slak met vreemde antenne ....

Gestart door javanerkelens, april 02, 2008, 20:57:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik kwam deze slak tegen met een rare antenne.
Wat zou dit kunnen zijn:
Ziekte
Schimmel
Parasiet
Of......

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

nog een fotootje
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

wat raar !! de slak is een barnsteenslakje (Succineidae), maar wat-ie aan z'n/heur antenne heeft, geen idee...
ciao David
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

#3
Ik heb nog gedacht...zou ik hem meenemen, maar ik heb geen idee hoe ik  zo'n slak in leven moet houden ??
In een bak met zand en bladeren en takjes en mos ?
Ik weet wel dat je naaktslakken kunt voeden met kattevoer en kattebrokken, want zomers komen ze speciaal s'nachts snoepen van de bakjes voer voor de poezen in de schuur! (soms zit zo'n bakje dan helemaal vol met slakken).

Maarja....de slak is inmiddels al weer gevlogen, dus zal wel een vraagteken blijven.
Maar blijft wel intrigerend.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

alegro

CiteerIk kwam deze slak tegen met een rare antenne.
Wat zou dit kunnen zijn:
Ziekte
Schimmel
Parasiet
Of......
Voor een uitleg van dit verschijnsel, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Succinea_putris
Grüezi mitenand,
Arjan

javanerkelens

Hé Arjan,

Dat is interessant !!
Dus toch een parasiet.
Hoe komen ze er dan in vredesnaam achter dat de parasiet zich verder ontwikkeld in de vogel ? (door onderzoek natuurlijk, maar ik zou dan alleen maar denken, die vogel heeft gewoon een lekker hapje, om dan op het idee te komen, dat die vogel tevens een parasiet heeft ingeslikt.....?! :blink: )

Bedankt voor deze info  :duim:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Tinok

Joke,

Is het misschien een idee je foto bij het verhaal op wiki te zetten? Foto is nl mi veel duidelijker dan de tekening. Erg leuk hierover te lezen. En wat bijzonder weer dat een parasiet zo'n manier 'gevonden' heeft om zich te verspreiden....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

javanerkelens

Beste Tinok,

Ik kom niet zo vaak hier langs , dus ik zag je antwoord wat laat, maar wel grappig, ik zit net te kijken naar een programma over Wikipedea.
En ik heb er zelf ook al aan gedacht, maar dat wordt voor mij dan de eerste keer dat ik wat toevoeg en heb geen idee hoe dat moet, maar ik zal het eens proberen.

Bedankt en wie weet lukt het.......... :duim:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Nou, daar is een studie opzich voor nodig om hem op Wikkepedia te zetten.
Aanmelden gaat wel, maar dan...... :wacko:
Jammer, dan maar op een later tijdstip, als ik daar meer tijd voor heb, of dat iemand mij dat even voordoet, want misschien krijg ik dan het ......aha....gevoel! :grin:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

fuutje

Op YouTube staat er ook nog een heel illustratief filmpje over:

http://www.youtube.com/watch?v=EWB_COSUXMw


javanerkelens

Ik zag een topic over een hele lange aal en moest weer even denken aan mijn slak met vreemde antenne! (aangezien de larve in de antenne ook de aandacht trekt van een vogel door te bewegen)
Dus ik weer even gekeken in mijn eigen topic en zag tot mijn verbazing een geweldig filmpje hierover.. :duim:
Zeer bijzonder en geweldig gefilmd en was bijzonder leerzaam om te zien !!!!!

Alsnog bedankt !!! (al is het wat laat.. :whistle: )

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)