Unknown (uit het archief)

Gestart door Robert Heemskerk, januari 15, 2006, 00:06:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Op verzoek nog een vage foto (deze is i.e.g. wel wat beter als de vorige)

Gefotografeerd op de Zuidpier van IJmuiden, ik denk april 1984.
De 'Pieper'(?) ging op mijn rugzak zitten.

Ikzelf dacht aan een Oeverpieper.., wenkbrauwstreep en forse zwarte (donker)snavel.

Iemand anders een andere suggestie?

groet, robert heemskerk

BWoets

#1
Waterpieper of een Gele Kwik waar je raar op kijkt..?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

P1234

Hoi Robert,

Geweldig, dat archief van jou!! Een geheel eigen vorm van mistery-bird. Laatvlieger ook tevreden; het is duidelijk om welke vogel het gaat op dit plaatje.

Ik ga mee in jouw suggestie; Oeverpieper. Hoewel de wbs wel erg fors is, is het de enige soort die ik kan bedenken met streping op de rug, onderdelen, donkere snavel en een dergelijke wbs.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

zomerkleed Waterpieper, denk ik dan: knallende witte wenkbrauwstreep (alleen zeer zelden bij Oepie-littoralis), twee opvallende witte vleugelstrepen, contrast tussen nek en rug.

laatvlieger

geen kwikstaart, want streping op de rug.
Vanwege de forse snavel en duidelijk aanwezige flankstreping, vallen ook alle andere piepers af, behalve waterpieper en oeverpieper.

Het beest heeft een erg opvallende wenkbrauwstreep en er zijn ook 2 vleugelstrepen aanwezig. Dat zou meer op waterpieper dan op oeverpieper duiden. Echter de snavel is wat mij betreft wel erg fors voor een waterpieper en de flankstreping eigenlijk ook. Oeverpieper kan ook een wenkbrauwstreep en een aanzet van vleugelstreping hebben. De foto is in zwart/wit waardoor lichte delen mogelijk meer wit oplichten. Ik ga daarom toch ook met de anderen mee en denk dat het een oeverpieper betreft.

(
CiteerLaatvlieger ook tevreden; het is duidelijk om welke vogel het gaat op dit plaatje.
Mijn commentaar op Peter: Over de vogel inderdaad tevreden daar kan geen onduidelijkheid over bestaan maar ik vraag me overigens wel af wat voor merk rugzak het is.. ;)  )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

P1234

Hoi Laatvlieger,

Laat ik nou nergens mijn rugzakken determinatiegids kunnen vinden...

Ik blijf je het antwoord schuldig.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Robert Heemskerk

De jury is tot de eindconclusie gekomen dat het hier zeer waarschijnlijk gaat om een Waterpieper.
Dit oordeel baserend op de forse oogstreep en duidelijke vleugelstrepen.
Wel vreemd dat de snavel zo fors is/lijkt!(?), toch zie je die snavel met een perspectief en om dit nou als doorslaggevend argument te gebruiken voor een Oeverpieper?
Het kan een uitzonderlijke Oeverpieper zijn, één met een forse oogstreep.. (littoralis-variatie)

En aangezien de jury niet tot een eenduidig antwoord kan komen zal de prijs - een fraaie rugzak met Cowa uit de jaren zeventig - niet worden uitgereikt.  :P

Iedereen hartelijk bedankt voor de reactie's!, volgende keer kijk ik weer wat anders naar een pieper!

groet, Robert Heemskerk


RWester

Citeerzomerkleed Waterpieper, denk ik dan: knallende witte wenkbrauwstreep (alleen zeer zelden bij Oepie-littoralis), twee opvallende witte vleugelstrepen, contrast tussen nek en rug.

Ook lijkt baardstreep te ontbreken (wat wijst op zomerkleed Waterpieper)
.
Onderdelen lijken rossig/gestreept. Zou bij zomerkleed Waterpieper (helder)wit moeten zijn. Bredere witte vleugelstreep aan grote dekveren veroorzaakt door langere witte toppen aan de vlaggen wijzen echter weer naar zomer Waterpieper.

Dit geld ook voor de contrastrijke donker/licht-tekening op de handpennen.

Zwarte snavel wijst zowiezo op zomerkleed bij beide soorten (lichtbruin tot geel in winterkleden bij beide soorten)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester