Ik las vanmorgen ook over de Duitse wolf en soldaat.
Tsja wat kan ik zeggen over de meeste Duitsers en honden. Ze hebben geen flauw benul van honden/wolvengedrag.
Honden (tenminste waar ik leef) zitten in een kennel buiten, zijn "hofhund" en mogen mee op de jacht om te apporteren.
Men verdiept zich niet in de taal van de dieren. Net zoals heel veel andere Europeanen.
Het is jammer dat het gedrag van de dieren onderling en de manier waarom ze communiceren niet meer in het nieuws komt.
Ik denk dan aan kalmerende signalen, tekenen van stress, oor/staart/lichaamshouding. Kennis van deze zaken kan je indien je een wolf tegenkomt jezelf een veel zekerder gevoel geven omdat je weet in welke toestand het dier zich bevind en mocht er sprake zijn van agressie, kan je jezelf op een rustige veilige manier uit de voeten maken, zonder dat er een aanval volgt. Want eer een dier aanvalt gaan daar een boel signalen aan vooraf, wij mensen herkennen ze echter niet, en voor ons komt de aanval uit het "niets" .
Het lijkt me zeker voor die millitairen daar handig om een klein cursusje wolventaal te nemen. Ook al was het maar de "sachkunde" die je moet halen als je eigenaar bent van een grote hond. Die heb ik namelijk ook. Daar leer je de hoofdpunten van de lichaamstaal van de wolf/hond.