Zandbijen?? op ons terras

Gestart door Gerard Troost, maart 29, 2008, 13:03:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Gistermiddag liepen er opeens vele tientallen kleine bijen op het teras van ons kantoor (in het bos bij Beek-Ubbergen). Niemand van de collegas wisten om welke soort het ging (ze hebben meer verstand van vogels), en aangezien ik toch wel nieuwsgierig ben: wie help?
Alvast bedank!

de waarneming



Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

corzonneveld

Ziet er inderdaad uit als een zandbij (Andrena spec.), welke durf ik niet te gokken...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Gert Veurink

#2
ik denk clarkella. ben zeker niet voldoende terzake deskundig, maar heb er daar vlakbij een maand geleden meer den 100 gezien. foto's toen leverde clarkella op...
zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43570
groet!
Gert Veurink



corzonneveld

#3
Ik denk eerlijk gezegd geen clarkella; die soort heeft veel meer rode borstbeharing, evenals de beharing op scheen 3.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Gerard Troost

#4
Een collega wist te vertellen dat ze er al jaren zitten (in het terras). Er schijnt ooit eens "expert" geweest te zijn die het een erg leuke soort vond.. Helaas staat die waarneming niet op deze site. Zal volgende week mijn macrolens meenemen naar kantoor (die laat ik in de winter altijd thuis liggen).

Overigens was 99% van de individuen zoals op foto 1 en 2 en was het 100ste individu de bij die op foto 3 staat.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

wilde

#5
CiteerOverigens was 99% van de individuen zoals op foto 1 en 2 en was het 100ste individu de bij die op foto 3 staat.
Dat is niet zo bijzonder: 1 en 2 zijn mannetjes en 3 is een vrouwtje. De mannetjes komen bij deze bijen het eerst uit, want de cellen daarvan zitten het dichts bij de nestuitgang. A. clarkella is het zeker niet. Ik denk dat het Andrena flavipes zou kunnen zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

1 en 2 betreft bicolor.

3 heeft een licht gekleurd gezicht en betreft volgens mij inderdaad een andere soort. Mogelijk A. carantonica (al lijkt de scopa van boven eigenlijk niet donker genoeg), maar in dat geval zou 3 ook een aardig stukje groter moeten zijn dan 1 en 2.
Groet Ivo