Hondsdrafsnoepje

Gestart door marcel123, april 01, 2008, 23:09:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerLiposthenes latreillei maakt dat er ronde vormen op de bladeren ontstaan van Glechoma hederacea. Hier door verdwijnen de bladeren soms bijna geheel uit het zicht. De gal lijkt mij niet bijzonder algemeen, want ik heb haar nog slechts twee keer gezien. De gallen zijn groen en behaard en rond of ovaal en ook wel vergroeid met elkaar. Het is de moeite om de binnenkant van de gal eens te bekijken waarin een enkele harde ronde galkamers zijn opgehangen in een netwerk van parenchymcellen.

CiteerHondsdrafgalwesp zou best goed kunnen. Het is in elk geval de enige galwesp (voorzover tot nu toe bekend  ) die gallen op hondsdraf veroorzaakt. Verder zijn er nog 2 galmuggen op hondsdraf, maar die doen hier dus niet mee.

Naar verluidt, werden de gallen destijds op het Franse platteland verzameld en verkocht als snoepgoed. Daar komt waarschijnlijk ook de naam hondsdrafsnoepje vandaan, hoewel ze in Hongarije "kattenballen" heten. 
Of ze ook echt te eten zijn, zal ik wellicht nog wel eens proberen in het seizoen (juli/augustus).

CiteerOp hondsdraf komen in Nederland vier soorten gallen voor. Twee veroorzaakt door galmuggen, één door een roest, en deze door een galwesp.
http://www.xs4all.nl/~werthof/plantengallen/liposthenus.html

Heeft er iemand ervaring met het eten van gallen en dit hondsdrafsnoepje  in het bijzonder?

Floppy

#1
Maisgallen, de zg. Maisbrand, - Ustilago maydis (DC.) Corda - worden o.m. gegeten.
Jojanneke Bijkerk verwijst op haar site (www.plantengallen.com) o.m. naar een recept voor het koken met Maisgallen. Tevens is ook daar afgebeeld een blikje waarin deze gallen in Mexico worden verkocht. Uit het bijschrift maak ik echter op dat Jojanneke er niet van gegeten heeft.
Wikipedia geeft ook het een en ander over dit Mexicaanse gerecht, dat aldaar Cuitlacoche heet.
Het eetbare spul is hier te zien op de site van een ervaringsdeskundige.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland