Hoofdmenu

plant onbekend

Gestart door botep, maart 11, 2019, 09:23:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

botep

Hoi,

Vond deze plant 10-3-2018 te st Annaparochie in een woonwijk. Wie weet wat dit is?

Groeten
Ben

https://waarneming.nl/waarneming/view/168461729

Gr Ben

Rien Ondersteijn

Ik dacht aan een soort uit de Ranonkel-familie,maar er is nog niks boven komen rollen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Later dacht ik aan een Hepatica,ging verder rondsnuffelen en kreeg de tip van Hepatica Transsylvanica.
het lijkt me een goeie optie.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Deel 3 : The Plant List vermeldt de naam niet eens [ik kon m ook nauwelijks vinden op t net ...]
Thomas Meyer noemt 'm wel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Aanvulling : heeft als synoniem Anemone Transsylvanica [accepted op de Plant List]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 11, 2019, 19:22:10 PMAanvulling : heeft als synoniem Anemone Transsylvanica [accepted op de Plant List]

Anemone was ook mijn eerste indruk (zonder daar verder een soortnaam bij te hebben)...
Met vriendelijke groet, Rob

botep

bedankt voor jullie hulp!
Gr Ben

Rien Ondersteijn

Ik merk twijfel[alles mag]-kan ik me ook voorstellen met ons idee van Leverbloempje,maar die Hepatica's schijnen eindeloos gekruist en ontwikkeld te zijn.
Hier http://www.hepatica.eu/Hepatica%20diverse.htm merk je hoeveel soorten er [ooit waren?] kunnen zijn terwijl the Plant List er maar één kent..
[die hebben de rest bij Anemone geschaard denk ik]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 12, 2019, 17:22:21 PMIk merk twijfel

Valt wel mee...  ;)

Zeker als Anemone transsylvanica een synoniem is van Hepatica transsylvanica. Betekent vooral dat het onderscheid tussen Hepatica en Anemone niet scherp begrensd is.
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Het raadsel is opgelost, Ben is terug gegaan voor nieuwe foto's.

Het blijkt een cultivar van Stengelloze sleutelbloem te zijn met Robertskruid op de achtergrond.


botep

Heb de plant vandaag even opgezocht, en natuurlijk is het wat anders, ik had niet goed gekeken waar de bloem weg kwam :o, en ja dan zie je zie foto, en dan is het gewoon een Primula vulgaris (cultivar).
Gr Ben

Rien Ondersteijn

Big Surprise ! Fijn dat je terug bent gegaan Ben ! Applaus voor jou en Niels.
Meteen zichtbaar die Primula.
[maar dat blad van een Robertskruid-daar moet ik even van slikken...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Something completely different  ;D Dat krijg je als de verkeerde blaadjes bij het bloempje op de foto staan. Vanochtend heb ik ook nog zitten zoeken, zonder ook maar ergens op uit te kunnen komen. Goed dat je nieuwe foto's bent gaan maken  :duim:
Groet, Hannie