zwarte bolletjes met witte stekels

Gestart door Willy, februari 26, 2019, 11:28:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze zitten op een levende tak van een Hazelaar en zijn zonder loupe niet te zien.
Het zijn kleine zwarte bolletjes met witte stekels heb hem bekeken onder de mic maar dat zegt mij niks.
Iemand enig idee wat dit kan wezen?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

#1
Lijkt wel wat op een meeldauw, maar geen idee of die ook op levende takken kunnen voorkomen.
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Dat weet ik ook niet bij mijn weten zit meeldauw op het blad.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

#3
De wens is natuurlijk de vader van de gedachte  ;)
Maar .... op jouw foto ook 2 van die bolletjes aan de linkerkant ....
https://waarneming.nl/foto/view/3999489
met vriendelijke groet, Riet

Willy

#4
Maar ik zie geen stekels op de mijne,ga er morgen nog eentje bekijken.iig bedankt.
Dit is mijn waarneming van Hazelaarmeeldauw https://waarneming.nl/observation/124463277/
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Het is toch een meeldauw( sjappo Riet) heb er vanmorgen een bekeken en nu met stekels en sporen.
Weet alleen niet of dit vaker voorkomt want ik ken het alleen maar van de onderkant van het blad.
Weer wat bijgeleerd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Willy

Dag Willly

Uit de foto's kan ik opmaken dat het hier gaat om het geslacht Phyllactinia. De soort evenwel kan ik niet bepalen omdat er geen enkele meting van ascosporen, asci, appressoria, voetcel van de conidiophoor gebeurd is. Aangezien ik geen enkele melding heb van Phyllactinia guttata op een tak, kan het hier ook om een andere soort gaan. En, niet helemaal uitgesloten, is ook windverspreiding mogelijk waardoor een meeldauw van zijn waardplant overwaait op hazelaar.
Uiteraard is Ph. Guttata ook niet uitgesloten omdat de ecologisch verspreiding voor de meeste soorten niet 100 % gekend is.

Conclusie: soortbepaling is niet mogelijk omdat essentiƫle afmetingen (in voldoende aantallen!!) ontbreken.

Beste groeten,
Raf Leysen
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Heb de Heer Leysen foto's gestuurd van deze meeldauw maar heb helaas nog niks gehoord.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Hallo Riet,
Aan de hand van jou microscoopfoto's is deze door Raf Leysen goedgekeurd als Hazelaarsmeeldauw(Phyllactinia guttata)


Dag Willy,

Excuus voor het al te late antwoord. Ik ben dag (en nacht ...) bezig met de controle van exsiccaten voor de standaardlijst van de valse meeldauwen. Daardoor raakte je mail helemaal ondergesneeuwd.

Na controle van al die heel goede foto's blijft er geen twijfel: het gaat inderdaad om Phyllactinia guttata.

Groetjes,
Raf Leysen.

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Willy

En voor het eerst op een Hazelaarstak i.p.v. een Hazelaarblad
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks