Ik heb het artikel ook gelezen. Uitstekend dat er ter voorbereiding van de komst van de wolf de publieke opinie wordt ingelicht. Change management; uitstekend. Er zou bedacht moeten worden hoe er met probleemwolven moet worden omgegaan staat er. Ook uitstekend. Wat mij betreft gewoon de duits / franse / zwitserse aanpak overnemen en dat is afschieten als het te gek wordt. (bij meer dan 30 dode schapen per maand).
Maar ze mogen daar zelf ook nog eens over nadenken. Komt er dan per gemeente een eigen aanpak?
Wat me verder verbaasde was de opmerking: "Behalve het opnemen van de wolf in de lijst beschermde inheemse soorten kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is"
De wolf is al beschermd op grond van europese regels, maar uitstekend dat dat nu ook in de Nederlandse wet wordt opgenomen. Beetje laat, maar dat verbaasde me niet. Het gaat om het tweede gedeelte: ...kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is" Dat is totaal niet nuttig als leefgebied niet geschikt is gaat de wolf vanzelf dood en trekt weg, en als leefgebied wel geschikt is blijft de wolf er. Enig advies van de overheid op dit gebied aan de wolven lijkt me volledig overbodig.
Maar misschien bedoelen ze iets in de trend van wat ik ook gelezen heb dat er voor wilde zwijnen bestaat, namelijk een zero tolerancebeleid. Ik heb begrepen dat wilde zwijnen in de flevopolder onder een zero tolerancebeleid vallen en direct worden afgeschoten.
Dus dan zou Bleker gaan voorstellen dat de wolf wel welkom is in bijvoorbeeld de provincies Groningen en Friesland. Maar niet in de andere provincies en dat zodra de wolf daar komt dat die direct mag worden afgeschoten.
En dan hebben we het dus over een dier dat op de europese lijst van beschermde dieren staat.