Welke rupsen?

Gestart door Leo de Rooij, maart 11, 2019, 22:39:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leo de Rooij

Geen idee of ik wel op het juiste (sub)forum zit, maar...
Wat voor rupsen zijn dit? Gefotografeerd al is de kwaliteit niet al te best) in Extremadura, Spanje.

MVG
Leo de Rooij

Rayan Majoor

#1
1e is lastig omdat er veel rupsen met dergelijke beharing zijn, maar zo'n ronde, relatief duidelijk van de rest van het lichaam gescheiden kop maakt het vrijwel zeker een processierups en dan dus Thaumetopoea herculeana.

2e zou ik, als ik niet overal lees dat ze alleen maar hoog in de alpen voorkomen, zeggen dat het Chelis/Holoarctia cervini is... maar dat zou hier dus erg bijzonder zijn. Ik kan echter geen andere soort bedenken die er zo uitziet.

Maak je er ook nog even waarnemingen van aan op observation.org? Eventueel kan je nog even een wat meer bijgesneden foto plaatsen. Zelfs al is de kwaliteit dan niet hoog, dat maakt het onderscheiden van bepaalde details toch wat makkelijker
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

BDORT

Zou die 2e niet een veelvraat (Macrothylacia rubi) kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,

Ben van Dort

Rayan Majoor

Geen veelvraat nee... die heeft langer, zachter haar (hier staat het echt in borstelige plukjes zoals bij de meeste beervlinders). Ook heeft de veelvraat bijvoorbeeld geen witte haren langs de flanken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl