praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#390
Ik had daslook, wat al minimaal massaal 60 jaar op die plek groeit (en veel andere plekken in Bergen), maar ontsnapt blijft. Eens ontsnapt altijd ontsnapt.  ;D https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450217.0
(ik zie trouwen, dat A. vogelkers nog steeds verkeerd beschreven staat, heb jij geen contacten Rutger, die dat kunnen wijzigen? https://waarneming.nl/species/7269/?
Deze boom is afkomstig uit Noord-Amerika, doch wordt bij ons als sierboom veel aangeplant en is zelden verwilderd gevonden. Het wordt bij ons met man en macht bestreden in de duinen.  :blink:

Wijkt wel af van het onderwerp: praatsessie nieuwe versie. Sorry Hisko

dirder

Wat mij erg opvalt de laatste twee maanden is dat er plots veel meer waarnemingen binnenkomen waarin nog informatie te vinden is van een vorige waarneming (bijvoorbeeld staat nog op verwilderd terwijl dat helemaal niet de bedoeling was, of er staat nog een waardplant bij enz). Is dat toeval of is er ergens iets veranderd?
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Citaat van: thijsdegraaf op juni 09, 2019, 19:55:29 PM
Ik had daslook, wat al minimaal massaal 60 jaar op die plek groeit (en veel andere plekken in Bergen), maar ontsnapt blijft. Eens ontsnapt altijd ontsnapt.  ;D https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450217.0
(ik zie trouwen, dat A. vogelkers nog steeds verkeerd beschreven staat, heb jij geen contacten Rutger, die dat kunnen wijzigen? https://waarneming.nl/species/7269/?
Deze boom is afkomstig uit Noord-Amerika, doch wordt bij ons als sierboom veel aangeplant en is zelden verwilderd gevonden. Het wordt bij ons met man en macht bestreden in de duinen.  :blink:

Wijkt wel af van het onderwerp: praatsessie nieuwe versie. Sorry Hisko
Die tekst van Amerikaanse vogelkers wil ik wel wijzigen, maar ik moet daar een goed protocol voor verzinnen. Het is namelijk een citaat en daar aan editen maakt het geen citaat meer. Mogelijk kan ik iets als een redactionele opmerking ertussen zetten.

thijsdegraaf

#393
Bedankt Rutger. Zo is het nogal storend.
Je kunt inderdaad verwijzen naar de tijd (1909-1911) vanwaaruit deze tekst geschreven is en dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn. Zoals bijv hier vermeld: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=16393

Louise53

#394
Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM

Herkenningssoftware die onderscheid maakt in het kleed. Het is zeker de bedoeling dat de herkennings software het kleed gaat herkennen. Dat zal een hoop schelen.

Voorlichting. Denk aan de nieuwsbrief, facebook en nieuws op de startpagina. 'Maak je waarneming meer waard' Door de juiste verschijningsvorm te kiezen. Ook het feit dat je in obsmapp een default kleed kunt instellen per soortgroep scheelt al veel.

Onderscheid in het kleed maken o.a voor de herkenningssoftware lijkt mij inderdaad belangrijk. Ik ben ook voor het opschonen van de drop-down keuzelijsten per soortengroep.

I.v.m. voorlichting via nieuwsbrief, facebook. Lijkt mij ook de juiste weg om veel gebruikers te bereiken.

Het gebrek aan voorlichting is ook de reden waarom het vaak fout gaat met relatiewaarnemingen. De grote bugs zijn eruit en ja kan aan/uitvinken of je een extra waarneming wil aanmaken (enkel oude site? Waarom?). Enkel als je bijvoorbeeld een verzamelsoort aanpast naar soort in de waarneming die wordt aangemaakt wordt die wijziging niet doorgevoerd in de csv export van de waarnemingen (enkel oude site? Waarom?). Bij het verwijderen van een waarneming uit een relatie wordt niet enkel de waarneming+relatie verwijderd maar ook de andere waarneming (enkel oude site? Waarom?).
Het is een wens om dat toch te wijzigen en misschien toch een kleine bug ook.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

al die problemen die je noemt met het vasthouden van de relatie tussen twee waarnemingen is precies de reden dat dit op de nieuwe site niet gehandhaafd is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louise53

Ik heb niet alle verschillende sites getest, maar op waarnemingen.be zie ik alvast geen verbetering. Er wordt nog steeds een waarneming aangemaakt. Gelukkig maar, maar je kan geen verdere keuzes meer maken.
Liever het systeem van de oude site dus. Kan er ook niet voor gezorgd worden dat je direct naar het edit scherm kan/moet van de waarneming bij op/in. Dan gaan waarnemers eerder de waarneming met alle details aanvullen.
Ik wil wel weten wat de verdere plannen zijn.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

Het is niet het plan om op de nieuwe site een extra waarneming aan te maken bij een op/in relatie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Marleen op juni 13, 2019, 08:04:07 AM
Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2019, 07:42:47 AM
Het is niet het plan om op de nieuwe site een extra waarneming aan te maken bij een op/in relatie.

Begrijp ik goed dat de op/in wel blijft maar dat er geen nieuwe waarneming meer van gemaakt wordt?
En dat de op/in info nog wel gebruikt wordt zodat je kan zoeken bij bijv brandnetel wat daar op/in gezien is?

Daar kan ik mij wel in vinden als dat zo is.
dat begrijp je goed. op de oude site werd in het tabje waardplant ook geen gebruik gemaakt van de extra aangemaakte waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louise53

#399
Ik zie wel een aantal voordelen, maar ook heel wat nadelen. De determinatie, beheer waarnemingen en volgens mij ook validatie steunt voor een groot deel op de opzoek/filtermogelijkheden.
Een veelvoorkomende situatie is bijvoorbeeld waarbij je wel een eileggende vlinder/rups kan herkennen in het veld, maar niet de gastheerplant. Zeker in vegetatief stadium wil je die later thuis determineren en zowel de plantenwaarneming als de relatie bij op/in in 1 keer wijzigen. Moet je die nu apart gaan opzoeken en hoe?
Wat met vakantiewaarnemingen waarbij dit honderden keren kan voorkomen op verschillende locaties over een periode van meer dan een week. Stel dat je uiteindelijk bij thuiskomst van alle gastheerplanten foto's toevoegt en een determinatie krijgt van admins of uit eigen opzoekwerk.
Nu kon je de spec.'s opzoeken en waarneming en relatie in 1 keer wijzigen.
Op reis met vele gelijkende planten van verschillende of dezelfde locatie is er geen beginnen aan om de juiste relatie te vinden en aan te passen. Natuurlijk ook dubbel werk om het steeds twee keer te moeten invoeren en later dan ook nog eens twee keer te wijzigen. Met het aanmaken van een relatie tussen de twee waarnemingen had je een degelijke oplossing.
Hetzelfde kan ook gebeuren bij een herziening van de taxonomie. Hoe herzie je als gebruiker/admin bijvoorbeeld 1 op 1 relaties vb. monofage soort die er uiteindelijk geen blijkt te zijn bij een taxonomische split?
Waarom niet de mogelijkheden uitbreiden. Je had al 2 opties voor aanplant, etc en de keuze voor aanmaak van een waarneming.

Het is gewoon de logica zelve dat dit altijd beter gaat werken. Die drietal kleine nadelen die ik eerder vernoemde en die blijkbaar een reden zijn om geen relatiewaarneming aan te maken wegen niet op tegen de nadelen naar mijn mening.

Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Om een voorbeeld te geven, deze keer met foto. Ingewijden en validatoren herkennen op volgende foto direct twee soorten:
https://oudeversie.waarnemingen.be/foto/view/2508496
De ene aan de hand van de bladvorm en de andere op basis van de relatie. Op de foto zie je alvast niet genoeg details van de Orobanche.

Vele waarnemers gaan die echter invoeren als Orobanche spec. en met in op/in mogelijks Plantae indet. Enkel met de aanmaak van een relatiewaarneming kan je zeker zijn dat zowel de waarnemingen als de relatie correct gaat worden verbeterd en dat de admins de waarnemingen en relatie kunnen valideren.

Bij een klimopbremraap of andere zeer herkenbare soort/relatie werkt het systeem zonder relatiewaarnemingen nog wel, maar anders echt niet.

Een soort bestaat en evolueert in een netwerk van andere soorten. Een voedselweb is een klassiek voorbeeld, maar het gaat verder. Veel soorten bestaan enkel als soort omdat ze onder invloed van andere soorten soortvorming hebben ondergaan en dat proces gaat natuurlijk nog steeds door. We moeten niet soortgericht denken, maar systeemgericht denken. De relaties zijn even waardevol als de soorten voor het beschermen en begrijpen van de natuur. Die informatie en het correcte beheer ervan is van onschatbare waarde.
Ik hoorde onlangs bij een GBIF conferentie hoe ze het bijna beschamend vonden dat ze nog geen platform konden bieden voor 'interaction data'. Ook bij GBIF en andere internationale biodiversiteitsinitiatieven begrijpt men de onschatbare waarde. Er wordt wel verwezen naar een ander initiatief, zeker de moeite om eens te bekijken:
https://www.globalbioticinteractions.org/about.html
Vriendelijke groet, Louise

Jelle

Helemaal akkoord dat de relatiewaarnemingen van onschatbare waarden zijn en dat elke invoer van een soortnaam een waarneming moet zijn die kan worden teruggevonden en aangepast of waarvan spelling/taxonomie kan worden ge-update.
Dat liefst zonder dubbel werk, dus ja graag een waarneming aanmaken van de soort bij op/in!

Louise53

Helemaal gelijk, waarneming is een hobby en liefst zo laagdrempelig mogelijk. Iedereen begint met weinig kennis en die groeit naarmate je meer gaat determineren en kijken.
Je kan inderdaad het hele systeem veranderen. Jouw voorstel zal in theorie waarschijnlijk wel werken, maar ik denk dat je wel inziet dat het wel niet realistisch is om alles te gaan veranderen.
Het systeem zal ongeveer blijven wat het is en hopelijk met de ervaring van waarnemers kunnen we samen stap per stap zaken verbeteren.

Ik kom regelmatig mensen tegen die al dan niet serieus of lacherig zeggen voor mij zijn er maar enkele diersoorten. Vogel, vis, slang, etc... en dat is de gemiddelde kennisdrempel van de bevolking.
We kunnen al die mensen bereiken en bijvoorbeeld iedereen laten meedoen aan een project die kijkt naar de muizen die katten vangen. De grote massa die laagdrempelig met natuur bezig is en die het belang van soortenkennis niet echt begrijpt, daarvan moet je inderdaad niet gaan vragen om detailfoto's te gaan maken van muizenlijken. Muizen determineren kan zeer moeilijk zijn. Veel cryptische soorten en kleine details nodig voor soortdeterminatie.
Je kan zeggen ok met kat spec. op/in muis spec. heb je al wat leuke gegevens.
Ik denk wel dat waarneming niet het geschikte medium is om het daarbij te laten. Daarvoor bestaan andere websites. Gegevens van soorten staan inderdaad centraal en dat heeft niets met laagdrempelig te maken. Het is de enige manier om wetenschappelijk en op een gefundeerde manier aan soortenbescherming te werken.
Je kan dat een 'hoog wetenschappelijk instituut' noemen, maar dat zijn eigenlijk gewoon minimale vereisten om de natuur te begrijpen en te beschermen.
Het is niet voor niets dat we na meer dan 250 jaar nog steeds de binomiale taxonomie gebruiken en het hele biodiversiteitsgebeuren draait natuurlijk ook om soorten en gelukkig de laatste decennia ook meer en meer over soortennetwerken. Zoek maar eens naar 'pollination networks' en zet het gebruik van de term op een tijdslijn.
Inderdaad bestuiving is een zeer belangrijke ecosysteemdienst en burgerwetenschappers kunnen daar via waarneming.nl/waarnemingen.be of observation.org veel aan bijdragen. O.a. door gebruik te maken van een volwaardige relatiewaarneming.
Het zou mij niet verbazen dat het momenteel de beste website is voor relatiewaarnemingen. De waarde daarvan kan niet onderschat worden.
De oude website heeft bewezen dat het mogelijk is en je kon kiezen of je een extra waarneming wou of niet, etc...

Hisko kan misschien eens de getallen bovenhalen hoeveel relatiewaarnemingen er al zijn ingevoerd op observation.org en de andere sites. En ook hoe vaak die worden aangepast. Zo zal je direct de noodzaak zien van het systeem op de oude website.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

#403
Dit zijn de getallen. Eerste getal : totaal aantal waarnemingen met een waardplant, tweede getal: waardplant ingevuld en een tweede waarneming aangemaakt, derde getal totaal aantal waarnemingen op de betreffende site.

Belgie       259.844 (71.523) van de 34.245.123
Nederland 301.723 (59.098) van de 62.775.341
De rest       25.305 (10.007) van de 24.656.286

kortom, de inspanning om wederom een extra waarneming aan te laten maken weegt niet echt op tegen de opbrengst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louise53

#404
Allereerst bedankt voor het snel ophalen van de gegevens. Je bent wel iets te snel geweest Hisko :)
Je moet de data opdelen naar soortengroepen en op een tijdslijn rekening houdende met de beschikbaarheid van de functionaliteit. Ik heb een vermoeden dat je met waardplant eigenlijk alle soorten bedoelt bij op/in.
Op welke datum werd het veld op/in actief gemaakt bij verschillende soortengroepen? Ik weet dat dat bij sommige soortengroepen pas jaren later beschikbaar werd gemaakt. Hoe lang kan je al waardplanten invoeren met aanmaak van een extra waarneming.

Graag dus de correcte statistieken als het mogelijk is. Of toch een benadering. Uit de getallen hier en een extrapolatie makende met de kennis/antwoorden op bovenstaande vragen kom ik tot een volledig andere conclusie.
Ik ben zeer positief en verbaasd over de aantallen en zal indien je niet met nieuwe getallen kan komen mijn eigen analyse hier verder maken.

Het derde getal is niet van belang en kan je weglaten. Een soort kan zitten zonnen op een steen, rondvliegen,etc... Dat slechts een klein aantal individuen wordt waargenomen op een gastheer(plant) is normaal.
Dat kan je ook in wetenschappelijke studies lezen. Het is ook iets dat je moet willen waarnemen... en waar veel waarnemers nog onwennig mee zijn. Er is dus een grote bias. Dat hoeft in de toekomst niet zo te zijn. Ik denk dat als je de data gaat opdelen van jaar tot jaar je een zeer positieve trend ziet, die zich zeer waarschijnlijk gaat doorzetten in komende jaren.
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Ik had het enkel over soorten, maar levensstadium is natuurlijk ook van belang. Als je alle insecten met volledige gedaanteverwisseling gaat bekijken in de statistieken ga je ook tot bedroevende resultaten komen, als je kijkt naar correct ingevoerde levensstadia.
Iedereen kan een rups/larve van een vlinder of ander volwassen insect onderscheiden. Je kan het aan ieder kind vragen. Kennis is hier heel zelden het probleem. Het gaat om gewoonte, het belang begrijpen en gewoon worden aan de terminologie op observation.org

Aangezien waarnemers zelden of nooit worden gestimuleerd om alle 'belangrijke' velden in te vullen, zorg je zelf voor die statistieken. Met een aanpak, educatie/stimulatie van waarnemers via de hoofdpagina van de website kan je de statistieken helemaal veranderen binnen een jaar. Daar ben ik zeker van.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

de getallen tussen haakjes gaan over 2016,2017,2018,2019
waarbij het ergens halverwege 2016 mogelijk was een extra waarneming te kunnen aanmaken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louise53

#407
Ok, minder dan vier jaar is weinig voor een goede trendanalyse en in 2016 gaan dat er natuurlijk weinig zijn. De verhoudingen tussen 2017 en 2018 zeggen waarschijnlijk niet veel. De eerste conclusie die ik maak is dat het oude systeem wel nog een aantal jaren mag hebben om zich te bewijzen.
In bijna alle gevallen gaat het natuurlijk niet om individu tot individu relaties, maar soort tot soort. Waarnemers doen vanalles dus je zult veel situaties hebben waarbij slechts 1 individu/soort werd vastgelegd of juist 20 of meer soorten/individuen op 1 of enkele gastheer(planten).
De statistieken zijn dus slechts bij zeer grove benadering te gebruiken. Er zijn zoveel relatiewaarnemingen waarvan potentieel een groot aantal moet gedetermineerd/aangepast worden na invoer.
Je moet dus wel een oplossing hebben voor het probleem van het gelijk kunnen opzoeken/aanpassen van beide soorten in de relatie.
Wat doe je over 10 jaar als de taxonomie van veel groepen helemaal is gewijzigd. Dat wordt een grote chaos. Als beide soorten in de relatie een waarneming zijn is er alleszinds het potentieel om naamwijzigingen, taxonomische splits in alle soortdata door te voeren via een taxonomische stamboom.
Vriendelijke groet, Louise

petermeer

Citaat van: Marleen op juni 13, 2019, 14:12:03 PM
Er wordt ingezet op je foto in het systeem gooien en automatische determinatie (soortnaam) + validatoren (wijzigen je waarneming) doen de rest.

Nou, nou ...
Verder alles goed, hoop ik.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

bramquist

Citaat van: petermeer op juni 13, 2019, 17:31:01 PM
Citaat van: Marleen op juni 13, 2019, 14:12:03 PM
Er wordt ingezet op je foto in het systeem gooien en automatische determinatie (soortnaam) + validatoren (wijzigen je waarneming) doen de rest.

Nou, nou ...
Verder alles goed, hoop ik.

Misschien is het wat plastisch uitgedrukt, maar mijn ervaring is wel dat ik veel makkelijker waarnemingen met foto invoer van nieuwe soortgroepen. Het is wel erg gemakkelijk geworden om tijdens het vogels kijken even een foto te maken van een kever of een plant, om deze vervolgens thuis door de herkenningssoftware heen te gooien. M.i. Een groot winstpunt dat dit zo kan.
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

#410
Marleen, welk onderzoek ligt ten grondslag van je beweringen ? ik ben erg benieuwd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Stel dat jij in 1839 in Haarlem woonde zou je een woedend stuk in de Haarlemsche courant hebben geschreven vanwege een vuurspuwend monster wat zich over een ijzeren hek naar Haarlem beweegt https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_spoorwegen_in_Nederland en tot luiigheid van de bevolking leidt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ander voorbeeld. Ik neem aan dat Marleen routeplanners verfoeit, want die leiden maar tot minder geografische kennis. Iedereen zou met een kaart in de auto moeten zitten.
Marleen het is 2019. Iedereen die zich wil verdiepen blijft dat gewoon doen en de andere mensen worden op weg geholpen.
Prima situatie, niets aan doen ook al plemp je het hele forum vol om je gelijk te halen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

hot news komt net binnen Marleen:
CiteerBeste mensen,

Komende zondag is de eerste aflevering van de documentaireserie De Toren op tv. Deze serie gaat over het werk van Naturalis en de eerste aflevering gaat over collecties waarbij de vergelijking wordt gemaakt tussen Nederland(al 200 jaar een grote collectie) en Bhutan (beginnen net). Op het einde zit een scene waarin wordt verteld dat collectiemateriaal tegenwoordig vooral digitaal wordt ingezameld en dat beeldherkenning daarbij een grote rol gaat spelen. Ik toon daarin mijn Bhutaanse counterpart de beeldherkenning aan de hand van een Rododendron waarbij een scherm van ObsMap nog even in beeld komt.

Groet, Vincent Kalkman
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#414
Had naar mijn gevoel een minuutje geleden nog gekeken en nu is er al weer heel veel tekst bijgekomen.  :rolleye:
Wie zei het ook alweer? ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Voordeel:
1. Je voert nu eerder voor jou minder interessante soorten in vanwege beeldherkenning en makkelijker invoeren.
2. Niet geïnteresseerden raken nu misschien door het gemak wel geïnteresseerd.
3. Door het veel grotere gebruik komt er meer informatie beschikbaar.
4. Ondanks het grotere gebruik is het voor admins nog te behappen, soms zelfs makkelijker geworden (afhankelijk hoe goed beeldherkenning voor die groep werkt), zodat ze hun energie kunnen stoppen in andere dingen.

Nadeel.
1 Bevordert gemakzucht. Zonder nadenken krijg je de soort.
Maar dat zag je ook op het forum. Met de vraag van wat is dit, zonder zelf gezocht te hebben. Of door in te voeren als bijv. wants onbekend en dan maar afwachten tot er een antwoord kwam. Soms is dat het karakter, soms heeft dat gebied nou eenmaal niet de interesse.
2 Door de opkomst van de telefoon wordt dat meer. Dat houd je niet tegen (Net als de locomotief van Hisko), je kunt het alleen in goede banen leiden en in de gaten houden natuurlijk. Je zult met de tijd mee moeten gaan. Dat waren Hyves, Kodak, Nokia,.... even vergeten.

Als het je dwars zit kun je ook vragen om informatie voor Waarneming te schrijven voor soorten, waar je wat van weet. Want dat bevordert de interesse. Ik probeer zo wat meer interesse aan te kweken voor de heel interessante bladluizen.

CiteerDe fotoherkenningssoftware werkt werkelijk fantastisch! We merken echter wel dat de waarnemer hierdoor "lui" wordt en minder de tijd neemt om zelf te determineren.
Als de beeldherkenning bij bepaalde plantengroepen er net naast zit, heb je een probleem. Vooral nu er meer ingevoerd wordt. Beeldherkenning zal nog verbeteren en anders een waarschuwing bij die soorten zetten. Wat er soms ook staat.

CiteerDoor de nieuwe versie van Waarneming blijven nog te veel waarnemingen op stadium onbekend staan. Het wordt snel vergeten of over het hoofd gezien dat de optie stadium er ook nog bij staat.
Dat kan beter. Daar wordt al over nagedacht.

CiteerHet gaat er niet om dat routeplanners fout zijn en nooit gebruikt zou mogen worden. Je kan ze prima gebruiken wanneer nodig. Maar dat is wat anders als dat je het voorgoed vervangt en je jezelf er afhankelijk van maakt. De determinatie-tool,  heb ik al vaker gezegd, is prima om te gebruiken, -naast- de invoer van je waarneming
Eens, maar je doet nu alsof het moeilijk is om buiten de beeldherkenning om iets in te voeren. Je kunt hem heel makkelijk negeren, wat ik bijvoorbeeld bij bladluizen altijd doe, want die herkent hij nog niet. (Weet niet hoe het met de telefoon is, want die gebruik ik niet. Dus daar kan je kritiek terecht zijn)

RutgerB

#415
Citaat van: Marleen op juni 14, 2019, 08:39:35 AM
Het gaat er niet om dat routeplanners fout zijn en nooit gebruikt zou mogen worden. Je kan ze prima gebruiken wanneer nodig. Maar dat is wat anders als dat je het voorgoed vervangt en je jezelf er afhankelijk van maakt. De determinatie-tool,  heb ik al vaker gezegd, is prima om te gebruiken, -naast- de invoer van je waarneming. En niet als verplichte scanner waar je doorheen moet om je waarneming te kunnen invoeren. Want dan kan je ervoor kiezen om het in te zetten wanneer nodig. In plaats van dat je mensen er afhankelijk en lui van maakt.
Dat vind ik goed verwoord en is ook te verwoorden in een wens. Mijn wens: Bij de invoer moet waarneming.nl pas suggesties geven bij de foto als ik er om vraag. De foto moet ook niet standaard het begin van een waarneming zijn, maar het eind. Op de oude site had je op een geven moment het verschil tussen invoer via foto en 'gewone invoer'. Het is nu invoeren via foto geworden en wat mij betreft gaan we terug naar 'gewone invoer' met een fotofunctionaliteit.

Mijn mening:

De soortkeuze is nr 1
De plek is nummer nr 2

Beide zijn moeilijker in te voeren dan eerst.

De soortkeuze is nu uit het gehele gamma. Dat zou niet moeten vertragen maar dat is wel zo: Het zoeken door combinaties van letters (en spaties) is nu namelijk niet handig en kan beter volgens Obsmapp-regels verlopen. Je kunt nu ook niet gemakkelijk doortypen als je rijtjes waarnemingen invoert van bijvoorbeeld 1 plaats.

Aanduiding op de kaart (inclusief onzekerheid) is ook lastiger.  Hoe vaak ik bijvoorbeeld opnieuw moet inzoomen, het is gewoon irritant. Zet het beeld stil en onthoud inzoomniveau!

Ik heb deze wensen al eerder geuit en ik begrijp wel dat dit niet of met veel vertraging wordt gewijzigd.  Oudeversie.waarneming.nl blijft dus voorlopig mijn favo en ik ga waarschijnlijk heel wat traantjes laten als die optie definitief verdwijnt.

hiskodevries

#416
CiteerDe foto moet ook niet standaard het begin van een waarneming zijn
Rutger, ook voor jouw geld, het is 2019. Veel foto`s bevatten datum,tijd en gps informatie. Dat scheelt al heel wat stappen bij het invoeren.
Starten met een (NIET VERPLICHTE) foto is de grootste innovatie van het invoerscherm (na beeldherkenning).
CiteerBij de invoer moet waarneming.nl pas suggesties geven bij de foto als ik er om vraag.
Nee want dat kan een beginnende waarnemer dan weer niet vinden.
Voor de goede orde het invoerscherm is verantwoordelijk voor 30-40% van de invoer, de rest komt via apps binnen (ook voorzien van herkenningssoftware)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Of het innovatie is, is voor mij de vraag. Als admin ervaar ik niet dat men exacter en foutlozer werkt dan tevoren. De voorbeelden van haperende gps-en, series van zwarte, slechtere of gedraaide foto's, oneindige onzekere waarnemingen en vreemde suggesties via de auto-herkenning geven mij niet dat gevoel. Ik zeg niet dat mijn voorstel dat allemaal gaat wegnemen, maar de basis (naam + plaats + datum) moet voor mij nog steeds dé core-business zijn van het dataverzamelen. Via online invoer is dat niet langer zo en dat betreur ik.

Wat de 'basisinvoer'  (zonder foto's dus) betreft vind ik de oude site en ook obsmapp veel handiger. Ik kan geen 5 waarnemingen op de nieuwe site ingeven of ik begin me te ergeren.

bramquist

Citaat van: Marleen op juni 14, 2019, 07:50:48 AM
Citaat van: bramquist op juni 14, 2019, 07:32:16 AM
Citaat van: petermeer op juni 13, 2019, 17:31:01 PM
Citaat van: Marleen op juni 13, 2019, 14:12:03 PM
Er wordt ingezet op je foto in het systeem gooien en automatische determinatie (soortnaam) + validatoren (wijzigen je waarneming) doen de rest.

Nou, nou ...
Verder alles goed, hoop ik.

Misschien is het wat plastisch uitgedrukt, maar mijn ervaring is wel dat ik veel makkelijker waarnemingen met foto invoer van nieuwe soortgroepen. Het is wel erg gemakkelijk geworden om tijdens het vogels kijken even een foto te maken van een kever of een plant, om deze vervolgens thuis door de herkenningssoftware heen te gooien. M.i. Een groot winstpunt dat dit zo kan.

Je hebt gelijk hoor, zo werkt het ook. Daar is het ook voor gemaakt.

Maar de keerzijde is dat mensen het er alleen nog maar 'in gooien' en zich niet meer verdiepen in of zoveel meekrijgen van wat ze nou hebben gezien.
Als je het op het forum zou navragen en zelf je waarneming zou moeten wijzigen, dan lees je de naam, evt familienaam enz. Dan zoek je ze op, dus je ziet ze nog een keer.
Met alleen een foto invoeren en het systeem of de validatoren doen de rest, gaat die info aan je voorbij.
Misschien lees je het, maar je hebt geen reden of 'noodzaak' om het te onthouden. Dus vergeet je het weer.
En kleed en gedrag goed zetten 'hoeft' ook niet meer, want de validatoren passen je waarnemingen aan tot het tip top perfect is.
Heel makkelijk inderdaad, maar je leert op deze manier veel minder tot niks.

Je krijgt dus wel heel veel data, maar heel veel kennis bij mensen gaat verloren.
Mensen raken zo eigenlijk weer verder van de natuur. En dat is in deze tijd van klimaatproblemen eigenlijk juist niet wat je wilt.

Groetjes, Marleen

Voor mij is het juist de start van een kennismaking met nieuwe soortgroepen. Volgens mij begint het verzamelen van kennis over een soortgroep met de ontdekking dat het leuk/ interessant is. Als het interessant blijft, volgt de verdieping vanzelf. Het interessant maken van soortgroepen wordt door de herkenningssoftware voor mij juist gestimuleerd.

Ergens snap ik je ook wel. Veel mensen hebben kennis van een soortgroep opgebouwd en vervolgens komt de mogelijkheid om die kennis via wn.nl te delen. Wat nu echter gaat gebeuren is dat mensen wn.nl ontdekken, zien wat de mogelijkheden zijn en er een vertrekpunt van gaan maken voor het opbouwen van hun kennis. Een fantastische ontwikkeling toch?
Groeten,

Bram Quist

Louise53

Iedereen heeft hier gelijk. Ik kan me goed voorstellen dat de ervaren gebruiker en validator de mening van Rutger zal delen, maar inderdaad een groot deel van de gebruikers is zeer laagdrempelig met waarnemingen bezig. Dus op die basis is het huidige invoerscherm een begrijpelijke keuze.
Toch kan je enkele eenvoudige aanpassingen doen die niets veranderen aan de opzet van het invoerscherm en toch zullen zorgen voor betere invoer.
Het gaat hem zoals ik eerder schreef over gewoonten en het begrijpen van het belang van de verschillende invoermogelijkheden. Er kan nog wat uitleg bij.

Voor de basisgegevens is het scherm grotendeels duidelijk. Je kan de tekst voor het toevoegen van foto's nog aanpassen.

Nederlands: Voeg foto's of geluiden toe. Gelieve foto's toe te voegen met de soort scherp en beeldvullend op de foto. Datum, tijd en locatie worden indien mogelijk uit multimedia gelezen.

Op het eind van de basisgegevens staat:

Details                    Onthoud details voor volgende waarneming

Zonder verdere uitleg. Zijn het wel details? Hier blijkt uit het forum dat niet alle velden details zijn. Ik denk dat als er 1 moet gekozen worden dat je best levensstadium bij de basisgegevens plaatst.
Andere optie is ook het aanvullen van informatie of het geven van voorbeelden:

Bovenaan de invoerpagina kan een link naar een andere webpagina, forumtopic of youtube video met uitgebreide uitleg voor het invoeren van alle invoervelden, dus inclusief de details.

Verder kunnen volgende zaken aangevuld worden:

Details (gelieve in te vullen indien mogelijk)     Onthoud details voor volgende waarneming

Levensstadium
vb. kies imago bij het waarnemen van een volwassen insect

Op/in
Bijvoorbeeld: enkel de soort invoeren als er een duidelijke ecologische relatie werd waargenomen vb. bijen en andere insecten die bloemen bezoeken of rupsen die een plant opeten. Liefst invoeren in combinatie met een specifiek gedrag.
x aanvinken voor het aanmaken van een aparte waarneming
x aanvinken bij aanplant, inzaai,...

De op/in is volgens de oude site. Ik hoop dat dit toch een start is om een aantal zaken aan te passen.
Vriendelijke groet, Louise