Literatuur Sonogrammen

Gestart door Michaël Dagnelie, februari 21, 2019, 12:35:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michaël Dagnelie

Hallo,

Ik ben nog een beginner op het gebied van sonogrammen en vroeg me af wat goede literatuur is om deze te leren herkennen.

Ik heb thuis een leuk boekje staan, de KNNV Veldgids Vogelzang, met sonogrammen van zang en roepjes van 200 soorten. Alleen de keuze van de behandelde soorten is af en toe een beetje ongelukkig. Wel steenpatrijs, rode patrijs, alpenkauw, alpenkraai, rotskruiper, rotsklever, blauwe rotslijster, citroensijs en grijze gors. Maar bijvoorbeeld geen duinpieper, roodkeelpieper, grote pieper, dwerggors, bosgors, grote kruisbek en siberische boompieper. Ook is de uitleg vaak een beetje summier wat nu precies diagnostisch is om sonogrammen van verschillende soorten van elkaar te onderscheiden.

Eigen sonogrammen vergelijken met sonogrammen op waarneming.nl en xeno canto kan natuurlijk ook. Maar dit is helaas erg tijdrovend als je niet weet waar je precies op moet letten. Het is me bijvoorbeeld nog niet gelukt om de precieze verschillen tussen dwerggors en bosgors te ontrafelen. Thijs Fijen stuurde me een keer een artikel over de herkenning van boompieper/sibopi:

avesrares.wordpress.com/2013/09/27/identification-of-olive-backed-and-tree-pipit-by-call/

Dat had ik er echt niet allemaal zelf uit gehaald. Daarom de vraag: wat is goede, overzichtelijke literatuur met sonogrammen van in West-Europa (enigszins mogelijk) voorkomende soorten, inclusief de belangrijkste (diagnostische) kenmerken van de betreffende sonogrammen.

Alvast bedankt!

Sjaak Schilperoort

Hoi Michaël,

Ik gebruik onder andere het volgende:
-The Sound Approach to Birding (aanrader als je met geluiden begint)
-Birds of the Western Palearctic (aka Cramps, uitgebreide beschrijvingen en sonagrammen van meerdere soorten roep en zang)
-Publicaties in het Dutch Birding tijdschrift

Referentie-geluiden:
-CD "Out of the Blue" van DB/The Sound Approach
-Xeno canto website
-Waarneming.nl website
-Dutch Birding website

Leren gaat vooral door zelf veel op te nemen en uit te vlooien. Op die manier bouw je zowel kennis op als een eigen bibliotheek.

Een tip om tikjes of andere korte en/of hoge geluiden te beoordelen: speel het geluid in bijvoorbeeld Audacity op 10% van de snelheid af. Je hoort dan vaak verrassend veel structuur, en geluiden zijn dan vaak veel beter met elkaar te vergelijken.

Succes!

Michaël Dagnelie

#2
Bedankt voor de snelle reactie!

Cramps ziet er fantastisch uit, maar 9 volumes drukt wel erg zwaar op mijn budget. Weet je of in die twee-delige 'concise version' uit de jaren '90 ook sonogrammen staan?

'The Sound Approach' is in ieder geval besteld!

stevenschoevaart

Dag Michaël,
Er staan geen sonogrammen in de tweedelige Cramp.
Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Steven Wytema

Maar wat Sjaak zegt:
Zelf Audacity installeren en geluiden minutieus uitpluizen leer je veruit het meest van.
Zeker als je topics leest over herkenning van sibopi en dwerggors/bosgors
Steven Wytema


Tukkerbird



CiteerEen tip om tikjes of andere korte en/of hoge geluiden te beoordelen: speel het geluid in bijvoorbeeld Audacity op 10% van de snelheid af. Je hoort dan vaak verrassend veel structuur, en geluiden zijn dan vaak veel beter met elkaar te vergelijken.

Succes!

Dag Sjaak, hoe doe je dat de snelheid op 10 % zetten? Ik kan dit namelijk nergens vinden.
Rechtsboven zit wel mogelijkheid voor de snelheid maar daar hoor ik geen verschil?

Sjaak Schilperoort

Klik op Menu/View/Toolbars. Als de optie "Play-at-Speed Toolbar" niet aangevinkt is, klik er dan op. In de Nederlandse UI is dat: Menu/Beeld/Werkbalken en de optie "Afspelen-met-snelheid werkbalk". Als deze optie is aangevinkt, dan zie je een tweede groene play-button met rechts een schuifje. Zet dit schuifje op 0,18x, druk dan op de groene play-button die er links van staat en er gaat een wereld voor je open ;)

Tukkerbird

Bedankt Sjaak, gevonden :duim: Mijn kruisbek roepjes veranderen in het geluid van een dolfijn  ;D

Michaël, ik gebruik zelf veel het boek ''veldgids vogelzang'' van Dick de Vos, dit is inderdaad veel voor de gewone zang en wat minder voor zeldzame vogels.
Binnenkort komt hier een nieuw boek van uit ''Veldgids vogeltrek''

The 'Sound Approach to Birding is ook zeker de moeite waard.
Raven lite is een mooi programma om sonogrammen te maken, maar dit zal je vat al wel kennen.

Gr.Martin

temmie

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Michaël Dagnelie

Bedankt voor de reacties.

Die tip over het vertraagd afspelen, is een hele goede.

En die veldgids 'vogeltrek' ben ik wel benieuwd naar, hij komt uit op 26 april.

@Steven, natuurlijk is het ontzettend leerzaam om dingen zelf uit te pluizen. Maar het kan ontzettend veel tijd schelen als er goede literatuur is over (semi-)diagnostische kenmerken, tijd die je weer door kun brengen in het veld. Ik loop in mijn vrije tijd toch liever buiten dan dat ik achter mijn laptop zit. Zo ben ik harstikke blij dat de kenmerkengidsen van Nils van Duivendijk bestaan en dat ik al die informatie en artikelen niet zelf bij elkaar heb hoeven scharrelen.

Maar zoiets als een 'Kenmerkengids of naslagwerk voor geluiden/sonogrammen per soort' bestaat dus niet, behalve Cramp en (in beperktere mate) Dick de Vos?

Ik kan Cramp's cd-rom (uit de roulatie) overigens van Hein Prinsen lenen, maar hij zei dat daar geen sonogrammen op stonden.



mjh

Een beetje een late bump maar dit lijkt me toch wel de juiste plek.

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 21, 2019, 12:59:47 PM
-The Sound Approach to Birding (aanrader als je met geluiden begint)

Ik was hiernaar op zoek en tot mijn verbazing, alhoewel het boek nog steeds te koop is, staat er ook een volledige functionerende web versie op de Sound Approach website: https://soundapproach.co.uk/the-sound-approach-to-birding-web-book/
Dat is wel heel laagdrempelig  ;)

Verder kwam ik de intro van de "Peterson Field Guide to Bird Sounds" tegen. Een hele mooie introductie voor sonogrammen: http://earbirding.com/blog/specs

Iemand enig idee of er een "Peterson Field Guide to Bird Sounds" voor de WP in de maak is?

Groet, Michiel
Met vriendelijke groet, Michiel

pdeknijff

Zie mijn bericht bij Trektellen hierboven.
Dit boek bevat ook sonogrammen van alle beschreven soorten.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

mjh

Dat ziet er indrukwekkend uit Peter. Dank voor de suggestie!
Ik neem aan dat daar vooral trekroepjes in staan? Voor mij misschien nog net een stap te ver. Stilzittend is al lastig genoeg  :rolleye:
Met vriendelijke groet, Michiel

pdeknijff

Ja, die kun je ook via een QR code benaderen om af te luisteren.
Voor zang moet je inderdaad elders zijn.
O.a. de Sound Approach (al eerder genoemd) is een erg goede start.
Maar, er gaat een wereld voor je open als je juist de trekroepjes beheerst, want die hoor je veel vaker dan zang.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff