50 km per jaar naar het westen komen, dus over 4 jaar, in 2019 zijn ze in Drente. Maar mogelijk al (veel) eerder.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Ik weet niet of het over dezelfde wolf gaat, maar er is een wolf die zich opvallig gedraagt. http://wendland-net.de/post/wie-mit-verhaltensauffaelligen-woelfen-umgehen-23585 Het opvallende is dat het dier weinig angst heeft voor mensen
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Citaat van: Freek Verkerk op maart 04, 2015, 12:35:22 PM
Ik weet niet of het over dezelfde wolf gaat, maar er is een wolf die zich opvallig gedraagt. http://wendland-net.de/post/wie-mit-verhaltensauffaelligen-woelfen-umgehen-23585 Het opvallende is dat het dier weinig angst heeft voor mensen
Het gaat om twee wolven:
- de eerder genoemde wolf van Mölln (Sleeswijk-Holstein) (waar afschot wordt overwogen, als rubberkogels niet helpen)
- een wolf bij Wildeshausen (Nedersaksen, tussen Bremen en Cloppenburg: maar 100 km van de Nederlandse grens) die ze eerst willen verdoven, "slecht behandelen", van een zender voorzien en dan weer vrijlaten. Gebaseerd op vervolgwaarnemingen kan het met deze wolf dan ook slecht aflopen...

JanHein

stefanhageman

Natuurlijk is het voor de individuele Wolf niet goed mocht deze afgeschoten worden maar je bent toch verder van huis mocht zo'n probleem-Wolf gevoerd worden en dan een keer iemand bijt...
Stefan Hageman


Thijs Fijen

Citaat van: stefanhageman op maart 06, 2015, 09:10:52 AM
Natuurlijk is het voor de individuele Wolf niet goed mocht deze afgeschoten worden maar je bent toch verder van huis mocht zo'n probleem-Wolf gevoerd worden en dan een keer iemand bijt...
Maar wiens schuld is het dan? Zeer zeker niet de Wolf...
Thijs Fijen

Maarte5n

Maarten vd Berg

Arjan Broekhuizen

Wolf gespot bij Meppen (D): http://www.nu.nl/videos/4005799/wolf-gespot-bij-meppen.html

Met videobeelden vanuit een auto.

Edit: zie dat het dezelfde beelden zijn als in het Duitse artikel waarnaar eerder al werd verwezen door Maarten...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

stefanhageman

Citaat van: Thijs Fijen op maart 06, 2015, 12:39:57 PM
Citaat van: stefanhageman op maart 06, 2015, 09:10:52 AM
Natuurlijk is het voor de individuele Wolf niet goed mocht deze afgeschoten worden maar je bent toch verder van huis mocht zo'n probleem-Wolf gevoerd worden en dan een keer iemand bijt...
Maar wiens schuld is het dan? Zeer zeker niet de Wolf...


Natuurlijk is het niet de schuld van de Wolf, daar ben ik het helemaal mee eens, maar zulke situaties zullen zich gewoon gaan voordoen. Dan moet er gewoon strikt gehandeld worden met als resultaat dat men er dan misschien lessen uit leert. Zal helaas wel niet gezien het massaal voeren van Vossen. Aan de andere kant kun je je ook niet veroorloven dat een Wolf iemand aanvalt, dan zal het draagvlak voor Wolven (nog) minder worden. Bovendien zal het vingertje van o.a. boeren en de politiek dan ook beginnen te wijzen met: 'Zie je wel dat het monsters zijn etc.'
Stefan Hageman



H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp


Thijs Fijen

Vanmorgen tegen 8en ook in Erm gefotografeerd (in het dorp). Foto's via Facebook, komen vast nog goed terecht bij Wolven in Nederland.
Thijs Fijen

peterv

tijd om een heel nieuw topic te starten? Onze wolven?
Peter Venema

Maarte5n

Citaat van: peterv op maart 08, 2015, 17:37:20 PM
tijd om een heel nieuw topic te starten? Onze wolven?

Topic wolven in nederland bestaat toch al?
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

#1101
Dit onderwerp: "Wolven bij de buren", was eigenlijk bedoeld om de ontwikkelingen van de wolven bij de buren bij te houden om te zien hoe dicht ze al bij Nederland zijn. En wanneer ze er mogelijk zouden komen. Kennelijk is nu de eerste wolf officieel Nederland binnen gekomen. Ik had op een geven moment bedacht, beetje uitgerekend aan de hand van hun verspreidingssnelheid, dat ze ongeveer in het jaar 2020 in Nederland zouden zijn. Het is dus 5 jaar eerder geworden. Mooi natuurlijk. Deze wolf kan natuurlijk gewoon onder een auto komen of weer teruglopen naar Duitsland. Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar de ontwikkeling in het Nabije Duitsland (Nieder Saksen), is wel zodanigg dat het een deze dagen moest gebeuren. En dit is dan misschien de eerste, afgezien van anderen die al eerder ongemerkt over de grens gekomen zijn, maar het zal zeker niet de laatste zijn.

Het dier leek niet superschuw. Wat moet je daarvan denken. In Nederland is de wolf ook beschermd en in Duitsland ook, dus het heeft ook eigenlijk geen enkele reden om schuw te zijn. In het verleden waren wolven natuurlijk schuw omdat ze gejaagd werden. Het komt natuurlijk vaker voor dat wilde dieren die niet meer gejaagd worden hun schuwheid verliezen en in de nabijheid van mensen leven. De hele stad is er vol mee. Kijk maar naar al de vogels:  meeuwen, duiven, eenden, zwanen, eekhoorntjes, vossen. Ik heb ook wel herten meegemaakt die kwamen bedelen voor voer. Dus dat de wolf niet meer schuw is hoeft geen verontrustend teken te zijn.

De hond is een afstammeling van de wolf en we hebben al veel ervaring met honden. Ik denk dat we in die lijn met de wolf moeten omgaan. De wolf zal zich als een hond gedragen. En dat kan dus heel verschillend zijn. Er worden ook wel honden afgemaakt als ze mensen bijten. Maar de meeste honden zijn leuke dieren. Die verwachting heb ik ook bij wolven.


We hebben een ander onderwerp over Wolven in Nederland. Laten we dit onderwerp: "Wolven bij de buren" blijven gebruiken en vullen met informatie over de wolfen bij de buren, voor zover het relevant is voor ons in Nederland. We kunnen op die manier profiteren van de ervaringen die de buren al hebben. We krijgen ook inzicht in wolvengedrag en wat we kunnen verwachten. Dus nu de wolf terug is hoeven we dit onderwerp niet te sluiten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Ook bij de buren in Duitsland hebben ze te maken met wolven die vrijpostig door bewoonde gebieden lopen, overdag. http://www.badische-zeitung.de/panorama/woelfe-im-wohngebiet-loesen-hitzige-debatten-aus--101531951.html  Het idee begint te circuleren dat de dieren mogelijk gevoerd zijn en uit eenzelfde roedel komen. Dit lijkt aangeleerd gedrag. Zolang ze niet gevaarlijk zijn lijkt mij dat er niets aan de hand is. Het zijn nu wilde herdershonden.  Jammer want zo gaat een gedeelte van het sprookje van de bose wolf toch echt verloren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

H.J. Tromp

Ik hoorde op Radio 1 (naar ik meen zaterdagavond laat) een wolvenkenner zeggen dat de wolf waarschijnlijk uit een roedel op een militair terrein komt, alwaar ook gevoerd werd. Hij gaf hiermee een mogelijke verklaring voor het niet-schuwe gedrag.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp


Freek Verkerk

Men heeft wat meer duidelijkheid over twee wolven die in de buurt van Hamburg zijn waargenomen. http://www.bild.de/regional/hamburg/wolf/herkunft-geklaert-40146760.bild.html


De dieren komen uit West en Oost polen. Flinke afstanden zijn kennelijk voor wolven geen probleem.
Ik stel het me zo voor dat de wolven beginnen te zwerven en dan steeds door territoria lopen van vreemde wolven. Dat ruiken zij ook. Als de territorium eigenaar de indringer ontdekt zal die aangevallen worden. De zwerver moet dan het gevecht aangaan of vluchten. De jonge dieren zullen meestal vluchten en als een wolf een 50 km per dag loopt kunnen ze dan in een maand 1000 km verder zijn. Ze zullen niet in een rechte lijn lopen natuurlijk, maar er zullen zeker wolven uit Polen Nederland kunnen bereiken. Aannemelijk is verder dat een wolf stopt op het moment dat het ergens eten gevonden heeft zonder dat het verjaagd wordt. Dan wordt dat zijn terrotorium en wacht het op een vrouwtje dat blijft hangen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Wolven zwerven door Duitsland. http://www.fuldaerzeitung.de/artikelansicht/artikel/3717218/regional+fulda/wolf en ook al in de buurt van Fulda. Dat is toch middenin Duitsland
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een verhaal over wolven die binnendringen bij een beschermde schaapskudde en in gevecht komen met de daar aanwezige beschermingshonden. http://www.moz.de/lokales/artikel-ansicht/dg/0/1/1377250/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Een website met een overicht van de situatie in Zuid Tirol. http://www.provinz.bz.it/forst/wild-jagd/2819.asp De Italiaanse wolven populatie begint in aanraking te komen met de wolven uit de balkan. EN dat gaat ongeveer gebeuren in Zuid Tirol. en dan ritst zich dat zo door naar het noord Oosten. Ook in Oostenrijk stuiten die populaties dan op elkaar. Oostenrijk is een soort drie soortenpunt want dat wordt ook ongeveer de meest zuidelijke grens van de wolven uit Polen / Duitsland. Voor de gezondheid van de wolven populatie is het uitstekend dat die verschillende subgroepen weer vermengen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk