Klopt Miscanthus sacchariflorus?

Gestart door Rob Koelman, maart 09, 2019, 21:34:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Gisteren kwam ik deze 'rietachtige' plant tegen. Gaat om een forse pol met stengels van ruim 3 meter hoog.

Door op waarneming.nl in de soortenlijst te zoeken op 'riet' in combinatie met 'plaatjes kijken' kom ik op groot prachtriet - Miscanthus sacchariflorus. Er zijn echter meerdere verwante soorten, waar onder klein prachtriet - Miscanthus sinensis en 'Chinees riet' (M. x giganteus).

Is aan de hand van de foto's een zekere determinatie mogelijk? Zo niet: ik kom later dit jaar vast nog wel eens in de buurt en kan dan aanvullende foto's maken.

http://waarneming.nl/waarneming/view/168437432
Groot prachtriet - Miscanthus sacchariflorus gezien op 2019-03-08 Genneperhuis - uiterwaard

Foto's:





Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

#1








Miscanthus x giganteus  |  Miscanthus sinensis  |  Miscanthus sacchariflorus
Grootte2-4 m1,5-2 m1,5-2 m
Bladbreedte>3 cm<3 cm<3 cm
KafnaaldAfwezigAanwezigAfwezig
Miscanthus x giganteus is overigens de kruising van Miscanthus sinensis en Miscanthus sacchariflorus.

Rob Koelman

Ok. In ieder geval wel Miscanthus dus.

Op alienplantsbelgium.be wordt voor M. sacchariflorus een flink grotere maximum afmeting gegeven dan de 2 meter uit de tabel hierboven:

Both [M. sinensis en M. sacchariflorus] are often much alike in general habit but Miscanthus sacchariflorus is a much taller species that easily reaches 250-300 cm at maturity. Bron: http://alienplantsbelgium.be/content/miscanthus-sacchariflorus

Ik vrees dat ik nog eens terug moet naar de groeiplaats...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Als ik zo op de foto de verhoudingen zie met de weidepalen[die gemiddeld wel 1 mtr. zijn] en met de lisdodde ervóor dan zou ik deze gerust  xGiganteus durven noemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#4
Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 10, 2019, 13:06:08 PMAls ik zo op de foto de verhoudingen zie met de weidepalen[die gemiddeld wel 1 mtr. zijn] en met de lisdodde ervóor dan zou ik deze gerust  xGiganteus durven noemen.

Zou interessant zijn. Deze hybride is in ons land tot nu toe bekend van slechts vier vindplaatsen (https://www.verspreidingsatlas.nl/8464).

M. x giganteus op alienplantsbelgium.be (http://alienplantsbelgium.be/content/miscanthus):

It seldom flowers and is not attractive as an ornamental. It is much reminiscent of Miscanthus sacchariflorus in general habit and spikelet characters but still has stouter rhizomes and wider leaves (often exceeding 30 mm).... If inflorescences are produced lemma awns are short (4-5 mm) and geniculate (vs. absent or less than 5 mm and straight in M. sacchariflorus; ...). It might occur as a throw-out on rough ground in a near future.

Ga binnenkort wel even wat extra CO2 uitstoot veroorzaken en de groeiplaats nogmaals bezoeken...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Extra CO2 -met die fiets van jou ?  ;)
Zat er nog blad aan ? de breedte is belangrijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

jeroen vinke

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 10, 2019, 13:06:08 PM
Als ik zo op de foto de verhoudingen zie met de weidepalen[die gemiddeld wel 1 mtr. zijn] en met de lisdodde ervóor dan zou ik deze gerust  xGiganteus durven noemen.

Hoi Rien, ik denk dat je je verkijkt op die weidepaaltjes. Voor een schapenweiland heb je nog geen paaltjes nodig die boven je knieën uitkomen. Nu zeg ik niet dat daar schapen lopen, maar het lijkt me dat deze paaltje nauwelijks tot boven je knieën komen. Over de Lisdodde betwijfel ik je kennis niet.

Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rien Ondersteijn

Hee Jeroen: tuurlijk kan ik me verkijken.
[heb onlangs nog een paar honderd van die palen[kastanje] in de grond geslagen voor natuurbeweiding.
Die waren ±1.50 lang en gingen ± 50 cm de grond in. Resteert 90 à 100 cm].
Trouwens voor schapen wordt meestal tijdelijke omheining geplaatst met plastic paaltjes en netten of veel draden.
Ik ben benieuwd naar Rob's bevindingen omtrent de hoogte v/d plant.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#9
Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 11, 2019, 11:25:55 AMIk ben benieuwd naar Rob's bevindingen omtrent de hoogte v/d plant.

Ik had de hoogte van de plant geschat op ruim 3 meter. De pol viel van afstand op door het zeer forse formaat, waardoor de eerste gedachte was dat het om Arundo donax zou kunnen gaan.

Zoals gezegd: ik ga er binnenkort wel weer een keer even langs. Kan ik gelijk de heelbeen op de begraafplaats van Milsbeek bekijken (groeiplaats met zo'n 150-200 ex.).  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#10
Zojuist - tussen de buien door - even langs de groeiplaats geweest.

De overzichtsfoto geeft een wat vertekend beeld van het formaat. Het is echt een forse plant, waarbij de langste stengels, inclusief pluim, rond de 400 cm (385-415 cm) lang zijn en de grootste bladeren een breedte tot 31 mm hebben. Dan zou je bij Miscanthus automatisch uitkomen op M. x giganteus. Wel is opvallend dat op alienplantsbelgium van M. x giganteus wordt gezegd dat deze vrijwel nooit bloeit: 'It seldom flowers''. De plant van dit topic heeft toch duidelijk flink wat bloempluimen.

Edit
Op de website van De Tuinen van Appeltern staat bij M. x giganteus het volgende (https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plantenencyclopedie/miscanthus_floridulus_-_chinees_reuzenriet): De bloei vindt alleen plaats wanneer er sprake is van een lange hete zomer. En die hebben we vorig jaar wel gehad...


Voor de volledigheid nog even de vraag of dit met zekerheid ook echt een Miscanthus is? Hoe kun je in dit geval andere soorten, bijvoorbeeld Arundo donax, uitsluiten?


Hieronder een aantal nieuwe detailfoto's:











Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Arundo heeft een totaal andere bloeivorm en stengelomvattend blad dat veel breder is.
Ik denk nog steeds Miscanthus x Giganteus.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 11, 2019, 18:39:31 PMArundo heeft een totaal andere bloeivorm en stengelomvattend blad dat veel breder is. Ik denk nog steeds Miscanthus x Giganteus.

Ok!

Ik zet de waarneming op een zekere Miscanthus x giganteus. En dan maar zien of de admins het daar mee eens zijn...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob