Mijn reacties ook maar even hier, voor ze straks misschien uit 'wensen' verdwijnen.
--- --- --- --- --- ---
1e berichtMijn reacties zijn inderdaad te scherp. Maar is het niet zo dat opvoeden beter werkt dan bij elke waarneming een melding geven ?

1. de waarnemer opvoeden
(...)
Aan alle drie kleven nadelen
1. kost veel tijd
Ik denk dat opvoeden de beste optie is. Maar dat het verstandig is om dan een "plannetje" te maken.
- Eerst nagaan wat je precies wilt. -> dat men alle velden invult. Maar misschien ook dat men vaker naar het forum gaat? En/of forumtopic aan waarneming voegt? Of nog andere dingen? En wil je dat bij alle soortgroepen? Bij vlinders zijn de stadia gemakkelijk. Maar bij andere insecten en vogels veel lastiger.
- Dan een plan maken hoe je dat gaat aanleren. Bijv met tekst bovenaan het invoerscherm, tijdelijk, om iedereen er op te attenderen?
Of misschien op het forum, dat we een standaard tekstje maken, zoals ik in mijn onderschrift heb, met daarbij een "invul tekstje" om alle gegevens in te vullen. Bijv:
Voer je waarneming zo volledig mogelijk in, dat komt andere functies zoals soortenkalender ten goede.
Weet je een of meerdere gegevens bij je determinatie niet? Vraag het dan na op het forum.
Geslacht:
Kleed:
Gedrag:
Op/in:Dat stukje kunnen we bij de beantwoording van determinatievragen dan kopieren en invullen.
Het nadeel is dat je dat alleen op het forum doet en waarnemers die niet op het forum komen, missen dat.
Tenzij de validatoren dit ook gaan gebruiken als standaard tekst bij het valideren. -> Zien de validatoren externe links bij de waarneming?
Want anders heb je kans dat je als waarnemer commentaar krijgt, terwijl je het wel op het forum hebt gezet.
En als mensen er een beetje aan gewend zijn, dan zal het ook mondeling nog wel gedeeld worden. Bijv als mensen gezamenlijk het veld in gaan. Dat je zegt he, deze wesp, wat voor kleed is dit?
De velden bijv verplicht maken om in te vullen, zou ik niet doen. Omdat je dan grote kans hebt dat mensen maar wat invullen.
Ik denk wel dat je eigenlijk ook zou moeten overwegen wat je doet met de invoerpagina. Want nu gooien mensen foto erin en krijgen vanzelf de naam. "Want mensen willen niet altijd soorten leren" maar je vraagt met dit nu wel iets veel moeilijkers, namelijk om kleed te herkennen (of na te vragen). Het zou fijner zijn als je kunt kiezen of je die automatische identify gebruikt of niet. Of dat je er een aparte functie van maakt ipv dat het aan de invoerpagina vast zit. De hele pagina zelf doen is makkelijker (en krijg je mensen makkelijker aangeleed, denk ik) dan dat ze de soortnaam niet hoeven te weten, maar invoeren/herkennen van bijv kleed wel.
We zijn met velen die graag willen dat alles goed wordt ingevuld, dus ik denk dat als we dit consequent met een groepje aanpakken, dat het helemaal niet zo heel lang hoeft te duren.
Ondertekenen met je eigen naam en dat je "determineer via het forum" kon gebruiken was ook vrij snel bij de grootste groep bekend.
Maar eerst even goed nadenken wat je/we precies wil(len) en hoe we dat gaan aanpakken.
Groetjes, Marleen
--- --- --- --- --- ---
2e berichtGrootste probleem met aanleren is denk ik nog dat je het op gegeven moment de meeste vaste insectenwaarnemers het wel hebt aangeleerd (maar er is altijd wel een enkeling die niets doet met suggesties of vragen voor aanpassingen bij de waarneming, dus dat zal hiermee ook wel gebeuren), maar dat je dan nog nieuwe waarnemers hebt of mensen die over het algemeen niet zo veel insectenwaarnemingen doen en die het dan alsnog niet doen.
Dan moet je je verwachting bijstellen, want dat iedereen alles volledig invult, zal nooit gaan gebeuren en kan je ook niet verwachten.
Ik ben wel voorstander van een melding geven,
Dat zou kunnen. Nadeel is wel dat de klus dan bij de validatoren ligt. En alleen bij die validatoren die het belangrijk vinden. Die het dan 1 op 1 elke waarnemer moeten gaan aanleren. Terwijl als je het ook bijv op het forum doet, dan heb je ook veel vaste waarneming/forum gebruikers die meehelpen om te zorgen dat alles zoveel mogelijk goed wordt ingevuld. Je bereikt daar meer mensen tegelijkertijd mee en meer mensen helpen om het op orde te krijgen, dan ligt de last niet meer alleen bij de validator die het belangrijk vindt.
In principe is het niet invoeren van stadium haast even 'nutteloos' als wanneer je geen locatie invoert (bij geen locatie kan het heel Nederland zijn, wat niet het geval is, en bij geen stadium kan het elk moment van het jaar zijn dat het stadium gezien is, wat ook niet het geval is) en als je geen locatie invoert krijg je daar ook een melding van.
Dit is geen juiste vergelijking, want voor locatie is geen diepgaande biologische kennis nodig en dat verwacht je met stadium eigenlijk wel van mensen. Het stadium niet invullen is niet nutteloos, want je meld dan alsnog "die soort komt daar voor". Dat het bijdraagt aan heel veel andere dingen als je het wel invult, is goed en fijn en mooi meegenomen.
Vergeet niet dat waarnemers dit als hobby voor zichzelf doen. En dat waarnemers niet in dienst zijn van waarneming om alle speeltjes van waarneming te vullen en goed te laten werken.
Kleed onbekend verwijderen lijkt mij dan ook weer niet per se nodig. Het kan wel, maar dan moet het sowieso een verplicht veld worden (je kan niet geen stadium invoeren). Bovendien moeten er dan nog meer stadia toegevoegd worden die er nu niet (meer) zijn bij de vlinders, zoals vervellingshuidje.
Ik denk dat het zeer onverstandig is, en dat mensen dan maar gewoon wat invullen. Of - dat mensen afhanken omdat de laagdrempeligheid, dat je geen kennis nodig hebt, dan weg is.
Ik ben al bijna 10 jaar waarnemer en ik heb van de meeste soortgroepen echt totaal geen idee hoe ik mannetje, werkster enz kan herkennen. De kleden van vogels, noem maar op. Ik denk dat je het onmogelijke verwacht van waarnemers. Bij vlinders kan het misschien, maar dat is het enige. En je verwacht dan ook van validatoren dat ze daar op gaan letten en het controleren. Dat doen veel validatoren volgens mij ook niet.
Groetjes, Marleen