Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Ik ben bang dat ze dan op de verkeerde trein stappen Kasper :P  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerIk ben bang dat ze dan op de verkeerde trein stappen Kasper :P
Of dat ze worden geconfronteerd met stakingen bij de DBB en/of in het Nederlandse streekvervoer :whistle: .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Helaas krijg ik geen plaatje op de link.

Maar, jonge wolven bij de buren, dat is :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ted van der Knaap

gisteren bij één vandaag dit item "de wolf komt naar Nederland"

http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX...,33661,33662,0#
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Freek Verkerk

#35
Citeergisteren bij één vandaag dit item "de wolf komt naar Nederland"

http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX...,33661,33662,0#
leuke uitzending. Het verhaal klopt ook vrij aardig lijkt me. Het is alleen niet dat we hoeven te wachten op de jongen van de wolven of de enkele wolf die nu bij Bremen zit. Ook jongen van andere wolven die verder in het oosten geboren worden kunnen Duitsland doortrekken en naar Nederland komen. Jonge wolven gaan op zoek naar een vrij gebied. Als ze door "bezette" gebieden lopen zullen de huidige bewoners hen proberen te verdrijven. Ze zullen of een nieuw gebied moeten veroveren op de huidige bewoners, of doortrekken naar een nog niet bezet gebied, bijvoorbeeld in Nederland. In (west) Duitsland is veel gebied niet geschikt is voor wolven, bijvoorbeeld omdat het door veel mensen bewoond gebied is zonder voor wolven eetbaar voedsel (herten). Om die reden kunnen ze vrij snel door Duitsland trekken en al onverwacht snel in Nederland aankomen.

Overigens lijkt het mij aannemelijker dat ze eerder naar zuid Duitsland trekken. Beieren de Harz, de Eiffel, de Ardennen en het Zwarte woud lijken me ook erg geschikte gebieden. Ook in Denemarken maakt men zich al op om de wolven te begroeten.

Elke ondernemer loopt zekere risico's. Als een wolf een schaap van een schapenboer doodt zou dat onder het ondernemersrisico kunnen vallen, maar ook is het voorstelbaar dat er schade regelingen zullen komen, of al zijn, waar een beroep op gedaan kan worden.

Aannemelijk is dat de plaatselijke VVV de aanwezigheid van wolven met gejuich zal ontvangen. Toen er verhalen van een Poema op de Veluwe in de media verschenen kwamen er ook veel kijkers op af. Hetzelfde is met andere bijzondere dieren te verwachten. Zoals bijvoorbeeld een Lynx in Limburg, een otter in het Amsterdamse bos, een Vinvis op het strand of dolfijnen in de Maas.

Ook leuk; wolven in Rusland: 47000 wolven in Rusland, aantallen nemen toe.

Extra leuk; onverwacht blijkt er een 4-de roedel in Saksen te leven; Onverwacht duikt 4-de roedel op

Over de situatie in Zuid Frankrijk, in de Franse Alpen; (voor de mensen die Frans kunnen lezen) Franse boeren zijn niet enthousiast

Ook interessant;
Waarnemingen met foto's van wolven aan de Loire
Aan  de Loire. bij Amboise en dat is midden Frankrijk!!! klik maar op de link.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

We hebben inmiddels twee topics over de Duitse wolven.
Ik post de link naar de documentare van de ARD ook maar even hier.

Via onderstaande link de documantaire:

http://www.ardmediathek.de/ard/servlet/content/921076

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Had de documantaire eerste gemist. Heb ze net bekeken. Prachtige beelden!

De jagers moeten echt nog aan de wolf wennen. Althans een aantal van hen. Maar dat was te verwachten. De mooie grote worpen, tot 8 stuks, beloven veel voor de toekomst!

Wanneer zullen we het topic: "De wolf terug in Nederland" kunnen openen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

CiteerWanneer zullen we het topic: "De wolf terug in Nederland" kunnen openen?

Ik hoop morgen maar binnen 20 jaar zou ook al heel mooi zijn. (dan heb ik het niet over zwervers maar een vaste roedel evt. grensoverschreidend)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

#39
Ik verwacht niet dat het 20 jaar duurt. Heb je op de film gezien welk gedeelte van Duitsland al roedels kent?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Ik heb de film net gekeken. Maar het westen van Duitsland is anders dan het oosten. Maar misschien dat een snellere realisatie van de EHS/Natura2000 het verschil op kan vangen.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Het westen zal minder geschikte leefgebieden hebben. Dan zullen ze mogelijk sneller doortrekken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

#42
Of teleurgesteld omkeren?? en dan rest er nog de vraag waar in Nederland kunnen ze leven. Ik denk niet dat wolven behalve rust en voedsel hoge territorium eisen hebben. Volgens mij kunnen we hier beide wel bieden. Het grootste probleem ligt denk ik net als in Duitsland bij acceptatie door de mens.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

#43
CiteerOf teleurgesteld omkeren??
De toekomst zal het leren. Ik verwacht dat het geen 10 jaar meer duurt voordat ze hier zijn.

Wat mij betreft: Van harte welkom :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Ik hou hier de grens thv Enschede wel in de gaten Wim als ik ze zie krijg je een PB'tje :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Leuk, als die van Hessen bij de Meinweg over de grens komen stuur ik je een uitnodiging. Mag je Roodkapje meenemen. :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

#46
Roodkapje word moeilijk, maar ik woon op een boerderij dus drie biggetjes of zeven geitjes moet wel mogelijk zijn.

Vraag me af hoe de AID en de PVDD hier over denkt.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Voor degenen onder ons die Duits kunnen lezen, hier nog een interresaante link:

http://lausitz-wolf.foren-city.de/?sid=41a...1381c12a4d34499

Zal dit forum een dezer dagen eens door gaan spitten en kijken of er nodig wat vertaalt moet worden......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#48
Via het forum in de bovenstaande link werd ik attent gemaakt om de officiele site van de wolven uit Lausitz.

Voor degenen die Duits kunnen lezen een boeiende site denk ik.

http://www.wolfsregion-lausitz.de/index.php?article_id=1
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ducheineWim

Als je de reacties leest (frans) over de wolven aan de Loire danis duidelijk dat het geen wolven zijn, maar "Tjechische wolven" (hondenras) van iemand die daar zijn honden uitlaat. Nog geen wolven aan de Loire dus.

Wim
Wim Ducheine

wimtegels

Met het doel zo betrouwbaar mogelijke informatie over de wolven bij de buren te krijgen heb ik contact opgenomen met  Jana Schellenberg, projectleider van het wolfsproject in Lausitz. Lausitz is de kernpopulatie van de Duitse wolven.

In dit gebied leven 40 wolven. De helft zijn jonge dieren, de andere helft is volwassen.
De populatie is verdeeld in 5 groepen. 4 zijn echte roedels (met jongen) en 1 is een paar zonder jongen.

Het gebied waarin deze wolven leven is 1000 km2.
Het gemiddelde territorium van en roedel is daarmee 20.000 ha. Omgerekend per wolf  is het oppervlakte 2500 ha. Of deze dichtheid nog toe kan nemen is niet bekend. Wel zwerven uit deze populatie regelmatig wolven uit over Duitsland.

De zwerfbewegingen zijn meestal niet bekend. Deze zijn alleen precies in kaart te brengen als de wolven van een zender voorzien zijn. Op het moment is geen enkele wolf van een zender voorzien.

Zeker is dat er buiten Lausitz op het moment twee territoriale wolven zijn. In Mecklenburg-Vorpommern en in Hessen leven op het moment territoriale alleenstaande wolven. Deze zwerven op het moment dus niet maar leven in dat gebied.

Er is niets bekend over het aantal zwervende wolven door Duitsland.


De hoofdprooien van de wolf zijn ree, edelhert en wild zwijn.
Sinds 2000 hebben de wolven zich definitief in Lausitz gevestigd. De eerste 6 jaar is het afschotaantal van de prooidieren zelfs toegenomen. De laatste twee jaar loopt dit enigszins terug. Dit kan echter zeker niet uitsluitend door de aanwezigheid van wolven verklaard worden. Dezelfde trend wordt waargenomen in gebieden waar geen wolven voorkomen.

Bovenstaande informatie is ontleend aan de email van Jana Schellenberg

En dan natuurlijk de centrale vraag: Wanneer kan de eerste wolf in Nederland aankomen?
Dat kan iedere dag vanaf heden. Duitsland zit nog lang niet vol met Wolven. Hoeveel het er echt zijn weet niemand. Van wegtrekkende wolven uit Lausitz is vaak niet bekend waar ze naar toe zijn. Verder komen er van tijd tot tijd nog steeds wolven uit Polen naar Duitsland.

In  2006 is een wolf in Schleswig Holstein doodgereden. Genetische analyse wees uit dat het een uit Lausitz afkomstig dier was. Het dier heeft 500 km dwars door Duitsland gezworven.

Binnen de actieradius van een individuele wolf leven dus al territoriale wolven. Vooralsnog zijn dit alleenstaanden. In principe kunnen deze weer verder trekken op zoek naar een partner. Ook kan een partner hun territorium bereiken en kunnen er Roedels ontstaan in een gebied waarvan de actieradius Nederland overlapt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Het is niet aannemelijk dat de dichtheid (het aantal wolven per km2) in de al door wolven bewoonde gebieden zal toenemen. De dichtheid is afhankelijk van het voedselaanbod. Niuwe wolven worden er door de bewoners(wolven) uitgejaagd.
Vandaar dat mijn verwachting is dat in het meer westelijk gelegen deel van duitsland, in het voormalige west-duitsland, minder wolven zullen leven per km2 als in Lausitz. En datzelfde geldt voor Nederland. Doordat er niet zoveel voor wolven geschikte gebieden zijn in Westduitsland zullen de zwervers er snel doortrekken om uiteindelijk ook Nederland te verkennen.

Of hier voor hen geschikte gebieden zijn is twijfelachtig. 20.000 hectare vrijwel door mensen onbewoond gebied is ook in Nederland vrij zeldzaam.

Hoe groot is de hoge Veluwe?

Ze zullen zich dan door grotere gebieden moeten bewegen en daardoor kunnen ze omkomen in het verkeer. Iets wat hen toch wel vaak overkomt.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

#52
De dichtheid van wolven in het Lausitz is de laatste jaren nog steeds gestegen. Waar het optimum bereikt wordt is voor zover ik weet nog niet bekend. Het kan zijn dat die al bereikt is. Ik heb geen idee.

De aanweigheid van voedsel zal in ieder geval een sleutelrol spelen. Ik moet nog wat informatie doornemen over de prooien. Ik hoop dat daar meer duidelijkheid uit te distileren is.

Ik moet even in mijn archief zoeken naar eerdere berekeningen die ik gemaakt heb over maximale dichtheden van de wolf. Ik dacht dat die hoger waren. Ik heb die destijds gemaakt op informatie van Fentener van Vlissingen. Die is flink bezig geweest met het verhaal van herintroductie van de wolf in Schotland.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op dit moment is de discussie over herintroductie van de wolf nergens zo actueel als in Schotland. Eén van de grootste voorstanders is van oorsprong een
Onderstaand een ciutaat uit de bijdrage voer de wolf die ik in 2004 voor de site natuurontwikkeling heb geschreven.


Nederlander, de grootgrondbezitters Paul Fentener van Vlissingen. Fentener van Vlissingen bezit circa 39.000 ha grond. Zijn belangrijkste motief is overigens de toeristische waarde van de wolf. Toch zijn er ook ecologische aspecten. De 350.000 grote hertenpopulatie zou effectiever kunnen worden beheerd. Fentener van Vlissingen liet een  € 470.000 kostend onderzoek uitvoeren als voorbereiding voor de herintroductie.  De wolf en de lynx zouden prima in dezelfde gebieden kunnen leven als de herten. Slechts vijf tot tien procent van de hertenpopulatie zou slachtoffer worden van deze roofdieren.
Het aantal herten in de Highlands is de laatste decennia toegenomen. Klimatologische  veranderingen, minder extensieve schapenteelt en afname van de  commerciële de jacht maakten een explosieve groei van de populatie mogelijk. Herten hebben een geringe invloed op de meeste planten, maar jonge bomen hebben geen kans als er herten in de buurt zijn. De Highlands kent voor de grootste delen een boomloos landschap. In de hertvrije zones kan de regeneratie van bomen, een 'hot topic' bij de natuurbeschermers in Schotland, bevorderd worden. Fentener van Vlissingen wil de wolf samen met lynx herintroduceren. Volgens het onderzoek zou slechts vijf tot tien procent van de hertenpopulatie het slachtoffer worden van deze roofdieren.
De natuurbeschermingsorganisatie Scottish Natural Herritage is niet enthousiast. Wolven en Lynxen komen niet in hun plannen voor. De door hun verwachte protesten tegen  herintroductie zijn een belangrijke reden om de wolf en de lynx niet tot prioriteit te verklaren.Volgens hun is de mens de aangewezen soort om de hertenpopulatie te beheren. Het debat in Schotland zal dus nog wel even doorgaan.
In Frankrijk is het wel gelukt. In het nationaal park Mercantour is de wolf geherintroduceerd. Er leeft een kleine populatie van 15 wolven. De geringe schade die door herders wordt geleden wordt door de regering vergoed. Via campagnes probeert men het publiek van het nut van de wolven te overtuigen.
En hoe zit het nu in Nederland? In de tachtiger jaren is er een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor herintroductie van de wolf en de lynx op de Veluwe. Als de jacht op de prooidieren wordt gestopt kunnen daar 67 wolven leven. Als gevolg van vele protesten is het project niet doorgegaan


De gegevens zijn inmiddels wel gedateerd. Ik zal een dezer dagen een poging wagen een en ander een beetje te updaten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hieronder een grafiek van de prooidieren van de wolven van Lausitz in  de periode 2001-2008. De gegevens zijn samnegesteld op basis van uitwerpselanalyse.

Haasachtigen zijn konijnen en hasen. Huisdieren zijn voornamelijk schapen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Aangezien w hier geen edelhert hebben, gaat hij dan meer reeen en zwijnen eten? of gaat hij dat mischin naar de schapen, pony's en gehouden damherten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#56
Opvallend in de prooidierenkeuze is dat er bij reeën geen voorkeur bestaat voor jonge of volwassen dieren.
Dit is bij edelherten en wilde zwijnen wel het geval, vooral onvolwassen dieren worden bij deze soorten gepakt.

Het aandeel van reeën in de prooi heeft een duidelijk stijgende trend. Het wild zwijn daalt sterk na het eerste jaar. Het edelhert na het tweede jaar. Mogelijk hebben deze soorten zich het eerste aangepast aan de aanwezigheid van de wolf.
De reeksen zijn eigenlijk nog een beetje kort om definitieve uitspraken te doen.
Opvallend is dat de Lausitzer wolven nog steeds als individuen jagen. Mogelijk is dat ook de reden dat volwassen edelherten en wilde zwijnen moeilijke prooien zijn.
Het zal zeer boeiend zijn te volgen of, en zo ja wanneer het groepsjagen ontstaat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerAangezien w hier geen edelhert hebben, gaat hij dan meer reeen en zwijnen eten? of gaat hij dat mischin naar de schapen, pony's en gehouden damherten?
Ik verwacht dat reeën het eerste er aan gaan. Mogelijk wordt de druk om over te schakelen op wilde zwijnen groter. Dat zou het jagen in groepen kunnen triggeren.

Schapen zijn vooral een prooi als niet afdoende voorzorgsmaatregelen worden genomen. Desondanks is slechts 0,6% van de biomassa vlees van huisdieren (voornamelijk schapen en geiten).
Het vergoeden de schade lijkt dan ook een kleine prijs. Als we de schade bereken als 1,5 maal de vervanginswaarde betalen we toch nog maar 1 % van het voedsel van de wolf.

Bovendien lijkt de wolf vooralsnog een sterk regulerende factor te hebben als er als gevolg van een goed mastjaar veel jonge wilde zwijnen zijn. In die jaren lijkt het wild zwijn meer op de menulijst te staan.

Bij al deze gegevens moeten we er echter rekening mee houden dat we maar over relatief korte reeksen beschikken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb tot nog toe alleen gegevens ontvangen over relatieve aandelen in het menu van de wolf.
Absolute aantallen over prooidieren heb ik niet. Ik weet ook niet of die er zijn.
Ik ga hierover nog even contact opnemen met de mensen van Lausitz.

Mocht er helemaal niets zijn, dan probeer ik er achter te komen hoeveel schapen er gepakt zijn. Dat was immers ongeveer 0,6 % van de biomassa.

Met die gegevens kan een schatting gemaakt worden van het aantal prooidieren dat ter beschikking van de wolf zou moeten komen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De gegevens over de huis en gebruiksdieren die ten prooi vallen aan de wolf heb ik inmiddels bij elkaar gesprokkeld.

In onderstaande tabel staan de schapen en de geiten. Daarnaast zijn er in de periode van de tabel nog een hond en een kip door de wolven gedood.
Ook zijn er nog 9 stuks niet nader gespecificeerd "gehegewild" gedood. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan damherten die binnen een raster leven.

Schapen zijn dus de hoofdprooi waar het gaat om door mensen gehouden dieren. De overige schade is verwaarloosbaar.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels