Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Een tweede Wolf in het noordelijke gedeelte van het zwarte woud. https://bnn.de/lokales/landkreis-rastatt/kot-probe-bestaetigt-zweiter-wolf-im-nordschwarzwald De eerste wolf kwam uit het Noorden. Het Noorden van het zwarte woud ligt een beetje op de grens van wat ik de pools/duits popuatie noem en de Italiaans / Franse populatie. De witte plekken op de kaart worden nu ingevuld. Zwitserland is bezet door de zuidelijke populatie, met een handvol roedels, in Beieren zijn nu ook 1 a 3 roedels, alleen het zwarte woud (Baden Würtenburg) moet nog ingevuld worden. Maar het begin is er dus. Zwervers. Vergelijkbaar met Nederland, alhoewel Nederland een jaartje voor ligt, ongeveer. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Citaat van: Freek Verkerk op december 11, 2018, 11:40:51 AM(Baden Würtenburg)
Baden-Württemberg

@Hans: Duitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op december 11, 2018, 17:09:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 11, 2018, 11:40:51 AM(Baden Würtenburg)
Baden-Württemberg

@Hans: Duitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

JanHein
Ik heb nog nooit een zwijn in het wild gezien, maar van wat ik lees schijnen het gevaarlijke dieren te zijn die veel slachtoffers maken. nouja, wat is veel, ....Aannemelijk is dat in bijvoorbeeld Duitsland het wilde zwijn meer slachtoffers maakt dan de wolf, veel meer. Met die slagtanden kunnen ze zich goed verdedigen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


hans parlevliet

#2014
Citaat van: migratorius op december 11, 2018, 17:09:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 11, 2018, 11:40:51 AM(Baden Würtenburg)
Baden-Württemberg

@Hans: Duitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

JanHein
Zoiets dus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2900763/agressief-zwijn-verwondt-peuter-en-bejaarde
mvg
Hans

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op december 11, 2018, 17:09:00 PMDuitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

Citaat van: hans parlevliet op december 11, 2018, 20:26:21 PMZoiets dus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2900763/agressief-zwijn-verwondt-peuter-en-bejaarde

Citaat uit het genoemde bericht: 'Blijkbaar bang geworden voor de sirene van de politie ramde het dier een terrasdeur terwijl het wegrende.'

Dat suggereert een wild varken dat eerst opgesloten is geraakt op een omheind terras en vervolgens in paniek mensen heeft verwond. Dat is toch wel iets heel anders dan een wild varken dat zonder duidelijke aanleiding in het buitengebied mensen aanvalt...



Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op december 12, 2018, 18:49:39 PM
Citaat van: migratorius op december 11, 2018, 17:09:00 PMDuitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

Citaat van: hans parlevliet op december 11, 2018, 20:26:21 PMZoiets dus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2900763/agressief-zwijn-verwondt-peuter-en-bejaarde

Citaat uit het genoemde bericht: 'Blijkbaar bang geworden voor de sirene van de politie ramde het dier een terrasdeur terwijl het wegrende.'

Dat suggereert een wild varken dat eerst opgesloten is geraakt op een omheind terras en vervolgens in paniek mensen heeft verwond. Dat is toch wel iets heel anders dan een wild varken dat zonder duidelijke aanleiding in het buitengebied mensen aanvalt...
Dieren doen vrijwel nooit iets zonder duidelijke aanleiding. Vaak verdedigen ze iets zoals hun jongen tegennieuwsgierige honden en mensen. Honden zijn beweegelijker dan mensen en komen graag even snuffelen aan de jonge biggetjes en dat vind vader everzwijn gevaarlijk. Zoiets, die komt dan aanlopen en de mensen gaan voor hun hond staan. En worden dan omvergegooid, eventueel wordt hun been opengesneden door de snijtanden, waarbij slagaders geraakt worden, en midden in het bos kan iemand dan zomaar doodbloeden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

Citaat van: Rob Koelman op december 12, 2018, 18:49:39 PM
Citaat van: migratorius op december 11, 2018, 17:09:00 PMDuitsers zijn ook héél erg bang voor Wilde Zwijnen, dus daarvan ben ik niet onder de indruk.

Citaat van: hans parlevliet op december 11, 2018, 20:26:21 PMZoiets dus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2900763/agressief-zwijn-verwondt-peuter-en-bejaarde

Citaat uit het genoemde bericht: 'Blijkbaar bang geworden voor de sirene van de politie ramde het dier een terrasdeur terwijl het wegrende.'

Dat suggereert een wild varken dat eerst opgesloten is geraakt op een omheind terras en vervolgens in paniek mensen heeft verwond. Dat is toch wel iets heel anders dan een wild varken dat zonder duidelijke aanleiding in het buitengebied mensen aanvalt...
Redenen om calamiteiten te verklaren zijn er legio, echter mensen zijn altijd vrij kwetsbaar voor aanvallen van stevig uitgevoerde zoogdieren en bij in het wild levende soorten kan ik me voorstellen is dat meer reden tot zorg..
mvg
Hans

tekenaar

CiteerDieren doen vrijwel nooit iets zonder duidelijke aanleiding. Vaak verdedigen ze iets zoals hun jongen tegennieuwsgierige honden en mensen. Honden zijn beweegelijker dan mensen en komen graag even snuffelen aan de jonge biggetjes en dat vind vader everzwijn gevaarlijk. Zoiets, die komt dan aanlopen en de mensen gaan voor hun hond staan. En worden dan omvergegooid, eventueel wordt hun been opengesneden door de snijtanden, waarbij slagaders geraakt worden, en midden in het bos kan iemand dan zomaar doodbloeden.

Vader everzwijn vindt helemaal niets als je iets met jonge varkentjes doet. Moeder everzwijn daarintegen ...

Maar dit gaat wel erg ver of-topic
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Heerne

Inbo heeft een 17p lange nieuwsbrief over de wolf in Vlaanderen: https://inbo-website-prd-532750756126.s3-eu-west-1.amazonaws.com/inbo-marternieuws_24_wolvenspecial.pdf

Het handelt over Naya, August en Roger (de wolf die in Limburg is doodgereden) en bevat veel informatie over leefgebied van de wolven, predatie van schapen (foto,s)en dergelijke.

De belangrijkste conclusies:
> Het territorium van Naya en August is 200km2 groot en omvat "de bossen, natuurgebieden, militaire domeinen maar ook landbouwgronden van de gemeenten Lommel, Overpelt, Hechtel-Eksel, Leopoldsburg, Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Meeuwen-Gruitrode en Peer. " (kaartje in document met het territorium)

> schapen werden na een kleine aanpassingsperiode waarin de wolven zich settelden nauwelijks aangevallen, ondanks dat in het gebied veel niet beschermde schapen en geiten zijn. (veel foto's van aangevallen schapen met typische wolvenschade)

> In alle gemeenten waarin de wolven leven en de aangrenzende gemeenten (wolven maken af en toe eens uitstapjes) is het risico op aanvallen van schapen relatief groot en daar zouden de schapen zo snel mogelijk beschermd moeten worden, zeker als er volgend jaar jongen zijn. (zie kaartje op het eind) Hoewel Inbo er niet op ingaat, geldt dit eigenlijk ook voor de aangrenzende Nederlandse gemeenten. Ik denk vooral het gebied tussen Valkenswaard en Weert.



Sarah
Sarah Parmentier

Freek Verkerk

Berichtje uit Oostenrijk. https://www.woman.at/a/woelfe-in-oesterreich Tijdens de jacht wordt een roedel wolven waargenomen, en eentje wordt gefilmd. Het lijkt erop dat men nog wat onbekend is met de wolf daar. Er wordt voorgesteld om wolven die dichter dan 50 meter bij mensen komen, om die af te schieten. Ik kan mij dat aan de ene kant wel voorstellen omdat de mensen opgevoed zijn met sprookjes over wilde wolven, maar het is ook overdreven. Ik weet niet of het daadwerkelijk een wet geworden is. Een probleemwolf is een wolf die dichter dan 50 meter bij een mens komt. (Is de voorgestede oostenrijke definitie) Gelukkig blijven wolven normaal gespreken redelijk ver weg van mensen, maar zij herkennen mensen niet als menzen als zij in een auto of landbouw werktuig zitten. Bovendien zijn jonge wolven net als joonge honden gewoon nieuwsgierig. Met jonge niet aangelijnde honden doen we ook niet zo krampachtig en schieten we ook niet alles af wat te dicht bij komt, dus waarom wel bij wolven? Gelukkig zal er ook niet bij de eerste snuffelende wolf een doodseskader uitrukken, maar toch.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een artikel over de wolven in Noord Duitsland (Schleswich Holstein). Interessant is een stamboom je kunt hierin zien hoe goed hun databank met Wolf DNA is . Ze missen alleen 2 overgrootouders van een bekende roedel in Denemarken. Voor zover bekend komen de voorouders uit Saksen, Saksen-Anhalt en Brandenburg. https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Die-Wege-der-Woelfe-durch-Schleswig-Holstein,wolf3620.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In NRW (Duitsland, tegen Gelderland en Limburg aan)  hebben nu 2 wolvinnen een territorium. https://www.ksta.de/panorama/neues-wolfsgebiet-in-nrw-nachweise-fuer-zweite-woelfin---schutz-von-tierherden-31774388 Ze zijn dus ongeveer in hetzelfde stadium als de Benelux.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#2024
De wolven komen steeds dichterbij. Ik lees dat er een 7 tal in Nederland rondlopen op het ogenblik. Misschien is het tijd voor een nieuw onderwerp: "Wolven in Nederland." :)  Maar voorlopig hou ik de discussie nog even centraal. In het volgende artikel wordt gezegd dat de Mouflons door de wolven zullen worden afgeslacht in Nederland. https://www.destentor.nl/veluwe/moeflon-heeft-geen-schijn-van-kans-als-wolf-zich-op-de-veluwe-vestigt~aa0f90fa/ Vanuit Duitsland heb ik die verhalen ook al gelezen. Ik weet niet of het echt klopt. Ik heb wel eens gezien op tv dat ze probeerden de laatste Mouflons te vangen omdat die redelijk raszuiver waren, ergens in Duitsland. Mogelijk zijn de echte raszuivere Mouflons al uitgestorven in Sardinië. Maar het lukte niet (meer) om de raszuivere Mouflons te vangen omdat ze kennelijk al verdwenen waren. Aan de andere kant hoe erg is het als die exoten verdwijnen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 12:04:03 PM
De wolven komen steeds dichterbij. Ik lees dat er een 7 tal in Nederland rondlopen op het ogenblik. Misschien is het tijd voor een nieuw onderwerp: "Wolven in Nederland." :)  Maar voorlopig hou ik de discussie nog even centraal. In het volgende artikel wordt gezegd dat de Mouflons door de wolven zullen worden afgeslacht in Nederland. https://www.destentor.nl/veluwe/moeflon-heeft-geen-schijn-van-kans-als-wolf-zich-op-de-veluwe-vestigt~aa0f90fa/ Vanuit Duitsland heb ik die verhalen ook al gelezen. Ik weet niet of het echt klopt. Ik heb wel eens gezien op tv dat ze probeerden de laatste Mouflons te vangen omdat die redelijk raszuiver waren, ergens in Duitsland. Mogelijk zijn de echte raszuivere Mouflons al uitgestorven in Sardinië. Maar het lukte niet (meer) om de raszuivere Mouflons te vangen omdat ze kennelijk al verdwenen waren. Aan de andere kant hoe erg is het als die exoten verdwijnen?
Het blijkt dat er geen 7 maar 10 wolven in Nederland rondlopen, of in iedergeval is het afgelopen jaar van 10 verschillende wolven dna in Nederland gevonden. Een aantal daarvan zullen het land wel alweer verlaten hebben. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24839 De wolvin op de Veluwe wordt steeds in dat gebied waargenomen, met de eerst waarnemingen vanaf Juli 2018. Als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen schijnt men te spreken van een wolven territorium. Volgens mij is in januari / februari de paringstijd, dus het is goed mogelijk dat ze nog een partner vindt en dat wij deze zomer, zomer 2019, een eerste roedel hebben in Nederland. Ze kan zich ook nog paren met een hond of de hele paringstijd niet benutten. Interressant om te volgen wat er gebeurt. Uiteraard is het ook mogelijk dat er op andere plaatsen nog roedels ontstaan. Op facebook raakte ik nog in een discussie over wolven in de Oostvaardersplassen. Dat is ook nog iets wat interessant gaat worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op december 24, 2018, 11:08:40 AM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 12:04:03 PM
De wolven komen steeds dichterbij. Ik lees dat er een 7 tal in Nederland rondlopen op het ogenblik. Misschien is het tijd voor een nieuw onderwerp: "Wolven in Nederland." :)  Maar voorlopig hou ik de discussie nog even centraal. In het volgende artikel wordt gezegd dat de Mouflons door de wolven zullen worden afgeslacht in Nederland. https://www.destentor.nl/veluwe/moeflon-heeft-geen-schijn-van-kans-als-wolf-zich-op-de-veluwe-vestigt~aa0f90fa/ Vanuit Duitsland heb ik die verhalen ook al gelezen. Ik weet niet of het echt klopt. Ik heb wel eens gezien op tv dat ze probeerden de laatste Mouflons te vangen omdat die redelijk raszuiver waren, ergens in Duitsland. Mogelijk zijn de echte raszuivere Mouflons al uitgestorven in Sardinië. Maar het lukte niet (meer) om de raszuivere Mouflons te vangen omdat ze kennelijk al verdwenen waren. Aan de andere kant hoe erg is het als die exoten verdwijnen?
Het blijkt dat er geen 7 maar 10 wolven in Nederland rondlopen, of in iedergeval is het afgelopen jaar van 10 verschillende wolven dna in Nederland gevonden. Een aantal daarvan zullen het land wel alweer verlaten hebben. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24839 De wolvin op de Veluwe wordt steeds in dat gebied waargenomen, met de eerst waarnemingen vanaf Juli 2018. Als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen schijnt men te spreken van een wolven territorium. Volgens mij is in januari / februari de paringstijd, dus het is goed mogelijk dat ze nog een partner vindt en dat wij deze zomer, zomer 2019, een eerste roedel hebben in Nederland. Ze kan zich ook nog paren met een hond of de hele paringstijd niet benutten. Interressant om te volgen wat er gebeurt. Uiteraard is het ook mogelijk dat er op andere plaatsen nog roedels ontstaan. Op facebook raakte ik nog in een discussie over wolven in de Oostvaardersplassen. Dat is ook nog iets wat interessant gaat worden.

Freek mag ik vragen hoe jij erbij komt dat een wolf pas na 6 maanden een territorium afbakent, je zegt ook "schijnt" dat geeft aan dat je dat ook niet zeker weet, en waarvandaan jij het heb gehoort?
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op december 25, 2018, 09:12:15 AM
Citaat van: Freek Verkerk op december 24, 2018, 11:08:40 AM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 12:04:03 PM
De wolven komen steeds dichterbij. Ik lees dat er een 7 tal in Nederland rondlopen op het ogenblik. Misschien is het tijd voor een nieuw onderwerp: "Wolven in Nederland." :)  Maar voorlopig hou ik de discussie nog even centraal. In het volgende artikel wordt gezegd dat de Mouflons door de wolven zullen worden afgeslacht in Nederland. https://www.destentor.nl/veluwe/moeflon-heeft-geen-schijn-van-kans-als-wolf-zich-op-de-veluwe-vestigt~aa0f90fa/ Vanuit Duitsland heb ik die verhalen ook al gelezen. Ik weet niet of het echt klopt. Ik heb wel eens gezien op tv dat ze probeerden de laatste Mouflons te vangen omdat die redelijk raszuiver waren, ergens in Duitsland. Mogelijk zijn de echte raszuivere Mouflons al uitgestorven in Sardinië. Maar het lukte niet (meer) om de raszuivere Mouflons te vangen omdat ze kennelijk al verdwenen waren. Aan de andere kant hoe erg is het als die exoten verdwijnen?
Het blijkt dat er geen 7 maar 10 wolven in Nederland rondlopen, of in iedergeval is het afgelopen jaar van 10 verschillende wolven dna in Nederland gevonden. Een aantal daarvan zullen het land wel alweer verlaten hebben. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24839 De wolvin op de Veluwe wordt steeds in dat gebied waargenomen, met de eerst waarnemingen vanaf Juli 2018. Als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen schijnt men te spreken van een wolven territorium. Volgens mij is in januari / februari de paringstijd, dus het is goed mogelijk dat ze nog een partner vindt en dat wij deze zomer, zomer 2019, een eerste roedel hebben in Nederland. Ze kan zich ook nog paren met een hond of de hele paringstijd niet benutten. Interressant om te volgen wat er gebeurt. Uiteraard is het ook mogelijk dat er op andere plaatsen nog roedels ontstaan. Op facebook raakte ik nog in een discussie over wolven in de Oostvaardersplassen. Dat is ook nog iets wat interessant gaat worden.

Freek mag ik vragen hoe jij erbij komt dat een wolf pas na 6 maanden een territorium afbakent, je zegt ook "schijnt" dat geeft aan dat je dat ook niet zeker weet, en waarvandaan jij het heb gehoort?
Maarten, het afbakenen, door het neerleggen van keutels op goed zichtbare plekken, en mogelijk andere dingen, gebeurt waarschijnlijk eerder, maar misschien heb ik het verkeerd beschreven. Ik bedoelde te zeggen dat men (kennelijk) van een territorium spreekt als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen. Dat is een operationele definitie gemaakt door mensen. Ik weet niet waarom men die definitie gebruikt. Waarschijnlijk gaan er na die 6 maanden andere regels gelden, krijgen bijvoorbeeld boeren vergoedingen voor beschermingsmaatregelen of iets vergelijkbaars. In principe kunnen wolven nu in heel Nederland voorkomen, maar om overal extreme kostbare beschermingsmaatregelen te treffen is "over de top" als het om zwervers gaat. Het begint pas zinvol te worden als een wolf ergens een "territorium" heeft. En dan nog moet je nadenken over hoeveel geld je wilt uittrekken voor preventie. Als een wolf in onbeschermd gebied 1 schaap per week doodt a 200 euro per schaap. Dan zijn beschermingsmaatregelen van meerdere miljoenen een beetje te hoog lijkt mij. Dat geld kun je dan beter anders aan de natuur besteden.
Wel een aardige discussie; hoeveel mag bescherming kosten? Hekwerk, beschermingshonden, 's nachts binnen halen van schapen en geiten? 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op december 25, 2018, 09:25:23 AM
Ik bedoelde te zeggen dat men (kennelijk) van een territorium spreekt als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen. Dat is een operationele definitie gemaakt door mensen. Ik weet niet waarom men die definitie gebruikt.
Het is niet ongebruikelijk dat een zwervende wolf enige weken tot wel een paar maanden in een gebied blijft "hangen" en uiteindelijk toch verder trekt. Om deze reden wordt in Duitsland (en Nederland) de aanwezigheid gedurende 6 maanden vereist voordat wordt gesproken van een territorium. De wolvin die nu op de noordelijke Veluwe zit heeft eerder dit jaar een paar weken in Drenthe rondgehangen. Ook in Drenthe heeft deze wolf keutels op bospaden achtergelaten. Puur op basis van dat gedrag zou je kunnen denken dat het dier een territorium wilde afbakenen. Zonder de eis van 6 maanden aanwezigheid zou deze wolf goed zijn geweest voor 2 territoria in Nederland. Het is daarom zinvol niet te snel te spreken van een territorium. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van een (potentiele) partner. Als er op de Veluwe nu keutels worden gevonden van een mannelijke wolf, zelfs binnen het leefgebied van het vrouwtje, dan bewijst dat nog geen paar te zijn. Een "paar" moet minstens een maand aantoonbaar bijeen zijn.
Voor de wolf zelf heeft die 6 maanden natuurlijk geen betekenis. Het is wel relevant voor de overheid en schapenhouders om te bepalen wanneer het treffen van preventieve maatregelen om vee te beschermen van belang is.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op december 25, 2018, 10:56:48 AM...Het is daarom zinvol niet te snel te spreken van een territorium. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van een (potentiele) partner. Als er op de Veluwe nu keutels worden gevonden van een mannelijke wolf, zelfs binnen het leefgebied van het vrouwtje, dan bewijst dat nog geen paar te zijn. Een "paar" moet minstens een maand aantoonbaar bijeen zijn. ..
Interessant dat je het er over dat er een mannelijke wolf langs zou kunnen komen op de Veluwe. Hierbij een artikel over de twee single-wolfdames in het nabije NRW (Duitsland, vlak over de grens bij Nijmegen). https://rp-online.de/nrw/staedte/kleve/woelfe-in-nrw-und-was-ist-mit-nachwuchs_aid-35315529 Januari / februari zijn de maanden dat het moet gebeuren. Hopelijk zijn er nog wat mannelijke wolven die de mogelijkheden weten te benutten. Zijn er daadwerkelijk signalen van de aanwezigheid van mannelijke wolven op de veluwe?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Er was rond Augustus al een mannelijke wolf op de Veluwe, echter slechts op doorreis. Die woont nu bij Naya in Leopoldsburg. Zijn naam is nu  August. August woonde eerst in Friesland. Rond deze tijd beginnen de jonge wolven van 2017 steeds grotere uitstapjes buiten het ouderlijk territorium te maken. Over het algemeen zwerven vrouwtjes iets minder als ze eenmaal een geschikt territorium hebben gevonden. Daarom zijn er meestal meer territoriale solitaire teven dan reuen. De reuen gaan vaak toch wat actiever op zoek naar een partner. Die hebben dan ook een iets grotere kans op een verkeersongeval. Van de 40 verkeersslachtoffers in Nedersaksen sinds 2003 was 57.5% mannelijk en 42,5% vrouwelijk
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op december 25, 2018, 09:25:23 AM
Citaat van: Maarte5n op december 25, 2018, 09:12:15 AM
Citaat van: Freek Verkerk op december 24, 2018, 11:08:40 AM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 12:04:03 PM
De wolven komen steeds dichterbij. Ik lees dat er een 7 tal in Nederland rondlopen op het ogenblik. Misschien is het tijd voor een nieuw onderwerp: "Wolven in Nederland." :)  Maar voorlopig hou ik de discussie nog even centraal. In het volgende artikel wordt gezegd dat de Mouflons door de wolven zullen worden afgeslacht in Nederland. https://www.destentor.nl/veluwe/moeflon-heeft-geen-schijn-van-kans-als-wolf-zich-op-de-veluwe-vestigt~aa0f90fa/ Vanuit Duitsland heb ik die verhalen ook al gelezen. Ik weet niet of het echt klopt. Ik heb wel eens gezien op tv dat ze probeerden de laatste Mouflons te vangen omdat die redelijk raszuiver waren, ergens in Duitsland. Mogelijk zijn de echte raszuivere Mouflons al uitgestorven in Sardinië. Maar het lukte niet (meer) om de raszuivere Mouflons te vangen omdat ze kennelijk al verdwenen waren. Aan de andere kant hoe erg is het als die exoten verdwijnen?
Het blijkt dat er geen 7 maar 10 wolven in Nederland rondlopen, of in iedergeval is het afgelopen jaar van 10 verschillende wolven dna in Nederland gevonden. Een aantal daarvan zullen het land wel alweer verlaten hebben. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24839 De wolvin op de Veluwe wordt steeds in dat gebied waargenomen, met de eerst waarnemingen vanaf Juli 2018. Als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen schijnt men te spreken van een wolven territorium. Volgens mij is in januari / februari de paringstijd, dus het is goed mogelijk dat ze nog een partner vindt en dat wij deze zomer, zomer 2019, een eerste roedel hebben in Nederland. Ze kan zich ook nog paren met een hond of de hele paringstijd niet benutten. Interressant om te volgen wat er gebeurt. Uiteraard is het ook mogelijk dat er op andere plaatsen nog roedels ontstaan. Op facebook raakte ik nog in een discussie over wolven in de Oostvaardersplassen. Dat is ook nog iets wat interessant gaat worden.

Freek mag ik vragen hoe jij erbij komt dat een wolf pas na 6 maanden een territorium afbakent, je zegt ook "schijnt" dat geeft aan dat je dat ook niet zeker weet, en waarvandaan jij het heb gehoort?
Maarten, het afbakenen, door het neerleggen van keutels op goed zichtbare plekken, en mogelijk andere dingen, gebeurt waarschijnlijk eerder, maar misschien heb ik het verkeerd beschreven. Ik bedoelde te zeggen dat men (kennelijk) van een territorium spreekt als een wolf 6 maanden in hetzelfde gebied wordt waargenomen. Dat is een operationele definitie gemaakt door mensen. Ik weet niet waarom men die definitie gebruikt. Waarschijnlijk gaan er na die 6 maanden andere regels gelden, krijgen bijvoorbeeld boeren vergoedingen voor beschermingsmaatregelen of iets vergelijkbaars. In principe kunnen wolven nu in heel Nederland voorkomen, maar om overal extreme kostbare beschermingsmaatregelen te treffen is "over de top" als het om zwervers gaat. Het begint pas zinvol te worden als een wolf ergens een "territorium" heeft. En dan nog moet je nadenken over hoeveel geld je wilt uittrekken voor preventie. Als een wolf in onbeschermd gebied 1 schaap per week doodt a 200 euro per schaap. Dan zijn beschermingsmaatregelen van meerdere miljoenen een beetje te hoog lijkt mij. Dat geld kun je dan beter anders aan de natuur besteden.
Wel een aardige discussie; hoeveel mag bescherming kosten? Hekwerk, beschermingshonden, 's nachts binnen halen van schapen en geiten?
:duim:
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

In Duitsland gaat de boeren minister, van de Christenen praten met de milieu minister, over de jacht op wolven. Zij wil een bestandsregulering om de schapen (boeren) te beschermen.  Hierbij een link naar een boeren krantje: https://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Agrarpolitik/Kloeckner-und-Schulze-wollen-ueber-Abschuss-von-Woelfen-sprechen_article1546500599.html Het CDU wil zich profileren, dus dit zie ik wel als een serieuze aanval. Afwachten wat hier uit komt. Gelukkig hebben we ook nog de Frans / italiaanse wolven.  In Frankrijk is nu al toegestaan om "vervelende" wolven af te schieten en dat gebeurt ook, tientallen per jaar zelfs.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 04, 2019, 11:48:15 AM
In Duitsland gaat de boeren minister, van de Christenen praten met de milieu minister, over de jacht op wolven. Zij wil een bestandsregulering om de schapen (boeren) te beschermen.  Hierbij een link naar een boeren krantje: https://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Agrarpolitik/Kloeckner-und-Schulze-wollen-ueber-Abschuss-von-Woelfen-sprechen_article1546500599.html Het CDU wil zich profileren, dus dit zie ik wel als een serieuze aanval. Afwachten wat hier uit komt. Gelukkig hebben we ook nog de Frans / italiaanse wolven.  In Frankrijk is nu al toegestaan om "vervelende" wolven af te schieten en dat gebeurt ook, tientallen per jaar zelfs.

In Frankrijk is er al een bestandsregulering zoals te lezen is in het volgende franstalige artikel http://www.nice-premium.com/actualite,42/france-monde,140/500-loups-en-france-pas-moins-pas-plus-500-un-nombre-fatidique,24930.html?lang=fr  Men gaat daar uit van een jaarlijkse groei van 16%. Ter vergelijking in DUitsland is de groei 20-30 %, maar laatst iets van 22%.  Dus in Frankrijk is de groei minder sterk. Ook mag in Frankrijk 12% van de wolven worden afgeschoten. Mijn conclusie is dat er nog steeds groei is, maar dat de groei wel afneemt. Uiteindelijk zal de groei wel richting de 0% gaan, maar daar zullen we pas aankomen als heel Frankrijk bevolkt is met wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een wolf is op de foto gezet in Liechtenstein: https://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=769&cHash=ed46d85d305339a26189e8d43d5ba096 Liechtenstein ligt tussen Zwitserland en Oostenrijk. Er komen al jaren wolven voor in Zwitserland, maar de groei is niet geweldig. Eindelijk zijn ze dan toch in Liechtenstein aangekomen. Ook vanuit Oostenrijk komen al waarnemingen binnen van wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op januari 08, 2019, 10:50:28 AM
Een wolf is op de foto gezet in Liechtenstein: https://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=769&cHash=ed46d85d305339a26189e8d43d5ba096 Liechtenstein ligt tussen Zwitserland en Oostenrijk. Er komen al jaren wolven voor in Zwitserland, maar de groei is niet geweldig. Eindelijk zijn ze dan toch in Liechtenstein aangekomen. Ook vanuit Oostenrijk komen al waarnemingen binnen van wolven.
Van Zwitserland naar Oostenrijk door Liechtenstein kost een beetje doorlopende wolf nog geen 2 uur, dus wellicht al langer wolven van Oostenrijk naar Zwitserland en/of omgekeerd.

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op januari 08, 2019, 13:03:37 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 08, 2019, 10:50:28 AM
Een wolf is op de foto gezet in Liechtenstein: https://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=769&cHash=ed46d85d305339a26189e8d43d5ba096 Liechtenstein ligt tussen Zwitserland en Oostenrijk. Er komen al jaren wolven voor in Zwitserland, maar de groei is niet geweldig. Eindelijk zijn ze dan toch in Liechtenstein aangekomen. Ook vanuit Oostenrijk komen al waarnemingen binnen van wolven.
Van Zwitserland naar Oostenrijk door Liechtenstein kost een beetje doorlopende wolf nog geen 2 uur, dus wellicht al langer wolven van Oostenrijk naar Zwitserland en/of omgekeerd.
Dit is de eerste keer dat ze daar gefotografeerd worden. De andere kant van Oostenrijk, het oosten, wordt bevolkt door wolven uit de Balkan. In Oostenrijk zullen de Italiaans/Frans /zwitserse wolven in contact komen met wolven uit de Balkan en ook met wolven uit de Duits / pools populatie.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een plaatje met GPS gegevens van wolfroedels ergens in de USA. https://earthlymission.com/gps-tracking-shows-how-much-wolf-packs-avoid-each-others-range/ Het geeft aan wat een territorium is: een gebied exclusief voor één roedel. Dit is geheel volgens mijn verwachting, dus wat kan ik hier over zeggen? Het komt uit de USA en dat zijn andere wolven met ander gedrag. Ik heb gelezen dat die roedels daar ook groter zijn, tot 20-30 dieren per roedel. Ik heb ook gezien dat ze daar jagen op Bisons en dat sommige roedels niet echt een territorium hebben, maar meetrekken met migrerende dieren (herten (Tapiti) en bisons), dus het is een ander continent, niet helemaal vergelijkbaar met europa. Uiteraard wel interessant. Wat zegt dit voor europa? Wat mij betreft wel dat op een gegeven moment een gebied gewoon vol is (met wolven). Er is ergens een einde aan de groei van de aantallen. De wolven zullen dan elkaar afmaken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Nederlandse jager aangeklaagd om doodschieten Duitse wolf
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4582366/nederlandse-jager-aangeklaagd-om-doodschieten-duitse-wolf

Uit het artikel:
De man doodde de wolf, omdat deze zijn jachthonden had aangevallen en van geen wijken wilde weten.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

hans parlevliet

Opmerkelijk bericht, gezien de schuwheid die ze normaliter aan de dag leggen..
mvg
Hans