Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Bij mij zijn de foto's ook goed te zien. Ik ben er geen voorstander van dat prive personen dit soort dierentuinen houden. De dieren kunnen ontsnappen en zich vermengen met de wilde populatie. Dat kunnen de honden natuurlijk ook en dat gebeurt ook.
Ik begrijp dat er in de buurt van Hamburg een ontsnape wolf rondloopt, een wolf van de noord amerikaanse soort :(    De kans is groot dat het dier het niet overleeft natuurlijk, want een dierentuin achtergrond is geen goede voorbereiding voor een leven in de wilde natuur.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2013, 21:38:17 PM
Bij mij zijn de foto's ook goed te zien. Ik ben er geen voorstander van dat prive personen dit soort dierentuinen houden. De dieren kunnen ontsnappen en zich vermengen met de wilde populatie. Dat kunnen de honden natuurlijk ook en dat gebeurt ook.
Ik begrijp dat er in de buurt van Hamburg een ontsnape wolf rondloopt, een wolf van de noord amerikaanse soort :(    De kans is groot dat het dier het niet overleeft natuurlijk, want een dierentuin achtergrond is geen goede voorbereiding voor een leven in de wilde natuur.

Ach Freek, niet zo voorzichtig jongen. Die vent is dusdanig gestoord dat ze hem aan zijn eigen rariteitenkabinet moeten voeren voordat ze het geheel opruimen!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 28, 2013, 21:41:37 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2013, 21:38:17 PM
Bij mij zijn de foto's ook goed te zien. Ik ben er geen voorstander van dat prive personen dit soort dierentuinen houden. De dieren kunnen ontsnappen en zich vermengen met de wilde populatie. Dat kunnen de honden natuurlijk ook en dat gebeurt ook.
Ik begrijp dat er in de buurt van Hamburg een ontsnape wolf rondloopt, een wolf van de noord amerikaanse soort :(    De kans is groot dat het dier het niet overleeft natuurlijk, want een dierentuin achtergrond is geen goede voorbereiding voor een leven in de wilde natuur.

Ach Freek, niet zo voorzichtig jongen. Die vent is dusdanig gestoord dat ze hem aan zijn eigen rariteitenkabinet moeten voeren voordat ze het geheel opruimen!!!
hear hear  :blink:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Datura

#663
Het Zwitserse roedel staat weer op de voorpagina van een veelgelezen prutkrantje, zie hier voor de online versie van het artikel:
http://www.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/10499620
De roedel bestaat nu uit 8 dieren (het paar heeft dus 6 jongen grootgebracht, mooi aantal!), en ze volgen hun prooi het dal in. De mensen horen nu dus wolvengehuil en dan slaat het roodkapjesyndroom weer toe.

Edit: Hier nog een stukje van eind vorig jaar, ook met film met diverse bewegende beelden van de Zwitserse wolven:
http://www.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/20439950
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

En hier nog een kort stuk over een koppeltje wolven in de italiaanse alpen, Zij van de italiaanse populatie, hij van de dinarische populatie (slovenie): http://www.kora.ch/news/archiv/20121128e.htm

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Freek Verkerk

#665
hi, er is een tweede wolf waargenomen in Noord Duitsland, tegen Denemarken aan: [size=78%]http://www.shz.de/nachrichten/lokales/elmshorner-nachrichten/artikeldetails/artikel/der-wolf-ist-da-und-muss-weg.html[/size] in de kreis Pinneberg: [size=78%]http://nl.wikipedia.org/wiki/Kreis_Pinneberg[/size]


Ik weet niet waarom, maar die pools duitse wolven lijken een voorkeur te hebben voor Denemarken; ze trekken in ieder geval naar het Noord Westen.


Het is overal hetzelfde: de komst van een wolf wordt door veel mensen als iets  zeer positiefs gezien, als een teken dat het goed gaat met het milieu waarin wij moeten leven. De zure regen heeft nog niet alle heide vergrast en alle bomen vermoord. Na jarenlang bodem, lucht en water verontreinigd te hebben en natuurlijke landschappen te hebben omgetoverd in netjes aangeharkt bouw en weiland. En na de daarmee overvloeding geproduceerde hoeveelheid voedsel melk, boter, wijn en vlees te hebben laten opkopen door de EU en gedropt te hebben op de markten van ontwikkelingslanden. Ondanks alles lijkt de natuur het te overleven. Want wie komt er weer terug?  De wolf, de otter, de Lynx, de eland, de beer, de kraanvogel, de ooievaar, de slechtvalk.

Ondanks dat goede verhaal hebben nog steeds veel mensen het oude idee dat we het land nodig hebben om voedsel te produceren en dat we het voedsel nodig hebben omdat we anders weer een hongerwinter krijgen. En dat dus al het ongedierte vernietigd moet worden. Spuiten en schieten dat willen ze.

Maar gelukkig is ook overal het resultaat hetzelfde: de wolf wordt welkom geheten en de schade aan de boeren wordt vergoed.


En ja een wolf kan hondsdolheid meenemen (rabies) en ja een wolf kan dodelijk zijn voor mensen. Maar ook auto's en schaatsen kunnen dodelijk zijn. En hondsdolheid, waar is dat naar vernoemd? Naar onze vriend de hond, die overigens ook zo nu en dan kleine kinderen doodbijt.


Sommige risico's zijn het waard genomen te worden.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 17:03:00 PM
hi, er is een tweede wolf waargenomen in Noord Duitsland, tegen Denemarken aan

Deze melding is uit de gemeente Borstel-Hohenraden. Dat ligt tegen Hamburg aan en dat is nog 150 kilometer verwijderd van de Deense grens. Er is geen Wolf waargenomen, er zijn alleen 6 dode Reeen gevonden. De wijze waarop de Reeen gedood zijn wijst, volgens jagers, op een Wolf.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

KorHaan

Een hongerwinter zullen we hier niet zo snel krijgen. Ik heb ergens gelezen dat we voor 77 miljard euro aan export van landbouwproducten binnenkrijgen elk jaar. Vlees, zuivel, graan.
Het is een zorgvuldig in stand gehouden sprookje dat we straks in Nederland honger zouden lijden als de boeren niet ongebreideld zouden mogen produceren. We produceren in Nederland niet alleen voor eigen behoefte, maar vooral voor de export. Met alle nadelen van dien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Freek Verkerk

Citaat van: KorHaan op januari 29, 2013, 18:42:26 PM
Een hongerwinter zullen we hier niet zo snel krijgen. Ik heb ergens gelezen dat we voor 77 miljard euro aan export van landbouwproducten binnenkrijgen elk jaar. Vlees, zuivel, graan.
Het is een zorgvuldig in stand gehouden sprookje dat we straks in Nederland honger zouden lijden als de boeren niet ongebreideld zouden mogen produceren. We produceren in Nederland niet alleen voor eigen behoefte, maar vooral voor de export. Met alle nadelen van dien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
We hadden hier in de tweede wereldoorlog ook een hongerwinter omdat de NAZI's Nederland hadden afgesneden van de buitenwereld. Duitsland zelf had ook geen voedsel (over). Duitsland had in de eerste wereldoorlog te maken met een zeeblokkkade waardoor zij ook grote voedselproblemen hadden. Dus dat hongeridee zit diep verankerd in de hoofden van oude mensen in europa. Het is niet alleen Nederland en Duitsland die binnen europa voor het opkopen zijn van voedsel voorraden. De laatste 50 jaar zijn ook de Fransen erg bang voor de ontvolking van het platteland waardoor zij daar de land en veeteelt steunen. Zodra die steun stopt gaan de boeren weg, ontvolkt het platteland en krijgen we weer ruimte voor wolven. Dat gebeurt op het ogenblik in het voormalige oostduitsland. EN dat is ideaal voor de wolven, Elanden, Lynxen en ook wasberen, en andere exoten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

KorHaan

Precies; hoe minder boeren, hoe beter.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

HPM

Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: KorHaan op januari 29, 2013, 19:23:30 PM
Precies; hoe minder boeren, hoe beter.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Het zijn vast leuke mensen, maar voor ons voedsel hebben we ze niet nodig en ze bezetten wel onredelijk veel land, asociaal veel land, waar betere dingen mee gedaan kunnen worden. Er is ook behoefte aan grond voor wegen, huizen, sportvelden etc.
EN voor wolven en wilde natuur, die wij als mensen ook nodig hebben. Als stadsbewoner moet je ook de mogelijkheid hebben om van de natuur te genieten, en niet alleen op Youtube of in het verre buitenland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


KorHaan

Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 19:51:37 PM
Citaat van: KorHaan op januari 29, 2013, 19:23:30 PM
Precies; hoe minder boeren, hoe beter.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Het zijn vast leuke mensen, maar voor ons voedsel hebben we ze niet nodig en ze bezetten wel onredelijk veel land, asociaal veel land, waar betere dingen mee gedaan kunnen worden. Er is ook behoefte aan grond voor wegen, huizen, sportvelden etc.
EN voor wolven en wilde natuur, die wij als mensen ook nodig hebben. Als stadsbewoner moet je ook de mogelijkheid hebben om van de natuur te genieten, en niet alleen op Youtube of in het verre buitenland.


Ja, maar we moeten ook denken aan de miljardjes van de export...  :angel:
Anders raken we aan de bedelstaf...  ;D


Ik ben het overigens wel helemaal met je eens dat de landbouw een ongezond onevenredig deel van het land opeist. De problemen als mestoverschot, pesticidengebruik, antibiotica-doping van de veestapel, veeziekte-epidemieën, megastallen, batterijkippen ( nog steeds; niet elk ei dat "scharrel" is garandeert ook dat de kippen niet hutje-bij-mutje opgesloten zitten...), grondwaterpeilverlaging, ruilverkaveling, achteruitgang van biodiversiteit, prikkeldraadhekken om weilanden, jachtverpachtingen van landbouwgebieden, zijn uiteindelijk allemaal te verklaren uit een te groot belang dat aan landbouw en veeteelt wordt gehecht.


Maar ja, de miljardjes voor de schatkist worden tot in het hart van de politiek veilig gesteld....


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Maarte5n

zullen we het bij de wolven bij de buren houden  :duim:
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Cygnus op januari 29, 2013, 18:40:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 17:03:00 PM
hi, er is een tweede wolf waargenomen in Noord Duitsland, tegen Denemarken aan

Deze melding is uit de gemeente Borstel-Hohenraden. Dat ligt tegen Hamburg aan en dat is nog 150 kilometer verwijderd van de Deense grens. Er is geen Wolf waargenomen, er zijn alleen 6 dode Reeen gevonden. De wijze waarop de Reeen gedood zijn wijst, volgens jagers, op een Wolf.

ik vind dat geen standpunt dat er 6 reeen zijn gevonden tegelijk? en direckt verwezen word aan een wolf, in nederland worden soms op plekken dode reen aangetroffen die gedood zijn door honden, in elkgeval 2 tegelijk weet ik.

maar goed als de biologen graag naar jagers luisteren die "beweren"  dat zo is dan zij dat zo.

Groet M
Maarten vd Berg

Cygnus

Citaat van: Maarte5n op januari 29, 2013, 22:41:21 PM
Citaat van: Cygnus op januari 29, 2013, 18:40:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 17:03:00 PM
hi, er is een tweede wolf waargenomen in Noord Duitsland, tegen Denemarken aan

Deze melding is uit de gemeente Borstel-Hohenraden. Dat ligt tegen Hamburg aan en dat is nog 150 kilometer verwijderd van de Deense grens. Er is geen Wolf waargenomen, er zijn alleen 6 dode Reeen gevonden. De wijze waarop de Reeen gedood zijn wijst, volgens jagers, op een Wolf.

ik vind dat geen standpunt dat er 6 reeen zijn gevonden tegelijk? en direckt verwezen word aan een wolf, in nederland worden soms op plekken dode reen aangetroffen die gedood zijn door honden, in elkgeval 2 tegelijk weet ik.

maar goed als de biologen graag naar jagers luisteren die "beweren"  dat zo is dan zij dat zo.

Groet M

Biologen zijn er niet van overtuigd dat het hier gaat om een Wolf. De pers is ook vrij voorzichtig, er bestaat alleen "Wolfverdacht". In de kranten staat alleen dat jagers beweren dat er mogelijk een Wolf in het gebied direct ten noordwesten van Hamburg rondhangt. Er wordt ook over DNA sporen gerept die vergeleken zouden kunnen worden met sporen van een Wolf die enige tijd terug circa 50 kilometer ten NO van deze plek werd vastgesteld. Er zijn alleen geen DNA sporen veilig gesteld, dus die mogelijkheid is er nu (nog) niet. De 6 dode Reeen zijn ook gevonden in een periode van circa 3 maanden, dus dat is vrij lang. Verder waren 5 van de dode Reeen niet aangevreten. Er staat m.i. op dit moment nog lang niet vast of er inderdaad een Wolf in het gebied rondhangt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

hierbij een artikel, beetje oud al, maar leuk vanwege de kaart. http://www.mdr.de/nachrichten/woelfe-ausbreitung100_zc-e9a9d57e_zs-6c4417e7.html Je ziet dat een wolf in de buurt van Hamburg geheel in de lijn der verwachtingen ligt. Wat me bij nadere beschouwin wel opvalt is dat die dode wolven in het zuiden zijn waargenomen en dat ik het zuiden vrijwel geen levende wolven zijn. Mijn interpretatie is dat men in het zuiden (van duitsland) niet aardig is tegen wolven en hen afschiet. Niet alles wordt ontdekt, het meeste niet, maar ook het feit dat er geen wolven zijn op plekken waar ik ze wel verwacht, vind ik al verdacht.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In zweden is het jachtsezoen voor wolven weer geopend.  http://derstandard.at/1358305217792/In-Schweden-werden-wieder-Woelfe-abgeschossen
Interessant aan het artikel is ook de schatting van het hoge aantal wolven dat door "wilderei" illegale jacht, om het leven komt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Datura

Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 17:03:00 PM

Ik weet niet waarom, maar die pools duitse wolven lijken een voorkeur te hebben voor Denemarken; ze trekken in ieder geval naar het Noord Westen.


Als je het kaartje uit een van de laatste post van jou bekijkt, lijkt het of ze moeite hebben om de Elbe over te komen (of ervoor te kiezen om als het even kan, die niet over te steken). Als je die lijn volgt is het niet zo raar dat ze in Denemarken terecht komen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Freek Verkerk

#681
Citaat van: Datura op januari 31, 2013, 15:50:03 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 29, 2013, 17:03:00 PM

Ik weet niet waarom, maar die pools duitse wolven lijken een voorkeur te hebben voor Denemarken; ze trekken in ieder geval naar het Noord Westen.


Als je het kaartje uit een van de laatste post van jou bekijkt, lijkt het of ze moeite hebben om de Elbe over te komen (of ervoor te kiezen om als het even kan, die niet over te steken). Als je die lijn volgt is het niet zo raar dat ze in Denemarken terecht komen.


Het zou kunnen dat je gelijk hebt en dat ze moeite hebben met de elbe, maar ik denk het niet. Die wolven die naar Munster getrokken zijn, daarvan had er een een halsband om en dus weten we dat ze geen enkele moeite met de Elbe had, (ze was nemelijk een paar keer heen en weer gegaan, tussen haar nieuwe locatie en haar ouderlijke roedel). Ik denk dat ze moetie hebben om sutkken zee over te steken, dus oversteken van Denemarken naar Zweden en tussen de deense eilanden; dat is moeilijk. Ook de Nederlandse waddeneilanden, dat wordt problematisch, maar rivieren zijn geen probleem denk ik.


Ik vrees dat het te maken heeft met illegale jacht. Dat het een cultuurverschil is, dat mensen ten zuiden van de Elbe, ietsje sneller een wolf afschieten. Maar bnnenkort zullen we het weten, want de techniek wordt steeds goedkoper en er worden steeds meer wolven voorzien van een halsband met thermometer, GPS en GSM; waarmee we inzicht krijgen in hun leven en bijvoorbeeld welke rivieren ze oversteken, welke snelwegen en hoe ze aan hun einde komen. Alhoewel we dat ook niet precies weten omdat dode dieren en halsbanden niet altijd worden teruggevonden. Ik heb begrepen dat die halsbanden elke 4 uur een SMSje vesturen, dus als het dan ophoudt, weet je nog niet precies waar de halsband is. Als het dier dood is en niet meer van positie veranderd en een lage themperatuur doorgeeft kunnen ze even te ter plaatse gaan kijken. Maar ook bij een auto-ongeluk kan de halsband ook kapot zijn. Bij een dodelijk illegaal schot is het maar net de vraag wat de jager met de halsband doet. Ook raken de batterijen na 2 jaar op.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Die wolven die naar Munster getrokken zijn, daarvan had er een een halsband om en dus weten we dat ze geen enkele moeite met de Elbe had, (ze was nemelijk een paar keer heen en weer gegaan, tussen haar nieuwe locatie en haar ouderlijke roedel

wat zeg je daar Freek 1 met hals band, die zal wel niet meer doen want ze lieten geen beelden zien toen ze vertrokken was? en waar maak jij op dat deze de hals band om heefd?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op februari 04, 2013, 21:01:29 PM
Het zou kunnen dat je gelijk hebt en dat ze moeite hebben met de elbe, maar ik denk het niet. Die wolven die naar Munster getrokken zijn, daarvan had er een een halsband om en dus weten we dat ze geen enkele moeite met de Elbe had, (ze was nemelijk een paar keer heen en weer gegaan, tussen haar nieuwe locatie en haar ouderlijke roedel). Ik denk dat ze moetie hebben om sutkken zee over te steken, dus oversteken van Denemarken naar Zweden en tussen de deense eilanden; dat is moeilijk. Ook de Nederlandse waddeneilanden, dat wordt problematisch, maar rivieren zijn geen probleem denk ik.
Ik denk dat de nederlandse wadden door een wolf bij laag tij ook nog wel te belopen zou zijn. Al vraag ik me af of ze dat ooit zullen proberen.

Een rivier over zwemmen moet geen probleem zijn. Tussen Polen en Duitsland bijv. moeten ze ook de Oder over.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

#684
Citaat van: Maarte5n op februari 04, 2013, 22:01:09 PM
Die wolven die naar Munster getrokken zijn, daarvan had er een een halsband om en dus weten we dat ze geen enkele moeite met de Elbe had, (ze was nemelijk een paar keer heen en weer gegaan, tussen haar nieuwe locatie en haar ouderlijke roedel

Bedoel je de Wolf die gezenderd is en voor het laatst ten zuiden van Hamburg is gepeild? Die Wolf (codenaam FT6) is maar 1 keer de Elbe overgestoken en heeft daar waarschijnlijk uren over gedaan om te besluiten de oversteek te wagen. De Elbe is op de plek waar de Wolf is overgestoken circa 300 meter breed. Vervolgens is deze Wolf aan de zuidkant van de Elbe gebleven en heeft vermoedelijk diverse malen aan de oever gestaan en is toch niet (weer) overgestoken (zie ook  http://www.sachsen-anhalt.de/fileadmin/Elementbibliothek/Bibliothek_Politik_und_Verwaltung/Bibliothek_LAU/Naturschutz/Grossraubtiere-Wolf/Dateien/Projektinformation_3.pdf).


Citaat van: jeroenroelofsen op februari 05, 2013, 11:48:44 AM
Een rivier over zwemmen moet geen probleem zijn. Tussen Polen en Duitsland bijv. moeten ze ook de Oder over.

Op de plek waar de Poolse en Duitse populaties elkaar treffen ligt de rivier de Neiße en die is maar circa 20 meter breed. De Oder is overal veel breder, namelijk minstens 200 meter breed in het zuiden en in het noorden nog veel breder. Daar zie je ook helemaal geen verbinding tussen de Poolse en Duitse populatie. Zie ook: http://www.nabu.de/wolf/dt_wtpo_pop_gross.jpg

Het lijkt er dus op dat de brede rivieren wel een rol kunnen spelen bij de verspreiding van de Wolf.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Ik heb het nog even nagezocht, maar ik kon het niet meer vinden, dus misschien klopt het ook niet, maar ik had in mijn hoofd zitten dat een van de 2 wolven in Münster (een troepen oefengebied op de Lüneburgerheide dacht ik) met een zender was uitgerust.


Ik heb wel de site (teruggevonden) met de informatie over het bezenderen van de duitse wolven. [size=78%]http://www.wolfsregion-lausitz.de/monitoring-und-forschung/telemetrie[/size]
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Datura

Vergelijk het met de Waal: deze is zo breed dat er praktisch alleen maar snelwegen en spoorbruggen overheen liggen. Deze zijn ook snachts nog druk bereden, dit in combinatie met dat deze bruggen zo breed zijn dat de overkant honderden meters verder ligt (ook met goed aan het duister aangepaste ogen praktisch niet zichtbaar lijkt me). Door de (ab)normalisatie van de grote rivieren is ook de stroomsnelheid een stuk groter waardoor er ook geen 'rustige oversteekplaatsen' meer zijn. Volgens mij is de stroomsnelheid in de vaargeul zo groot, dat ook zeer goede zwemmers daar moeite mee hebben en honderden meters stroomafwaarts pas weer aan land kunnen komen. Ik denk dat een wolf zo'n grote rivier alleen bij zeer hoge uitzondering vrijwillig overzwemt.

Een rivier als de Maas is al weer zo smal dat er ook lokale bruggen overheen gaan die snachts een stuk rustiger zijn. Een brug van het formaat Maasbrug bij Gennep lijkt mij bijvoorbeeld al wel waarschijnlijker om overgestoken te worden door wolven. Dit alles zeg ik natuurlijk zonder enige 'expert-knowledge' (gewoon met wat ik zie op de kaart en wat me logisch lijkt).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Freek Verkerk

Ik vraag me ook af waarom wolven een rivier zouden willen oversteken. Ik denk niet dat ze het er onderling over hebben dat er aan de andere kant zoveel mogelijkheden liggen. Ik denk dat ze prooidieren ruiken.


Het is bekend dat ze gebruik maken van bruggen en wegen. Ik denk dat ze ook aan de bovenloop van rivieren wel kansen maken. Nederland is beslist niet onbereikbaar voor hen. De rijn zal een aardige barriere vormen voor de Frans / italiaanse wolven, maar die zijn ook al vrijwel alle franse rivieren overgestoken. Voor de duits / poolse wolven is er de mogelijkheid om langs de waterscheiding, langs de bovenkant dus, vrij eenvoudig, min of meer recht door van Dresden naar Zwolle te lopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er zijn weer wolven in Hongarije:  http://www.balaton-zeitung.info/nachrichten/woelfe-wieder-in-Ungarn-heimisch Als je wilt weten waar Hongarije is kun je op de volgende link klikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongarije Hongarije ligt een beetje tussen de wolfpopulaties van Polen, Rusland, Joegoslavie en Italie. Zoals het artikel ook schrijft zorgt de illegale jacht voor de grootste bedreiging. Met westerse invloed zal hopelijk ook hier de rechtsstaat beter gehandhaafd worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

heb eens goed gekeken naar aantal roedels, maar kom er echt maar 19 tegen en 2 paren.
op de duitse site en wolven in ned staat 20 roedels en een paar?

Heefd iemand nog een idee of die ontsnapte wolf in noordwest duitsland nog rond zwerfd of is dat die wolf bij coxhaven?

Die nieuwe roedel bij flaming, wolven in ned heefd hem rechts van de snelweg maar op nabu lijkt hij onder de oude alter grabow roedel te zitten in de omschrijving word ook aangegeven dat ze mischien vermoede dat het die roedel was maar expers zieide is echt andere roedel, dus je zou denken dat ze tegenelkaar liggen?

Groet Maarten
Maarten vd Berg