meeldauw op levende Hazelaarstak

Gestart door Willy, februari 27, 2019, 14:58:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze zwarte bolletjes gisteren gevonden op een levende tak van een Hazelaar het lijkt mij Hazelaarmeeldauw(Phyllactinia guttata)
Ik wist niet dat het ook op takken zou zitten ken het alleen van blad.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Deze zijn gemaakt door Riet van Oosten waarvoor mijn dank
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Vervolg
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Vervolg
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

carina

Hoogstwaarschijnlijk zijn dit inderdaad overwinterende cleistothecia van P. guttata.

De vruchtlichamen ontwikkelen zich op de onderzijde van het blad van hazelaar. Ze hebben 2 soorten aanhangsels: equatoriale naaldvormige met een bolvormig verdikte basis en op de bovenzijde van het vruchtlichaam bevinden zich de wimpercellen die een slijmachtige substantie afscheiden en een gelkussen vormen.

Bij het rijpen van de cleistothecia drogen de naaldvormige aanhangsels in,  de wand van de bolvormige basis is verschillend van dikte, de dunste wand bevindt zich tegenover het blad,  hierdoor vouwen de aanhangsels bij het drogen neerwaarts in de richting van het blad, de uiteinde drukken tegen het blad en  het vruchtlichaam wordt opgelift. Uiteindelijk zien ze eruit als een badminton shuttle. De naaldvormige aanhangsels dienen als vluchtschoepen zodat de rijpe vallende vrijstaande cleistothecia zich gedragen als een shuttle en het vruchtlichaam op zijn  kleverig gelkussen landt.
Wanneer het tijdens zijn val een twijg of knop raakt, blijft het hierop vastkleven, na het opdrogen van het gelkussen zit het stevig vast en bevindt het zich in een gunstige positie om na de overwintering zijn sporen vrij te laten.

Let wel op. De mogelijkheid bestaat dat door windverspreiding er eventueel cleistoteicia van een andere Phyllactinia species op de twijgen zijn terechtgekomen, bijvoorbeeld indien er in de nabije omgeving berken of elzen aanwezig zijn die eveneens  aangetast waren door een Phyllactinia.

Groeten,
Carina Van Steenwinkel


Willy

Dank je wel Carina voor de verhelderende uitleg.Er staan geen Berken of Elzen in de buurt.
Dan hou ik het op overwinterende Phyllactinia guttata.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy


Dag Willy,

Excuus voor het al te late antwoord. Ik ben dag (en nacht ...) bezig met de controle van exsiccaten voor de standaardlijst van de valse meeldauwen. Daardoor raakte je mail helemaal ondergesneeuwd.

Na controle van al die heel goede foto's blijft er geen twijfel: het gaat inderdaad om Phyllactinia guttata.

Groetjes,
Raf Leysen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks