Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Zetten we deze gegevens in een grafiek, dan is het toch wel even schrikken voor de schapenboeren. Het aantal gedode schapen is de laatste 3 jaren sterk toegenomen. In 2008 is het aantal schapen dat zeker werd gedood door een wolf in augustus al een beetje hoger als over het hele jaar 2007.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#61
Over de oorzaken kunnen we vooralsnog alleen maar speculeren. Het is bekend dat de wolf bij voorkeur prooien pakt waar hij weinig energie in hoeft te steken. Schapen vallen zeker onder deze categorie.
Mogelijk wordt een groot aantal van de schapen ook gepakt door één of enkele probleemwolven.

Het afschot van de wilde prooidieren van de wolf is te beginnen in 2006 afgenomen. Er was minder jachtwild ter beschikking. Dit was overigens zowel in de door de wolf bewoonde gebieden als in de niet door de wolf bewoonde gebieden. De afname kan dus niet, in elk geval niet uitsluitend, verklaard worden door de aanwezigheid van de wolf.

Opvallend is in ieder geval de correlatie tussen afname wilde prooi en toename schapen. Het is nog te vroeg voor conclusies over causaal verband.

Er zal de komende jaren flink géïnvesteerd moeten worden in voorlichting over de mogelijkheden aanvallen van de wolf op schapen te voorkomen. Er zijn al programma's die herders ondersteunen bij het aanschaffen van honden die de kudde kunnen verdedigen. Ook zijn er subsidiemogelijkheden voor electrische rasters. Deze rasters verkleinen het risico aanmerkelijk.


Een verlies van 100 schapen vertegenwoordigt een bepaalde economische waarde. Deze waarde is afhankelijk van het soort schaap, het gewicht etc.
Uitgaande van 100 voor de slacht bestemde schapen komt de waarde uit in de orde van grote van €10.000,-. De cijfers komen uit een populatie van circa 40 wolven. De schade zou dan € 250,- per wolf per jaar zijn. Er zijn soorten die zwaarder gesubsidieerd worden.
De emotionele schade lijkt me vele malen groter. En daarmee ook het risico voor de wolf zelf. Voorlichting en concrete maatregelen om deze schade te beperken lijken me dan ook absoluut noodzakelijk.

De cijfers die ten grondslag liggen onder de bijdragen die handelen over de slachtoffers onder de schapen zijn afkomstig van Wolfsregion Lausitz. De speculaties en hypotheses zijn voor mijn eigen rekening.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De laatste jaren zijn 16 jonge wolven uit de omgeving van Lausitz vertrokken zonder dat bekend is waar ze naartoe zijn gegaan. Er is op het moment niets over hen bekend. Ze kunnen zijn verongelukt, gedood of ergens leven zonder dat ze tot nu toe zijn opgemerkt. Misschien zijn ze onderweg naar Nederland :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#63
Ik verneem juist dat er in Duitsland veel comotie is ontstaan over een jonge wolf die 23 of 24 september midden in het dorp Wittichenau is opgedoken.
Het was een jong vrouwtje. Ze had een poot gebroken gehad en was nagenoeg blind.

Over de herkomst van de wolf wordt druk gespeculeerd. Volgens experts is het geen echt wilde wolf maar een door mensen gehouden wolf. DNA materiaal is opgestuurd om meer duidelijkheid te krijgen.

De dichtsbijzijnde roedel is de zogenaamde Milkeler Rudel. Opvallend is dat van de hele roedel al verschillende weken elk spoor ontbreekt.

Er bestaat nu bij een aantal wolfsvrienden de angst dat de roedel uitgemoord is.
Er gaan zelfs geluiden dat de jonge wolf bewust uitgezet is om proberen aan te tonen dat wolven het dorp in trekken en daarmee een gevaar voor de mens vormen.

De wolfsexperts bevestigden dat het gedrag van de jonge wolvin geen overeenkomsten vertoonden met het gedrag van een in het wild opgegroeide wolf.

De jonge wolf is inmiddels afgemaakt.

Als ik meer nieuws heb vermeld ik het hier.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer

De jonge wolf is inmiddels afgemaakt.

Waarom?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Omdat ze mank en blind was en niet schuw voor mensen.
Men zag voor haar ook geen aangenaam leven in een dierentuin of wildpark. De meningen in het gebied lopen daarover overigens flink uiteen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#66
Ik heb de laatste dagen heel wat informatie doorgenomen over het voedsel van de wolf.
De hoefdieren zijn de voornaamste prooi, ze maken ongeveer 94 % van het menu uit.
Het voedsel per wolf wordt uitgedrukt in Wolfseenheden (WE).
Hierbij telt een jonge wolf het eerste jaar voor 1/2 WE.
De gemiddelde roedel in Duitsland is 7 WE
Een roedel heeft in Duitsland een territorium van circa 25.000 ha.

De wolf gebruikt slechts ongeveer 0,36 kg hoefdier per ha territorium per jaar!

De gegevens in onderstaande tabel zijn gebaseerd op "Wölfe, Jagd und Wald in der Oberlausitz" van Ulrich Wotschikowsky.

De gegevens omhelsen de veerteerbare biomassa. Dit is ongeveer 70% van de bruto biomassa.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Nieuwe waarneming van een wolf. Wolf in Solling

Ik heb even op de kaart opgezocht waar dat ligt; Solling in Holzminden

Over de wolven en hun voedsel is ook bij de fransen wel het een en ander bekend. Volgens mij toch wel honderden zo niet duizenden schapen en geiten die slachtoffer worden. In de Franse alpen leven inmiddels ruim 100 wolven in een kleine 20 roedels. Ongeveer 10 zijn er in Zwitserland en zwervers zullen al wel de grens met Oostenrijk en Zuid Duitsland overgegaan zijn. De Pyreneeën en het Centraal Massief zijn bereikt.

De Jura en Vogezen worden binnenkort door wolven bevolkt.

Uit de Franse Alpen komen verhalen dat ze de HELE moeflon populatie uitroeien.

Aannemelijk is inderdaad dat ze beginnen met de makkelijke dieren. Dus moeflons en ook huisdieren die met kettingen ergens aan zijn vastgebonden. De wolven hebben invloed op hun omgeving daardoor zal in de loop der tijd ook hun menu veranderen.

In de wolven gebieden leven vaak ook Lynxen, ook die hebben invloed op de reeen stand. Hoe het gecombineerde effect zal uitpakken? Het lijkt mij dat ze het aantal prooidieren zullen terugbrengen tot zulke (lage) aantallen dat het voor hen ook moeilijk wordt om er nog een paar te vinden. Mogelijk gaan ze daarna inderdaad in roedels jagen op grotere prooidieren als edelhert, Eland en wilde paarden en koeien.

Maar zover zijn we nog niet.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

#68
Wat betreft de wolf uit Solling: Dit is waarschijnlijk de wolf die uit Hessen gemeld is.

Het dier schijnt nu door een groot gebied te zwerven. Waarschijnlijk op zoek naar een partner. Het geslacht is niet bekend.

In Duitsland is op zijn minst al een Moeflonpopulatie verdwenen. De invloed op de aantallen van de rest van de prooidieren schijnt vooralsnog minimaal te zijn. Hooguit is de populatie reeën door de wolven verkleind.

De afschotgetallen van bepaalde dieren zijn zelfs toegenomen.

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de territoria van de roedels in vergelijking met het voedselaanbod erg groot zijn.

Het is zeker mogelijk dat wolven overschakelen op andere prooidieren. Afhankelijk van de gebieden waar ze leven zijn er grote verschillen te constateren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Oskar

In Zweden is de discussie over wolfen opgelaaid door opmerkingen van de koningen dat de jacht zou moeten worden geopend:

http://www.thelocal.se/15034/20081017/
Groeten,

Oskar Jäckel

wimtegels

Heeft zweden de concentie van Bern ondertekend?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#72
In Zwitserland rukt de wolf nog steeds op richting het Oosten en Noorden. Hier een mooie waarneming met foto. Als je wilt weten waar het kanton Obwalden ligt waar de wolf gefotografeerd is klik dan hier.

Omdat in het verleden die Italiaanse wolven met honden gekruist zijn (hoe zeg je dat netjes)  hebben ze wat honden genen in hun DNA en zijn ze als zodanig herkenbaar.

Nog een goed artikel die het in een breder kader plaatst
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

frankw

Wolven met honden gekruist in Italië? Interessant, is daar een artikel van ofzo?

vuurvlinder

Wolven met honden kruisen is niets nieuws, zo is immers de Saarlooswolfshond ontstaan.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankw

#75
Dat weet ik. Ik vroeg me af of dat in Italie dus ook is gebeurd en of daar een artikel oid. van is.
Ben niet helemaal thuis in de materie, maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat er zo'n kleine populatie wolven is en dat die ook nog met honden gaan kruizen en dat dat (duidelijk) aan de/alle (?) wolven te zien is?

Honden dienen toch als voedsel lees ik hierboven?  ;)  :angel:  

Tim Asbreuk

#76
Honden en wolven behoren nog steeds tot dezelfde soort Canis lupus, een wolf is dus niks meer dan een hondenras of andersom. Voortplanting tussen beide lijkt mij niet meer dan logisch. Dat wolven honden eten heeft waarschijnlijk met de territorium drang te maken.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

Hoe groot is de populatie "wilde" honden in Italië dan? Ik neem aan dat het dan ook nog grotere rassen moeten zijn, anders zijn ze helemaal lunch..

En Wolven leven in een roedel, dan zouden deze hond(en) samen met de wolven op zijn getrokken?! Het lijkt mij zeeeer onwaarschijnlijk dat een (verwilderde) hond een groep wolven benaderd, een wolf dekt en weer vrolijk weg wandelt.

Dus hier moet toch ergens wel iets over te lezen zijn!?

frankw

#78
CiteerVoortplanting tussen beide lijkt mij niet meer dan logisch

Mij juist niet. Het zijn evolutionair gezien 2 verschillende soorten geworden, wat is dan het nut om te kruizen? Ik denk dat ze, in sommige gevallen, juist elkaars concurrenten zijn in een natuurlijke situatie en elkaar derhalve mijden, en zeker niet met elkaar 'omgaan'. Het is gewoon niet logisch om je eigen 'zuivere' bloedlijn/genetische populatie te vervuilen met 'ander DNA'. Anders zouden we denk ik veel minder soorten hebben op de wereld...
Maargoed dit zijn allemaal aannames van mijn kant...

Tim Asbreuk

#79
Ik heb het ook niet over onnatuurlijke kruising maar over natuurlijke. Het zijn volgens mij evolutionair nog steeds dezelfde soorten. Anders konden die gekruisde Saarlooswolfshond zich niet voortplanten. Dat is immers het kenmerk van een soort.

Twee organismen die zich onderling kunnen voortplanten en waarvan de nakomelingen zich ook kunnen voortplanten.

Daarnaast geven ook de latijnse namen de soort aan hiervan is de eerste het geslacht, de tweede soort en de derde ras.

Wolf = Canis lupus lupus
Hond = Canis lupus familiaris
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

#80
ja ok, misschien bedoel ik ondersoort...
Maar is er aangetoont in het wild dat in Italië de Wolven hebben gekruist met Honden?

Maar wat versta jij onder (on)natuurlijke voortplanting in dit geval? Aan welk criteria moet worden voldaan om dit als natuurlijk of onnatuurlijk te zien?

Lopen er in Italië groepen verwilderde honden rond die gekruist zijn met Wolven? Of is er een geile Duitse Herder van het erf afgegaan en heeft deze een wolf besprongen?

Om het ff plat uit te drukken :angel:  

Tim Asbreuk

CiteerMaar is er aangetoont in het wild dat in Italië de Wolven hebben gekruist met Honden?

Dat heb ik niet gezegd alleen dat het mogelijk is (en voor mij ook vrij logisch). De voortplantingsdrang bij soorten is groot. Als er een loopse teef rondloopt kan ik met goed voorstellen dat er mannelijke wolven zijn die denken van
 :censored: . Kijk eens hoe snel dat soms bij honden gaat waarvan dat niet de bedoeling is. Mensen houden loopse honden niet voor niks zoveel mogelijk binnen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Leon Olsthoorn

Op de Engelstalige wikipedia vond ik in het artikel "wolf-dog hybrid" de volgende quote:

Citeer
In Europe, unintentional matings of dogs and wild wolves has been confirmed in some populations through genetic testing. As the survival of some Continental European wolf packs is severely threatened, scientists fear that the creation of wolf-dog hybrid populations in the wild is a threat to the continued existence of European wolf populations

De bron daarvan is: ""Claws reveal wolf survival threat"". Paul Rincon. BBC online. Retrieved on 2007-05-11. , dit artikel is hier terug te vinden: http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3602741.stm

Het wikipedia-artikel (http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfdog#cite_ref-AP_16-1) meldt dat hybridisatie op meer plaatsen voorkomt, daar waar de populatie wolven laag is en veel honden voorkomen, vooral rond grote steden. Maar ook in gebieden met veel wolven in de voormalige Sovjet-Unie zou hybridisatie voorkomen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

In Duitsland heeft ook een wolf met een hond gepaard.
Als een solitaire wolf een hond ontmoet is dat een enkel probleem. Ze paren zo met elkaar.
Uit ecologisch oogpunt is dit niet wenselijk.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

Maar blijkbaar zijn de onzuivere wolven er makkelijk uit te halen, omdat zelfs na generaties terugkruisen een extra nagel aanwezig blijft.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

CiteerMaar blijkbaar zijn de onzuivere wolven er makkelijk uit te halen, omdat zelfs na generaties terugkruisen een extra nagel aanwezig blijft.
Welke extra nagel is dat dan volgens jou?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#86
CiteerWolven met honden gekruist in Italië? Interessant, is daar een artikel van ofzo?
Ik heb het op internet gelezen en ik geloof niet alles wat ik daar lees, maar dit wel. Men heeft dat geconstateerd door het DNA van die italiaanse wolven te bestuderen.

Ik heb ook gelezen dat een paar jaar geleden in duitsland een wolfvrouwtje waarschijnlijk door een herdershond gedekt was. De jongen zijn opgespoord en uit het wild gehaald.

In Italie is geen sprake van een populatie wilde honden, maar van wolven die voor een bepaald erg klein gedeelte ook honden als voorouders hebben. Stel dat het 1 % is of zo. iets in die orde van grote.

Over de verhouding van wolven en honden is wel iets bekend. De wolven zien de honden als "wolven" en dulden hen niet in hun territorium. Als ze honden ruiken gaan ze erop af en jagen ze weg of eten de honden soms ook op. Maar een enkele keer gaat het dus ook anders ;)). Een enkel eenzaam wolfsvrouwtje .....

Ik heb niet gelezen dat ze een extra teennagel hebben. Volgens mij is het alleen via het DNA zichtbaar.

Uiteraard is het mogelijk dat er meerdere malen en ook recent nog hybridisatie in Italië plaatsvindt. De hybridisatie waar ik het over had is al heel oud en verspreid over de hele populatie italiaanse wolven, mede waardoor ze herkenbaar zijn. De Italiaanse wolven populatie komt al bijna in contact met de wolvenpopulaties in Noord Spanje, Oost Duitsland/Tsjechie en Kroatie. Dus bij wolven die in bijvoorbeeld zuidduitsland, zwitserland of Oostenrijk gevonden worden is het wel interessant om te weten waar ze vandaan kwamen. Vaak zijn er ook vermoedens dat mensen ze vrijgelaten hebben en dat is met DNA tests ook te achterhalen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

Citeer
CiteerMaar blijkbaar zijn de onzuivere wolven er makkelijk uit te halen, omdat zelfs na generaties terugkruisen een extra nagel aanwezig blijft.
Welke extra nagel is dat dan volgens jou?
Deze nagel, op het plaatje dat ik zonder toestemming geleend heb van BBC-science news. Hierbij hoort het volgende onderschrift:

Citeer
Dewclaws (circled) are a sure sign of hybridisation say the scientists

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

de zgn hubertusklauw komt bij wolven niet voor. Dit is de vijfd teen aan de achterpoot. Maar ook net bij alle honden. Dus de afwezigheid is geen teken dat het zeker een wolf is.

Bij de voorpoten komt de vijfde teen volgens mij bij wolf en hond voor.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Er zijn weer nieuwe waarnemingen van Wolven in Noord Duitsland. Wolfe schon an de Ostsee?

Genoemd wordt het plaatsje Dassow.

Het ging direct om een groepje van 3 wolven. Ik denk jongen; broers en zusters, die gezamenlijk door hun ouders verstoten zijn en op zoek moeten naar een eigen territorium. Volgens de waarnemer waren ze erg angstig.

De afstand van Dassow naar Groningen is iets van 150 - 200 km.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk