Perichaena vermicularis (Wormvormig goudkussentje)

Gestart door rietvanoosten, maart 09, 2019, 14:59:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Materiaal van Jan-Henk ontvangen.
Vraag over de elateren die ik in beeld heb.
Past allemaal voor Wormvormig goudkussentje, elateren zonder lange stekels, sporen met kleine wratjes.
Elateren op de laatste foto lijken ook op de tekening in Nannenga blz. 117, maar de elateren op de andere foto's niet.
Heb volgens mij alleen maar materiaal gebruikt uit de wormvormige delen.
met vriendelijke groet, Riet

jokeb

Dag riet,

Ik denk dat je 2 verschillende soorten hebt bekeken. de elateren op foto 3 en 4 zijn van een Trichia, die van foto 5 zijn van een Perichaena.
groet,
Joke

rietvanoosten

Dank je wel Joke! 
Morgen een nieuwe poging   :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Hallo Joke,
Heb onderzoeksmateriaal uit het afzonderlijke netvormige gedeelte gehaald, zie foto.
De juiste elateren in beeld denk ik, alleen kan ik de in Nannenga genoemde kleine stekeltjes niet echt zien.
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Hoi Riet,

De uitsteeksels zouden bij 100x maal te zien moeten zijn. Op jouw mic. foto lijkt het capillitium eerder bezet met kleine korrels.
Wil je nog een prep maken van een stukje van een ander plasmodicarp vruchtlichaam (de rondachtige zijn kennelijk van de Trichia)?
Het is wel handig de sporenmaat er bij te zetten. Afwijkende, duidelijk te grote of te kleine of anders gevormde sporen kun je buiten beschouwing laten.
Groeten Marian

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#6
Sporenmaten 13.0-13.6-14.0 µm.

met vriendelijke groet, Riet

jokeb

Hoi Riet,

Volgens mij klopt het. Perichaena vermicularis.
groet,
Joke

rietvanoosten

Dank je wel Joke! 
Capillitium van deze soort dus niet altijd met stekeltjes.
met vriendelijke groet, Riet

jokeb

Nee dat klopt. Niet altijd met stekeltjes. Al heeft vermicularis wel hele kleine stekeltjes (zie pag 117 van Nannenga) maar die vallen niet heel erg op.
groet,
Joke

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet