Wat voor paddenstoel zou dit kunnen zijn? => dennenvoetzwam

Gestart door Rayan Majoor, maart 09, 2019, 18:56:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168432777
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-09-30 Ede - Landgoed Kernhem
Foto's:






bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ridderzwam

Rayan, kijk eens bij Dennenvoetzwam of je je waarneming herkent.

Groet,
FRia.

Rayan Majoor

Degene die ik heb gezien is wel wat boller/ronder en geeft meer de indruk van een zachte spons dan wat ik voornamelijk van de dennenvoetzwam zie, maar er zijn ook wel foto's die wel overeen komen... en natuurlijk is het ook wel een erg logische plek om deze soort te vinden. Ook bij de waarneming zo te zien ook al ongemerkt dat het een dennenvoetzwam is dus die wordt het. Bedankt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Beste Ryan,
niet twijfelen, want deze heeft juist alle kenmerken van een Dennenvoetzwam. Momenteel kun je die ook nog in het bos vinden, maar dan zijn ze helemaal donkerbruin/zwart. Op deze oude waarneming van mij kun je de hele ontwikkeling zien:
https://waarneming.nl/waarneming/view/163509077?_popup=1
Juist die veelzijdigheid aan vormen en kleuren maken houtzwammen voor mij zo interessant. Zelden vind je exemplaren die goed overeenkomen met de afbeeldingen uit de Veldgidsen.
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Juist die variatie binnen soorten maakt ze inderdaad zowel interessant als lastig voor mensen met weinig ervaring. En dan twijfel ik niet zo snel aan andermans determinatie, maar omdat het voor mij allemaal vrij onbekend gebied is vraag je je toch altijd af of het zo'n karakteristieke soort is of dat er misschien nog gelijkende soorten zijn. Maar dat leer je vanzelf op den duur ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl