Nieuwsgierige jonge wolven hebben geen moeite met de stad en aanliggende parken. Hierbij een voorbeeld uit Duitsland, maar binnenkort ook in het Amsterdamse bos: https://www.nordkurier.de/node/355322
In Duitsland leven momenteel meer dan 100 roedels. Samen met de paren (dieren die zich nog niet voortgeplant hebben) en de zwervende en solitaire territoriale wolven zullen er in Duitsland circa 1000 wolven leven. Heel af en toe komt er op een populatie van 1000 wolven een wolf voor die de nabijheid van mensen niet uit de weg gaat. Dat is slechts enkele promilles. De redenen van dit opvallend gedrag zijn divers. Soms zijn ze terug te voeren op wolven die in als welp door mensen gevoerd zijn. Soms is het gewoon jeugdige overmoed. In de meeste gevallen verdwijnt dit gedrag vanzelf.
Veel wolven waarvoor vanwege opvallend gedrag het predicaat probleemwolf is gebruikt werden nooit meer gevonden nadat een afschotvergunning was verleend. Dus svp geen wolven voeren en niet aaien.
Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat er binnenkort een wilde wolf door het Amsterdamse bos loopt. Dit soort uitspraken draagt niet echt bij aan de acceptatie van de wolf. Volgens sommigen gaat hij kalveren aanvallen op de Kalverstraat.
Ik denk dat het jeugdige overmoed is, dat wolven, jonge wolven, nieuwsgierig komt kennismaken met de honden van de mensen. Als ik met de hond loop en er komen andere honden voorbij, dan wordt er ook altijd even nieuwsgierig gesnuffeld. Ik vind dat normaal gedrag van honden en daarom ook van wolven. Ik vind een snuffelende hond (wolf) niet meteen een opvallende afwijkende hond en hetzelfde geldt voor wolven. Er wordt altijd gezegd dat wolven schuw en angstig zijn voor mensen. Als dat zo is kan ik dat alleen maar verklaren uit eventuele slechte ervaringen die wolven met mensen gehad hebben. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jonge wolven die geen slechte ervaringen met mensen hebben, dat die mensen niet uit de weg gaan en mogelijk zelfs even nieuwsgierig komen snuffelen aan de schattige hond. Als je schuwe wolven wilt moet je ze eerst schuw maken. Zo worden wel voorzichtig geboren, maar leren uit ervaring. Ik vind nieuwsgierige wolven een goed teken. Het betekent dat er wolven zijn en dat de mensen niet vervelend tegen die wolven heeft gedaan. Ik denk dat dezelfde redenatie voor alle dieren opgaat. Hoe schuw zijn vossen? Eenden, ganzen, muizen, ratten, egels, katten, koeien schapen, paarden? Ze zijn alleen maar schuw als ze slechte ervaringen hebben met mensen, maar zodra mensen ze beginnen te voeren gaan ze opeens veel positiever over mensen denken en gaan ze zelfs naar mensen toe.