Wat kan dit veroorzaakt hebben? => weidebladwesp

Gestart door Rayan Majoor, maart 07, 2019, 18:58:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

bij een watertje waar veel pantserjuffers zitten en waar ik de voorgenoemde soort ook vaak eitjes zie leggen op de wilgenstammetje aan de waterkant tref ik ook vaak deze sporen aan op de stammetjes. Omdat hier elk jaar zo goed als alle planten weggekapt worden heb ik nog nooit bij kunnen houden hoe een plek op de plant waar houtpantseruffers eitjes hebben gelegd zich ontwikkelt... ik dacht echter altijd dat dit soort sporen van de houtpantserjuffer waren. Echter bij de waarneming krijg ik nu te horen dat dit waarschijnlijk toch iets anders is. Kan iemand me vertellen wat dit veroorzaakt...?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168335662
Houtpantserjuffer - Chalcolestes viridis gezien op 2018-09-09 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:




bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Hoi Rayan,

niet dat ik het echt (her)ken ofzo, maar ik heb een beetje een onderbuikgevoel dat het van een blaswesp zou kunnen zijn?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Ik begrijp dat gevoel wel ;)
De enige bladwesp die ik hier in zulke grote aantallen als dit vind zijn de Nematus-soorten... en ik heb geen idee of die de eitjes in de stengels leggen, ik kan maar één foto van een eileggende Nematus vinden en dat is wel gewoon in (of op) een blad.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

#3
Ze doen mij oppervlakkig(!) aan de snedes denken die Arge maken in o.a. de stengels van roos en er zijn ook wel wat Arge spp. die op Salix ontwikkelen. Verschil (belangrijk verschil?!?) is wel, dat die Arge-legsels die ik van roos ken, in één snede een hele zwik eitjes afzetten en hier zou ik vanwege de hoeveelheid en het patroon denken dat het allemaal enkele eitjes van één moeder zijn.

Heb je enig idee wat voor wilg het was?

PS. En hangen deze takjes allemaal boven water, of dat niet per se?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Citaat van: Rayan Majoor op maart 08, 2019, 08:43:58 AM
De enige bladwesp die ik hier in zulke grote aantallen als dit vind zijn de Nematus-soorten... en ik heb geen idee of die de eitjes in de stengels leggen

Zou best kunnen denk ik, Nematus.     https://waarneming.nl/observation/168377186/ 
Vriendelijke groeten,
Henk

Rayan Majoor

Citaat van: arpwifi op maart 08, 2019, 13:45:05 PM
Heb je enig idee wat voor wilg het was?

PS. En hangen deze takjes allemaal boven water, of dat niet per se?
In ieder geval een ruwe wilg, ik denk grauwe wilg maar ik heb me nog nooit zo in de ruwe wilgen verdiept dat ik het nu met zekerheid durf te zeggen.
En ik heb het alleen aangetroffen bij wilgen die echt aan de waterkant stonden, hoogstens 30 centimeter van het water verwijderd (van bovenaf gezien). Vandaag nog eens wezen kijken en nu in de buurt wel degelijk de sporen van de houtpantserjuffer gezien (zijn inderdaad wel wat anders), maar die zitten op dezelfde plekken op de plant, soms dus ook tot 30 centimeter van de waterrand verwijderd.

Citaat van: HvG op maart 08, 2019, 14:24:28 PM
Zou best kunnen denk ik, Nematus.     https://waarneming.nl/observation/168377186/ 
De beschrijving van bladmineerders.nl komt inderdaad ook wel overeen. Zet ik hem daarop (Arge sp lijkt iets grovere schade aan te brengen aan de stam voor wat ik internet vind).
Bedankt allebei! :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Tip van Ingrid Altmann: Foto op pagina 121 in het boekje "Bauwerke de Tiere" van eitjes van Nematus miliaris is een "perfect match" :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

#7
Weer een mysterie ontrafeld ;D :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Rayan Majoor

Ah ja, helemaal geweldig :duim:
(Frans is nooit mijn sterkste kant geweest... :rolleyes:)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

#10
Onlangs had Jeanette op Boswilg wat dikke oviparae van het bladluizenmerk Plocamaphis flocculosa gevonden (waarneming hier) en op mijn verzoek (omdat er nog niet veel foto's van zijn) ook een paar meegenomen op twijgjes van de wilg.
 
Terwijl ik foto's maakte van de bladluizen en de eitjes die ze aan het leggen waren zag ik opeens ook (de overblijfselen van) dergelijke eitjes als in dit topic hier:



Bemoedigend is dit topic op het Franse forum van insecte.org, over een extreem gelijkende foto, waar ene Henri die veel van bladwespen lijkt te weten, meent dat N. miliaris één van de weinige soorten is die eitjes op de stengels afzet en uiteindelijk is de foto aldaar om die reden ook op die naam gezet.

Maar nu kom ik op "het geheugen van Nederland" twee oude schoolplaten tegen (uit 1902) waarop Nematus capreae (==miliaris) eitjes in het blad afzet. Dat zijn kennelijk bewerkingen van ingekleurde versies van de platen uit een artikel in de Botanische Zeitung, vol.46:

Beyerink, M.W. (1888) Ueber das Cecidium von Nematus Capreae auf Salix amygdalina (@BHL: Artikel, Tafel I).

Duzzz ... verwarring alom weer ...

Klopt onze eerdere zoekrichting in dit topic, en die opmerking van Henri uit Frankrijk, dat het wel eens heel goed de eitjes van Nematus miliaris zouden kunnen (moeten?!?) zijn?

En zijn dan die oude platen van de verkeerde bladwespnaam voorzien? C.q. is het oude concept van N. capreae misschien opgesplitst of anderszins herzien ofzo?

Of legt miliaris de eitjes facultatief ook wel eens op twijg of juist op blad?

Of zaten wij hier, Henri op insorg en de link van webobs er met miliaris toch helemaal naast?

Kan een wespenweter (Ad?) misschien een tipje van de sluier oplichten?

P.S. Hmmpfff op bladmineerders:
Citeerdubbele rij van ovipositie-littekens op een jonge twijg, zelden in de ho(o)fdnerf van een blad.
Dus misschien toch allemaal correct?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ad reageerde en denkt ook dat het van Nematus miliaris zal zijn. Hij deed er ook een foto bij van Tineke van een vrouwtje miliaris die net de eitjes aan het leggen/inzagen is, dus dat is in elk geval duidelijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Bedankt voor al het werk! Toch fijn om uiteindelijk bevestiging van de vermoedens te krijgen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl