Uitwerpselen van Bunzing? met botjes en haarresten

Gestart door henksluis, maart 05, 2019, 21:44:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

henksluis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168313724
onzeker Bunzing - Mustela putorius gezien op 2019-03-05 Vlaardingen - Aalkeet-Binnenpolder - Volksbos
Foto's:


bij voorbaat dank Henk van der Sluis
greetings from Dandified vulture

Rob Koelman

Bij dit soort waarnemingen is het formaat van een keutel (vooral diameter) van belang. De foto laat daarin te weinig details zien. Verder zijn dit soort keutels erg lastig te determineren, doordat er veel overlap in kenmerken zit.

Ik kom niet verder dan marterachtige (steenmarter, boommarter of bunzing) of zelfs vos. Marterachtige lijkt mij daarvan de meest kansrijke.
Met vriendelijke groet, Rob

henksluis

Thanx Rob
foto toegevoegd bij waarneming met vrucht van Spaanse Aak (ong 40 mm lang) voor globale formaat
Dikte 17 mm resp 12 mm en Lengte 110 resp 85 mm, bij benadering dus
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

peterv

Als die maten kloppen is een bunzing vrijwel uitgesloten en zijn marters niet de meest waarschijnlijke producent van deze keutel. Vos is goed mogelijk maar ik sluit een kat ook niet meteen uit.
Peter Venema

henksluis

Ik verander in Vos onzeker
bedankt voor de reacties
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Rob Koelman

Volgens de Veldgids Diersporen van Annemarie van Diepenbeek zijn keutels van steenmarter 8-10 cm lang en 10-12 mm dik; die van boommarter 5-12 cm lang en 10-15 mm dik.

Het betreft bij deze waarneming oude keutels, die vermoedelijk wat minder compact zijn - en dus dikker - dan in verse toestand. Ik zou daarom een marter zeker niet uitsluiten. Voor vos zou dit een keutel zijn die juist wat aan de kleine kant is.

Huiskat durf ik wel uit te sluiten, daar klopt de 'jizz' van de keutels niet goed voor.
Met vriendelijke groet, Rob