Nikon 50D Sperwer 65

Gestart door tomvd, maart 04, 2019, 14:35:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

tomvd

M'n echtgenote wil een start maken om met een telescoop de natuur in gaan. Lang wandelen met de mogelijkheid goed te observeren op afstand.
In eerste instantie denk ik dan dat het niet al te zwaar en makkelijk in gebruik zal moeten zijn. En zoom lijkt daarbij een must.
Ik denk aan de Nikon ED50 13x50 tegenover de Sperwer 65  17x55x. Wat is nu een juiste keus ?  Ik vind het erg moeilijk, lees me stuk op internet en kom er niet echt uit.

Ik denk ook aan de Vortex Razor HD 27-60x85wa Angled .Zal in vergelijking met het bovenstaande beter en anders zijn, maar is dat wel de moeite waard ?

Ardi

Heb zelf de Vortex Razor 65 mm, en die bevalt me zeer goed. Zie weinig tot geen verschil met duurdere merken.
Is niet zo zwaar en met een goed carbon statief kan ik er makkelijk paar uur mee struinen. Statief met kop en scoop zit net boven de 3.5 kg.
Wil je gaan digiscopen dan wordt het wel een lastig verhaal, er is niks goed verkrijgbaar aan deze kant van de plas. Dus moet besteld worden uit VS.
Weet niet uit welke buurt je komt anders kan je gerust eens komen gluren door de scoop. Ik zit in Spijkenisse

Bij VB ook met de sperwer gespeeld maar dat fijn stel wieltje vind ik helemaal niks, draaid te soepel en geheel zonder weerstand. Scoop is wel lekker licht.

Helaas geen ervaring met de Nikon

tomvd

hoi Ardi
Bedankt voor je bericht.
Welk oculair heb je op je Vortex razor 65 ?
Het gewicht wat je opgeeft , valt te doen. En de 65 zal toch weer wat beter kijken dan de 50, of gaat dat niet altijd op ?

Ardi

Hoi Tom

Zit zelfde op als bij de 85mm, maar is bij de 65mm een 22-48.
Hoeft niet beter te zijn, komt alleen iets meer licht binnen, dus kan je wat langer doorkijken.
Arno heeft er wel ervaring mee, https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=446105.0

Arno Wouters

#4
Hallo Tom,

Ik zou je vrouw voor je haar een dure scoop cadeau geeft, toch eerst eens meenemen naar een winkel met een redelijke voorraad en vooral de mogelijkheid om zo'n ding buiten te testen. Ik snap dat het leuk is om haar volslagen te verassen, maar je merkt pas wat prettig en handig aan zo'n ding is als je er zelf wat ervaring mee hebt. Sommige mensen zijn handiger in het lokaliseren en volgen van beesten die opspringen, weglopen of wegvliegen dan anderen. Zaken als randonscherpte, beeldvervorming en beelddiameter hangen niet alleen van de scoop af, maar ook van je bril. De een kan meer sjouwen dan de ander. Als je lang bent heb je een hogere werkhoogte nodig, dan iemand die korter is.

Ik heb geen ervaring met telescopen in de 60 mm categorie en ken ook niemand die zo'n ding heeft, maar ik kan je wel vertellen dat telescopen in de 80 mm categorie naar mijn ervaring en die van de mensen in mijn vogelclubje ondingen zijn als je je niet per auto of fiets voortbeweegt. Ze passen niet in een gewone dagtochtrugzak, dus meestal leg je het statief met de scoop erop (toch al gauw 4 kilo) op je schouder en ondersteunt het met een hand. Je hebt dan dus het hele gewicht van de combinatie op 1 of 2 smalle stukjes schouder drukken. In mijn clubje is er een iemand die dat een uur volhoud, maar de meesten geven het snel op.

Een paar van ons hebben een paar jaar geleden een draagstel aangeschaft waarmee je de scoop op je rug kunt dragen, maar niemand gebruikt die meer. Sommigen vonden het toch onhandig: waar laat je je andere spullen? Ik vond de combinatie in eerste instantie ideaal. Als je niet te veel andere spullen bij je hebt, kun je er zeker een dag mee lopen. Helaas bleek het draagstel niet erg duurzaam. Ik heb er in anderhalf jaar tijd een stuk of vier versleten.

Een week of vier geleden kocht ik een compacte telescoop: de Vortex Razor HD 11-33x50, weegt iets van 710 g. en past zelfs in een stuurtas of schoudertasje. Omdat deze zoveel minder weegt dan een grotere telescoop volstaat een minder zwaar statief. Ik heb er een statief van 1,1 kg bij gekocht dat met een transportlengte van 39 cm in iedere dagtochtrugzak past.

Ik ben er erg blij mee. Vergeleken met telescopen in de 60 mm en meer categorieën heb ik (in volgorde van toenemend nadeel) minder lichtsterkte, minder vergroting en een minder breed gezichtsveld. Met name dat laatste kan een serieus probleem zijn bij het localiseren en volgen van vogels. O ja, en ws. staat de combinatie ook wat minder stevig dan een zwaardere.

De beeldkwaliteit doet niet onder voor die van andere goede telescopen (Swarovski is beter, maar dat merk je alleen als je heel goed kijkt).

De beeldkwaliteit van de Vortex lijkt iets beter dan die van de Nikon ED 50, maar ook daar moet je heel erg goed voor kijken. Het bredere gezichtsveld is wel duidelijk merkbaar en voor brildragers zoals ik is de grotere oogafstand een zegen. Dat 13-50 oculair lijkt me overigens te veel vergroting beloven. Ik heb een keer uitgebreid door een Nikon ED 50 met een 13-40 oculair mogen kijken. Boven de 30x nam de beeldkwaliteit razendsnel af. 40x was al onscherp, met 50x zie je denk ik niks meer.

Een andere telescoop in de struinklasse is de Viking ED 50 die je sinds kort bij de Vogelbescherming kunt kopen. Ik heb er geen ervaring mee.

De Sperwer 65 die je in je post noemt werd tot voor kort Havik 65 genoemd en  is ws. wat lichtsterker dan mijn Vortex en de Nikon ED 50, maar, omdat deze geen ED glas heeft vast een stuk minder helder. Ik heb er geen ervaring mee. Wel heb ik een tijdje met een geleende Havik 82 HD gevogeld. Ook een goede telescoop, maar ik had nogal wat moeite met de beperkte scherptediepte. Een vogel hoeft maar een heel klein beetje te bewegen en je moet de scherpte al weer bijstellen.




Gerard en Marijk

Weet iemand misschien of het mogelijk is  een oculair met ED glas op de sperwer65 te zetten ipv degene die er standaard op zit?
Ik kan daar nergens iets over vinden helaas..

Arno Wouters

#6
Citaat van: Gerard en Marijk op april 10, 2019, 21:42:31 PM
Weet iemand misschien of het mogelijk is  een oculair met ED glas op de sperwer65 te zetten ipv degene die er standaard op zit? Ik kan daar nergens iets over vinden helaas..

Je zou de vogelbescherming kunnen bellen of mailen, die kunnen je dat ongetwijfeld zo vertellen.

Er is op dit moment überhaupt geen ED versie van de sperwer, maar misschien (heel misschien) past het ED oculair van de Havik er op. Mocht dat zo zijn dan heb je er, denk ik, weinig aan, omdat de overigen glazen in de Sperwer geen ED-kwaliteit hebben.

Ik weet uit ervaring dat een ED-oculair op een niet-ED body nauwelijks verbetering van de beeldkwaliteit oplevert: ik ben het oorspronkelijke oculair van mijn 30 jaar oude niet-ED Swarovski 5 jaar geleden kwijt geraakt en heb het toen door een ED-oculair vervangen omdat er geen passende niet-ED oculairen meer in de handel waren. Het beeld is daar niet op vooruit gegaan (ook niet achteruit trouwens).

Gerard en Marijk

Oke dank je wel Arno! :duim:

Ik ga Dinsdag naar Zeist :) dan zal ik veel gaan bekijken en veel vragen zullen dan beantwoord worden

Jaap van Steensel

De scopes (en een deel van de kijkers) van het eigen merk van Vogelbescherming worden gemaakt door Kite, geen absolute topklasse, maar prima betaalbare optiek. De Sperwer is de eigen VB-variant van de Kite SP65 (https://www.kiteoptics.com/nl/natuur/product/100/sp-65/). Voor de SP82ED (Havik ED) zijn wel twee oculairs beschikbaar, maar voor de SP65 kan ik hierover niets vinden. Het is ook meer een instapmodel en dan zijn dergelijke opties niet heel gebruikelijk. De meerprijs voor een apart oculair kun je dan wegstrepen tegen de meerprijs voor een model met betere specs. En zoals Arno al aangeeft, is het oculair niet het meest bepalend, dat is de rest van de optiek en met name de frontlens.
Dus als de keuze gaat tussen de Sperwer en de Nikon, is de vraag vooral onder welke omstandigheden je de scope het vaakst zal gebruiken. De Nikon heeft een kleinere frontlens, dus zal het bij minder helder weer of schemer eerder af laten weten. Dan biedt de sperwerk net wat meer, zowel qua lichtopbrenst als qua zoombereik. Voordeel van de Nikon is wel dat je er ook losse oculairs bij kunt kopen, met een vaste vergroting en wijdhoek. Zelf ben ik daar enorm fan van. Je mist dan wel wat flexibiliteit qua zoommogelijkheden, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een breder en scherper beeld. Het overwegen waard.

Gerard en Marijk

De Nikon staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje..
Ik zal de telescoop het meest gebruiken bij gebieden als de Groene Jonker bij Zevenhoven of het Zuidlaardermeer bij  de Onlanden... grote waterpartijen en weidse velden..
Ik ga niet 15 km wandelen met een zwaar ding op mn nek.
Bedankt in ieder geval. Dit helpt enorm :)

Arno Wouters

#10
Gerard of Marijk: "Ik zal de telescoop het meest gebruiken bij gebieden als de Groene Jonker bij Zevenhoven of het Zuidlaardermeer bij  de Onlanden. .... Ik ga niet 15 km wandelen met een zwaar ding op mn nek."

Bedoel je te zeggen dat het gewicht niet zo belangrijk is omdat je er toch niet mee gaat wandelen of dat je een zo licht mogelijke telescoop zoekt omdat je er 15 km mee wilt kunnen wandelen? In het laatste geval zou ik niet aarzelen om voor een struintelescoop zoals de Nikon ED50, de Vortex Razor HD 11-33x50 of de Viking ED 50 Pro te kiezen.

Jaap van Steensel: "De Nikon heeft een kleinere frontlens, dus zal het bij minder helder weer of schemer eerder af laten weten. Dan biedt de sperwer net wat meer, zowel qua lichtopbrengst als qua zoombereik."

Klopt! Voor de doorsnee vogelliefhebber zal de geringere lichtopbrengst niet vaak problemen opleveren, zo vaak ga je niet in de schemering vogelen en bij slecht weer al helemaal niet. Een enigszins betrokken lucht is denk ik geen probleem voor genoemde struintelescopen (in ieder geval niet voor de Vortex). De vergroting en het gezichtsveld zijn andere koek. Als de Sperwer inderdaad over het hele vergrotingsbereik scherp is, zal de grotere vergroting het mogelijk maken in gebieden zoals De Groene Jonker en De Onlanden vogels te herkennen die met de Nikon net te ver weg zitten. Het verschil tussen 30x en 50x is duidelijk merkbaar en voor mij een reden om als ik m'n scoop per fiets kan vervoeren of ga auto-vogelen in dergelijke gebieden de voorkeur te geven aan m'n zware Swarovski met een vergroting tot 50x, boven m'n struintelescoop met een vergroting tot 33x. Daarbij speelt behalve de vergroting ook het gezichtsveld een belangrijke rol. Ik heb er overigens geen idee van hoe het gezichtsveld van de Sperwer zich verhoudt tot dat van een struintelescoop.

Daar staat tegenover dat de beeldkwaliteit van de Nikon veel beter is dan die van de Sperwer. Bovendien is de Nikon ruim 500 g. lichter en gemakkelijker in een rugzak te bergen.

Mocht je voor een struintelescoop kiezen dan zou je ook de Vortex Razor HD 11-33x50 of de de Viking ED 50 Pro kunnen overwegen. De laatste is bij de Vogelbescherming te koop. Ik heb er geen ervaring mee. Zelf heb ik de genoemde Vortex. De beeldkwaliteit daarvan is gelijk aan (of misschien iets beter dan - veel scheelt het niet) die van de Nikon: haarscherp tot vrijwel de rand over het hele vergrotingsbereik en bijna zo helder als een Swarovski ED.

Voordelen t.o.v. de Nikon: een aanmerkelijk breder gezichtsveld, een hogere "eye relief" (een zegen voor brildragers, maar anders niet van belang), meer aanbod in Nederland en een lagere adviesprijs.

Die losse oculairs met een vaste vergroting voor de Nikon 50ED zijn in Nederland niet meer te koop, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Helaas is de Vortex niet bij de Vogelbescherming te koop.

Gerard en Marijk

Hoi Arno
ik bedoel inderdaad dat ik niet van plan ben 15 om te gaan wandelen met mn telescoop.
Ik ga zeker de Viking ED 50 PRO testen als ook de Sperwer en Havik..
Lastig.. maar ook leuk. :)

Arno Wouters

#12
Citaat van: Gerard en Marijk op april 11, 2019, 17:33:33 PM
ik bedoel inderdaad dat ik niet van plan ben 15 om te gaan wandelen met mn telescoop.

Maar dan snap ik niet goed waarom je de Nikon 50ED überhaupt overweegt en zelfs hoog op je lijstje hebt staan. Als je er niet mee gaat wandelen, heb je meer aan een scoop met een wijder gezichtsveld en meer vergroting.

Als je niet meer dan € 500 kunt besteden is de Sperwer denk ik je enige optie.

Zelf zou ik in dat geval doorsparen voor een Vortex Razor HD 22-48x65 of Vortex Viper HD 20-60x85. Die kosten 2x zoveel, maar als je maandelijks € 50 opzij zet, ben je binnen een jaar zover.

Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een tweedehands Swarovski.

Vergeet trouwens niet dat je ook een statief en een statiefkop nodig hebt! Samen minstens 300 Euro.

Genoemde Vortexen zitten in dezelfde prijsklasse als de Havik ED (ruim € 1000) en hebben meer te bieden. Ik heb een tijdje met een Havik 82 HD gevogeld, beslist geen slechte telescoop maar omdat de Havik heel weinig scherptediepte heeft en het gezichtsveld van de Vortexen breder is, zou ik toch de voorkeur aan een Vortex geven.

Gerard en Marijk

#13
Citaat van: Arno Wouters op april 11, 2019, 21:39:20 PM
Citaat van: Gerard en Marijk op april 11, 2019, 17:33:33 PM
ik bedoel inderdaad dat ik niet van plan ben 15 om te gaan wandelen met mn telescoop.

Maar dan snap ik niet goed waarom je de Nikon 50ED überhaupt overweegt en zelfs hoog op je lijstje hebt staan. Als je er niet mee gaat wandelen, heb je meer aan een scoop met een wijder gezichtsveld en meer vergroting.

Als je niet meer dan € 500 kunt besteden is de Sperwer denk ik je enige optie.

Zelf zou ik in dat geval doorsparen voor een Vortex Razor HD 22-48x65 of Vortex Viper HD 20-60x85. Die kosten 2x zoveel, maar als je maandelijks € 50 opzij zet, ben je binnen een jaar zover.

Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een tweedehands Swarovski.

Vergeet trouwens niet dat je ook een statief en een statiefkop nodig hebt! Samen minstens 300 Euro.

Die Vortexen zitten in dezelfde prijsklasse als de Havik ED (ruim € 1000) en hebben meer te bieden. Ik heb een tijdje met een Havik 82 HD gevogeld, beslist geen slechte telescoop maar omdat de Havik heel weinig scherptediepte heeft en het gezichtsveld van de Vortexen breder is, zou ik toch de voorkeur aan een Vortex geven.

Haha ja snap ik.  :blink: soms denk ik zelf ook. "Ja wat wil ik nou eigenlijk.."
Ik ben nog  zoekende wat ik nou eigenlijk écht wil.. 
Ik moet gewoon verschillende scopes proberen en ervaren en dan mijn "richting" bepalen.

Het statiefkop is inderdaad een goed punt. Dank voor je input!
Overigens is die 500 tor 1000 euro meer een kwestie van. "Meer wil ik er niet aan uitgeven.. het moet wel leuk blijven"

Wordt vervolgd.

Arno Wouters

#14
Ik heb overigens mijn twijfels bij het begrip 'instapmodel.' Deze term suggereert dat het om een model gaat dat geschikt is voor een beginner of iemand die niet zo ervaren is. Maar als het om telescopen gaat zijn de wat duurdere modellen voor een beginner meer geschikt dan de modellen die voor instapmodel doorgaan. Een ervaren vogelaar zal zich met een kleinere vergroting beter redden dan een onervaren iemand. Zowel een ervaren als een minder ervaren vogelaar zullen de helderheid van ED glas zeer waarderen, maar voor de ervarene zullen de kleurvervaging en kleurrandjes die niet-ED glas produceert geen belemmering zijn om de vogel die ze in beeld hebben te herkennen en voor de minder ervaren vogelaar is het dat wel. Als je 3x per week het veld in gaat met een telescoop met een krap gezichtsveld dan leer je snel genoeg om met dat ding vogels te lokaliseren en te volgen. Als je met dezelfde telescoop maar een keer per maand naar vogels kijkt, dan blijft het ding na een half jaar in de kast omdat het je alsmaar niet lukt om de vogels die je wilt zien in beeld te krijgen. De moraal is niet: begin met een Swarovski, maar: denk niet te snel dat het niet leuk meer is om pakweg € 1250 aan een instaptelescoop te besteden! In de meeste gevallen volgt er na de telescoop waarmee je instapt geen volgende. En mocht dat wel zo zijn, dan is het mogelijk alleen omdat het je als haren op je hoofd spijt dat je ooit een instapmodel kocht - ik ken een gevorderde vogelaar die de gebrekkige scherptediepte van de Havik 82 ED waarmee hij instapte zo hinderlijk vond dat hij deze na een jaar door een dure Swarovski verving. Als hij ingestapt was met een Vortex Razor HD 27-60x85 (2/3 van de prijs van z'n vervolgtelescoop) was hij € 800 meer kwijt geweest voor z'n instaptelescoop, maar had hij geen behoefte aan een vervolg gehad.

HT

Ik ben uiteraard ook niet met een Swaro begonnen maar sinds ik een heb heb ik ook tien keer zo veel plezier in het vogelen. Ik wil maar zeggen, het is meestal slim niet te zuinig te doen omdat je toch maar een keer zo'n ding koopt.

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Jaap van Steensel

Citaat van: Arno Wouters op april 13, 2019, 12:00:45 PM
Ik heb overigens mijn twijfels bij het begrip 'instapmodel.' Deze term suggereert dat het om een model gaat dat geschikt is voor een beginner of iemand die niet zo ervaren is.

Met instapmodel bedoelde ik geen oordeel te geven over de eigenaar, maar over de scope zelf, met name de technische specs. Scopes die ik bedoelde met "instapmodel" hebben doorgaans geen ED glas, een 60-65 mm frontlens, geen verwisselbare oculairs, etc. Misschien zou de term "basismodel" beter passen.

Arno Wouters

Citaat van: Jaap van Steensel op april 15, 2019, 09:05:33 AM
Citaat van: Arno Wouters op april 13, 2019, 12:00:45 PM
Ik heb overigens mijn twijfels bij het begrip 'instapmodel.' Deze term suggereert dat het om een model gaat dat geschikt is voor een beginner of iemand die niet zo ervaren is.
Scopes die ik bedoelde met "instapmodel" hebben doorgaans geen ED glas, een 60-65 mm frontlens, geen verwisselbare oculairs, etc.

Dat had ik begrepen! Mijn punt was dat dergelijke scopes niet zo geschikt zijn om mee in te stappen, tenzij je een ervaren vogelaar bent (en ook in dat laatste geval zul je veel meer plezier hebben als je met een duurder model instapt).

Arno Wouters

#18
Citaat van: HT op april 14, 2019, 20:06:44 PM
Ik ben uiteraard ook niet met een Swaro begonnen

Uiteraard? Ik ben 30 jaar geleden als beginnend vogelaar met een Swarovski begonnen! Dit omdat ik merkte dat ik met de goedkopere modellen van de vogelaars rondom mij geen vogel te pakken kreeg. Dus heb ik indertijd nog anderhalf jaar doorgespaard. Er zijn heel wat mensen die me uitgelachen hebben omdat ik als vogelkneus zo'n dure telescoop kocht, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

Citeer
het is meestal slim niet te zuinig te doen

Geheel mee eens dus! Dat was ook min of meer mijn punt: als je er niet mee gaat wandelen, begin dan met een telescoop van goede kwaliteit, met ED glas, een breed gezichtsveld, een maximale vergroting van minimaal 50x en een frontlens van minimaal 60. Tegenwoordig hoeft dat geen Swarovski meer te zijn omdat de kwaliteit van de Vortexen die ik noemde daar voldoende bij in de buurt komt.