Libellenexcursies-Enci

Gestart door Kees van Bochove, maart 31, 2008, 21:51:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

mogen niet-leden ook mee?? Ben in het verleden 1 keer in die groeve geweest, voor Dwergblauwtje, maar vond het een spannende plek!

(Jaja sorry moet nog steeds het geld overmaken...........vergeet dat steeds)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Anne Hueber †

#31
Citeer

Bestaat alleen de kans dat ze zeggen: okee, kom maar met drie ervaren tellers....

Theo
Ja, dat moet je uiteraard zien te voorkomen. En op dit forum zitten toch alleen maar ervaren waarnemers? :lol:  

Gert Veurink

Citeerhet lijkt me ontzettend belangrijk voor de Nederlandse Wetenschap dat er rond die datum een serieuze monitoring van deze Rode lijst soort erg gepast is.
:duim:
klinkt goed en weten zij veel dat dat ook met z'n drieën kan.

Het is een zeer moeilijk te determineren, ernstig bedreigde soort. Met slechts enkele voortplantingsplaatsen in Noord-West Europa. Voor Nederland is de Enci hoogstwaarschijnlijk zelfs de enige mogelijke plek en daarom van cruciaal belang voor het voortbestaan van deze kwetsbare soort. Gelet op het waargenomen paringswiel twee jaar geleden en het feit dat ze een tweejaarlijkse cyclus hebben is dit hèt jaar om onderzoek te verrichten.

;)

Ik denk overigens dat 21/22 juni een goed weekend is. Dat denk ik vooral omdat dat goed in mijn agenda past
groet!
Gert Veurink



grunsven

De ENCI is een groeve, en sommige delen zijn dus ook gevaarlijk (grote vallende stenen, rondrijdende shovels etc.). ALs je daar als publiek rond loopt zijn zij verantwoordelijk voor je veiligheid. Het lijkt me dan ook logisch dat ze strikt zijn met dit soort dingen. Rond de visvijver gebeurt niks meer dus dat is geen gevaarlijke plek maar ze zijn dus ook strikt dat je daar moet blijven en niet zomaar rond mag gaan lopen.

Al met al vind ik het een goede service dat je er af en toe in mag. Het is in eerste instantie een industrie.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Platbuik

Misschien als we hem inschakelen?:

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohnvR

CiteerOverigens: don't get your hopes up too high.... ik begreep van Robert Ketelaar dat er vorig jaar erg uitgebreid is gezocht, maar dat er niks is gevonden......
Maar ja, 2 jaar geleden in ieder geval een paringswiel, dus de kans is er.
Het zal toch zeker wel zo zijn dat er dit jaar ook gezocht gaat worden, bijv. door de locale libellenwerkgroep en/of onder aanvoering van de vlinderstichting. Misschien dat het handig is uit te vinden hoe dat in zijn werk gaat en wat de plannen zijn.

MC

Waarschijnlijk willen ze vooral niet hebben dat mensen op eigen houtje van de groep weg gaan, langer blijven of wat dan ook. Daar krijgen ze gedonder mee. Ze zijn er voor mijn gevoel ook veel strenger in geworden, mogelijk door negatieve ervaringen?
Bij de zaterdagen waar je in 't Rooth mag 'hakken' en ondertussen mooi je geelbuikvuurpad of zuidelijke oever kan inkoppen, moet je je ook van te voren registreren.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jeroen Nagtegaal

Ikz ag dat ik een tikfoutje had gemaakt.
Ik heb dus voor de JNM afdeling Geen excursie voor elkaar gekregen,

Verder was er meen ik iets met het landelijk veiligheidsbeleid. Dat stond dacht ik op de site van die Geologen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees van Bochove

jah, ik heb het vorig jaar ook voor de jnm geprobeerd: maar dat deden ze toen ook niet..
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Tim Faasen

Tja, in mijn JNM-tijd...  :rolleyes:
Toen kwam de insectenwerkgroep er nog regelmatig...

Achteraf gezien jammer dat ik toen nog niet naar bijen of kevers keek... daar moet het vrijwel zeker ook geweldig voor zijn! Hoe geweldig precies, dat blijft nu even de vraag...

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

grunsven

Waarschijnlijk geweldig geweest, veel van de mooie plekjes die er toen waren zijn ondertussen afgegraven. Zijn allemaal in de oven verdwenen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marcel123

#41
Foto's van de ENCI-groeve en in deze tread genoemde visvijver:

http://www.waarneming.nl/multimedia_gebied..._id_gebied=4501

Goyatlah

Kicken, lijkt me ook goed voor Plasrombout (weet iemand dat?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#43
CiteerAndere soorten aanwezig op de desbetreffende plek waren algemene soorten als lantaarntje (ISCHELEG), watersnuffel (ENALSYAT), blauwe breedscheenjuffer (PLATPENNI), variabele waterjuffer (COENPUCL), azuurwaterjuffer (COENPUEL), grote roodoogjuffer (ERYTNAJA), vuurjuffer (PYRRNYMP), weidebeekjuffer (CALOSPLE), smaragdlibel (CORDAENE), grote keizerlibel (ANAXIMPE), maar ook zeldzamere soorten als tengere grasjuffer (ISCHPUMI), plasrombout (GOMPPULC), minimaal 3 vrouwtjes en 1 mannetje van de vuurlibel (CROCERYT), en mogelijke 1 vrouwtje zuidelijke oeverlibel (ORTHBRUN).
http://www.hartvoornatuur.nl/sierlijke%20w...ie_compleet.htm
een aanrader is deze site..met fotos

en maillijsten over de ENCI http://pets.groups.yahoo.com/group/Libelle...et=windows-1252
http://tech.groups.yahoo.com/group/insecti...et=windows-1252

en ook op het libellenkamp is de soort daar gezien:
CiteerWij vonden bij de Worm (Limburg) enkele pas uitgeslopen Beekrombouten (Gompvulg) tezamen met veel Weidebeek­juffers (Calosple). Ook werd van beide soorten een larven­huidje verzameld. Eerder op de dag was onze groep onder leiding van Jan Hermans op de Brunssummerheide waar o.a. de Tengere grasjuffer (Ischpumi), een nieuwe soort voor ons, werd waar­genomen. Zondag mochten we de ENCI-groeve in. Behalve de Plasrombout (Gomppulc) werd een flink aantal Platbuiken (Libedepr), Gewone oeverlibellen, (Orthcanc), Lantaarntjes (Ischeleg), Azuurwaterjuffers (Coenpuel) en Watersnuffels (Enalcyat) gezien en, gelukkig, de helft van de deelnemers heeft de Oehoe bekeken. De laatste dag werd doorgebracht in het gebied bij Ingendael. Onder leiding van Jef Boosten werd de Meertensgroeve bezocht. Hier vloog o.a. de Smaragdlibel (Cordaene). Er waren ook enkele Keizerlibellen (Anaximpe) net uitgeslopen en honderden Vuurjuffers (Pyrrnymp) voornamelijk in tandemzit of-vlucht brachten leven in de brouwerij. Als toetje vlogen er Boswitjes (vlinders) rond. We begrepen van onze gids dat het een nieuwe locatie voor deze soort was. Zij waren gemakkelijk te herkennen voor ons, want we hadden ze ook in de ENCI-groeve gezien.

Ook op het gebied van de flora werden we rijkelijk verwend. Ton Höcker heeft ons weer op vele mooie bloemen en planten gewezen, zoals Sterzegge, Liggende vleugeltjesbloem, Kleine- en Ronde zonnedauw, Moeraswolfsklauw en Grote keverorchis. Ook werden enige paddenstoelen, zoals het Mijtertje waargenomen.
http://www.knnv.nl/haarlem/libellenwerkgroep.htm

Goyatlah

Yep bedankt voor je uitgebreide info. Boosts mn zelfvertrouwen (ik zie foto's van een gebiedje en zeg, he, daar zou wel Plasrombout kunnen zitten, net zoals ik vorig jaar van 2 tot 7  heb zitten wachten op mn eerste fons maar uiteindelijk klopte alles)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

CiteerKicken, lijkt me ook goed voor Plasrombout (weet iemand dat?)
plasrombout komt daar voor.
vriendelijke groet,

Trees

marcel123

gezien de  weersverwachting voor zaterdag is het wel handig om naast voldoende drinkwater ook een regenjas mee te nemen... ;)  

Jeroen Nagtegaal

Poncho, veel kleiner en lichter,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Waar waren jullie?
Ik heb minimaal 3 soorten, mogelijk 4!
Lantaarntje (7) , Azuurwaterjuffer(1) en Watersnuffel(1), verder mogelijk Kanaaljuffer(1)

Ben ik erg tevree mee! [size=8](in dit weer....)[/size]
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

CiteerWaar waren jullie?
Ik heb buienradar op de compu..
Theo

Jeroen Nagtegaal

Der was geen regen, alleen veel bewolking en vochtige gras,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#51
Wij hadden lantaarntje, slechtvalk, oehoe, ganzerik spec, grijs havikskruid, een hele dikke karper van 6,5 kilo, veel kandelaartje, bosorchis, wondklaver, zandmuur, donderkruid, scherpe fijnstraal, wel regen.
HELE LEKKERE VLAAI (inclusief tweede ronde), veldsalie, icarusblauwtje, bermzegge, zwarte wouw en zwarte roodstaart, Kleine karekiet, tafeleend rugstreeppad. Robinia galmug, Plantaanvouwmijn mot en parende wijngaardslaakken..  De spaanse zuring, soldaatjes, poppenorchis, bosorchis, keverorchis en maasraket stonden ergens anders.
De kamille vlinder hebben we niet aangetroffen.

characea

#52
Jeroen, was je alleen of was je met twee anderen ?
Voor vlaai (neem niet de kersen maar de kruimel of die andere) alleen al had je kunnen gaan. Brood meenemen was niet nodig.


Als bonus was er overigens ook nog een gratis concert van Anouk, vandaar dat we nu wat laat terug zijn.
In het echt kan ze echt goed zingen....!!!

Jeroen Nagtegaal

Ik was inderdaad met 2 anderen, en brood was wel lekker hoor, Overigens nog 2 grote rovers meer dan 1,5 x buizerd (Vergelijking erbij!)

Oveigens geen concert gezien, mja ik was al te laat terug vond mijn moeder (7 uur...),
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Dat klinkt allemaal errug gezellig! Vandaag moest ik een excursie afblazen vanwege het slechte weer, dus vanmiddag stond ik helaas achter ons kraam op de jaarmarkt. :(  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Wsa het ook, maar ik had soms sterk de indruk dat er erg veel oud ENCI-ers waren, het leek soms wel een reunie,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

CiteerDat klinkt allemaal errug gezellig! Vandaag moest ik een excursie afblazen vanwege het slechte weer, dus vanmiddag stond ik helaas achter ons kraam op de jaarmarkt. :(
Softie  :lol:
Ben vandaag naar het Dwingelderveld geweest (niet op de fiets ditmaal), geen libel gezien, maar duizenden rupsen (genoeg Grote Wintervlinders om een week van te eten  B) ), maar ook een aantal onbekende soorten. (En veel vogels, Gele Gors, Roodborsttapuit, Fluiter, Havik, etc)

Wat maakt een beetje regen dan uit...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's