Onlangs had Jeanette op Boswilg wat dikke oviparae van het bladluizenmerk
Plocamaphis flocculosa gevonden (waarneming
hier) en op mijn verzoek (omdat er nog niet veel foto's van zijn) ook een paar meegenomen op twijgjes van de wilg.
Terwijl ik foto's maakte van de bladluizen en de eitjes die ze aan het leggen waren zag ik opeens ook (de overblijfselen van) dergelijke eitjes als in dit topic hier:

Bemoedigend is
dit topic op het Franse forum van insecte.org, over een extreem
gelijkende foto, waar ene Henri die veel van bladwespen lijkt te weten, meent dat
N. miliaris één van de weinige soorten is die eitjes op de stengels afzet en uiteindelijk is de foto aldaar om die reden ook op die naam gezet.
Maar nu kom ik op "het geheugen van Nederland"
twee oude schoolplaten tegen (uit 1902) waarop
Nematus capreae (==
miliaris) eitjes in het blad afzet. Dat zijn kennelijk bewerkingen van ingekleurde versies van de platen uit een artikel in de Botanische Zeitung, vol.46:
Beyerink, M.W. (1888) Ueber das Cecidium von Nematus Capreae auf Salix amygdalina (@BHL:
Artikel,
Tafel I).
Duzzz ... verwarring alom weer ...
Klopt onze eerdere zoekrichting in dit topic, en die opmerking van Henri uit Frankrijk, dat het wel eens heel goed de eitjes van
Nematus miliaris zouden kunnen (moeten?!?) zijn?
En zijn dan die oude platen van de verkeerde bladwespnaam voorzien? C.q. is het oude concept van
N. capreae misschien opgesplitst of anderszins herzien ofzo?
Of legt
miliaris de eitjes
facultatief ook wel eens op twijg of juist op blad?
Of zaten wij hier,
Henri op insorg en de
link van webobs er met
miliaris toch helemaal naast?
Kan een wespenweter (Ad?) misschien een tipje van de sluier oplichten?
P.S. Hmmpfff
op bladmineerders:
dubbele rij van ovipositie-littekens op een jonge twijg, zelden in de ho(o)fdnerf van een blad.
Dus misschien toch allemaal correct?