Maarten ik citeer uit het artikel waarnaar gelinked is:
Zwei Wölfe sind eindeutig nachgewiesen: Eine Fähe – so der Fachausdruck für weibliche Wölfe – streift schon seit April 2011 über einen Truppenübungsplatz bei Munster in der Lüneburger Heide. Ist sie nicht mehr alleine? Im Bericht der Landesjägerschaft heißt es, dass im März 2012 mehrfach Sichtungen von zwei Wölfen gemeldet worden seien. „Definitive Nachweise für das Vorhandensein von zwei Tieren in dieser Region sind jedoch nicht vorhanden.“
Dus het gaat om Münster niet Munchen. En (belangrijk) het gaat om een vrouwtje!!!
Zoals ik het begrijp zijn de mannetjes wat avontuurlijker en reislustiger, dus eigenlijk zijn alle zwervers mannetjes. Dus zoals ik het begrijp gaan de mannetjes vooruit, verkennen het geheel en vestigen zich ergens. Wat zij dan ook verdedigen tegen andere mannetjes (zwervers). Dan sprekt men van en territorium. Komt er toevallig een vrouwtje langs, dan jagen ze die weg, of, ook heel goed mogelijk (beter begrijpelijk) is dat ze die proberen te versieren.
Als er ergens een vrouwtje wordt waargenomen neem ik direct aan dat er ook een mannetje is. Als er zoals in dit geval sprake is van 2 dieren in eenzelfde terrein, is het aannemelijk dat dit een stelletje is. Alleen is het paarseizoen januari/februari. Dus een waarneming in maart is eigenlijk te laat. Maar het kan goed zijn dat ze er al in januari waren, maar niet waargenomen zijn.
Een stelletje betekend nog geen jongen, die worden dacht ik in juni geboren voordat die buiten worden waargenmen is het al snel augustus. Dus we moeten nog even wachten. De volgende roedel zit ten westen van berlijn.
Ik ga er zelf van uit dat ze 50 km per jaar opschuiven richting NL. Het ene jaar wat meer dan het andere jaar.