Langstelig kroeskopje

Gestart door Dorine Post, februari 20, 2019, 17:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine Post

Onlangs mijn eerste slijmzwam gevonden.
Via een andere website kwam ik er achter dat ik Langstelige kroeskopjes had gefotografeerd.
Obsidentify herkent ze niet maar toen ik zelf de juiste soort invulde kreeg ik de mededeling dat microscopisch onderzoek nodig is.
Nu vraag ik me af waarom eigenlijk? Welke soort zou het anders kunnen zijn?

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/167684243
Langstelig kroeskopje - Comatricha nigra gezien op 2019-02-20 Vriescheloo - Vriescheloƫrbos
Foto's:












Bij voorbaat dank,
Dorine Post
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

Will Jansen

Ben geen expert maar denk dat alle twijfel uitgesloten is;)

Dorine Post

Dat lijkt mij ook, vandaar mijn vraag..
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

jokeb

Dag Dorine,

Wat zijn ze mooi he? Wat leuk dat je bijna alle stadia ervan hebt kunnen fotograferen. Goed in beeld gebracht.
Er bestaan meerdere kroeskopjes, tenerrima is er bijvoorbeeld eentje die ook veel voorkomt. Deze is minder rond en wat puntiger. Om het met zekerheid te zeggen zou ik toch microscopisch onderzoek adviseren. Je kunt hem natuurlijk ook onbenoemd laten en gewoon genieten van wat je gevonden en gefotografeerd hebt.
Wanneer je er wel graag een naam bij wilt hebben en je zelf geen microscopisch onderzoek kunt doen kun je Hans vragen (zie bovenaan de site bij " laten onderzoeken" of hij er naar wil kijken.
groet,
Joke

Dorine Post

Hallo Joke,

Mooi zijn ze zeker en ik heb ze ook in alle stadia kunnen fotograferen.
zie ook https://waarneming.nl/observation/167626310/
Ik kan me niet voorstellen dat het een andere soort is maar misschien stuur ik het wel op.
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

Marian Jagers

Ik ga jullie allebei gelijk geven  ;)
De kans dat dit (lang gesteeld met een rond sporendragend deel aan de top) Comatricha nigra is, is heel groot. Ik zou hem zo ook noemen.
Anderzijds, geef ik Joke ook gelijk. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met slijmzwammen. Met maar iets andere vorm kan het om een andere soort gaan. Dan zou ik hem zeker nakijken. Het komt nu eenmaal vaker voor dat iets wat heel erg lijkt microscopisch niet overeenkomt. Bovendien zijn er wereldwijd heel wat meer soorten slijmzwammen dan alleen de soorten die in Nederland voorkomen. Dat we deze soorten niet kennen (ze niet in ons boek staan) wil niet zeggen dat een deel van deze soorten niet ook in Nederland zou kunnen voorkomen. Alleen door vondsten ook mic. te bekijken kun je dergelijke, vaak kleine, verschillen doorzien.
Groeten Marian

Marian Jagers

Bijgaand een foto, gemaakt door Hans van Hooff van verse vruchtlichamen ............... van Comatricha alta.
Doorgaans is het sporendragende deel bij deze soort niet bolvormig maar bij deze vondst wel en bij oudere vruchtlichamen laat het capilliutum (het netwerk) aan de bovenzijde los van de steel (een typisch kenmerk voor deze soort) maar daar zijn deze vruchtlichamen nog te vers voor.
Alleen microscopisch is dan het verschil tussen C. nigra en C. alta te zien.
Groeten Marian

Dorine Post

Vraagje over het opsturen. Moet ik in dit geval exemplaren opsturen die in het bruine stadium zijn?
Met vriendelijke groet,
Dorine Post

Marian Jagers

Correct. De bruine, met een poederige inhoud (de rijpe sporenmassa).
Groeten Marian