Waarom beginnen de boeren daar niet vast met het weer optuigen van het systeem van "wolfhonden"?
In Spanje en Portugal worden schapen overnacht bij elkaar gezet en bewaakt door een aantal speciaal daarvoor gefokte honden. De herder gaat vervolgens rustig in het dorp in het dal slapen.
Enige waar op gelet moet worden is het publiek goed informeren, want die honden verdedigen de kudde tegen alles wat als vreemd en bedreigend ervaren wordt (maw: als de herder er niet bij is, moet je er met een grote boog omheen lopen).
Het beschermen van een kudde schapen met bijvoorbeeld honden kost ook geld. Die honden eten geen gras tenslotte. Vandaar dat er ook naar goedkopere alternatieven gekeken wordt. Ik neem aan dat het alternatief van de beschermende halsband voor schapen meer komt vanuit de techniek. Inmiddels is de techniek er (hartslagmeter, GSM, GPS), nu moet bekeken worden of het in de praktijk werkt en of het beter werkt dan het historische alternatief van de inzet van beschermingshonden. Overigens worden er ook weer niet zoveel schapen door wolven gedood, dus het gewoon betalen van de schade is vaak het goedkoopste alternatief. Er wordt ook wel gepleit voor het afschieten van wolven en incidentieel is dat een goed alternatief.
Wolven zijn slimme dieren en zodra ze door hebben dat een kudde schapen eenvoudig is aan te vallen gaan ze daar mee door totdat ze de hele kudde hebben opgegeten.
Ik heb ergens gelezen dat iemand verwachtte dat de in het wild uitgezette Moeflonschapen volledig door de wolven zullen worden uitgeroeid. Die zijn te eenvoudig te jagen voor wolven. Maar ree, damhert, wildzwijn zal niet worden uitgeroeid.
Als wolven dus eenmaal een onbeschermde kudde schapen gevonden hebben zullen ze elke dag terugkomen. Dan zijn de wolven ook redelijk eenvoudig af te schieten. Je weet namelijk dat ze komen. Anders zitten wolven zo goed verscholen dat het te duur is om ze op te sporen en af te schieten.
En om de jacht op wolven helemaal vrij te geven, daar is de publieke opinie niet aan toe. We zijn veel te blij dat na de horror verhalen van de jaren 70 met chemisch afval en verontreiniging van water lucht en bodem, dat de natuur zich weer begint te herstellen en allerlei dieren weer terug beginnen te komen, dieren zoals wolf, maar ook Lynx, allerlei roofvogels, bevers, otters, marters das etc.
Ik zie die halsband als een leuk probeerseltje, maar verwacht er weinig van. Misschien dat enkele schapen ermee zullen worden uitgerust zodat de boer de kudde beter kan terugvinden, vergeleken met de oude koeienbel, maar verder denk ik dat ze te duur zijn. Zo'n halsband met GPS, GSM en lawaai/ gas- machine kost net zoveel als een moderne telefoon: 300 euro per stuk. Nog afgezien van het GSM-abonnement. Terwijl een schaap in totaal 150 euro kost. Dus is die halsband nu nog veel te duur. Ik neem aan dat die halsbanden ook om de 5 jaar vervangen moeten worden, nog afgezien van de batterijen. En als je een kudde schapen hebt van 1000 dieren. Is het uitrusten van 2 dieren met halsbanden genoeg? Wie gaat dat betalen?
Wel een leuk experiment overigens.