praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Citaat van: thijsdegraaf
Volgens mij komen bij één soort verschillende vleugellengtes niet (vaak) voor. Laat staan, dat men het zo snapt

Zeker wel. En uitgaan van de mensen die het minst weten/snappen lijkt me geen oplossing. Voor kevers die koningin eruit gooien: prima, maar volgens mij hebben die andere opties zeker nut. (Echter, zoals veel vaker benoemd: kevers hebben geen nimfen, pas dat alsjeblieft aan in de naam van het kleed). Als je besluit om de volgorde aan te passen, begin dan alsjeblieft met de meest voorkomende (waargenomen), en zet die juist niet helemaal onderaan.

Hisko: constant berichtjes achterlaten "daar wordt je als waarnemer knettergek van":
Nou en? Is toch hun probleem dat ze dingen fout invoeren? Daar mogen ze dan toch op gewezen worden? Dat validatoren hun tijd liever beter besteden snap ik, maar de waarnemers zijn hier NIET zielig en mogen best eens opgevoed worden. Niet alles hoeft in hapklare babyvoeding en waarnemers hoeven niet vertroeteld te worden zodat ze nooit eens een boek hoeven open te slaan, een sleutel te volgen of een term op te zoeken. Simpelweg meer waarnemingen is niet beter. Goede waarnemingen, dat moet je hebben.

Immers: geef een man een vis en hij heeft de volgende dag weer honger, voer een man aan je vissen en jij kan weken vis eten.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#361
Overgezet uit https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.1140 Daar ook laten staan, omdat het wensen zijn.
Citeer
CiteerThijs, dan zal bij dagvlinders 60% van de waarnemingen op 'ei' komen welke dus echt fout zijn.
Nee dat denk ik niet Hisko. Onbekend zullen ze niet als fout zien ei wel. Staat een beetje stom als al je vlinders als ei genoteerd staan. Als je een vaste indeling hebt, zullen mensen ook meer gemotiveerd zijn om er aandacht aan te schenken.
Heb nog even bij kevers gekeken (Gerrian klaagde daar over). Volgens mij komen bij één soort verschillende vleugellengtes niet (vaak) voor. Laat staan, dat men het zo snapt en ze staan ook nog verspreid tussen andere vormen. Wat doet een koningin bij kevers? Niet erg uitnodigend om in te vullen zo:
onbekend
ei
imago
imago macropteer
gal
imago micropteer
koningin
larve nimf
mijn
pop
imago brachypteer
larvenhuidje

Als je dit ziet, denkt een beginnende waarnemer toch van laat maar zitten, laat maar op onbekend. Het probleem zit niet alleen bij (nacht)vlinders. Wel de soort natuurlijk, die bij nacht vlinderen het meest massaal wordt ingevoerd.

Dit lijkt me uitnodigender (ken ook weinig kevers die gallen maken, maar dat zal aan mij liggen)
ei
gal
mijn
larve/nimf
larvenhuidje
pop
imago (volwassen)
mij onbekend (navragen op forum s.v.p)
CiteerZeker wel. En uitgaan van de mensen die het minst weten/snappen lijkt me geen oplossing.
Eens, maar dat is geen reden om dan vleugellengtes op willekeurige plekken zonder uitleg bij de mogelijkheden te zetten. Ik weet toch wel iets over kevers, maar zo kan ik er geen chocola van maken. Dan heb je ook geen recht om te klagen over gemakzucht van de Waarnemers.
Ik vraag me af in hoeverre ze nut hebben (bij wantsen kan ik me dat voorstellen), maar OK als de kevermensen, dat willen zet, je ze er in.
CiteerAls je besluit om de volgorde aan te passen, begin dan alsjeblieft met de meest voorkomende (waargenomen), en zet die juist niet helemaal onderaan.
imago (volwassen)
ei
gal
mijn
larve
larvenhuidje
pop
imago macropteer (volwassen langvleugelig)
imago brachypteer (volwassen kortvleugelig)
imago micropteer  (volwassen zeer kortvleugelig)
mij onbekend (navragen op forum s.v.p.)

Maar maak een vaste volgorde voor alle insecten! Het ziet er nu (nogmaals) rommelig en onprofessioneel uit. Net alsof iemand geroepen heeft van dat kan er ook nog bij en hoppetee het staat erbij. Alsof het niet zo belangrijk is.

Marco de Haas

Even over het opvoeden van de waarnemers: ik denk dat het helpt wanneer een waarnemer telkens een melding krijgt als ik een waarneming goedkeur als 'Goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal en stadium gewijzigd naar imago'. Dit gebeurt nu natuurlijk al als ik handmatig het kleed van een waarneming verander, maar wanneer waarnemers zo'n melding altijd krijgen worden ze vanzelf een keer zo gek dat ze zelf het stadium vast invullen (hoop ik dan  ;D ).

CiteerBeste 'waarnemer',

De validator heeft de volgende wijzigingen aangebracht :

Stadium (kleed) : Onbekend -> Imago

Schrijf je eventuele reactie in het vak 'Nieuw commentaar'.

Is misschien niet de ultieme oplossing (eerder in deze discussie zijn al betere opties gegeven), maar het lijkt mij een wel een van de makkelijkste om de waarnemers op te voeden op dit moment?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

als ik zo alles eens doorlees kan ik maar 1 ding concluderen:
Een eenduidige oplossing hebben we niet.
Afdwingen via de software : niet doen in mijn opinie. Je zult altijd zien dat wel situaties denkbaar zijn waar gebruikers dan tegen aan lopen.

Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.

Meer aandacht voor het forum vragen. Ik weet het niet. daarvoor moet je weer een account aanmaken. Dat zal voor een nieuwe gebruiker die even een Hoornaar wil melden een stap te ver zijn.

Herkenningssoftware die onderscheid maakt in het kleed. Het is zeker de bedoeling dat de herkennings software het kleed gaat herkennen. Dat zal een hoop schelen.

Voorlichting. Denk aan de nieuwsbrief, facebook en nieuws op de startpagina. 'Maak je waarneming meer waard' Door de juiste verschijningsvorm te kiezen. Ook het feit dat je in obsmapp een default kleed kunt instellen per soortgroep scheelt al veel.




Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM
Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.

Dit klopt dus niet, deze waarneming heb ik 'goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal en kleed gewijzig naar imago', maar er verschijnt geen commentaar bij de waarneming.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

petermeer

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM
Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.
Mee eens, deze optie is een must voor ons admins.

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM
Meer aandacht voor het forum vragen. Ik weet het niet. daarvoor moet je weer een account aanmaken. Dat zal voor een nieuwe gebruiker die even een Hoornaar wil melden een stap te ver zijn.
Niet doen. Hou het forum en waarneming.nl gescheiden.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

Citaat van: Marco de Haas op juni 05, 2019, 15:43:10 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM
Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.

Dit klopt dus niet, deze waarneming heb ik 'goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal en kleed gewijzig naar imago', maar er verschijnt geen commentaar bij de waarneming.
in dat geval is dat wel de gewenste situatie in de nieuwe versie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rayan Majoor

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 05, 2019, 12:37:51 PM
Immers: geef een man een vis en hij heeft de volgende dag weer honger, voer een man aan je vissen en jij kan weken vis eten.
;D :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

hiskodevries

Citaat van: Marco de Haas op juni 05, 2019, 15:43:10 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM
Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.

Dit klopt dus niet, deze waarneming heb ik 'goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal en kleed gewijzig naar imago', maar er verschijnt geen commentaar bij de waarneming.
dat wat uitgezet. ik vermoed als wens van de validatoren, maar https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.new#new
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rayan Majoor op juni 05, 2019, 15:48:13 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 05, 2019, 12:37:51 PM
Immers: geef een man een vis en hij heeft de volgende dag weer honger, voer een man aan je vissen en jij kan weken vis eten.
;D :angel:

Óf was het : ' ....honger, zet je man aan t vissen en je kunt weken vis eten ' !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2019, 15:25:12 PM

Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.
:duim: dat berichtje naar de waarnemer is zeker van belang, anders werkt de opvoeding niet.

Citeer
Meer aandacht voor het forum vragen. Ik weet het niet. daarvoor moet je weer een account aanmaken. Dat zal voor een nieuwe gebruiker die even een Hoornaar wil melden een stap te ver zijn.
Je kan de waarnemer er natuurlijk best op wijzen dat het forum bestaat, en ze daar meer informatie kunnen vinden overkleden.

Citeer
Herkenningssoftware die onderscheid maakt in het kleed. Het is zeker de bedoeling dat de herkennings software het kleed gaat herkennen. Dat zal een hoop schelen.

:duim:


Citaat van: thijsdegraaf op juni 05, 2019, 13:23:37 PM
imago (volwassen)
ei
gal
mijn
larve
larvenhuidje
pop
imago macropteer (volwassen langvleugelig)
imago brachypteer (volwassen kortvleugelig)
imago micropteer  (volwassen zeer kortvleugelig)
mij onbekend (navragen op forum s.v.p)

Maar maak een vaste volgorde voor alle insecten! Het ziet er nu (nogmaals) rommelig en onprofessioneel uit. Net alsof iemand geroepen heeft van dat kan er ook nog bij en hoppetee het staat erbij. Alsof het niet zo belangrijk is.

Hier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

CiteerHier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
ja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

Citeerja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Ik wil wel een voorstelletje maken in een apart topic voor de verschillende soorten insecten ('t is wat makkelijk om alleen kritiek te hebben en een ander met het werk op te schepen)
Ik vraag me alleen af hoe het met het opzoeken gaat als bijv. insecten in de oude groep onder imago staan en de nieuwe onder imago (volwassen). Dat zou niet handig zijn. Ik weet niet of dat te combineren is.
En het moet natuurlijk zeker zijn, dat men het in die richting wil veranderen.

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op juni 06, 2019, 07:47:07 AM
CiteerHier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
ja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Ik vind het wel leuk dat je dit gedrag noemt, terwijl het op de nieuwe site 'activiteit' is gedoopt. Dat geeft/gaf nogal wat verwarring bij waarnemers en admins. Als ik nu vraag een gedrag in te vullen, begrijpen mensen die op de nieuwe site werken het niet. Zelfde overigens met 'wijzig waarneming'  en 'bewerk'.  Mijn keuze zou zijn geweest de termen zoveel mogelijk hetzelfde te laten.

Rien Ondersteijn

Nou- de mijne ook . Ik bemerkte bij mijn sporadische bezoekjes aan de nieuwe site dat termen veranderd waren...
Onbegrijpelijk-wat GOED WERKT moet je GOED LATEN.
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Volgens mij heet het levensstadium op de site zelf. Ik snap de laatste opmerkingen niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#376
Discussie schiet alle kanten op.
CiteerIk wil wel een voorstelletje maken in een apart topic voor de verschillende soorten insecten ('t is wat makkelijk om alleen kritiek te hebben en een ander met het werk op te schepen)
Ik vraag me alleen af hoe het met het opzoeken gaat als bijv. insecten in de oude groep onder imago staan en de nieuwe onder imago (volwassen). Dat zou niet handig zijn. Ik weet niet of dat te combineren is.
En het moet natuurlijk zeker zijn, dat men het in die richting wil veranderen.
Nu weet ik wel dat Rutger en Rien van de plantjes zijn. Dus dit interesseert ze niet zo veel  :blink:
Als dit verder iedereen een zorg zal zijn, laten we het lekker zitten natuurlijk.

Marco de Haas

Citaat van: thijsdegraaf op juni 06, 2019, 13:02:18 PM
Nu weet ik wel dat Rutger en Rien van de plantjes zijn. Dus dit interesseert ze niet zo veel  :blink:
Als dit verder iedereen een zorg zal zijn, laten we het lekker zitten natuurlijk.

Lijkt mij een heel prima plan hoor!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Rien Ondersteijn

Voor Thijs en Marco :al ben ik veel meer van de plantjes dat wil niet zeggen dat ik t voor Insecten etc liefhebbers niet zo goed mogelijk wil hebben ! :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: Rutger Barendse op juni 06, 2019, 11:33:46 AM
Citaat van: hiskodevries op juni 06, 2019, 07:47:07 AM
CiteerHier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
ja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Ik vind het wel leuk dat je dit gedrag noemt, terwijl het op de nieuwe site 'activiteit' is gedoopt. Dat geeft/gaf nogal wat verwarring bij waarnemers en admins. Als ik nu vraag een gedrag in te vullen, begrijpen mensen die op de nieuwe site werken het niet. Zelfde overigens met 'wijzig waarneming'  en 'bewerk'.  Mijn keuze zou zijn geweest de termen zoveel mogelijk hetzelfde te laten.


Citaat van: hiskodevries op juni 06, 2019, 12:37:23 PM
Volgens mij heet het levensstadium op de site zelf. Ik snap de laatste opmerkingen niet
Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Oud: Gedrag  Nieuw: Activiteit
Oud: Stadium (kleed)  Nieuw: Levensstadium


thijsdegraaf

#380
Heb indeling stadia in een nieuw topic gezet: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452497.0
Mijn opmerking was Rutger, omdat ik hoopte dat er commentaar op mijn voorstel zou komen. Alleen kwam je met commentaar op het het commentaar van Hisko.
Het was mij niet opgevallen. Nu met je voorbeelden wel natuurlijk. Alleen als de nieuwe term duidelijker is zou ik veranderen en anders zo laten. Maar ik ben er blijkbaar niet echt van in de war geraakt.  :blink:

cranefly

Oud: gedrag
Nieuw: activiteit

Als neerlandicus moet ik toch even kwijt dat ik dit een volslagen bizarre verandering vind. Een activiteit is m.i. iets wat een mens bewust onderneemt. Als een vlinder op licht komt, dan noem je dat toch geen "activiteit"?? Dat is gedrag, dat een vlinder instinctief vertoont.

Maar goed, zo blijft de nieuwe website me elke dag opnieuw in negatieve zin verbazen...

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen


Rien Ondersteijn

Mooi verwoord Reindert. Ik zit ook met dat stomme woord 'activiteit'. Op éen of andere manier moet ik steeds aan een therapie denken...
[of aan een braderie 'met diverse activiteiten']...
Groene groe[n]tjes.Rien.

frankaroos

Citaat van: Rutger Barendse op juni 07, 2019, 10:39:45 AM
Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Oud: Gedrag  Nieuw: Activiteit
Oud: Stadium (kleed)  Nieuw: Levensstadium
Dit is nu eens een zinvolle opmerking. Ik heb in mijn werkzaam leven nogal wat software ontwikkelaars proberen te overtuigen, dat een consistente terminologie voor de interface van de eindgebruiker essentieel is. Maar software engineers zijn vaak (niet bij waarneming.nl) geen eindgebruikers.

RutgerB

Citaat van: FrankR op juni 07, 2019, 18:59:22 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juni 07, 2019, 10:39:45 AM
Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Oud: Gedrag  Nieuw: Activiteit
Oud: Stadium (kleed)  Nieuw: Levensstadium
Dit is nu eens een zinvolle opmerking. Ik heb in mijn werkzaam leven nogal wat software ontwikkelaars proberen te overtuigen, dat een consistente terminologie voor de interface van de eindgebruiker essentieel is. Maar software engineers zijn vaak (niet bij waarneming.nl) geen eindgebruikers.

Mee eens. Meer nog: Obsmapp zou dan ook gelijk moeten lopen met deze termen (en de volgorde van termen) en liefst ook de manier van invoer (zoeken naar soorten op basis van invoer tekst icm spaties)  Dat is nu al jaren anders en voor wie op beide media invoert in eerste instantie onbegrijpelijk anders.

frankaroos

Citaat van: Rutger Barendse op juni 07, 2019, 23:43:00 PM
Citaat van: FrankR op juni 07, 2019, 18:59:22 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juni 07, 2019, 10:39:45 AM
Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Oud: Gedrag  Nieuw: Activiteit
Oud: Stadium (kleed)  Nieuw: Levensstadium
Dit is nu eens een zinvolle opmerking. Ik heb in mijn werkzaam leven nogal wat software ontwikkelaars proberen te overtuigen, dat een consistente terminologie voor de interface van de eindgebruiker essentieel is. Maar software engineers zijn vaak (niet bij waarneming.nl) geen eindgebruikers.

Mee eens. Meer nog: Obsmapp zou dan ook gelijk moeten lopen met deze termen (en de volgorde van termen) en liefst ook de manier van invoer (zoeken naar soorten op basis van invoer tekst icm spaties)  Dat is nu al jaren anders en voor wie op beide media invoert in eerste instantie onbegrijpelijk anders.
Mee eens weer. Maar ik durfde het nog niet te suggereren; sommige suggesties moet je zorgvuldig doseren heb ik wel eens het gevoel.

RutgerB

Doseren of herhalen. Ik denk dat het weinig uitmaakt. Het is een combinatie van wil,  tijd en mogelijk geld. 

Met de nieuwe site zijn er 'zomaar' weer nieuwe termen voor van alles verzonnen en dan dringt zich de vraag op of dat nu wel nodig was. Ik zie dat Obsmapp nog niet mee is.

Nu ik toch weer bezig ben: Escape heet nu ontsnapt. Bij de planten mag je ook aanplant ingeven (indien goed aangeduid) en dat krijgt dan ook de term ontsnapt.

https://waarnemingen.be/observation/173631210/

Mij lijkt het een mooi moment om ontsnapt om te dopen tot 'niet wild'.


SlechtValk

Citaat van: Rutger Barendse op juni 09, 2019, 09:57:24 AM
Mij lijkt het een mooi moment om ontsnapt om te dopen tot 'niet wild'.

Of omgekeerd....

Ik snap je gedachtengang en ben het er ook wel mee eens... ontsnapt is natuurlijk raar als het om planten gaat... maar een negatief bij een aanvinkvakje is mijns inziens onwenselijk...

In lijn met "determinatie zeker" zou het volgende veel logischer zijn: "Van natuurlijke/wilde oorsprong (Vink uit als het om ontsnapt of aangeplant gaat.)" (wat standaard aangevinkt is).
zo vang je het dubbel negatief af en maak je het uniform... als iets niet zo is, is het onlogisch om er een vinkje te moeten zetten...

Dit is onlogisch: determinatie zeker, check, niet wild, geen check...
Dit is veel logischer: determinatie zeker, check, wilde oorsprong, check... details opgeven, check... etc...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

Ben nooit blij geweest met de term "Escape".[komt van de vogelaars toch?]
"Ontsnapt" is al beter-"niet wild" óok beter.
En "natuurlijk" versus "niet natuurlijk" lijkt me ook duidelijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#389
Je gaat er standaard van uit dat mensen spontane natuur ingeven. Dat gebeurt in 98% van de gevallen en dan hoef je niets in te vullen. Nu wil er wel eens een vogel ontsnappen en dan tik je 'ontsnapt' aan.  Maar je kunt ook allerlei waarnemingen van dieren en planten ingeven die niet ontsnapt zijn en ook niet spontaan. En dat kunnen dezelfde soorten betreffen die wel ontsnapt voorkomen en even goed ook indigeen.

Nu dat escape vertaald is naar ontsnapt, op zich logisch, is wel erg duidelijk dat escape een algemenere term moet worden. Moest al eerder gebeuren, maar pleidooien daarvoor hebben het niet gered. daarvoor is de vogelhobby en -lobby te groot. Maar laat ik duidelijk zijn: Aanplant en inzaai, standaard komt hier dat vinkje 'escape' bij, is het tegenovergestelde van ontsnapt. Dat is hetzelfde als een opgesloten gevangene ontsnapt te noemen.

Die algemenere term voor escape - ontsnapt (waar ook inzaai, uitzet, aanplant binnen valt) kan ik helaas geen positieve naam geven. Het is namelijk alles behalve spontaan, natuurlijk, van nature, wild etc.  Het wordt dan dus niet spontaan, niet natuurlijk, niet van nature en niet wild.