Hierbij een plaatje van waar de wolven in Duitsland zijn, Roedels en territoria zonder dat er bekend is dat er een roedel is.
http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,bild-276565-812004,00.html Volgens mij kunnen die wolven zich zo goed verbergen dat het niet onmogelijk is dat er nog een paar onbekende roedels zijn. Ik heb wel gelezen dat men opeens jonge wolven (pups) waarneemt op plaatsen waarvan men niet wist dat er een roedel was. Vorig jaar is ook opeens het aantal bekende wolven verdubbeld. Dat kan eigenlijk alleen maar doordat men het jaar daarvoor niet alles goed had waargenomen.
Ik heb hoe die aantallen een beetje bij en de wolven nemen met iets van 20-50% per jaar toe. Dat is dan gemeten over een periode van ruim 10 jaar. Het grootste gevaar voor de wolven was de jacht. Nu men wat minder afschiet gaat het uitstekend met die dieren. Je kunt ook niet aan de ene kant zeggen dat olifanten en tijgers moeten blijven leven en aan de andere kan in je eigen land de wilde wolven, roofvogels, bevers, otters, marters, dassen etc afknallen.
Geinig dat die (duitse) wolven een beetje de Noordelijke route lijken te nemen. Vooraf had ik meer bedacht dat ze ongeveer regelrecht naar Bayern zouden lopen, maar kennelijk niet. Of misschien ook, maar worden ze daar wel afgeknalt, of niet (goed) waargenomen.