Galanthus plicatus, een lookalike van Gewoon sneeuwklokje

Gestart door nielseimers, februari 19, 2019, 15:31:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Galanthus elwesii en Galanthus woronowii worden inmiddels door de meesten goed herkend. Deze soorten hebben veel breder blad dan Gewoon sneeuwklokje (Galanthus nivalis).

Galanthus plicatus daarentegen wordt slecht herkend en is vanaf foto's voor de validatoren ook slecht te onderscheiden van Gewoon sneeuwklokje.

Net als bij Gewoon sneeuwklokje is de bladontplooiing vlak (niet ingerold), is het blad blauwgroen van kleur en vrij smal en zit de groene vlek meestal alleen aan de top van de binnenste bloemdekbladen.

Het blad is echter iets breder (10-20 mm breed) dan bij Gewoon sneeuwklokje (6-10 mm breed) en heel typerend is de teruggevouwen bladrand. Deze teruggevouwen rand is niet altijd even duidelijk, niet altijd langs de hele rand aanwezig en niet altijd aan weerszijden van het blad aanwezig. Controleer daarom altijd meerdere bladen.

Van een afstandje net als Gewoon sneeuwklokje:



Bladrand hier duidelijk teruggevouwen met duidelijke knik:



Bladrand hier duidelijk teruggevouwen met duidelijke knik:



Blad in doorsnede M-vormig:



Blad (platgedrukt) meer dan 10 mm breed:



Groene vlek aan top van binnenste bloemdekbladen:
Bij Gewoon sneeuwklokje zit de groene vlek alleen aan de top van de binnenste bloemdekbladen, maar bij Galanthus plicatus kan de groene vlek aan de top zitten of aan de basis zitten of aan de top en de basis (en dan vergroeid) zitten).



Net als bij Gewoon sneeuwklokje is de bladontplooiing vlak (niet ingerold):

Rien Ondersteijn

#1

Helder en informatief Niels. Die bladbreedte is zelfs op afstand te zien vind ik.
-moet misschien deze https://waarneming.nl/waarneming/view/167724501?_popup=1
niet opnieuw beschouwd worden ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Heel veel van de waarnemingen van Gewoon sneeuwklokje maken kans om Galanthus plicatus te zijn. Het is echter van overzichtsfoto's niet vast te stellen. Galanthus plicatus is een veel zeldzamere soort, dus het zal slechts om een klein aantal waarnemingen gaan die niet blijkt te kloppen. We kunnen wel bij elke waarneming gaan attenderen op de mogelijkheid van Galanthus plicatus en alles op Galanthus spec gaan zetten, maar daar heb ik geen zin in :rolleye: Ik accepteer liever dat de soort niet herkend wordt dan dat ik elke waarneming van commentaar moet voorzien. Hopelijk helpt dit forum topic om de soort bekender te maken onder de waarnemers.

Rien Ondersteijn

Ik begrijp dat dat ondoenbaar is[en was ook niet mijn bedoeling], maar ik dacht juist begrepen te hebben dat als de vlek op de binnenste bloemdekbladen doorloopt het juist Plicatus was.
Ook de bladen lijken me typisch en breder.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

De groene vlek op de binnenste bloemdekbladen dient aan de buitenkant bekeken worden. Aan de binnenkant is de groene vlek bij alle soorten doorlopend van top tot basis.

Rien Ondersteijn

Okay-Effe goed opslaan in de 'harde schijf' ;dat het gaat om de buitenkant van de binnenste bloemdekbladen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

voor zover ik me herinner zit bij plicatus het jonge blad gevouwen in de schede. Ik heb plicatus in mijn tuin. Zal er morgen een uitsteken en de blad basis fotograferen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ah, dus door de plant dwars door te snijden bij de bladschede, krijg je het te zien zoals in onderstaande illustratie.

Ik dacht dat die dubbele cirkel de bol was die onder het blad zit, maar die dubbele cirkel is dus de bladschede. Handig om te weten zeg! Wel jammer dat de plant dan niet tot vruchtzetting komt, maar gelukkig overleeft de bol het verder wel.


(uit: Davis, 1999; op dwarsdoorsnede van buiten naar binnen: bladschede, blad, stengel, blad)

Plantoon


nielseimers


rapunzel

Ik heb vanmorgen nog wat foto´s gemaakt. Het is toch minder goed zichtbaar dan ik me herinner. Mogelijk omdat de bladen al zover ontwikkeld zijn.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Ik dacht alle foto´s in een keer te kunnen downloaden. Daarom komen er nog 2
Koos Ballintijn

nielseimers

Klopt ja, bij de meeste bladen is de teruggevouwen bladrand vaak niet meer zichtbaar, die zijn dan vlak geworden. De vouwrand blijft echter wel zichtbaar.

Koos, kan je eens een dwarsdoorsnede maken van de plant ter hoogte van de bladschede? Ik ben erg benieuwd hoe dit er in dwarsdoorsnede uit ziet.

Hinko

#13
ik meen dat Rutger een aantal jaren terug al eens een topic over G.plicatus begonnen is. Was er ook niet iets met hybriden?

https://bsbi.org/wp-content/uploads/dlm_uploads/Snowdrop_identification.pdf
mvgr, Hinko

dirder

Niels, geen idee of je het opmerkte, maar Mick Crawley deed ook een hele reeks over sneeuwklokjes op twitter (gewoon wat doorscrollen).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Dat had ik inderdaad al eens eerder gezien, maar recent niet opnieuw bekeken. Zal er nog eens naar kijken!  :duim:

rapunzel

Citaat van: nielseimers op februari 20, 2019, 14:20:24 PM
Klopt ja, bij de meeste bladen is de teruggevouwen bladrand vaak niet meer zichtbaar, die zijn dan vlak geworden. De vouwrand blijft echter wel zichtbaar.

Koos, kan je eens een dwarsdoorsnede maken van de plant ter hoogte van de bladschede? Ik ben erg benieuwd hoe dit er in dwarsdoorsnede uit ziet.

Omdat de bladen al zo ver ontwikkeld zijn wacht ik liever tot volgend jaar. Dan voer ik de operatie veel vroeger uit, als de bladen niet meer dan 5 cm boven de schede uit komen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn