praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Hisko

Je wil in dit draadje dat we meepraten over de nieuwe website.

Als elke gewenste aanpassing of suggestie ter verbetering dan afwijzend door je wordt beantwoord lijkt het me beter om te stoppen met het communiceren met je gebruikers. Je moet er enige moeite voor doen om gebruikers die niet even diep in de materie zitten als jij een begrijpbare reactie te geven. Dit kost naast het beheer en ontwikkelen van de website ook tijd en inspanning. Jouw antwoorden op het forum zijn vaak kortaf, afwijzend of zonder enige verwijzing naar eerdere vragen of reacties.

Dit gedrag kan niet anders dan gebruikers afkeren van in ieder geval het forum.
Daarmee is de kans klein dat een groter deel van je gebruikers meepraat over de nieuwe website.

thijsdegraaf

#121
CiteerJe wil in dit draadje dat we meepraten over de nieuwe website.

Als elke gewenste aanpassing of suggestie ter verbetering dan afwijzend door je wordt beantwoord lijkt het me beter om te stoppen met het communiceren met je gebruikers. Je moet er enige moeite voor doen om gebruikers die niet even diep in de materie zitten als jij een begrijpbare reactie te geven. Dit kost naast het beheer en ontwikkelen van de website ook tijd en inspanning. Jouw antwoorden op het forum zijn vaak kortaf, afwijzend of zonder enige verwijzing naar eerdere vragen of reacties.

Dit gedrag kan niet anders dan gebruikers afkeren van in ieder geval het forum.
Daarmee is de kans klein dat een groter deel van je gebruikers meepraat over de nieuwe website.
Ik had net in het topic wensen een antwoord gezet, wat een beetje het tegenovergestelde is. Ik erger me al een hele tijd aan mensen, die overal commentaar op hebben zonder ook maar een keertje eens iets positiefs te zeggen. Een beetje wat je ook hoort van mensen, die in winkels werken.
Noem ik als voorbeeld iets positiefs. Daar wordt totaal overheen gewalst.
Ik heb ook wel kritiekpunten. De site had beter wat later kunnen worden ingevoerd. Dat de oude site er naast is blijven werken is een voordeel. Ik schrijf over wantsen. Dat kan nu nog alleen in de oude site. Links met een lange PDF worden niet goed overgezet naar de nieuwe. Ik ben nu eerst nog eens aan het kijken of ik het zelf toch beter kan krijgen zonder dat ik Hisko er weer mee lastig val.

Ik heb er eerlijk gezegd bewondering voor, dat Hisko zijn geduld niet verliest en elke keer uitgelegt. Dat hij het kort houdt lijkt me logisch. Ik heb liever, dat hij zijn tijd aan de website besteedt. Het lijkt me beter, dat de mensen, die wat meer weten, hun tijd gebruiken om onwetende, niet goed geïnformeerde mensen verder te helpen.
Het grappige is, dat we diezelfde discussie hebben gehad met de antwoorden van de admins op soorten. Dat moest ook duidelijker worden geformuleerd. Iemand die daar het hoogste woord over had, kwam ik laatst tegen bij een vraag van iemand, die voor het eerst op het forum was met een vraag. Zijn antwoord was tot mijn stomme verbazing alleen  "wants". Ik heb daarna de nieuwe waarnemer welkom geheten en verteld wat voor wants het was. 
Wel hakketakken op iemand en een net, uitgebreid antwoord terug verwachten. Het zit me behoorlijk dwars moet ik zeggen. Ik mis de gezelligheid en gemoedelijkheid, die ik op de insectenforums gewend ben.

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf

#123
Dat hun clubhuis is ingestort geeft sommige mensen niet het recht om zich te gedragen zoal ik hierboven heb beschreven.
Het doorgeven van wensen en fouten, de discussies maken de website alleen maar beter. Dat ben ik volledig met je eens Marleen. Daar heb ik totaal geen problemen mee. Dat bedoel ik hier niet mee.
Maar ik vind, dat enkele mensen toch eens naar zich zelf moeten kijken of hun gedrag niet anders kan, wat respectvoller. Want zo willen ze zelf wel worden behandeld.

SlechtValk

Citaat van: j.simons op april 03, 2019, 20:24:43 PM
Als elke gewenste aanpassing of suggestie ter verbetering dan afwijzend door je wordt beantwoord lijkt het me beter om te stoppen met het communiceren met je gebruikers. Je moet er enige moeite voor doen om gebruikers die niet even diep in de materie zitten als jij een begrijpbare reactie te geven. Dit kost naast het beheer en ontwikkelen van de website ook tijd en inspanning. Jouw antwoorden op het forum zijn vaak kortaf, afwijzend of zonder enige verwijzing naar eerdere vragen of reacties.

Dit gedrag kan niet anders dan gebruikers afkeren van in ieder geval het forum.
Daarmee is de kans klein dat een groter deel van je gebruikers meepraat over de nieuwe website.

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik het in zekere zin wel enigszins eens ben met Joost zijn standpunt.

Hisko is van de korte en bondige antwoorden, ik zelf geef liever iets meer achtergrond...

Ik denk dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn...
Het schijnt zelfs zo te zijn dat een simpel "dank je wel (voor de bijdrage)" (eventueel zelfs nog gevolgd door een "we gaan erover nadenken") bij de brenger van dit commentaar/suggestie/kritiekpunt een veel beter gevoel geeft gehoord te worden, waardoor het sneller geaccepteerd wordt als de uitwerking niet (geheel) is zoals de gever van het commentaar bedoelde...

Dat de oude site (of zo je wilt, het "clubhuis") vervangen moest worden en dat dit inmiddels gebeurt is, is een feit... de oude opzet belemmerde verbeteringen en onderhoud.
De timing was misschien niet het allerbeste, maar hiertegenover stond dat er een stapel bankbiljetten beschikbaar kwam waarvoor dit gedaan kon worden.

Ik ben het eens dat reacties niet puur negatief zouden moeten zijn ("het is allemaal ruk" schieten we niets mee op). Toch denk ik dat iedereen die deel neemt aan een discussietopic, zijn (m/v) constructieve bijdrage wil brengen.

We komen van een "clubhuis" waar, wanneer iemand daar maar zin in had, een balkon of een serre bijgebouwd werd, maar dit had wel tot gevolg dat het op den duur niet meer te onderhouden was... We moeten accepteren dat dit niet meer zo gaat. En dat aanpassingen allereerst meer tijd kosten om te beslissen of ze überhaupt wel verstandig zijn, maar bovendien ook wat langer duren om ze duurzaam op te zetten.
Een site die dermate ingewikkeld in elkaar zit en in de tijdsduur dat waarneming.nl bestaat, langzaam gegroeid is, vervang je niet zomaar even... dat kost tijd.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ernaar gestreefd wordt, om op zijn minst dezelfde functionaliteit terug te brengen in de nieuwe site, maar ook dit kost tijd... en als blijkt dat bepaalde functionaliteit niet meer verstandig (of mogelijk) is, kan ik me ook voorstellen dat niet elke functie terug komt.

Maar meedenken, suggesties, opbouwende kritiek, commentaar etc. moet mijns inziens inderdaad juist aangemoedigd worden ipv meteen van tafel geveegd.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

Mijn eerder geplaatste opmerking over de manier van reageren geeft alweer voer voor discussie.
Die opmerking is enkel kritisch over de manier waarop Hisko op suggestie en meedenkende reacties reageert.
Als beheerder/moderator van dit deel van het forum ben je zeer aanwezig en bepaal je mede de toon welke op het forum gebruikt wordt.

Zowel bij het verbeteren van de nieuwe site als bij het melden van wensen of bugs is vaak de eerste reactie afwijzend en soms ook niet gebasserd op wat de ander echt heeft geschreven.
Dus soms kan het beter lezen en er in eerste instantie ervan uitgaan dat het posieve bijdage kan zijn aan de nieuwe site en heen ander/ genuanceerder antwoord opleveren. Dat hoeft dan niet per definitie uitgebreider of ingewikkelder te zijn maar wordt wel begrepen.

Na de eerste perikelen ben ik juist best tevreden over het functioneren van de nieuwe site en de stappen welke worden gemaakt om afgewogen keuzes naar een nog completer site te komen.

Ik ben het met de meeste eens dat vaak de insteek "vroeger was alles beter" wordt gehanteerd en dat als een wens om het precies na te maken op de nieuwe site niet is of wordt ingewilgd er ook erg ongebripvol wordt gereageert.
Dat je als ontwikkelaar eenmaal meer kritiek dan lof krijgt is niet wat we hier snel kunnen veranderen.

hiskodevries

ik heb het wensen topic wat opgeschoond. Waarom:
Dat onderdeel moet zoveel een to the point overzicht blijven zodat zaken niet in de vergeten worden. Het niet gelijk opnemen in https://docs.google.com/document/d/1tXu3bEGAn5_v3afsPyRTnmpDzWD1hK0LPo6VEz37an4/edit?usp=sharing wil niet zeggen dat deze nooit gerealiseerd gaat worden.


Iedereen is het meest gebaat dat functies die veel gebruikt worden (of werden) zo snel mogelijk gerealiseerd worden.
Functionaliteit die nu ergens in de krochten van de oude site zit en nauwelijks in de bezoekersstatistieken terug komen blijven dan nog even liggen.
De afgelopen drie weken is hard gewerkt om de zaken te realiseren die Natuurpunt als urgent had aangemerkt voor hun live gang. Deze punten zijn keurig binnen de beschikbare tijd afgerond.

Het proces om de software daadwerkelijk te maken is wat arbeidsintensiever dan op de oude site.
Daar was het 'ik zou graag dit willen' -> 'dan doen we dat toch' zonder te bekijken of die uitbreiding in het geheel past of dat je daar meer dan 5 mensen blij mee maakt.

De prioriteiten in de hierboven geplaatste lijst wordt door minimaal 4 mensen beoordeeld waarbij rekening wordt gehouden met de urgentie en de benodigde tijd om het te maken.

Gedurende de software ontwikkeling wordt de code door een of twee andere programmeurs gereviewed welke deze ook moeten accorderen inclusief het schrijven van testscripts.
dat laatste is nodig om te checken of de wijzigingen geen gevolgen heeft voor andere functies.



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Hisko allereerst dank voor deze uiteenzetting van de huidige (nieuwe) gang van zaken. Dat verklaart waarom wijzigingen/verbeteringen in de huidige opzet wat langer de tijd kosten om te realiseren.

Citaat van: hiskodevries op april 04, 2019, 09:18:22 AM
Functionaliteit die nu ergens in de krochten van de oude site zit en nauwelijks in de bezoekersstatistieken terug komen blijven dan nog even liggen.

Vraag is natuurlijk wel of er gewoon weinig behoefte is aan dergelijke functies, of dat het feit dat ze zich "in de krochten" bevonden, reden is dat ze weinig gebruikt werden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

de volgende functies staan op de nominatie om verwijderd te worden uit de oude omgeving voor w.nl en w.be :

registreren -> voldoet niet meer aan de privacywetgeving
wachtwoord vergeten -> werkt op de nieuwe site vele malen beter (kun je ook je email adres gebruiken)
determineren via forum -> werkt op de nieuwe site veel beter inclusief klembord functie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Dat determineren via het forum ook op de nieuwe site werkt had ik nog niet ontdekt. Even getest: werkt prima. Fijn!

(Met registreren of wachtwoord vergeten hield ik me toch al niet bezig.)

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 04, 2019, 16:25:35 PM
de volgende functies staan op de nominatie om verwijderd te worden uit de oude omgeving voor w.nl en w.be :

Misschien is het verstandig om ze niet zomaar te verwijderen, maar te vervangen door instructies (en links naar) hoe dit in de nieuwe site gedaan kan worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op april 04, 2019, 22:09:56 PM
Citaat van: hiskodevries op april 04, 2019, 16:25:35 PM
de volgende functies staan op de nominatie om verwijderd te worden uit de oude omgeving voor w.nl en w.be :

Misschien is het verstandig om ze niet zomaar te verwijderen, maar te vervangen door instructies (en links naar) hoe dit in de nieuwe site gedaan kan worden...
dat gaat ook gebeuren.
Het in stand houden van 2 verschillende versies is duur.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

niemand wordt gedwongen. natuurlijk moet de oude site geen los zand worden.
Maar je kunt het ons niet kwalijk nemen dat functies die niet goed meer werken worden verwijderd en dat functies die op de nieuwe versie beter werken een voorsprong krijgen.
(een zwevende sla op knop in het invoerscherm is ook bij de ontwikkelaars bekend)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#133
De nieuwe site kun je niet meer half noemen. Bij het invoeren zijn de gemiste functies weer aanwezig. (vanuit de waarneming op het forum vragen, link toevoegen, waardplant aangeven) Invoeren via foto's op de laptop gaat veel makkelijker dan eerst.
Als je het vergelijkt met het (club)huis: Als je huis grondig verbouwd wordt accepteer je het ook, dat je een tijdje in de rommel blijft zitten.
Het lijkt me, dat zelfs de meest veeleisende, verstokte gebruiker van de oude site zo langzamerhand kan overstappen om voor sommige functies nog gebruik te maken van de oude site. Ik weet niet hoe het met invoeren per telefoon zit.
Ik heb ook geen overzicht van hoe het voor de admins is bij het goedkeuren. Of dat al een beetje loopt. En hoe het met de planning is voor het schrijven van teksten op de nieuwe site.

Aanvulling: Had het antwoord van Marleen nog niet gelezen. Het is jammer als betrokken mensen weg lopen. Aan de andere kant kun je je dan afvragen hoe betrokken je bent als het is, omdat je andere gedachten hebt over de aankleding en werking van een site. Of als het even wat moeizamer gaat, maar niet vergeleken met enkele jaren geleden. Je hebt genoeg invloed als ik kijk hoeveel wensen er al gerealiseerd zijn. Soms zie je ook tegengestelde wensen (kleurtjes).

hiskodevries

ik heb jullie hulp even nodig. Betreft verspreidingskaarten.
ik hoor geluiden , welke kloppen, dat ze niet helemaal het zelfde zijn qua plaatsing van de hokken.
Hoe groter het hok hoe groter de afwijking (volgens mij)
Alleen heb ik geen idee wat de waarheid is t.o.v. de topografische atlas
b.v. https://waarneming.nl/soort/maps/25354?from=2018-01-01&to=2019-04-04&show_heatmap=0&method=0&count_ex=2&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
en roep dezelfde soort op de nieuwe site eens op met https://waarneming.nl/species/25354/maps/?use_interval=on&start_date=2018-04-04&interval=31536000&end_date=2019-04-04&map_type=grid1k
en dan ook met 5km grid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 08:58:58 AM
ik heb jullie hulp even nodig. Betreft verspreidingskaarten.
ik hoor geluiden , welke kloppen, dat ze niet helemaal het zelfde zijn qua plaatsing van de hokken.
Hoe groter het hok hoe groter de afwijking (volgens mij)
Alleen heb ik geen idee wat de waarheid is t.o.v. de topografische atlas
b.v. https://waarneming.nl/soort/maps/25354?from=2018-01-01&to=2019-04-04&show_heatmap=0&method=0&count_ex=2&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
en roep dezelfde soort op de nieuwe site eens op met https://waarneming.nl/species/25354/maps/?use_interval=on&start_date=2018-04-04&interval=31536000&end_date=2019-04-04&map_type=grid1k
en dan ook met 5km grid
Het 5km-grid klopt idd niet op de nieuwe site.  :-X
Daar heb je geen topografische atlas voor nodig.
De linksonder-hoekpunten van het (correcte) 5km-RD-grid liggen simpelweg op de X- en Y-coördinaten die eindigen op 0000 en 5000.
Marijn Prins

lukasverboom

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 08:19:29 AM
een zwevende sla op knop in het invoerscherm is ook bij de ontwikkelaars bekend

Dat zou heel fijn zijn. Wat ook fijn zou zijn is als deze knop met de "enter"-toets te bedienen zou zijn, zodat na het typen van een naam de waarneming opgeslagen kan worden zonder naar de muis te hoeven grijpen. Op de vorige site werkte dit, en dat is nu (voor mij) de voornaamste reden dat invoeren daar sneller gaat.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op april 05, 2019, 10:44:37 AM
Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 08:19:29 AM
een zwevende sla op knop in het invoerscherm is ook bij de ontwikkelaars bekend

Dat zou heel fijn zijn. Wat ook fijn zou zijn is als deze knop met de "enter"-toets te bedienen zou zijn, zodat na het typen van een naam de waarneming opgeslagen kan worden zonder naar de muis te hoeven grijpen. Op de vorige site werkte dit, en dat is nu (voor mij) de voornaamste reden dat invoeren daar sneller gaat.

Eens! Overigens als je achter de datum of de tijd gaat staan, werkt de enterknop wel.

Citaat van: thijsdegraaf op april 05, 2019, 08:36:43 AM
De nieuwe site kun je niet meer half noemen. Bij het invoeren zijn de gemiste functies weer aanwezig. (vanuit de waarneming op het forum vragen, link toevoegen, waardplant aangeven) Invoeren via foto's op de laptop gaat veel makkelijker dan eerst.
Als je het vergelijkt met het (club)huis: Als je huis grondig verbouwd wordt accepteer je het ook, dat je en tijdje in de rommel blijft zitten.
Het lijkt me dat zelfs de meest veeleisende, verstokte gebruiker van de oude site zo langzamerhand kan overstappen om voor sommige functies nog gebruik te maken van de oude site. Ik weet niet hoe het met invoeren per telefoon zit.
Ik heb ook geen overzicht van hoe het voor de admins is bij het goedkeuren. Of dat al een beetje loopt. En hoe het met de planning is voor het schrijven van teksten op de nieuwe site.

Aanvulling: Had het antwoord van Marleen nog niet gelezen. Het is jammer als betrokken mensen weg lopen. Aan de andere kant kun je je dan afvragen hoe betrokken je bent als het is omdat je andere gedachten hebt over de aankleding en werking van een site. Of als het even wat moeizamer gaat, maar niet vergeleken met enkele jaren geleden. Je hebt genoeg invloed als ik kijk hoeveel wensen er al gerealiseerd zijn. Soms zie je ook tegengestelde wensen (kleurtjes).

Helemaal mee eens. Ik gebruik de nieuwe nu ook veel vaker. De laatste wensen komen vanzelf!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

Citaat van: marijn op april 05, 2019, 09:25:50 AM
Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 08:58:58 AM
ik heb jullie hulp even nodig. Betreft verspreidingskaarten.
ik hoor geluiden , welke kloppen, dat ze niet helemaal het zelfde zijn qua plaatsing van de hokken.
Hoe groter het hok hoe groter de afwijking (volgens mij)
Alleen heb ik geen idee wat de waarheid is t.o.v. de topografische atlas
b.v. https://waarneming.nl/soort/maps/25354?from=2018-01-01&to=2019-04-04&show_heatmap=0&method=0&count_ex=2&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
en roep dezelfde soort op de nieuwe site eens op met https://waarneming.nl/species/25354/maps/?use_interval=on&start_date=2018-04-04&interval=31536000&end_date=2019-04-04&map_type=grid1k
en dan ook met 5km grid
Het 5km-grid klopt idd niet op de nieuwe site.  :-X
Daar heb je geen topografische atlas voor nodig.
De linksonder-hoekpunten van het (correcte) 5km-RD-grid liggen simpelweg op de X- en Y-coördinaten die eindigen op 0000 en 5000.

'Mijn' 10 x 10 km hok 220,490 ligt op de nieuwe site 3 km oostelijker en 1 km zuidelijker, dus nu op 223,489 (hoekpunt linksonder).
Gecheckt met de ANWB Topografische Atlas van Overijssel.
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Henk en Marijn bedankt voor het uitzoeken, dan klopt het vermoeden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

in progress 'soortenlijsten per gebied'
inclusief een optie om de waarnemingen van 1 soort in dat gebied te plotten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 12:28:01 PM
in progress 'soortenlijsten per gebied'
inclusief een optie om de waarnemingen van 1 soort in dat gebied te plotten

Super! Goed bezig!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Uitgebreide zoekopties op waarnemingen, fotos en geluiden
(Let op de mogelijkheden variëren per object )
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 05, 2019, 07:44:32 AM
Citaat van: hiskodevries op april 04, 2019, 16:25:35 PM
registreren -> voldoet niet meer aan de privacywetgeving
Oei. Als dat maar goed gaat....  Ik zou het er nog even laten staan.
Je bent het mensen zo gewoon aan het dwingen. Terwijl mensen de hele tijd zeggen, doe het nou niet.

Nee ik denk juist dat de registratiefunctie de eerste is die je zou moeten omzetten (zeker als die niet meer voldoet)... we hebben het over nieuwe gebruikers... die wil je sowieso al niet op de oude site hebben... die kunnen ook niet "boos" zijn omdat ze de oude site in principe niet kennen en dus niet weten wat ze missen... dus lijkt me hele goede zet om registreren alleen via nieuwe site mogelijk te maken!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gerrian

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 08:19:29 AM
niemand wordt gedwongen. natuurlijk moet de oude site geen los zand worden.
Maar je kunt het ons niet kwalijk nemen dat functies die niet goed meer werken worden verwijderd en dat functies die op de nieuwe versie beter werken een voorsprong krijgen.
(een zwevende sla op knop in het invoerscherm is ook bij de ontwikkelaars bekend)
Dwang willen we niet, maar een beetje duwen mag best. Anders ontdekken de notoire oude site gebruikers (waaronder ik) niet dat de ontwikkelaars niet stil hebben gezeten. Als validator moet ik wel veel gebruik maken van de oude site (dus toch een beetje dwang) omdat valideren op de nieuwe site nog niet goed werkt. Foto's en relaties toevoegen aan via iObs ingevoerde waarnemingen deed ik tot nu toe ook via de oude, omdat relaties niet mogelijk waren op de nieuwe. Maar ik ontdekte dat dit inmiddels (hoe lang al?) wel het geval is. Dus nu verwerk ik mijn waarnemingen toch maar op de nieuwe site. Voordeel van de nieuwe: foto toevoegen en wijzigen waarneming (ik pas de locatie nog wel eens aan als ik zeker weet dat ik niet op een dak of midden in een vijver stond) gaan in één moeite door, terwijl je in de oude versie twee keer moest opslaan.
Ik vind nog steeds dat het proces van introduceren van de nieuwe site, waarbij lange tijd twee versies naast elkaar bestaan, erg moeizaam verloopt, maar ik word nu toch weer voorzichtig positief.

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2019, 13:23:02 PM
Uitgebreide zoekopties op waarnemingen, fotos en geluiden
(Let op de mogelijkheden variëren per object )

Nu er toch aan de filteropties gesleuteld wordt, misschien het goede moment om daar een opmerking over te maken.

Eén van de kritieken die ik van meerdere mensen heb gehoord (over de oude site) was dat het altijd een gok was waar het knopje "OK" (vooral gebruikt voor filteropties) zat...
Dit lijkt nu in de nieuwe site met filters ook een beetje te gebeuren...
De ene keer zit de knop rechts, de andere keer uiterst links, soms zit de knop "Filter" uiterst rechts en de knop "Wis filters" juist weer uiterst links en soms zitten beide knoppen ergens middenin...

Bovendien zit er weinig logica in de verschillende filters en is het soms erg zoeken waar je een filter kunt vinden.

Ik zou ervoor willen pleiten (en zie dit ook maar als een wens, al staat hij niet werkelijk in dat topic) om hier eenheid in te krijgen...
Mijn voorstel zou zijn om een minimum aan filters (bijvoorbeeld alleen begin en einddatum (omdat die bij bijna alle filters wel lijken voor te komen)) of zelfs helemaal geen filters standaard weer te geven en (verder alle andere) filters onder de knop "Filters" onder te brengen... deze knop triggerd een uitklapmenu waarin de filters (bij voorkeur netjes gegroepeerd en gerangschikt in een uniforme volgorde) ingesteld kunnen worden.
Als je dat slim programmeert kan één filtersysteem op alle plekken (her)gebruikt worden waar filters nodig zijn.

In het kader van "beter goed gejat dan slecht bedacht" heb ik een afbeelding toegevoegd hoe iNaturalist dat doet.
Edit: blijkbaar werkte het toevoegen niet goed, maar kijk vooral even bij hun hoe ze het doen...
Zij doen het ongeveer zoals ik het in gedachten had (niet precies, zij hebben heel andere filteropties, maar het gaat me vooral om de layout).

Tevens heb ik een afbeelding toegevoegd, waarin ik snel een impressie heb gemaakt van hoe zoiets eruit zou kunnen zien in "onze site"  (uiteraard kunnen groeperingen wijzigen en staat lang niet alles erin... het is maar een voorbeeldje, groeperingen kunnen naast elkaar (voor brede schermen) of onder elkaar (voor kleine schermen)).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, je hebt gelijk het loopt uit de hand voor je het weet. Jouw oplossing met groeperen kost wel heel veel ruimte. Mijn vermoeden is dat het op een smartphone meer dan 1 scherm is. Dat moet je niet willen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

In https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.new#new wordt gemeld dat de knoppen onderaan de pagina's misleidend zijn.
In alle overzichten worden maximaal drie pagina's opgehaald. De >>knop wekt de indruk om je naar de laatste pagina het overzicht te brengen die voldoet aan jouw zoek criteria . Dat is niet zo. Die knop brengt je naar de derde pagina.
Als je de wens hebt om echt naar de laatste pagina te gaan kun je:
1. Betere zoekcriteria opgeven
2. Sorteren op datum.
In het overzicht met je eigen waarnemingen vind je al een zoek veld waarmee je vlot de selectie kan verkleinen.
Zoeken op genus, lokatie, teksten uit opmerkingen en externe referenties, familie etc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 08:41:57 AM
In https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.new#new wordt gemeld dat de knoppen onderaan de pagina's misleidend zijn.
In alle overzichten worden maximaal drie pagina's opgehaald. De >>knop wekt de indruk om je naar de laatste pagina het overzicht te brengen die voldoet aan jouw zoek criteria . Dat is niet zo. Die knop brengt je naar de derde pagina.
Als je de wens hebt om echt naar de laatste pagina te gaan kun je:
1. Betere zoekcriteria opgeven
2. Sorteren op datum.
In het overzicht met je eigen waarnemingen vind je al een zoek veld waarmee je vlot de selectie kan verkleinen.
Zoeken op genus, lokatie, teksten uit opmerkingen en externe referenties, familie etc.
Waarom zo ingewikkeld als het eenvoudig kan? Ik heb de buik vol van die filters. Kost veel teveel tijd. Oude site doet het gelukkig nog!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Waarom is de controle-functie bij invoer op de oude site weggehaald. Die gebruikte ik nogal eens? Invoeren met het nieuwe model is niet naar mijn tevredenheid. Daar kan ik geen biotoop enz. opgeven.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"