Microscopisch onderzoek

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, maart 06, 2019, 00:49:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik trof vandaag een Rode Kelkzwam s.l. en wil graag weten welke soort het is. Kan ik eventueel monsters voor microscopisch onderzoek ergens naartoe sturen?

Alvast dank!

vriendelijke groet,

Daan

rietvanoosten

Hallo Daan,
Als je nog geen aanbod hebt gehad wil ik de rode kelkzwam wel bekijken.
met vriendelijke groet, Riet

D.J.Chr. Zuidweg

 Bedankt Riet! Heel vriendelijk! Ik zal zorgen dat ik ze morgenmiddag verzamel en voor de lichting van 17.00u meegeef met de post. Alvast veel dank!

Vriendelijke groet,

Daan

rietvanoosten

Onder de  :micro: gehad, het is de Rode kelkzwam (Sarcoscypha coccinea)
Uit Nature Today 05-03-2014:
Rode kelkzwam: haren aan de buitenkant van de kelk zijn wat bochtig maar krullen niet.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=19637
met vriendelijke groet, Riet

e.moors

Alleen zijn de rijpe sporen ingedeukt op de uiteinden. En dat zou dan weet meer voor krulhaarkelkzwam (S. Austriaca) spreken...
mvg. Eric

rietvanoosten

Hallo Eric,
Zijn de "rechte" haren in dit geval niet doorslaggevend?
met vriendelijke groet, Riet

e.moors

Sorry Riet, dat weet ik dus niet zeker. De sleutel van H.O. Baral (zie verspreidingsatlas) geeft zowel de kurkentrekker vormige haren alsook de ingedeukte sporen als kenmerk voor S. Austriaca. In geval van een mengeling van zulke kenmerken durf ik geen zekere naam te geven.
mvg. Eric

rietvanoosten

Ja, niet echt een hele duidelijke Rode kelkzwam voor wat betreft de sporen, niet enkele maar best wel veel sporen die ingedeukt/afgeplat zijn  :rolleye:
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Riet kijk nog eens goed naar de inhoud van de sporen en lees nog eens na wat Hans Otto Baral op zijn site hier over zegt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#9
Uit: Baral, H.-O. (2004) The European and North-American species of Sarcoscypha

oil drops (lipid bodies, LBs)

S. coccinea heeft "relatively small LBs"
S. austriaca heeft "large and medium-sized LBs"

Dan denk ik dat ik de sporen van S. austriaca (Krulhaarkelkzwam) in beeld heb en dat is verrassend!
Heb ook op de site van H.O. Baral gekeken
https://in-vivo-veritas.de/
Sarcoscypha
zie hier

Ben heel benieuwd Henk!
met vriendelijke groet, Riet

D.J.Chr. Zuidweg

't Begint een heel raadsel te worden! :)

rietvanoosten

#11
Denk nu dat ik het "raadsel" heb opgelost.

http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm

In de sleutel van H.-O. Baral kom je via A, B1 en C2 bij S. austriaca (Krulhaarkelkzwam)
Bij C2 staat: "..... in older apothecia germinating by (1-)2(-4) conidiophores that produce conidia ...."

Wil je bij S. coccinea (Rode kelkzwam) uitkomen dat gaat dat via A, B2, D en E
Bij B2 staat: ".... in older apothecia ascospores never forming conidia ...."

Gisteren kelkzwam vochtig weggelegd boven de verwarming, vandaag sporen met conidioforen en conidia in beeld
(denk ik, hoop ik).

Zo ja, dan zijn het Krulhaarkelkzwammen (S. austriaca).

met vriendelijke groet, Riet

e.moors

Prachtige :micro: foto's Riet! Ik heb er zelf helaas niet genoeg ervaring mee om het met zekerheid te kunnen bevestigen, maar dit lijkt me inderdaad het beeld dat bij S. Austriaca past.
mvg. Eric

wimperzwam

Mijn idee dat het hier S. austriaca betrof was hopelijk naar mijn opmerking over de sporeni houd wel duidelijk. Wat die haren op het receptaculum betreft, moeten die zover ik die dingen ooit gecontroleerd heb veel rechter nog zijn dan op de getoonde foto.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#14
Jij bent wel duidelijk Henk, maar dit was pas de 2e rode kelkzwam die ik onder ogen kreeg, dan zeker twijfel of ik het allemaal wel goed zie.
Voor mij in ieder geval een heel leerzame kelkzwam!
Dank jullie wel voor de hulp Eric en Henk!  :blink:

De 1e:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383910.msg2064675#msg2064675
met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel

 :duim: Gelukkig hoef je maar uit twee te kiezen. Bedankt voor je mooie uitwerking.

rietvanoosten

Citaat van: sjaakvantiel op maart 12, 2019, 13:20:23 PM
:duim: Gelukkig hoef je maar uit twee te kiezen. Bedankt voor je mooie uitwerking.

Dat is al lastig genoeg Sjaak  ;D
met vriendelijke groet, Riet

D.J.Chr. Zuidweg

Dank iedereen! En met name, Dank Riet!