Leermos 1

Gestart door M.Vullings, maart 05, 2019, 11:35:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Dit leermos gezien op steile kant in droge zanderige berm in Noord-Limburg.
Is dit klein leermos?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

alegro

Ik denk Peltigera rufescens.
Grüezi mitenand,
Arjan

M.Vullings

Bedankt Arjan, voer ik hem zo in.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

H Timans

Naar alle waarschijnlijkheid inderdaad Klein Leermos, maar het is misschien de moeite waard om te checken of de rhizinen (wortelachtige aanhangsels aan de onderkant) bij de basis samenvoegen, of los staan.
In de nieuwe Veldsleutel staat:
Samenvloeiend = Klein Leermos
Vrijstaand = Duinleermos (zeldzaam).

Ik kan het helaas niet goed genoeg zien van je foto.
Mvg Harold Timans

M.Vullings

Harold, ik heb nieuwe foto's toegevoegd, als die niet goed genoeg zijn, probeer ik nieuwe te maken.
Ik vind het moeilijk wat los of samenvloeien is, zelfs onder de binoculair.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

H Timans

#5
Goede foto's!
Voor dit hele bericht geldt: ik ben slechts een amateur-lichenoloog, dus 100% zekerheid kan ik niet geven.

Als ik goedgekeurde waarnemingen bekijk van de beide soorten, dan zie ik in deze twee nog het meest verschil in de rhizinen:
Duinleermos: https://waarneming.nl/observation/89511649/
Klein Leermos: https://waarneming.nl/waarneming/view/115401648?_popup=1

Ik zie bij jouw waarneming niet zulke duidelijke gevallen van samenvloeiing bij de basis. Ik zie veel dunne sliertjes die los staan. Ik zie wel vertakking bij de toppen, maar ik weet niet of dat een kenmerk is. Ik neig dan naar Duinleermos. Ik heb zelf geen veldervaring met Duinleermos en als ik naar goedgekeurde waarnemingen van beide soorten kijk, dan zie ik veel variatie in de rhizinen, vooral bij Klein Leermos. Ik vind jouw waarneming kloppen met Duinleermos, maar ik moet dan toch verwijzen naar mijn eerste zin van dit bericht... 
Weet iemand anders wellicht meer over hoe je de verschillen in rhizinen kan zien, of heeft iemand veldervaring met beide soorten?

Verder valt het me nog op dat de gehele onderkant van een flink stuk thallus wit is en de lobben vrij groot en zwaar berijpt zijn. Ik kan Duinleermos dan nog niet wegstrepen!  Als de lobben ook nog duidelijk behaard zijn behalve berijpt (voornamelijk aan de rand: zie waarneming Duinleermos!) dan betreft het volgens de Veldgids Duinleermos. Dat hoor je door een sterke loep te kunnen zien.
Hopelijk kan iemand de rhizinen duidelijker 'lezen' dan ik, dan weten we meer zeker via de Veldsleutel. 

Mijn habitusgevoel zegt trouwens Klein Leermos, maar gevoel is geen determinatiekenmerk  :-\

Hebben anderen hier nog ideeën bij?
Mvg Harold Timans

henkjanvdkolk

Ik ben het eens met Duinleermos, Peltigera ponojensis, inderdaad vanwege de lange onvertakte rhizinen. Zoals de Engelse gids terecht opmerkt is het onderscheid met Klein leermos Peltigera rufescens lastig, en niet altijd duidelijk tot welke soort exemplaren behoren.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

M.Vullings

#7
Dat zou een leuke waarneming zijn voor Noord-Limburg.
Onder de binoculair bekeken, de lob is behaard, aan de randen bijna viltig.
Zal proberen hier foto's van te maken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

H Timans

Dat is een leuke vondst! Gefeliciteerd!
Mvg Harold Timans

M.Vullings

#9
Bedankt Henk-Jan en Harold, zonder jullie hulp was ik bij klein leermos blijven steken.
We hebben in ieder geval geleerd dat we nog zorgvuldiger moeten fotograferen.
Heb nog foto's toegevoegd van de beharing, lastig om het goed in beeld te krijgen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.