Freek,
Je bedoelt met vakantie dat het dier in de paartijd even blijft en vertrekt? maar dat is toch vreemd als er geen man is blijf hij toch.
http://www.trmtv.it/home/cronaca/2014_03_31/68352.html
wolven vergiftigd in Italie, echt erg
die dikke wolf in midden lijkt een drachtig vrouwtje.
30 jonge herten dood in 90 dagen,elke 3 dagen 1 jong hert per wolf zou kunnen. maar kan er niet uit opmaken of het gehouden of wilde herten zijn, ik ga voor laatste want je wacht niet 3 maanden met maatregelen om te voorkomen dat er meer slachtoffers zijn, als het gehouden dieren zijn.
Groet Maarten
Maarten ik begreep niet goed waar je het over had, maar ik denk dat het slaat op deze zin in het artikel: "ls Nächstes erwarten die Wissenschaftler Wanderungsbewegungen nach Süden, Richtung Bayerischer Wald. Dort gibt es bereits Indizien für die Anwesenheit eines Wolfes. " Dit is Duits en die Wolves kan ook een mannetje zijn.
De jonge wolven maken na hun eerste jaar steeds grotere tochtjes en dat is niet alleen tijdens de paartijd. Het lijkt me ook dat als ze eenmaal een partner gevonden hebben en een leuk gebied, dat ze niet meer naar hun ouders teruggaan. Het zijn wat dat betreft net mensen

. Een wolf in Bayern betekent nog niets; ik zie gewoon een puber op ontdekkingsreis, meer niet. Wel goed om te lezen dat dit gebied inmiddels verkend wordt.
En over die herten. Ik kreeg uit het artikel de indruk dat het een vrij groot afgesloten terrein was met een 2 meter hoog hek, maar wel zo groot dat er dus minstens 30 jongen rondliepen en waarschijnlijk nog wel 50 ouderen die dan min of meer in vrijheid binnen dat afgesloten terrein rondlopen. Om de zoveel tijd wordt er wat gevangen en geslacht en komt dan op de menukaart. Een jong per dag kan makkelijk. Ik denk dat een wolf eigenlijk zo in een keer er 5 dood en daar dan een paar dagen van eet of misschien wel een week. Maar op het ogenblik denk ik vanwege de nabijheid van de Harz meer aan een lynx.