Hoofdmenu

Casarca

Gestart door Jos Welbedacht, januari 15, 2006, 12:44:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ik heb gister deze Casarca waargenomen tussen de Brandganzen. Nu weet ik dat de Casarca 's winters niet echt veel voorkomt in Nederland, maar dit was een ongeringt exemplaar. Toch vraag ik me af of het een gewone vogel is, want je hebt ook andere Casarca soorten, en mag ik hem zo toevoegen aan mijn Friesland lijst?



Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

P1234

Beste Jos,

Lijkt mij geen probleem om deze op je Friesland lijst te zetten. Het is een vrouwtje casarca.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

laatvlieger

Adult vrouw casarca.

Of je hem op je Friesland lijst wil zetten, hangt denk ik sterk van jezelf af.
De kans dat dit een dwaalgast is die uit het oosten Nederland heeft bereikt is  waarschijnlijk klein. Het is echter wel bekend dat er vogels in Nederland komen ruien die mogelijk van wilde herkomst zijn. Hij is ongeringd en gedraagd zich wild... Wat jij wilt, lijkt me.. (Maar of ik hem op mijn lijst zou zetten?)
Met dit soort beesten kun je volgens mij beter hebben dat ze juist wel geringd zijn, met een ring uit het broedgebied dan wel te verstaan!

Het is dus niet uitgesloten dat het om een "echte" wilde vogel gaat, maar de meeste ongeringde, zich volledig wild gedragende casarca´s zullen gewoon uit gevangenschap afkomstig zijn, of nakomelingen zijn van beesten die uit gevangenschap komen. Verwilderde casarca´s doen het volgens mij nog niet zo heel goed als broedvogel in Nederland, maar dat zie je wel vaker met exoten. (Dat ze eerst een tijd nodig hebben voordat ze echt gaan boomen).  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

ah Peter was mij net voor..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jos Welbedacht

Oke bedankt jongens,
Dan voeg ik hem toe aan de Friesland lijst.
Nog wel even een vraagje: Als de Casarca's vaak escapes of nakomelingen van escapes zijn, wat ik graag geloof net als Nijlgans etc, hoe komt het dan dat in de zomer vaak de meeste vogels worden gezien. Zijn dat dan wel geheel wilde vogels?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

P1234

#5
Hoi Jos,

Dat is een hele goede en interessante vraag. Volgens mij zijn de geleerden het daar niet over eens, maar als je de aantallen in augustus en september bekijkt, moet volgens mij een gedeelte van de vogels wel van wilde herkomst zijn. Ik meen te weten dat er in Polen overigens ooit eens een vogel uit Kazachstan is gevonden. Ook is er een publicatie van SOVON. De strekking was dat een herkomst uit Centraal Azie minder waarschijnlijk is, maar dat de aantallen die we hier in deze periode zien niet uit verwilderde vogels kunnen worden verklaard. Geopperd wordt dat het zou kunnen gaan om vogels uit Zuidoost Europa die hier komen ruien, maar geheel zeker is dit niet.

Nog een leuk voorbeeld. Op 13 augustus 2005 liepen cq zwommen er 49 Casarca's in de Vreugderijkerwaard. Ik kon van ongeveer 20 vogels de poten zien. Hiervan waren er 19 zeker ongeringd en één vogel had een erg verdacht (kwekers) ringetje.

Als je mijn mening wilt (voor wat die waard is) dan is een gedeelte van onze vogels van wilde origine.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Christian

Was er niet een ring programma aan de gang in het zuiden van Europa (waar die beesten vandaan komen), dit zou er handig kunnen zijn als je te weten wilt komen of ze hier echt op eigen kracht zijn gekomen (wat ik overigens wel vermoed).
Christian Brinkman