praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Gelijk doen. Je bent goed bezig, Hisko!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Auratus

Groet,

Jan


SlechtValk

Ik wil geen roet in het eten gooien... maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit een achteruitgang...

Ik weet dat het een veel genoemde wens is dat info gelijk zichtbaar is, maar ik zit juist in het kamp dat de nieuwe (infoloze) layout mooier (en functioneler) vindt...
Wil ik info hebben, weet ik dat ik met de muis eroverheen kan gaan... wil ik het niet, dan word ik er ook niet mee lastig gevallen...

Mijn wens zou daarom dus ook zijn om dit optioneel te maken... kan makkelijk via een gebruikersinstelling... wil je info bij foto's zien, altijd of door mouse-over... zo kan iedereen zijn zin krijgen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

CiteerIk wil geen roet in het eten gooien... maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit een achteruitgang...

Ik weet dat het een veel genoemde wens is dat info gelijk zichtbaar is, maar ik zit juist in het kamp dat de nieuwe (infoloze) layout mooier (en functioneler) vindt...
Wil ik info hebben, weet ik dat ik met de muis eroverheen kan gaan... wil ik het niet, dan word ik er ook niet mee lastig gevallen...
:duim:

thijsdegraaf

#245
Ik zet mijn antwoord van de wensen pagina afgehaald. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2316468#msg2316468
Ik had hem toch daar maar gezet om niet door de afbeeldingen discussie heen te fietsen. (daarna mocht het er wel weer afgehaald worden) Vervelend is dat men daar elke keer kritiek uit, waar je geen antwoord op kan geven. Maar nu staat die van Marleen er ook al. Dus eigenlijk hoor ik boven Marleen. 
CiteerBovendien zorgt het één het ander voor een plotse vloed aan onzekere waarnemingen, een nachtmerrie voor de validatoren,
Als admins, die bij goedkeuring automatisch (met bericht) op zeker kunnen zetten is dat probleem opgelost. (ik snap niet, waarom dat maar niet gebeurt, misschien door de lobby van Marleen)

. In ieder geval bij bijvoorbeeld wantsen wordt vaak juist gedetermineerd. Terwijl die destijds onder wants onbekend werden gezet, waarna een admin eerst moest doorgeven wat het wel was en vragen of hij verplaatst kan worden. Dat zou juist werk moeten schelen.
. Ik zag op de oude wijze vaak voor beeldherkenning makkelijke wantsen verkeerd staan. Bijvoorbeeld bladpootrandwants, smalle randwants en zuringrandwants werden door elkaar gehaald. Dat voorkom je. Scheelt veel werk.
. Je kreeg op het forum vragen over insecten, die voor beeldherkenning een eitje zijn. Scheelt veel werk aan beantwoorden.
. Als hij als onzeker wordt aangegeven kijk ik nog eens extra en bij geringe twijfel vraag ik op het forum: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449007.0

Citeer(zonder vermelding 'aangeplant' uiteraard, want dat ziet de beeldherkenninssoftware niet).
Dat zag ik daarvoor ook niet. Als iemand zijn tuinplanten op waarneming gaat zetten, houd je die zonder herkenningssoftware ook niet tegen. Dat hoort bij het in te vullen deel te staan. Ik weet niet of dat het er is. Anders zou het erbij gezet kunnen worden.

CiteerBovendien wagen, dankzij de beeldherkenningssoftware, plots een heleboel mensen die niks van planten kennen zich aan planten
Als Waarneming er niet was geweest, was het determineren van insecten misschien nooit mijn hobby geworden. Doordat je achter namen kunt komen raak je geïnteresseerd. In het begin ging er inderdaad veel mis en dacht ik er veel te gemakkelijk over.
Als je er een groep onwetenden erbij krijgt, kost dat meer werk inderdaad. Maar dat was dus 12 jaar geleden toen ik op Waarneming kwam en Waarneming zich heel snel uitbreidde ook al het geval. Jacomijn Prinsen werkte zich bijvoorbeeld een ongeluk om alle spinnenonwetenden te helpen, want ze zat er in haar eentje. Nu zit er een grote groep kenners. De mensen uit het begin weten er veel meer van. En een groep zal weer afgehaakt zijn, net als nu het geval zal zijn.

( Ik weet het Hisko. Geen discussiepagina. Maar ik kon het toch ook niet onbeantwoord hier laten staan. je mag het wel weer weghalen. )

thijsdegraaf

#246
CiteerEn ook een onzekere waarneming op zeker zetten is voor een hobbywaarnemer die graag wil leren, ook informatie. Dat de determinatie goed gedetermineerd is en dat je daar zeker over kunt zijn.
Maar als dat in stilte wordt verandert, dan weet je dat niet. En ja je krijgt er bericht van misschien.

Totaal mee oneens Marleen.
Als een geïnteresseerde waarnemer een waarneming op onzeker zet en bericht krijgt, dat hij op zeker is gezet, zal hij/zij denken: 'Äh... leuk, dan had ik het toch goed' 'Hee... interessant, ik ga eens kijken hoe dat komt' of 'Toch eens vragen op het forum'.
Als een ongeïnteresseerde waarnemer het bericht krijgt. 'Mooi... Weet ik ook weer.' 

De laatste zal er niet veel van leren. Maar dat zal op andere manieren ook het geval zijn.

Dus Als admins, die bij goedkeuring automatisch (met bericht) op zeker kunnen zetten is dat probleem opgelost. (ik snap niet, waarom dat maar niet gebeurt)

CiteerMaar je leert op de basisschool al dat je dingen zelf moet doen om het beter te onthouden, ipv dat een ander het doet en je het alleen maar ziet/leest.
Heb een jaar of 35 voor de klas gestaan. Bij het nakijken gaf ik in een repetitie aan wat fout was. Net als hier heb je een groep, die er wat mee deed en een groepje, die dat niet deed. Jij zou dan tegen mij zeggen.. nog niet nakijken want ik ben er nog mee bezig.

thijsdegraaf

#247
CiteerFouten bespreken, deden wij (gelukkig) heel veel in de klas. Want daar leer je van.
Ik ook. En dat kan ik nu nog niet laten op het forum. Dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets te maken met automatisch op zeker kunnen zetten.

CiteerIpv gewoon streep er doorheen en het goede antwoord opschrijven. Want daar leert niemand wat van.
Nee. Dus daarna bespreekbaar kunnen maken op het forum, net zoals in de klas. Daar hoort de sfeer zo te zijn net als hier, dat dingen bespreekbaar zijn.

Maar ik stop ermee, want ik overtuig je toch niet. Verwachtte ik ook niet
Het vervelende is alleen, dat ik bang ben, dat sommige dingen niet aangepast worden op Waarneming, terwijl een heel grote groep, die zich niet zo snel laat horen, dat wel graag wil. Dat is ook de reden, dat ik zo nu en dan wat tegengas geef.

RutgerB

Dat laatste is zeker waar, maar ik denk dat er veel meegelezen wordt. In reactie op voorgaande:

CiteerMensen die dit soort dingen in waarneming "gooien", en -geen- feedback krijgen, want de waarneming wordt in stilte voor je aangepast, die doen het de volgende keer weer. verkeerd Want die mensen weten niet dat het niet de bedoeling is om tuinplanten in te voeren. Of dat ze aangeplant moeten aanvinken. En als ze al bericht krijgen dat de waarneming is aangepast, van 'ter plaatse' naar 'aangeplant', dan weten de meeste nog niet hoe je in het vervolg een aangeplante plant kunt herkennen. (Bijv omdat ze in nette rijtjes zijn aangeplant. Of omdat zaadmengels te herkennen zijn. Of omdat soorten niet in het wild voorkomen maar alleen aangeplant enz)

Er werd al een hele tijd niet meer in stilte voor iemand gewijzigd. Er kwam altijd een commentaar onder wat je wijzigde.  Tuinplanten worden geaccepteerd, indien juist gedetermineerd en aangeduid (met aangeplant / ingezaaid). Soorten die nergens verwilderd voorkomen (buiten tuinen) faciliteren we in ieder geval niet. Mensen die hun hele tuininventaris doorgeven krijgen ook wel een opmerking dat je liefst voornamelijk 'natuurwaarnemingen' doorgeeft. Verbieden kan niet.

Dat kunnen wijzigen + nog wat handigheidjes voor de admin mogen van mij zo snel mogelijk terugkomen in de nieuwe versie van waarneming.nl. Ik had nog een hele lijst met verbeterpunten voor de oude versie van waarneming.nl in dit opzicht en hoopte dat dat dan eindelijk in de nieuwe versie waarheid werd. Momenteel heb je helaas juist minder tools als admin.

RutgerB

#249
In veel dingen geef ik je gelijk, maar het moet ook kunnen opschieten. Als admin wil je zoveel mogelijk waarnemers helpen.

Voor iemand een soort wijzigen die iets niet kan vinden, of het per ongeluk verkeerd wijzigde vind ik een verantwoorde wijziging.  Iemand die iets op onzeker zet wil neem ik aan bevestiging en dat kan in 1 keer met wijziging naar zeker en commentaar. Maar er zijn nog tientallen voorbeelden te verzinnen waarbij een wijziging voor iemand doen te verantwoorden is. Natuurlijk altijd met commentaar en altijd met respect voor de waarnemer.

Die tools / handigheden voor admins zou je juist moeten uitbreiden in plaats van beperken. Als je echt niet meer kunt wijzigen voor iemand (nu gaat dat nog wel via de oude site), dan moet je veel meer gaan afkeuren. Daar wordt je als admin / waarnemer ook niet blij van.

Hein Nouwens

Citaat van: SlechtValk op april 24, 2019, 23:26:08 PM
Ik wil geen roet in het eten gooien... maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit een achteruitgang...

Ik weet dat het een veel genoemde wens is dat info gelijk zichtbaar is, maar ik zit juist in het kamp dat de nieuwe (infoloze) layout mooier (en functioneler) vindt...
Wil ik info hebben, weet ik dat ik met de muis eroverheen kan gaan... wil ik het niet, dan word ik er ook niet mee lastig gevallen...

Mijn wens zou daarom dus ook zijn om dit optioneel te maken... kan makkelijk via een gebruikersinstelling... wil je info bij foto's zien, altijd of door mouse-over... zo kan iedereen zijn zin krijgen...

Ik vind de tekst onder de foto zeker niet storend of minder mooi. En vele malen handiger en vind dat ook belangrijker dan of iets mooi is.
Je zou het ook kunnen omdraaien, klik op de foto en je ziet hem groter (eventueel beeldvullend) zonder info.
Groet, Hein Nouwens

thijsdegraaf

#251
CiteerIk vind de tekst onder de foto zeker niet storend of minder mooi.
Ik wel. Maar het blijft een mening, gevoel Hein. Voor mij is het ook niet handiger, maar dat ligt er aan wat je er mee doet. Dat vraag ik me nog steeds af als iemand het heeft over honderd extra klikken per dag.
Lig er ook niet wakker van als het teruggedraaid volgens het laatste voorstel van Hisko. Maar vind het minder.
Gelukkig hoef ik niet te beslissen.  :blink:

Wat dat betreft vind ik dit veel belangrijker, want daar heb ik wel last van (ondanks het betoog van Marleen):
De rechten van admins alsjeblieft niet gaan inperken. (recht om waarneming te mogen aanpassen, van onzeker op zeker zetten, veranderen van image in larve/nimf, eventueel veranderen soort (bij tijdgebrek in drukke periode, niet reageren waarnemer) enz)

SlechtValk

Citaat van: Hein Nouwens op april 25, 2019, 11:09:02 AM
Ik vind de tekst onder de foto zeker niet storend of minder mooi.
Ik dus wel... juist heel storend en veel minder mooi... als je alleen op zoek bent naar een mooi overzicht van foto's... en dat is in mijn ogen het doel van dit overzicht... gaat het je om soorten, gebruikers of locaties dan zijn andere overzichten daar meer geschikt voor...
Citeer
En vele malen handiger en vind dat ook belangrijker dan of iets mooi is.
Zoveel mensen zoveel wensen... ik vind het zo juist veel handiger... en ook nog mooier... dus 1+1=2...
Citeer
Je zou het ook kunnen omdraaien, klik op de foto en je ziet hem groter (eventueel beeldvullend) zonder info.
Dat is precies de reden waarom ik zeg: "geef de gebruiker de keus"... een clean overzicht van foto's zonder extra info (zoals het nu dus is) en wil je extra info kun je met de muis eroverheen of erop klikken, of een overzicht met alle info altijd zichtbaar (voor hen die dat prettiger vinden)...

Als het slim geprogrammeerd is (waar ik bij de nieuwe site vanuit ga ;) ) hoeft er aan de pagina code niet eens veel te veranderen... veel kan met scripts en css gedaan worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Voor wat betreft het wijzigen/aanvullen door admins.

Er zijn gewoon mensen die het als hun eigen opschrijfboekje beschouwen. Die willen dat niemand anders in hun opschrijfboekje gaat "kliederen" en dat kan ik goed begrijpen!

Uiteraard begrijp ik ook dat admins graag gegevens willen corrigeren, wanneer die overduidelijk verkeerd zijn. En bovendien dat dit zo min mogelijk handelingen vereist.

Op dit moment is er al de keus tussen 1) admins mogen wijzigingen aanbrengen 2) admins mogen dat niet (of is die inmiddels alweer gewijzigd? ik kan hem niet meer terug vinden)

Mijn voorstel is dan ook om voor diegenen die geen wijzigingen willen, de wijziging als een wijzigingsvoorstel te presenteren bij de waarneming... dan gebeurt er niets met de waarneming tot de gebruiker akkoord gaat met de wijziging... vanuit het perspectief van de admin wijzigt hij de waarneming gewoon, de gebruiker krijgt een melding dat een admin een correctie wil toepassen en krijgt de keus om daarmee akkoord te gaan of niet (of het te negeren)... bij akkoord kan de waarneming nadien automatisch goedgekeurd worden (gemarkeerd als goedgekeurd door de admin die de wijziging deed). Bij niet akkoord of negeren... kan de waarneming (desnoods na een tijdje) op "in behandeling" of "afgekeurd"...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

de foto aanpassingen gaan over alle foto pagina`s want inderdaad die overzichten worden centraal geregeld
1 thumnail html die overal aangeroepen wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

#255
Citaat van: Marleen op april 25, 2019, 11:15:43 AM
Citaat van: Rutger Barendse op april 25, 2019, 10:49:12 AM
In veel dingen geef ik je gelijk, maar het moet ook kunnen opschieten. Als admin wil je zoveel mogelijk waarnemers helpen.
Ik snap je punt. Maar alles voor een ander wijzigen, ook al komt er een automatisch berichtje, dat is geen helpen.

Een kind "even snel aankleden" terwijl het moet leren zichzelf aan te kleden, is ook geen helpen.
Dat is helpen voor jouzelf. Niet voor de waarnemer/het kind.

Citaat van: Rutger Barendse op april 25, 2019, 10:49:12 AM
Natuurlijk altijd met commentaar en altijd met respect voor de waarnemer.
Het is heel fijn dat het automatische berichtje, ook nog een respectvol berichtje zal zijn. Maar feit blijft dat jij "het kind aankleedt" terwijl het moet leren zichzelf aan te kleden.
En ook al ben je tijdens het 'even snel aankleden' heel aardig en respectvol tegen het kind. Het kind leert daarvan niet zichzelf aan te kleden.

Als een kind zichzelf wil aankleden (de soort determineren/waarneming registreren) maar z'n shirt binnenstebuiten aantrekt is het tijd voor een leermoment.

Dat de ouder/verzorger het kind vervolgens helpt het shirt om te draaien of dat het kind zelf laat doen zou niet uit moeten maken voor het overbrengen van de boodschap (namelijk dat het niet klopt op deze manier).

Een deel van de kinderen wil het echt graag zelf kunnen en zal hierdoor een volgende keer goed nadenken om het dan helemaal zelfstandig te doen.
Andere kinderen zijn blij met het idee dat ze nog niet alles zelf hoeven te weten/kunnen, dat er altijd meegekeken wordt en maken nog een aantal keer dezelfde fout (en ervaren dat niet als een probleem).

Niet iedereen heeft de ambitie om te leren determineren (incl. alles wat er bij te kijken komt zoals leeftijdsbepaling van het waargenomen organisme) of het vertrouwen dat zelf te kunnen. Er kan toch weinig op tegen zijn om de drempel voor deze groep lager te maken? Tussen de door het nieuwe systeem overgehaalde nieuwe waarnemers zullen ook nieuwsgierige mensen zitten die dieper met hun nieuwe hobby willen beziggaan dan dat het bij doorgeven van waarnemingen blijft. Daarnaast mag het natuurlijk gewoon bij doorgeven van waarnemingen blijven. Al super dat men de moeite neemt om zijn of haar waarnemingen te registreren. :blink:

Julian

Citaat van: Marleen op april 25, 2019, 13:11:15 PM
Als Julian het goed vindt om leermomenten te hebben.
Citaat van: Julian op april 25, 2019, 12:32:58 PM
Als een kind zichzelf wil aankleden (de soort determineren/waarneming registreren) maar z'n shirt binnenstebuiten aantrekt is het tijd voor een leermoment.

Als Stefan begrijpt dat sommige mensen hun notitieboekje willen behouden...
Citaat van: SlechtValk op april 25, 2019, 12:12:56 PM
Er zijn gewoon mensen die het als hun eigen opschrijfboekje beschouwen. Die willen dat niemand anders in hun opschrijfboekje gaat "kliederen" en dat kan ik goed begrijpen!

Mijn voorstel is dan ook om voor diegenen die geen wijzigingen willen, de wijziging als een wijzigingsvoorstel te presenteren bij de waarneming... dan gebeurt er niets met de waarneming tot de gebruiker akkoord gaat met de wijziging...
Een wijzigingsvoorstel is bijna hetzelfde als feedback geven en de waarnemer het zelf laten aanpassen, dat scheelt veeeeel programmeerwerk denk ik zo.

En Rutger graag zoveel mogelijk waarnemers wil helpen....
Citaat van: Rutger Barendse op april 25, 2019, 10:49:12 AM
In veel dingen geef ik je gelijk, maar het moet ook kunnen opschieten. Als admin wil je zoveel mogelijk waarnemers helpen.

Dan kunnen we toch met elkaar tot oplossingen komen waarbij admins niet meer alles wijzigen en waarnemers weer hun waarneming beheren?
We kunnen met elkaar een plannetje bedenken, wil ik best in meedenken, hoe we weer even "orde op zaken krijgen" zodat ook de nieuwe waarnemers het wat sneller/makkeiljker onder de knie krijgen.
Dat gaat ons echt heel veel werk besparen.
:duim:

Citaat van: Marleen op april 25, 2019, 13:11:15 PM
En wat ik een beetje dubbel vind is dat aan de ene kant admins alles willen wijzigen. Maar tegelijkertijd wordt er ook geklaagd
over dat mensen maar hun waarnemingen er op gooien en niet eens bijv aangeplant enz invullen, of het op onzeker laten staan enz.


Dit obstakel kan volgens mij vrij eenvoudig weggenomen worden.

Met welke doel wordt het gegeven "escape" bij het valideren (en invoeren) van waarnemingen meegenomen? Welke gegevensontvangende organisaties hebben wat aan die data? Ik mag toch hopen dat de inschatting dat een soort ergens niet van nature terecht is gekomen ook door 'n organisatie die de gegevens verder wil interpreteren gemaakt kan worden en dat ze niet afhankelijk zijn van een validator op waarneming.nl (die niet meer ziet dan desbetreffende partij zelf). Wanneer een soort ergens opduikt waar hij oorspronkelijk niet voorkwam is dat gewoon de nieuwe realiteit en juist deze zaken maken we met elkaar inzichtelijk op waarneming.nl.

Citaat van: https://oudeversie.waarneming.nl/info.php
Doelstelling

•   Waarneming.nl wil iedereen in staat stellen om natuurwaarnemingen op te slaan en te delen via internet, om zo de natuurrijkdom van Nederland en de wereld vast te leggen voor nu en voor de toekomst.
•   Waarneming.nl werkt hiertoe samen met duizenden vrijwilligers, zowel rechtstreeks als via meer dan 300 regionale en landelijke werkgroepen.
•   Waarneming.nl verzamelt en toont gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor andere organisaties, zoals de PGO's van Nederland. Waarneming.nl streeft naar samenwerking met alle onderzoekende organisaties.

Het bepalen of een soort ergens van nature gekomen is valt volgens mij wel degelijk onder het interpreteren van gegevens en daarmee buiten de doelstelling van waarneming.nl.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 25, 2019, 13:11:15 PM
Als Stefan begrijpt dat sommige mensen hun notitieboekje willen behouden...
Citaat van: SlechtValk op april 25, 2019, 12:12:56 PM
Er zijn gewoon mensen die het als hun eigen opschrijfboekje beschouwen. Die willen dat niemand anders in hun opschrijfboekje gaat "kliederen" en dat kan ik goed begrijpen!

Mijn voorstel is dan ook om voor diegenen die geen wijzigingen willen, de wijziging als een wijzigingsvoorstel te presenteren bij de waarneming... dan gebeurt er niets met de waarneming tot de gebruiker akkoord gaat met de wijziging...
Een wijzigingsvoorstel is bijna hetzelfde als feedback geven en de waarnemer het zelf laten aanpassen, dat scheelt veeeeel programmeerwerk denk ik zo.

Mijn voorstel verschilt in die zin van gewoon een berichtje sturen, dat allereerst de admin al precies kan instellen wat de bedoeling is (vooral handig als het om meerdere wijzigingen gaat, vaak gaan er nu meerdere berichten overheen als het om meerdere wijzigingen gaat (denk bijv. aan wijziging soort, geslacht en stadium zoals dat bij vlinders of insecten soms het geval is)) en dat er dan dus ook allerlei acties aan gekoppeld kunnen worden... zoals automatisch goedkeuren zodra de wijziging geaccepteerd wordt (zonder verdere bemoeienis van de admins), of juist automatisch afkeuren na verloop van tijd zonder actie van de gebruiker.

Met het huidige berichtensysteem vereist het meer handelingen door een admin... namelijk allereerst het berichtje sturen, wachten tot de aanwijzingen opgevolgd worden (als dat al gebeurt, zo niet nog een bericht of afkeuren), als het gewijzigd wordt alsnog een goedkeuring...

Een wijzigingsvoorstel kan vergezeld gaan van een knop accepteren (waarbij alles dat de admin gesuggereerd wordt meteen gecorrigeerd wordt) en automatisch een goedkeuring kan ontvangen (zonder dat de admin daar verder nog naar hoeft te kijken)... m.a.w. dat kost een admin maar één handeling.

Mijn voorstel nog een stap verder genomen, kan dit ook makkelijk aangepast worden zodat niet alleen admins, maar ook gewone gebruikers een wijzigingsvoorstel kunnen indienen. Uiteraard moet je dan iets meer voorzorgen nemen, zodat er geen onzin voorstellen gedaan worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

het wijzigen van een waarneming door een admin, vermits dat van de waarnemer mag, zit al in de pijplijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB


Rien Ondersteijn

 :duim:

Die Hisko heeft toch wel een flinke pijplijn..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Gerrian

#261
Citaat van: hiskodevries op april 25, 2019, 13:50:55 PM
het wijzigen van een waarneming door een admin, vermits dat van de waarnemer mag, zit al in de pijplijn
Heel fijn, aan de vele bedankjes die ik van waarnemers krijg merk ik dat ze het waarderen dat ik waarnemingen aanpas. En heel vaak gaan ze door mijn aanpassingen ("sorry, even vergeten") zelf zorgvuldiger invoeren.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Gerrian op april 25, 2019, 14:55:45 PM
Citaat van: hiskodevries op april 25, 2019, 13:50:55 PM
het wijzigen van een waarneming door een admin, vermits dat van de waarnemer mag, zit al in de pijplijn
Heel fijn, aan de vele bedankjes die ik van waarnemers krijg merk ik dat ze het waarderen dat ik waarnemingen aanpas. En heel vaak gaan ze door mijn aanpassingen ("sorry, even vergeten") zelf zorgvuldiger invoeren.

Ik waardeer dat ook zeer. En mijns inziens kan een waarnemer die wil leren ook zelf gaan uitzoeken waarom het die soort dan wel is. Bijv door vanuit determineertabellen terug te redeneren, de admin te vragen, forum te gebruiken, etc.

Dus het verschil van mening gaat mijns inziens over waar ligt de verantwoordelijkheid voor het leren en hoe verhoudt zich dat met de verantwoordelijkheid voor het zuiver houden van de database.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: Henri van Dodeweerd op april 25, 2019, 16:18:04 PM
Ik waardeer dat ook zeer. En mijns inziens kan een waarnemer die wil leren ook zelf gaan uitzoeken waarom het die soort dan wel is. Bijv door vanuit determineertabellen terug te redeneren, de admin te vragen, forum te gebruiken, etc.

Dus het verschil van mening gaat mijns inziens over waar ligt de verantwoordelijkheid voor het leren en hoe verhoudt zich dat met de verantwoordelijkheid voor het zuiver houden van de database.

Ik ben ook altijd erg blij als mensen me helpen om tot een goede determinatie te komen (en daar leer ik vaak nog het meest van).
Mensen die willen leren, kunnen beter eerst in de boeken duiken en daarna pas hun waarnemingen invoeren/uploaden... je waarnemingen invoeren en dan kwaad zijn dat het voorgezegd wordt is als een kind dat zijn proefwerk inlevert en een leraar die alles verbeterd en dat het kind dan vervolgens zegt: ja het was nog niet af ik moest nog controleren of het klopt... slaat natuurlijk nergens op...

Ben je niet zeker van je waarneming en wil je zelf nog puzzelen, voer hem dan nog niet in, of upload hem niet (je kunt in ObsMapp instellen dat je onzekere waarnemingen niet upload; in geavanceerde instellingen: vink "onzeker ook uploaden" uit...) en ga puzzelen voor je het publiceert...

Volgens mij is de zuiverheid van de database niet echt een argument... want die wordt gegarandeerd door daarin de ongevalideerde waarnemingen niet mee te tellen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

CiteerVolgens mij is de zuiverheid van de database niet echt een argument... want die wordt gegarandeerd door daarin de ongevalideerde waarnemingen niet mee te tellen...
Niet echt een argument. Maar bij het schrijven van informatie, loop ik bij de zeldzamere soorten alle foto's af. Dan is het fijn dat zoveel mogelijk is gekeurd en dat er niet te veel fouten tussen staan.
Stel je voor dat 90% van de Waarnemers zou vinden, dat er niet met hun Waarneming gerommeld mag worden door een admin, zou het bijzonder onoverzichtelijk worden. Omdat we er van uitgaan, dat het een laag percentage is, zal het geen probleem zijn.

Louise53

#266
Ik ben het deels met Marleen eens. Er kan meer werk worden gemaakt van het leermoment.
Ik schreef reeds:
Citaat van: Louise53 op februari 19, 2018, 15:19:29 PM
Na een leerrijke discussie zijn er een aantal wensen naar boven gekomen, zie ook:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=417368.msg2193602#msg2193602

Ik wens dat de automatische commentaar zich beperkt tot leerrijke informatie met een duidelijke reden waarom de determinatie (mogelijks) niet juist is.
Ik zie hierin 4 categorieën:

1) op basis van verspreiding
2) op basis van fenologie
3) op basis van nieuwe taxonomische inzichten
4) op basis van kenmerk a,b... (morfologie)

Dat mogen er natuurlijk ook meer zijn, als iemand nog suggesties heeft voor leerrijke commentaar.
Ik heb een grote wens om geen commentaar+e-mail meer te ontvangen als het enkel gaat om wat er is gewijzigd, bijvoorbeeld waarneming op zeker gezet, levensstadium of kleed gewijzigd,
sex gewijzigd, waarneming op escape gezet,...
Ik had graag een meer uitgebreide historie gehad onderaan de waarneming, waar alle wijzigingen zichtbaar zijn.


Ik hoor graag aanvullende suggesties.

Met vriendelijke groet, Louise

De standaardzinnen voor admins kunnen beter. Ook in het Engels, Frans en Duits. Er moet daar maar eens een discussie voor gestart worden. Hopelijk met eindresultaat uitgebreide uitleg en voorbeelden voor admins in 4 talen.
Het probleem is dat de verhouding admins/waarnemers zo is en zal blijven dat het gewoon niet mogelijk is om een leermoment in te lassen bij alle foute waarnemingen.
Om toch maar met het voorbeeld van het kind verder te gaan. Het is eerder in 1 uur tijd met 1 leerkracht 1000 kinderen iets aanleren. Dat is de realiteit.
Verder gaat het bij het invoeren van waarnemingen veel verder dan een interactie tussen admins en waarnemers. Het gaat over natuurbeleid en -bescherming. Als 1 persoon een 1000-tal personen moet aanleren om de laatste 1000 individuen van een soort van uitsterven te behoeden en de zaak is wat complex en er is weinig tijd ga je andere keuzes maken. Misschien doe je best zelf een deel van het werk.
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

#267
Het idee om op die manier met waarnemingen om te gaan is goed, maar de realiteit is dat het forum en waarneming.nl onafhankelijk van elkaar werken. Je schrijft hier min of meer het protocol neer dat jij volgt. De meeste waarnemers volgen echter een ander protocol.
Het aantal waarnemingen met een link naar het relevante determinatietopic zijn echt beperkt. Het is dan ook een vrijwillige keuze. Het systeem zou moeten veranderen. Als je kijkt naar observation.org komen daar ook buitenlandse fora en websites bij.

Ik schreef ooit iets over het systeem. Ik heb mijn mening ondertussen bijgesteld en denk dat er eenvoudige oplossingen zijn. Bijvoorbeeld admins de mogelijkheid geven om te filteren op basis van invoerdatum in combinatie met een automatische tag die elke waarneming krijgt die wordt besproken op het forum. Iets in de zin van "in behandeling op het forum" en "determinatietopic afgesloten op forum".
Zo kunnen admins aan de discussie op het forum deelnemen zonder nog eens een discussie te starten bij de waarneming. Ze kunnen ook kiezen om enkel waarnemingen te bekijken die niet op het forum staan.

Citaat van: Louise53 op februari 15, 2018, 12:29:39 PM
Het systeem is inderdaad mooi in elkaar gezet en veel verbeterd met die standaard zinnen voor commentaar, etc... Toch zijn er een aantal opmerkingen te maken naar mijn mening.
Het systeem is over de jaren heen gegroeid en nu zijn er aantal verwarrende parallele systemen om waarnemingen te becommentariëren.

Even schematisch hoe ik zie via welke weg commentaar gaat:
1) admin commentaar -> opmerkingen op website+via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> beoordeling admin
2) gebruiker crowd validation -> opmerkingen via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> beoordeling gebruikers of admin
3) gebruiker rapporteer waarneming -> opmerkingen via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> admin bekijkt rapportering -> beoordeling admin

Als dit min of meer klopt dan is het duidelijk dat er bij een volgende grote update eventueel alles in 1 (crowd) validation systeem kan gegoten worden, aangezien de meeste stappen dezelfde zijn. De admins blijven verantwoordelijk voor de eindbeoordeling (idealiter groen vinkje) en de crowd kan ook beoordelen (idealiter blauw vinkje).
De publieke commentaar heeft meer nadelen dan voordelen volgens mij. De database technische informatie (welke wijzigingen, andere geschiedenis van de waarneming, etc...) staan al bij de admin info en veel andere informatie over de determinatie van de waarneming/soort zou beter direct naar de soorteninformatie gaan, waarnaar dan later verwezen kan worden.
Ik denk dat niemand de commentaar gaat missen. Naar mijn mening is het beter om dit te compartimentaliseren: waarneming/observation als database en het forum voor discussies. Bijvoorbeeld automatisch een link aanmaken bij een foute waarneming, waarbij zowel gebruikers als admins op 1 plek tot discussies kunnen komen.

Dat het gros van de waarnemingen geen commentaar nodig heeft is juist, maar soms zijn er juist die groepen waar iedereen fout gaat. Ik neem er eens grote revisies bij van de laatste 5 jaar van kevers, wespen en Strepsiptera en kom tot de vaststelling dat minstens 500 waarnemingen ineens van commentaar moeten worden voorzien.
Of gaat dat dan zoals bij de Chinese Knobbelgans. Heeft de permanente commentaar bij de waarnemingen van die soort veel nut? Er zijn ook andere manieren om alle waarnemers van die soort in te lichten van de wijziging. Veel (potentiele) waarnemers storen zich wel aan de soms wel vele e-mails en de "verplichting" om deel te nemen aan 1 op 1 discussies met een admin. Op een forum zou dat eerder vrijblijvend zijn en van mijn kant mag de admin gerust waarnemingen aanpassen en zie ik het wel zitten om wekelijks of maandelijks een rapport te bekijken met waarnemingen die werden aangepast.

Dit is geen kritiek. Ik hoop dat iedereen dit zal lezen als constructieve commentaar voor verbeteringen in de toekomst.

Vriendelijke groet, Louise
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Ik ben het niet met Marleen eens dat admins snel (willen) valideren. Mijn ervaring is dat ze daar veel tijd voor nemen. Ze willen wel geen dubbelwerk doen en steeds terugkomen bij dezelfde waarneming of maanden wachten op een reactie. Bijvoorbeeld voor (belangrijke) details als levensstadium, leeftijd, geslacht,....
Wat volgens mij begrijpelijk is.
Vriendelijke groet, Louise

Julian

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken (ik krijg het gevoel dat het een uit de hand gelopen project is voor diegenen die geen uitheemse/ontsnapte soorten op de lijsten willen zien):

Citaat van: Julian op april 25, 2019, 13:26:42 PM
Citaat van: Marleen op april 25, 2019, 13:11:15 PM
En wat ik een beetje dubbel vind is dat aan de ene kant admins alles willen wijzigen. Maar tegelijkertijd wordt er ook geklaagd
over dat mensen maar hun waarnemingen er op gooien en niet eens bijv aangeplant enz invullen, of het op onzeker laten staan enz.


Dit obstakel kan volgens mij vrij eenvoudig weggenomen worden.

Met welke doel wordt het gegeven "escape" bij het valideren (en invoeren) van waarnemingen meegenomen? Welke gegevensontvangende organisaties hebben wat aan die data? Ik mag toch hopen dat de inschatting dat een soort ergens niet van nature terecht is gekomen ook door 'n organisatie die de gegevens verder wil interpreteren gemaakt kan worden en dat ze niet afhankelijk zijn van een validator op waarneming.nl (die niet meer ziet dan desbetreffende partij zelf). Wanneer een soort ergens opduikt waar hij oorspronkelijk niet voorkwam is dat gewoon de nieuwe realiteit en juist deze zaken maken we met elkaar inzichtelijk op waarneming.nl.

Citaat van: https://oudeversie.waarneming.nl/info.php
Doelstelling

•   Waarneming.nl wil iedereen in staat stellen om natuurwaarnemingen op te slaan en te delen via internet, om zo de natuurrijkdom van Nederland en de wereld vast te leggen voor nu en voor de toekomst.
•   Waarneming.nl werkt hiertoe samen met duizenden vrijwilligers, zowel rechtstreeks als via meer dan 300 regionale en landelijke werkgroepen.
•   Waarneming.nl verzamelt en toont gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor andere organisaties, zoals de PGO's van Nederland. Waarneming.nl streeft naar samenwerking met alle onderzoekende organisaties.

Het bepalen of een soort ergens van nature gekomen is valt volgens mij wel degelijk onder het interpreteren van gegevens en daarmee buiten de doelstelling van waarneming.nl.