Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

arjan.kop

Citaat van: Freek Verkerk op juni 03, 2013, 21:55:29 PM
Een artikel over wat verhitte gemoederen nadat wolven 14 schapen gedood hadden. Waarvan een duidelijk aangevreten. http://www.1815.ch/wallis/aktuell/gommer-regierungsstatthalter-droht-mit-abschuss-ohne-bewilligung--105083.html Vreemd en ook mooi eigenlijk dat de wolf nog zulke oude gevoelen kan opwekken.


Als je het van een afstandje bekijkt gaat het om 14 dode schapen a 200 euro is 2800 euro, die allemaal vergoed worden. In een land Zwitserland dat niet tot de armste ter wereld behoort.


Mooie foto van de 14 gedode schapen.  :)

Volgens mij was al eerder opgemerkt dat de schade niet alleen in geld uitgedrukt wordt en dat je een beetje op moet passen met dergelijke uitspraken.

jeroenroelofsen

Citaat van: arjan.kop op juni 04, 2013, 20:38:44 PM
Volgens mij was al eerder opgemerkt dat de schade niet alleen in geld uitgedrukt wordt en dat je een beetje op moet passen met dergelijke uitspraken.
:duim: Niets aan toe te voegen!

Als je vijver leeg gehengeld wordt door kat of reiger denk je namelijk ook niet, ach ik fiets wel ff naar de intratuin (of iets wat er op lijkt) en haal een paar nieuwe. Dat doe je later pas, eerst ben je woest op de onverlaat die dat op zijn geweten heeft.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 04, 2013, 23:20:20 PM
Citaat van: arjan.kop op juni 04, 2013, 20:38:44 PM
Volgens mij was al eerder opgemerkt dat de schade niet alleen in geld uitgedrukt wordt en dat je een beetje op moet passen met dergelijke uitspraken.
:duim: Niets aan toe te voegen!

Als je vijver leeg gehengeld wordt door kat of reiger denk je namelijk ook niet, ach ik fiets wel ff naar de intratuin (of iets wat er op lijkt) en haal een paar nieuwe. Dat doe je later pas, eerst ben je woest op de onverlaat die dat op zijn geweten heeft.


Klopt,  de mensen kennen de echte natuur niet meer. Die wolven zijn ook al bijna 200 jaar niet meer echt in Nederland geweest. Men is het "normaal" gaan vinden dat de natuur gehandicapt is door de afwezigheid van heel veel soorten. Ze vinden het normaal om in een honde drol te stappen, maar om toch normale europese dieren tegen te komen als een wolf, een lynx, een Eland of een Beer, dat is voor veel mensen nog een brug te ver en iets wat je alleen op vakantie kunt verwachten. Er moet nog duidelijk iets een educatie gedaan worden. Een soort "change management", misschien is dat bekender. Mensen hebben altijd moeite met verandering. Over het doorvoeren van verandering, hoe je dat doet, is wel het een en ander bekend. Dat vakgebied heet "change management" . 


Het gaat in stappen stap 1 is het melden dat er een verandering aankomt. Deze discussie is daar een onderdeel van. Dit is het losmaken, het klaarmaken voor de komende verandering, de "Unfreeze", je wilt mensen tenslotte niet teveel verrassen/overvallen.


Stap 2, als men bewust is van een komende verandering; is het daadwerkelijke veranderen. We hebben het er dan over dat regels worden aangepast net als wetgeving, vergunningen, vergoedingen. Beschermingsmaatregelen worden ingevoerd en daadwerkelik de wolven verschijnen en maken hun eerste slachtoffers.  30 schapen per wolf per jaar heb ik begrepen, maar misschien zijn dat Franse cijfers waar men meer schapen heeft. Nederland is meer een koeienland en die zijn net een maatje groter voor een wolf. 


Vervolgens krijgt men dan de situatie dat met gewend is aan de nieuwe situatie, het is onderdeel van het gewone leven geworden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Ja maar daar gaat het helemaal niet om. Simpel afkopen van de schade is niet genoeg. Daar heb je toch een stukje "goodwill" kweken bij nodig.
Geen enkele boer zal staan te juichen als het gebeurd. Vaak hebben ze jaren moeten zwoegen om op het punt te komen waar ze zijn. Zo'n vergoeding helpt daar wel om het bedrijf op poten te houden, maar de onrust gaat daar absoluut niet mee weg.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

arjan.kop

Voor Freek even een plaatje:

Je woont als jonge boer met vrouw en twee kleine kindertjes tussen de velden met schapen. Op een goede morgen liggen er veertien schapen kapot getrokken in het veld, nog geen 100 meter van de tuin waarin je kleuter en peuter spelen. Zou je blij zijn dat er een zeldzaamheid op je grond liep, of zou je je zorgen gaan maken?

Begrijp me niet verkeerd, een boel argumenten die ik langs zag komen vanuit landbouworganisaties zijn ronduit bespottelijk, maar probeer je even te bedenken dat het hier wel mensen betreft en geen robots die schapen produceren om er vervolgens aan te verdienen.

joostheeremans

Maar is het mogelijke gevaar voor de mens een probleem, of de geleden schade (al dan niet economisch)? Want er zijn de afgelopen jaren op boerenbedrijven verschillende ziekten uitgebroken, die zowel economisch en emotioneel schade opleverden en die bovendien een bedreiging bleken voor de menselijke gezond vele malen groter dan de wolf. Ik vind de reacties vanuit de agrarische sector op de wolf daarom nogal overtrokken en naar stemmingmakerij neigen. Er wordt een beeld geschetst alsof ons land uit een stel rondtrekkende herders bestaat en we in elke wei vee hebben, dat rücksichtslos zal worden afgemaakt door een niets ontziend groepje wolven. De voorzitter van LTO Drenthe stelt zelfs: 'Als wolven veel schade aanrichten, moeten we ze terugjagen of afschieten. De wolf heeft geen natuurlijke vijanden en kan zich snel vermeerderen. Desnoods moet de mens de natuurlijke vijand zijn.'

Als er echter extra hygiëne-eisen worden doorgevoerd, om daarmee de kans op veterinaire ziektes te verkleinen, dan zijn de maatregelen ineens overtrokken, is er sprake van betutteling en wordt 'de boeren het werk steeds lastiger gemaakt'. Wat mij betreft heeft de agrarische sector in dit soort natuurkwesties een veel te grote stem en weten ze de wegen naar de landelijke media veel te makkelijk te vinden. De media is daar ook aan schuldig omdat ze agrariërs kennis toedichten die ze niet hebben.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citaat van: joostheeremans op juni 07, 2013, 10:52:09 AM... De voorzitter van LTO Drenthe stelt zelfs: 'Als wolven veel schade aanrichten, moeten we ze terugjagen of afschieten. De wolf heeft geen natuurlijke vijanden en kan zich snel vermeerderen. Desnoods moet de mens de natuurlijke vijand zijn.'...


Gedeeltelijk doet men dat ook in andere landen. "Als wolven veel schade aanrichten" is bijvoorbeeld in Zwitserland gelijk aan meer dan 30 schapen doden per maand of meer dan 40 in 3 maanden. zoiets. Dat vind ik ook terecht. Het moet niet te gek worden. In het Franse plan voor het beheer van wolven staat ook dat men dit jaar maximaal 14 dieren mag afschieten. Zoiets. En dat op een bestand van 200 a 300 dieren, dat met 20 a 30 % per jaar groeit dus een groei van bijna 100 dieren per jaar, dat zal de groei niet stoppen.


Terugjagen is onzin.


De wolf heeft wel natuurlijke vijanden. Er zijn allerlei bacterien, virussen, teken, kortom ziekten die voor hen dodelijk zijn. Daarnaast vallen er veel doden door het verkeer en door de illegale jacht.   


Ik ben het er dus mee eens dat er paal en perk gesteld moet worden aan de wolven. Dat is wat anders dan wat men in Drente heeft voor zwijnen en edelherten, namelijk dat elk dier wordt afgeschoten. 


Natuur is goed voor de mens zeker voor de bejaarde mens in Drente. Het lijkt mij juist goed dat de wolf als toppredator gaat meehelpen aan het natuurlijke beheer van de wildstand in Drente.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hierbij een link naar een verhaal over een wolf in Zwitserland die28 schapen binnen een maand heeft gedood. Bijna wordt daar toestemming gegeven om het dier af te schieten. http://bazonline.ch/wissen/natur/Der-Gomser-Wolf-wird-wohl-bald-abgeschossen/story/31287812


Het is nog niet zeker. Het kunnen namelijk ook meerdere wolven geweest zijn. Ook is het mogelijk dat men de beschermingsmaatregelen niet voldoende vond. Ook is het mogelik dat de wolf wel afgeschoten mag worden, maar dat hij niet gevonden wordt. De vergunning is maar een aantal maanden geldig. Het is wel voorgekomen dat een wolf niet gevonden is en het daarom overleefd heeft. Ook is het wel eens voorgekomen dat er 2 wolven in een dag afgeschoten werden door verschillende jagers. Bleken er meerdere wolven te zijn dan de ene die ze dachten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een kaartje met waar mensen wonen en waar plaats is voor wolven in Duitsland. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pop_density_of_Germany.png
Het is opeens duidelijk waarom de duitse wolven naar Denemarken lijken te trekken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

GijsB

En het is ook meteen duidelijk waarom de eerste bewezen wolf dicht in de buurt van Nederland net over de grens bij Emmen is gevonden.
Gijs

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op juni 11, 2013, 00:44:53 AM
Een kaartje met waar mensen wonen en waar plaats is voor wolven in Duitsland. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pop_density_of_Germany.png
Het is opeens duidelijk waarom de duitse wolven naar Denemarken lijken te trekken.
Denk dat het nog verrassender word als je de plekken waar roedels bekend zijn in tekend in dit plaatje (maar dan wel exact natuurlijk....)
Bijv deze kaart er over heen leggen; http://www.ark.eu/ark/cgi/kaart.cgi?site=wolven;conpag=p000012;w=600;h=350;z=;labels=wolvenroedel,solitaire%20wolf,Frans/Italiaanse%20wolf
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Lowieke

Jeroen.

Freek Verkerk

Citaat van: Lowieke op juni 14, 2013, 01:30:50 AM
Niet bij onze buren, wel opvallend gedrag van een wolf: http://www.calgarysun.com/2013/06/12/motorcyclist-snaps-pics-of-wolf-as-it-chases-him-on-highway


Het lijkt heel gevaarlijk dat wolven moteren achterna zitten. Tot op zekere hoogte is dat natuurlijk ook gevaarlijk. Wolven zijn familie van honden en ik heb als hardloper regelmatig honden achter me aan. Dieren die jagen zoals wolven, maar eigenlijk ook honden en katten, moeten dat jagen ook leren en in die leer / speel fase oefenen ze het jagen door achter willekeurige voorbijgangers aan te gaan. Van katten is ook bekend hoe leuk ze achter een bolletje wol aan kunnen zitten en een hond kan ook heel leuk een weggegooide bal of stok ophalen.
zoiets doen koeien of paarden niet. Met wolven moet je dus wel een beetje oppassen, net als met honden. Maar met honden hebben we al ervaring die bruikbaar is om met wolven om te gaan denk ik.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op juni 14, 2013, 01:41:25 AM
Citaat van: Lowieke op juni 14, 2013, 01:30:50 AM
Niet bij onze buren, wel opvallend gedrag van een wolf: http://www.calgarysun.com/2013/06/12/motorcyclist-snaps-pics-of-wolf-as-it-chases-him-on-highway


Het lijkt heel gevaarlijk dat wolven moteren achterna zitten. Tot op zekere hoogte is dat natuurlijk ook gevaarlijk. Wolven zijn familie van honden en ik heb als hardloper regelmatig honden achter me aan. Dieren die jagen zoals wolven, maar eigenlijk ook honden en katten, moeten dat jagen ook leren en in die leer / speel fase oefenen ze het jagen door achter willekeurige voorbijgangers aan te gaan. Van katten is ook bekend hoe leuk ze achter een bolletje wol aan kunnen zitten en een hond kan ook heel leuk een weggegooide bal of stok ophalen.
zoiets doen koeien of paarden niet. Met wolven moet je dus wel een beetje oppassen, net als met honden. Maar met honden hebben we al ervaring die bruikbaar is om met wolven om te gaan denk ik.
Ja een hond leer je;
-zit
-af
-blijf
-volg
etc
Laten we dat ook gelijk bij alle wolven die (mogelijk) in Nederland komen proberen. Vast dat dat gaat werken..... :duim:

Sorry, wellicht een beetje heel erg cynische reactie, maar hoezo kunnen we met de ervaring van de honden voorkomen dat wolven dit zouden doen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 15, 2013, 23:08:29 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 14, 2013, 01:41:25 AM
Citaat van: Lowieke op juni 14, 2013, 01:30:50 AM
Niet bij onze buren, wel opvallend gedrag van een wolf: http://www.calgarysun.com/2013/06/12/motorcyclist-snaps-pics-of-wolf-as-it-chases-him-on-highway


Het lijkt heel gevaarlijk dat wolven moteren achterna zitten. Tot op zekere hoogte is dat natuurlijk ook gevaarlijk. Wolven zijn familie van honden en ik heb als hardloper regelmatig honden achter me aan. Dieren die jagen zoals wolven, maar eigenlijk ook honden en katten, moeten dat jagen ook leren en in die leer / speel fase oefenen ze het jagen door achter willekeurige voorbijgangers aan te gaan. Van katten is ook bekend hoe leuk ze achter een bolletje wol aan kunnen zitten en een hond kan ook heel leuk een weggegooide bal of stok ophalen.
zoiets doen koeien of paarden niet. Met wolven moet je dus wel een beetje oppassen, net als met honden. Maar met honden hebben we al ervaring die bruikbaar is om met wolven om te gaan denk ik.
Ja een hond leer je;
-zit
-af
-blijf
-volg
etc
Laten we dat ook gelijk bij alle wolven die (mogelijk) in Nederland komen proberen. Vast dat dat gaat werken..... :duim:

Sorry, wellicht een beetje heel erg cynische reactie, maar hoezo kunnen we met de ervaring van de honden voorkomen dat wolven dit zouden doen?
We kunnen het niet voorkomen, maar je moet er normaal mee omgaan. Je moet niet hard gaan wegrennen als je een wolf ziet (of een hond), want dan kan hij denken dat je wil spelen en rent hij achter je aan. Maar als je stil staat en hard gaat schreeuwen heb je de beste kans dat hij gewoon weggaat. Ook slaan met een stok of jas lijkt me effectief. Ik heb gelezen dat een kind met heavy metal music wolven verjaagd heeft.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Die wolf in Goms blijkt voor leuk nieuws te zorgen. Na 28 schapen gedood te hebben mag hij gewoon doorleven (wordt niet afgeschoten) legaal in ieder geval niet, want de schapen waren niet voldoende beschermd  :)  http://bazonline.ch/panorama/vermischtes/Wolf-in-Goms-darf-weiterleben-/story/21173514
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Lijkt me ook niet meer dan normaal. Met zwijnen op de Veluwe gebeurt dit ook, als de afrastering of omheining niet voldoende is, wordt er geen compensatie uitgekeerd aan een gedupeerde boer. Helaas worden in Nederland nog wel vossen doodgeschoten die zich aan kippen te buiten zijn gegaan, terwijl een vos met een deugdelijk kippenhok simpel buiten is te houden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maarte5n

Citaat van: joostheeremans op juni 16, 2013, 12:46:46 PM
Lijkt me ook niet meer dan normaal. Met zwijnen op de Veluwe gebeurt dit ook, als de afrastering of omheining niet voldoende is, wordt er geen compensatie uitgekeerd aan een gedupeerde boer. Helaas worden in Nederland nog wel vossen doodgeschoten die zich aan kippen te buiten zijn gegaan, terwijl een vos met een deugdelijk kippenhok simpel buiten is te houden.

Biologische kippen zijn lastig op te hokken :) en die boeren verliezen er ook geregeld een paar per week aan de vos.
Alleen is dat minder erg uiteraard dan als je als hobby boertje 10 kipjes heb

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Leuk artikel over de wolven in Oostenrijk:
http://steiermark.orf.at/news/stories/2588913/


Leuk om een aantal redenen: Opeens stroom Oostenrijk nu van alle kanten vol, eindelijk.


Ook leuk over de domme houding van de jagerslobby. Ze hebben het over uitzettingen van wolven. Echt onzin, want waar zouden die wolven dan vandaan moeten komen? Misschien dat een enkeling in plaats van een hond een wolf in z'n kennel heeft lopen, maar waar die dan vandaan gekomen is??? En waarom men die dan zou uitzetten? Ik kan me alleen indenken dat een soort illegale dierentuinen te leiden hebben onder ontsnappingen. Ook een van de oorzaken van steeds weer terug kerende "Big Cats"achtige waarnemingen van Panters etc in Engeland en europa.


Leuk ook vanwege de domme uitspraak dat er inmiddels al mensen zijn aangevallen :)   door wolven. Dan had het in de krant gestaan en had ik het gelezen.  Wat wel waar is dat wolven honden als indringers in hun territorium zien en proberen te verdrijven en daarbij soms doodbijten. Komt er winig voor trouwens. Wat ik wel heb gelezen is dat Lynx een jachthond bijna afmaakte die haar jong had gevonden. Moederinstinct; kan ik me iets bij voorstellen. Loslopende honden zijn ook een gevaar voor zichzelf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Hierbij nog een artikel over die tweede wolf in Goms. http://www.suedostschweiz.ch/politik/calanda-wolf-ist-ins-goms-abgewandert?prev=comment%2Freply%2F2831159  Ik bedacht me eigenlijk net dat men daar nog kort geleden in Goms een wolf widen afschieten omdat deze teveel schade had veroorzaakt. Nu duidelijk is dat er 2 wolven rondlopen, minstens, is het niet meer duidelijk welke van de 2 wolven nu al die schapen heeft gedood. Goed maar dat ze het dier toch niet voor afschot hebben vrijgegeven.


Overigens om reden van dat de schapen te slecht beschermd waren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een artikel in het Frans over de wolven in de Alpen:  http://www.ledauphine.com/environnement/2013/06/20/une-soixantaine-de-loups-recenses-dans-le-04


Plus de vertaling van Google translate:



Aan de rand van het zomerseizoen, de schapen op het punt om de weilanden te sluiten. Het grillige weer vertraagde hun klim naar bergweiden en een termijn van respijt aan boeren, die vrezen toegenomen aanvallen van wolven. 40 aanslagen en 104 slachtoffers zijn geïdentificeerd sinds het begin van het jaar in het departement Alpes-de-Haute-Provence op de berg en Breeders Association. De prefectuur moet het aantal aanvallen, maar zei dat 61 slachtoffers. Dit is minder dan in dezelfde periode vorig jaar, vanwege het weer alleen voorwaarden.


Packs veranderen
Fokker Ubaye Yves Derbez tot zelfgenoegzaamheid: "In 2012, waren er ook minder aanvallen aan het begin van het zomerseizoen, maar steeg in de zomer om eindelijk het vorige record overtreffen. "In 2012, 267 aanslagen waren 1000 slachtoffers. Nu, "de wolf is overal" geschikt kwekers, vooral in "Monges Boven Verdon, alsmede nieuwe gebieden in het zuiden van het departement, zonder dat de wolven de kudde zelf," zei de prefectuur. "En er zijn slechts zo veel wolven in pakken," zegt Yves Derbez, of zestig personen in totaal. De eenzame wolf is de meest gevaarlijke, insubordinate aan de hiërarchie van de verpakking worden meer opportunistisch.



Tussen 23 en 29 wolven tot vijf pakjes die in de provincie. Voortplanting is mogelijk met een gemiddelde 2-4 welpen per verpakking. Teams herstructureren op basis van de beschikbare middelen en koloniseren gebieden. Zo genetische analyses bleek de reorganisatie van de Drie Bisdommen-Bachelard pak bestaat uit vijf personen, ontstaan ​​uit de fusie tussen de strips Boven Verdon-Bachelard en Drie bisschappen Ubaye. Het pakket Parpaillon Ubaye, met 3-5 wolven, als gevolg van de splitsing van twee pakjes Beal Ferry en de Parpaillon geëxploiteerd sinds 2007. Zij regeert nu over de vallei naar de Italiaanse grens. Bewegende sommige packs werden waargenomen, zoals de Grand Coyer richting het zuidwesten, gemarkeerd door bewaking reproductie hebben de aanwezigheid van pups en winter bevestigd volgde dat mag vijf personen te identificeren.


Aanwezigheid op lagere hoogten
Hoewel Monges massief blijft een gebied van keuze met de aanwezigheid van de gelijknamige verpakking bestaat uit 5-7 personen, wolven nu naar lagere hoogten. Hun passage werd opgemerkt in de omgeving van Boven-Bleone onder het pak van de drie bisdommen-Bachelard en de Grote Coyer. Het zou een eenvoudige route tussen de twee groepen, of een nieuwe locatie te zijn.


Tot slot, een wolf werd gezien in de enorme Lure Ventoux, een man, bevestiging van de vrees van de boeren in het offensief kolonisatie. Yves Derbez en vrees het moment waarop "zal het duidelijk zijn dat het kan feest op de vlakte." De wolf wordt ook verleend een voorgerecht in december 2012 Barrême met drie gelijktijdige aanvallen op een gebied dat nooit het doelwit van predator eerder was geweest.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RubenWinter

Google translate stelt gelukkig nooit teleur. Als de vertaling niet helemaal op orde is, wordt dat wel gecompenseerd door de lezers aan het lachen te maken.
Maar de hooflijnen zijn wel duidelijk. Interessant artikel.
Groeten,

Ruben Winter

Freek Verkerk

Waarschijnlijk heeft een wolf toegeslagen in Nully. Het is geen fraaie foto: http://www.jhm.fr/departement/actualites/7514-Le-loup-a-attaque-a-Nully maar zo is de natuur. Nully ligt in de Haute-Marne. Redeijk dicht bij België. http://fr.wikipedia.org/wiki/Haute-Marne De wolven komen steeds vaker in Noord West Frankrijk in het nieuws. Het lijkt erop dat de aantallen daar ook toenemen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Niewe meldingen van wolven: http://www.swissinfo.ch/ger/news/newsticker/international/Wolf_reisst_Schafe_auf_der_Schrattenfluh_im_Kanton_Luzern.html?cid=36301930


Ze hebben het over een wolf die al sinds 2009 in dat gebied zit en die de vermoedelijke dader is van een aanval op een schaapskudde. Geinig dat die wolf het dus al 4 jaar uithoud. De overlevingstijd van eenzame wolven kan dus oplopen tot 4 jaar. Wachtend op een vrouwtje :( Of in ieder geval is de aanwezigheid van een vrouwtje niet aangetoond.


Een ander artikel gaat over de aanval op een bewaakte schaapskudde die afgeslagen werd.
[size=78%]http://www.1815.ch/wallis/aktuell/schafhirt-schlaegt-gommer-wolf-in-die-flucht-107964.html[/size]


Het geeft een goed beschrijvng van hoe een kudde bewaakt wordt. Mooie foto ook van een wolf. Let op de witte vlekken rond de mond en hals. Het dier lijkt erg veel op een herdershond, maar die witte vlekken zijn wel typisch voor een wolf dacht ik. Dus als je er nog een tegenkomt weet je waar je op moet letten.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De Duitsers vragen zich af hoe het met de Emsland wolf gaat: http://www.noz.de/lokales/73182736/wo-ist-der-emsland-wolf  Waarschijnlijk is hij er nog is de conclusie. Hij schijnt zich zelfs zo nu en dan over de Nederlandse grens te wagen :) Genoeg vage waarnemingen om aannemelijk te maken dat hij er nog is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En er zijn jonge wolven waargenomen in Nieder sachsen. De 2 bekende roedels hebben jongen. De ene roedel had vorig jaar ook al jongen, nu heeft de nieuwe tweede roedel ook jongen. :) http://www.wlz-fz.de/Welt/Buntes/Uebersicht/Woelfe-in-Niedersachsen-Zweites-Wolfsrudel-bestaetigt
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

dimidrie

Hoi, Ik volg al geruime tijd dit topic, heb me nog niet voorgesteld, maar wilde jullie de volgende link niet onthouden:

halfuurtje geleden deze melding op telegraaf.nl:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21709273/__Wolf_in_NL_doodgereden__.html
Vriendelijke groet,

Ruben