Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20   Omlaag

Auteur Topic: praatsessie nieuwe versie  (gelezen 31990 keer)

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
Re: praatsessie nieuwe versie
« Reactie #420 Gepost op: juni 06, 2019, 01:33:44 am »

Opvoeden via de commentaar functie (dat voorbeeld waar Marcel mee kwam) dat werkt exact zo op de 'oude' site. Met 1 druk op de knop wordt de waarneming goedgekeurd, kleed op imago gezet en een commentaar geplaatst (Behalve als dat niet mag van de waarnemer). Deze aktie kost evenveel inspanning als het valideren van een waarneming waar alles wel goed staat.
Dat gaat ook op de nieuwe site zeker terug komen.
:duim: dat berichtje naar de waarnemer is zeker van belang, anders werkt de opvoeding niet.

Citaat
Meer aandacht voor het forum vragen. Ik weet het niet. daarvoor moet je weer een account aanmaken. Dat zal voor een nieuwe gebruiker die even een Hoornaar wil melden een stap te ver zijn.
Je kan de waarnemer er natuurlijk best op wijzen dat het forum bestaat, en ze daar meer informatie kunnen vinden overkleden.

Citaat
Herkenningssoftware die onderscheid maakt in het kleed. Het is zeker de bedoeling dat de herkennings software het kleed gaat herkennen. Dat zal een hoop schelen.

:duim:

imago (volwassen)
ei
gal
mijn
larve
larvenhuidje
pop
imago macropteer (volwassen langvleugelig)
imago brachypteer (volwassen kortvleugelig)
imago micropteer  (volwassen zeer kortvleugelig)
mij onbekend (navragen op forum s.v.p)

Maar maak een vaste volgorde voor alle insecten! Het ziet er nu (nogmaals) rommelig en onprofessioneel uit. Net alsof iemand geroepen heeft van dat kan er ook nog bij en hoppetee het staat erbij. Alsof het niet zo belangrijk is.

Hier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #421 Gepost op: juni 06, 2019, 07:47:07 am »

Citaat
Hier kan ik zeker mee leven, en ik ben het absoluut met je eens dat een standaardvolgorde voor zover mogelijk er beter uitziet. Hisko, hoe denk jij erover?
ja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #422 Gepost op: juni 06, 2019, 10:30:19 am »

Citaat
ja dat zou kunnen. voor gedrag hebben we dat al jaren, waarom dat nooit voor kleed is gebeurt ? geen idee.
Ik wil wel een voorstelletje maken in een apart topic voor de verschillende soorten insecten ('t is wat makkelijk om alleen kritiek te hebben en een ander met het werk op te schepen)
Ik vraag me alleen af hoe het met het opzoeken gaat als bijv. insecten in de oude groep onder imago staan en de nieuwe onder imago (volwassen). Dat zou niet handig zijn. Ik weet niet of dat te combineren is.
En het moet natuurlijk zeker zijn, dat men het in die richting wil veranderen.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #423 Gepost op: juni 06, 2019, 11:33:46 am »

Citaat
Ik vind het wel leuk dat je dit gedrag noemt, terwijl het op de nieuwe site 'activiteit' is gedoopt. Dat geeft/gaf nogal wat verwarring bij waarnemers en admins. Als ik nu vraag een gedrag in te vullen, begrijpen mensen die op de nieuwe site werken het niet. Zelfde overigens met 'wijzig waarneming'  en 'bewerk'.  Mijn keuze zou zijn geweest de termen zoveel mogelijk hetzelfde te laten.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c' di mezzo il mare

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #424 Gepost op: juni 06, 2019, 12:27:11 pm »

Nou- de mijne ook . Ik bemerkte bij mijn sporadische bezoekjes aan de nieuwe site dat termen veranderd waren...
Onbegrijpelijk-wat GOED WERKT moet je GOED LATEN.
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #425 Gepost op: juni 06, 2019, 12:37:23 pm »

Volgens mij heet het levensstadium op de site zelf. Ik snap de laatste opmerkingen niet

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marleen

• Member
« Reactie #426 Gepost op: juni 06, 2019, 12:46:48 pm »

Volgens mij heet het levensstadium op de site zelf. Ik snap de laatste opmerkingen niet

Als je bezig bent met een waarneming en je wilt de waarneming bijv op het forum zetten, dan denk je in je hoofd "determineer via het forum"
maar het heet nu opeens "hulp forum".  Je slaat dan bij de knop "hulp forum" niet aan, omdat je in je hoofd een andere term zoekt.

Het werkt dus verwarrend.

Je kan beter de termen hetzelfde laten als de oude site, voor meer vertrouwd beeld op de nieuwe site, betere vindbaarheid van alle functionaliteiten.

Never change a winning team.
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #427 Gepost op: juni 06, 2019, 13:02:18 pm »

Discussie schiet alle kanten op.
Citaat
Ik wil wel een voorstelletje maken in een apart topic voor de verschillende soorten insecten ('t is wat makkelijk om alleen kritiek te hebben en een ander met het werk op te schepen)
Ik vraag me alleen af hoe het met het opzoeken gaat als bijv. insecten in de oude groep onder imago staan en de nieuwe onder imago (volwassen). Dat zou niet handig zijn. Ik weet niet of dat te combineren is.
En het moet natuurlijk zeker zijn, dat men het in die richting wil veranderen.
Nu weet ik wel dat Rutger en Rien van de plantjes zijn. Dus dit interesseert ze niet zo veel  :blink:
Als dit verder iedereen een zorg zal zijn, laten we het lekker zitten natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2019, 13:06:25 pm door thijsdegraaf »

Marco de Haas

• Admins
  • Admingroep: Cicaden
    • Facebook: Determinatie van planten en dieren
« Reactie #428 Gepost op: juni 06, 2019, 13:36:27 pm »

Nu weet ik wel dat Rutger en Rien van de plantjes zijn. Dus dit interesseert ze niet zo veel  :blink:
Als dit verder iedereen een zorg zal zijn, laten we het lekker zitten natuurlijk.

Lijkt mij een heel prima plan hoor!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie hier.

Website cicaden van de WP (in aanbouw): www.truehopperswp.com met hier een foto-overzicht van de Nederlandse soorten.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #429 Gepost op: juni 06, 2019, 14:49:30 pm »

Voor Thijs en Marco :al ben ik veel meer van de plantjes dat wil niet zeggen dat ik t voor Insecten etc liefhebbers niet zo goed mogelijk wil hebben ! :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #430 Gepost op: juni 07, 2019, 10:39:45 am »

Citaat
Ik vind het wel leuk dat je dit gedrag noemt, terwijl het op de nieuwe site 'activiteit' is gedoopt. Dat geeft/gaf nogal wat verwarring bij waarnemers en admins. Als ik nu vraag een gedrag in te vullen, begrijpen mensen die op de nieuwe site werken het niet. Zelfde overigens met 'wijzig waarneming'  en 'bewerk'.  Mijn keuze zou zijn geweest de termen zoveel mogelijk hetzelfde te laten.

Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Oud: Gedrag  Nieuw: Activiteit
Oud: Stadium (kleed)  Nieuw: Levensstadium

Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #431 Gepost op: juni 07, 2019, 13:09:39 pm »

Heb indeling stadia in een nieuw topic gezet: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452497.0
Mijn opmerking was Rutger, omdat ik hoopte dat er commentaar op mijn voorstel zou komen. Alleen kwam je met commentaar op het het commentaar van Hisko.
Het was mij niet opgevallen. Nu met je voorbeelden wel natuurlijk. Alleen als de nieuwe term duidelijker is zou ik veranderen en anders zo laten. Maar ik ben er blijkbaar niet echt van in de war geraakt.  :blink:
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2019, 13:18:59 pm door thijsdegraaf »

cranefly

• Member
« Reactie #432 Gepost op: juni 07, 2019, 13:51:44 pm »

Oud: gedrag
Nieuw: activiteit

Als neerlandicus moet ik toch even kwijt dat ik dit een volslagen bizarre verandering vind. Een activiteit is m.i. iets wat een mens bewust onderneemt. Als een vlinder op licht komt, dan noem je dat toch geen "activiteit"?? Dat is gedrag, dat een vlinder instinctief vertoont.

Maar goed, zo blijft de nieuwe website me elke dag opnieuw in negatieve zin verbazen...

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #433 Gepost op: juni 07, 2019, 17:56:49 pm »

Mooi verwoord Reindert. Ik zit ook met dat stomme woord 'activiteit'. Op en of andere manier moet ik steeds aan een therapie denken...
[of aan een braderie 'met diverse activiteiten']...
Groene groe[n]tjes.Rien.

FrankR

• Member
« Reactie #434 Gepost op: juni 07, 2019, 18:59:22 pm »

Alles went, zelfs een vent, dus ik ga me er niet oneindig druk over maken. Ik wilde alleen gezegd hebben dat ik het verwarrend vind en het anders gedaan zou hebben. Echt iets voor deze praatsessie.

Dit is nu eens een zinvolle opmerking. Ik heb in mijn werkzaam leven nogal wat software ontwikkelaars proberen te overtuigen, dat een consistente terminologie voor de interface van de eindgebruiker essentieel is. Maar software engineers zijn vaak (niet bij waarneming.nl) geen eindgebruikers.
-=O=-

Frank A. Roos

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #435 Gepost op: juni 07, 2019, 23:43:00 pm »

Dit is nu eens een zinvolle opmerking. Ik heb in mijn werkzaam leven nogal wat software ontwikkelaars proberen te overtuigen, dat een consistente terminologie voor de interface van de eindgebruiker essentieel is. Maar software engineers zijn vaak (niet bij waarneming.nl) geen eindgebruikers.

Mee eens. Meer nog: Obsmapp zou dan ook gelijk moeten lopen met deze termen (en de volgorde van termen) en liefst ook de manier van invoer (zoeken naar soorten op basis van invoer tekst icm spaties)  Dat is nu al jaren anders en voor wie op beide media invoert in eerste instantie onbegrijpelijk anders.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

FrankR

• Member
« Reactie #436 Gepost op: juni 08, 2019, 16:51:58 pm »

Mee eens. Meer nog: Obsmapp zou dan ook gelijk moeten lopen met deze termen (en de volgorde van termen) en liefst ook de manier van invoer (zoeken naar soorten op basis van invoer tekst icm spaties)  Dat is nu al jaren anders en voor wie op beide media invoert in eerste instantie onbegrijpelijk anders.
Mee eens weer. Maar ik durfde het nog niet te suggereren; sommige suggesties moet je zorgvuldig doseren heb ik wel eens het gevoel.
-=O=-

Frank A. Roos

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #437 Gepost op: juni 09, 2019, 09:57:24 am »

Doseren of herhalen. Ik denk dat het weinig uitmaakt. Het is een combinatie van wil,  tijd en mogelijk geld. 

Met de nieuwe site zijn er 'zomaar' weer nieuwe termen voor van alles verzonnen en dan dringt zich de vraag op of dat nu wel nodig was. Ik zie dat Obsmapp nog niet mee is.

Nu ik toch weer bezig ben: Escape heet nu ontsnapt. Bij de planten mag je ook aanplant ingeven (indien goed aangeduid) en dat krijgt dan ook de term ontsnapt.

https://waarnemingen.be/observation/173631210/

Mij lijkt het een mooi moment om ontsnapt om te dopen tot 'niet wild'.

Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #438 Gepost op: juni 09, 2019, 10:43:08 am »

Mij lijkt het een mooi moment om ontsnapt om te dopen tot 'niet wild'.

Of omgekeerd....

Ik snap je gedachtengang en ben het er ook wel mee eens... ontsnapt is natuurlijk raar als het om planten gaat... maar een negatief bij een aanvinkvakje is mijns inziens onwenselijk...

In lijn met "determinatie zeker" zou het volgende veel logischer zijn: "Van natuurlijke/wilde oorsprong (Vink uit als het om ontsnapt of aangeplant gaat.)" (wat standaard aangevinkt is).
zo vang je het dubbel negatief af en maak je het uniform... als iets niet zo is, is het onlogisch om er een vinkje te moeten zetten...

Dit is onlogisch: determinatie zeker, check, niet wild, geen check...
Dit is veel logischer: determinatie zeker, check, wilde oorsprong, check... details opgeven, check... etc...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #439 Gepost op: juni 09, 2019, 10:53:54 am »

Ben nooit blij geweest met de term "Escape".[komt van de vogelaars toch?]
"Ontsnapt" is al beter-"niet wild" ok beter.
En "natuurlijk" versus "niet natuurlijk" lijkt me ook duidelijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #440 Gepost op: juni 09, 2019, 19:40:47 pm »

Je gaat er standaard van uit dat mensen spontane natuur ingeven. Dat gebeurt in 98% van de gevallen en dan hoef je niets in te vullen. Nu wil er wel eens een vogel ontsnappen en dan tik je 'ontsnapt' aan.  Maar je kunt ook allerlei waarnemingen van dieren en planten ingeven die niet ontsnapt zijn en ook niet spontaan. En dat kunnen dezelfde soorten betreffen die wel ontsnapt voorkomen en even goed ook indigeen.

Nu dat escape vertaald is naar ontsnapt, op zich logisch, is wel erg duidelijk dat escape een algemenere term moet worden. Moest al eerder gebeuren, maar pleidooien daarvoor hebben het niet gered. daarvoor is de vogelhobby en -lobby te groot. Maar laat ik duidelijk zijn: Aanplant en inzaai, standaard komt hier dat vinkje 'escape' bij, is het tegenovergestelde van ontsnapt. Dat is hetzelfde als een opgesloten gevangene ontsnapt te noemen.

Die algemenere term voor escape - ontsnapt (waar ook inzaai, uitzet, aanplant binnen valt) kan ik helaas geen positieve naam geven. Het is namelijk alles behalve spontaan, natuurlijk, van nature, wild etc.  Het wordt dan dus niet spontaan, niet natuurlijk, niet van nature en niet wild.

« Laatst bewerkt op: juni 09, 2019, 19:42:52 pm door Rutger Barendse »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #441 Gepost op: juni 09, 2019, 19:55:29 pm »

Ik had daslook, wat al minimaal massaal 60 jaar op die plek groeit (en veel andere plekken in Bergen), maar ontsnapt blijft. Eens ontsnapt altijd ontsnapt.  ;D https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450217.0
(ik zie trouwen, dat A. vogelkers nog steeds verkeerd beschreven staat, heb jij geen contacten Rutger, die dat kunnen wijzigen? https://waarneming.nl/species/7269/?
Deze boom is afkomstig uit Noord-Amerika, doch wordt bij ons als sierboom veel aangeplant en is zelden verwilderd gevonden. Het wordt bij ons met man en macht bestreden in de duinen.  :blink:

Wijkt wel af van het onderwerp: praatsessie nieuwe versie. Sorry Hisko
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2019, 20:12:14 pm door thijsdegraaf »

dirder

• Member
« Reactie #442 Gepost op: juni 09, 2019, 21:47:26 pm »

Wat mij erg opvalt de laatste twee maanden is dat er plots veel meer waarnemingen binnenkomen waarin nog informatie te vinden is van een vorige waarneming (bijvoorbeeld staat nog op verwilderd terwijl dat helemaal niet de bedoeling was, of er staat nog een waardplant bij enz). Is dat toeval of is er ergens iets veranderd?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #443 Gepost op: juni 10, 2019, 09:13:48 am »

Ik had daslook, wat al minimaal massaal 60 jaar op die plek groeit (en veel andere plekken in Bergen), maar ontsnapt blijft. Eens ontsnapt altijd ontsnapt.  ;D https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450217.0
(ik zie trouwen, dat A. vogelkers nog steeds verkeerd beschreven staat, heb jij geen contacten Rutger, die dat kunnen wijzigen? https://waarneming.nl/species/7269/?
Deze boom is afkomstig uit Noord-Amerika, doch wordt bij ons als sierboom veel aangeplant en is zelden verwilderd gevonden. Het wordt bij ons met man en macht bestreden in de duinen.  :blink:

Wijkt wel af van het onderwerp: praatsessie nieuwe versie. Sorry Hisko
Die tekst van Amerikaanse vogelkers wil ik wel wijzigen, maar ik moet daar een goed protocol voor verzinnen. Het is namelijk een citaat en daar aan editen maakt het geen citaat meer. Mogelijk kan ik iets als een redactionele opmerking ertussen zetten.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #444 Gepost op: juni 10, 2019, 09:31:27 am »

Bedankt Rutger. Zo is het nogal storend.
Je kunt inderdaad verwijzen naar de tijd (1909-1911) vanwaaruit deze tekst geschreven is en dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn. Zoals bijv hier vermeld: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=16393
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2019, 09:37:41 am door thijsdegraaf »

Louise53

• Member
« Reactie #445 Gepost op: juni 11, 2019, 21:49:07 pm »

Herkenningssoftware die onderscheid maakt in het kleed. Het is zeker de bedoeling dat de herkennings software het kleed gaat herkennen. Dat zal een hoop schelen.

Voorlichting. Denk aan de nieuwsbrief, facebook en nieuws op de startpagina. 'Maak je waarneming meer waard' Door de juiste verschijningsvorm te kiezen. Ook het feit dat je in obsmapp een default kleed kunt instellen per soortgroep scheelt al veel.

Onderscheid in het kleed maken o.a voor de herkenningssoftware lijkt mij inderdaad belangrijk. Ik ben ook voor het opschonen van de drop-down keuzelijsten per soortengroep.

I.v.m. voorlichting via nieuwsbrief, facebook. Lijkt mij ook de juiste weg om veel gebruikers te bereiken.

Het gebrek aan voorlichting is ook de reden waarom het vaak fout gaat met relatiewaarnemingen. De grote bugs zijn eruit en ja kan aan/uitvinken of je een extra waarneming wil aanmaken (enkel oude site? Waarom?). Enkel als je bijvoorbeeld een verzamelsoort aanpast naar soort in de waarneming die wordt aangemaakt wordt die wijziging niet doorgevoerd in de csv export van de waarnemingen (enkel oude site? Waarom?). Bij het verwijderen van een waarneming uit een relatie wordt niet enkel de waarneming+relatie verwijderd maar ook de andere waarneming (enkel oude site? Waarom?).
Het is een wens om dat toch te wijzigen en misschien toch een kleine bug ook.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2019, 22:11:33 pm door Louise53 »
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #446 Gepost op: juni 12, 2019, 07:23:31 am »

al die problemen die je noemt met het vasthouden van de relatie tussen twee waarnemingen is precies de reden dat dit op de nieuwe site niet gehandhaafd is.

Louise53

• Member
« Reactie #447 Gepost op: juni 12, 2019, 22:52:36 pm »

Ik heb niet alle verschillende sites getest, maar op waarnemingen.be zie ik alvast geen verbetering. Er wordt nog steeds een waarneming aangemaakt. Gelukkig maar, maar je kan geen verdere keuzes meer maken.
Liever het systeem van de oude site dus. Kan er ook niet voor gezorgd worden dat je direct naar het edit scherm kan/moet van de waarneming bij op/in. Dan gaan waarnemers eerder de waarneming met alle details aanvullen.
Ik wil wel weten wat de verdere plannen zijn.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #448 Gepost op: juni 13, 2019, 07:42:47 am »

Het is niet het plan om op de nieuwe site een extra waarneming aan te maken bij een op/in relatie.

Marleen

• Member
« Reactie #449 Gepost op: juni 13, 2019, 08:04:07 am »

Het is niet het plan om op de nieuwe site een extra waarneming aan te maken bij een op/in relatie.

Begrijp ik goed dat de op/in wel blijft maar dat er geen nieuwe waarneming meer van gemaakt wordt?
En dat de op/in info nog wel gebruikt wordt zodat je kan zoeken bij bijv brandnetel wat daar op/in gezien is?

Daar kan ik mij wel in vinden als dat zo is.
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 20 queries.