gisteren bij één vandaag dit item "de wolf komt naar Nederland"
http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX...,33661,33662,0#
leuke uitzending. Het verhaal klopt ook vrij aardig lijkt me. Het is alleen niet dat we hoeven te wachten op de jongen van de wolven of de enkele wolf die nu bij Bremen zit. Ook jongen van andere wolven die verder in het oosten geboren worden kunnen Duitsland doortrekken en naar Nederland komen. Jonge wolven gaan op zoek naar een vrij gebied. Als ze door "bezette" gebieden lopen zullen de huidige bewoners hen proberen te verdrijven. Ze zullen of een nieuw gebied moeten veroveren op de huidige bewoners, of doortrekken naar een nog niet bezet gebied, bijvoorbeeld in Nederland. In (west) Duitsland is veel gebied niet geschikt is voor wolven, bijvoorbeeld omdat het door veel mensen bewoond gebied is zonder voor wolven eetbaar voedsel (herten). Om die reden kunnen ze vrij snel door Duitsland trekken en al onverwacht snel in Nederland aankomen.
Overigens lijkt het mij aannemelijker dat ze eerder naar zuid Duitsland trekken. Beieren de Harz, de Eiffel, de Ardennen en het Zwarte woud lijken me ook erg geschikte gebieden. Ook in Denemarken maakt men zich al op om de wolven te begroeten.
Elke ondernemer loopt zekere risico's. Als een wolf een schaap van een schapenboer doodt zou dat onder het ondernemersrisico kunnen vallen, maar ook is het voorstelbaar dat er schade regelingen zullen komen, of al zijn, waar een beroep op gedaan kan worden.
Aannemelijk is dat de plaatselijke VVV de aanwezigheid van wolven met gejuich zal ontvangen. Toen er verhalen van een Poema op de Veluwe in de media verschenen kwamen er ook veel kijkers op af. Hetzelfde is met andere bijzondere dieren te verwachten. Zoals bijvoorbeeld een Lynx in Limburg, een otter in het Amsterdamse bos, een Vinvis op het strand of dolfijnen in de Maas.
Ook leuk; wolven in Rusland:
47000 wolven in Rusland, aantallen nemen toe.Extra leuk; onverwacht blijkt er een 4-de roedel in Saksen te leven;
Onverwacht duikt 4-de roedel opOver de situatie in Zuid Frankrijk, in de Franse Alpen; (voor de mensen die Frans kunnen lezen)
Franse boeren zijn niet enthousiastOok interessant;
Waarnemingen met foto's van wolven aan de LoireAan
de Loire. bij
Amboise en dat is midden Frankrijk!!! klik maar op de link.