Cistanche phelypaea?

Gestart door OlivierO, februari 22, 2019, 14:44:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Gegroet,

Deze halfparasiet kwamen we met ons reisgezelschap tegen in Oman. Gertjan van Noord geeft aan dat het (mogelijk) Cistanche phelypaea is. Ik krijg nu bericht dat het beter is om op Cistanche spec. te zetten. Ik weet het niet, ik heb er maar een foto van genomen omdat er werd aangegeven dat het iets speciaal was.

ALLE suggesties zijn dus welkom!


https://oman.observation.org/waarneming/view/167496999
Cistanche phelypaea gezien op 2019-02-14 Oman - Dhofar
Foto's:


Toelichting:
Geen waardplan bekend.
bij voorbaat dank Olivier Olyslaegers
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Erik Simons

in de e-flora van Pakistan wordt Cistanche tubulosa genoemd, ook voor het Arabisch schiereiland en Noord-Afrika. In de hoek waar jij geweest bent, mag je deze soort dus verwachten, en hij lijkt er ook wel op.
Maar je moet wel een flora (online) hebben waarin de verschillende soorten (tubolosa, phelypaea en eventueel andere?) tegen elkaar worden uitgesleuteld, en die heb ik niet direct voorhanden

NB: ik zie dat ik een checklist van Qatar had gebookmarked, daarin is tubolosa de enige soort....
http://www.unesco.org/new/uploads/media/Plant_Species_Checklist_of_Qatar.pdf
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

OlivierO

Dag Erik,

die link heb ik alvast gedownload.

Mag ik verder aannemen dat jij wel enige kennis ter zake hebt en ik dan de soort beter wijzig in C. tubulosa?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Erik Simons

Beste Olivier,

het lijkt mij inderdaad een voordehand liggende conclusie om, gebaseerd op verspreiding van beide soorten, de soort maar te wijzigen naar tubulosa.

Ik zal de waarneming zelf denk ik pas beoordelen (valideren) als ik een hard kenmerk heb om de verschillende soorten uit elkaar te houden.

groeten
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

OlivierO

Oké, dank je wel. De soort is gewijzigd.

Ik probeer wel nog meer foto's van het reisgezelschap te ontvangen, mogelijk is het dan definitief.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

e.kneepkens

Hopelijk heeft iemand detailfoto's gemaakt want de 2 kandidaten zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Heb nog geen goede beschrijving van C.tubulosa kunnen vinden. Van C.phelypaea wel maar die is in het Spaans, maar die is -indien nodig- te vertalen.
Wat ik verder heb kunnen vinden is dat C.phel. vooral aan de kust voorkomt en parasiteert op een aantal zoutplanten. De foto is NIET aan de kust genomen dus dat zou meer in de richting van C.tub.wijzen, tenzij er in het binnenland ook water is met zoutminnende planten. Ik vermeld nog 2 websites. Op de ene staan de beide Cistanches naast elkaar en op de andere wellicht relevante info over OMAN. Met Ctrl F vind je zo Cistanche en de codes daarachter verwijzen naar de plaatsen waar de soort gevonden is.

http://www.plantdiversityofsaudiarabia.info/Biodiversity-Saudi-Arabia/Flora/Photo%20Gallery/Orobanchaceae/Orobanchaceae.htm
https://flore.unifi.it/retrieve/handle/2158/654870/20902/FLORA-DHOFAR.pdf
met vriendelijke groet, Emanuel

e.kneepkens

#6
Hierbij alvast toch maar de beschrijving (Spaans) van Cistanche en zie vooral ook de tekeningen op p.31
file:///C:/Users/User/Downloads/OBSERVADO.FORUM/C.phelypaea.FL.IB.14_05%20cistanche.pdf

Citaat van: OlivierO op februari 24, 2019, 14:53:50 PM
Mag ik verder aannemen dat jij wel enige kennis ter zake hebt en ik dan de soort beter wijzig in C. tubulosa?
Verder wil ik opmerken dat Erik Simons zeker terzake deskundig is.
met vriendelijke groet, Emanuel

OlivierO

Citaat van: e.kneepkens op februari 24, 2019, 20:19:48 PM
Hierbij alvast toch maar de beschrijving (Spaans) van Cistanche en zie vooral ook de tekeningen op p.31
file:///C:/Users/User/Downloads/OBSERVADO.FORUM/C.phelypaea.FL.IB.14_05%20cistanche.pdf

Citaat van: OlivierO op februari 24, 2019, 14:53:50 PM
Mag ik verder aannemen dat jij wel enige kennis ter zake hebt en ik dan de soort beter wijzig in C. tubulosa?
Verder wil ik opmerken dat Erik Simons zeker terzake deskundig is.

Dag Emanuel,

je link gaat naar je harde schijf, daar kan ik niet aan.

Kan iemand zeggen van wat je net detail wil? Of moet je gewoon een foto meer in close up?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

e.kneepkens

Als je de link copiëert, en dan plakken en gaan in bijv.GoogleChrome dan kom je op de goede plek.
Een close-up van de bloem is misschien voldoende. Ben nog zoekende naar duidelijke verschillen...
met vriendelijke groet, Emanuel

gertjanvannoord

Emanuel,
de link die je geeft is voor ons echt niet te openen, zoals Olivier ook al aangaf. Hij linkt naar jouw lokale computer...

Bedoelde je deze:
http://www.floraiberica.es/floraiberica/texto/pdfs/14_05%20cistanche.pdf



Gertjan van Noord

e.kneepkens

Ja, die bedoelde ik. Bedankt voor de hulp.
met vriendelijke groet, Emanuel

Erik Simons

toch een flora uit de krochten van mijn zolder gesleept die beide soorten uitsleutelt; Täckholm-Students Flora of Egypt, 1974.

+ corolla altogether yellow, anther-lobes acute > phelypaea
++ corolla violet or purple, at least part of the limb
a anther-lobes obtuse, eastern species > tubulosa
banther lobes acute, western species > violacea
+++ corolla snow-white > tubulosa forma albiflora

het feit dat je hier gele bloemen ziet pleit denk ik dus nog niet met zekerheid voor phelypaea, je moet de helmhokjes bekijken

verder wordt genoemd dat phelypaea op Chenopodiaceae parasiteert, terwijl tubulosa op Tamarix, retama en Lycium parasiteert
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

OlivierO

Een bijkomende foto, met dank aan Bart Moons! De tweede foto is een crop van de 1e.



Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Erik Simons

ik vermoed/vrees dat ik alleen de stempels, niet de helmhokjes zie op deze overigens fraaie foto's.......
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

OlivierO

Dan vrees ik dat wij daar geen foto's van hebben genomen ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Erik Simons

ik zag een kansrijke foto van Guido Rappe, heb daar in het commentaarveld gevraagd of hij een uitsnede van een bloem wil toevoegen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

OlivierO

Citaat van: Erik Simons op februari 28, 2019, 10:31:34 AM
ik zag een kansrijke foto van Guido Rappe, heb daar in het commentaarveld gevraagd of hij een uitsnede van een bloem wil toevoegen


Dat is natuurlijk wel een andere locatie, wat dan minder zegt over "onze" plant.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.