Houtzwam met vezelig oppervlak

Gestart door henksluis, februari 18, 2019, 07:45:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

henksluis


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167607568
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2019-02-15 Maasdijk - Staelduinse Bosch
Foto's:




bij voorbaat dank Henk van der Sluis
greetings from Dandified vulture

geertberg49


henksluis

Thanx Geert
Lijkt mij prima suggestie.
Ik pas waarneming aan
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

paddenstoelenmonster

Beste naamgenoot,
helaas kan ik de conclusie van Ruig elfenbankje niet onderschrijven. Die zij veel lichter van kleur en hebben vrijwel uitsluitend ronde porien aan de onderzijde. Zie ook het volgende topic op het Forum waar Riet van Oosten op gereageerd heeft en kijk hoe ze van elkaar verschillen. Dit is veeleer een "schoolvoorbeeld" van de veel zeldzamere Bleke borstelkurkzwam. De beide afbeeldingen daarvan in Veldgids II van Nico dam lijken daar als twee druppels water op. Iets wart je vrijwel nooit treft, juist omdat houtzwammen zo variabel in vorm en kleurstelling kunnen zijn.
Ik zal straks daar een plaatje van bijsluiten.
Met een vriendelijke groet van Henk Monster uit Schaarsbergen bij Arhem
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

En dan hierbij de bewuste afbeelding en oordeel zelf,
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

henksluis

Thanx again Henk
Ik ben overtuigd door je
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

ridderzwam

ter illustratie van hoe moeilijk het is om de een van de ander te onderscheiden, is het leerzaam om op Waarnemingen.nl te kijken. Daar vind je op 13.10.2018 een "Bleke borstelkurkzwam" gemeld -met de  foto's die ik hieronder waarn.1 en 1a noem.
Op 19 jan 2019 exact zelfde locatie, zelfde zwamgroep , ditmaal gemeld als "Ruig elfenbankje", zie hier (ter vergelijking uitgekozen uit een aantal opnamen ter plaatse)  gereproduceerd als waarn.2 en 2a en 2b.

Wie van de twee waarnemers zou het bij het rechte eind kunnen hebben ?

Groet,
Ria.

paddenstoelenmonster

Super Ria!
Wat een speurwerk. De complimenten hoor. Heel leuk dat 2 waarnemers dezelfde zwam plaatsen en ze verschillend benoemen. Het probleem met Bleke borstelkurkzwammen is dat er ook Bruine borstelkurkzwammen zijn, en de Admins graag het vruchtvlees van de zwam willen zien. Azangezien bijna niemwand zwammen doorsnijdt om op zulke specifieke kenmerken te toetsen kun je zelf ook constateren dat in ieder geval de Bleke borstelkurkzwammen bijna nooit een vinkje krijgen. Dat maakt het "afkijken" van waaarnemingen van deze soort dan ook een stuk moeilijker. Zelf heb ik met die beide Borstelkurkzwammen ook maar bar weinig ervaring. Ruige elfenbankjes ken ik goed, maar die kunnen ook tamelijk veel verschijningsvormen hebben, waardoor ze dan weer vaak verward worden met Gewone elfenbankjes.
Al met al volop voetangels en klemmen om ze te kunnen determineren!
Een hartelijke groet uit een zonnig Oostenrijk, Henk Monster alwaar ik een aantal jaren geleden zelfs een Fopelfenbankje op 1800 m hoogte in de bergen tegenkwam
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

#8
Op Populier, met wit vruchtvlees. Niet goedgekeurd overigens. Dacht ook eerst aan Fopelfenbank.




ridderzwam

ja Sjaak, jouw foto toont (Bleke) borstelkurkzwam.

Je mededeling "Fopelfenbank" is duidelijk een verschrijving (die is immers heel anders) . Je bedoelde Ruig elfenbankje.

Groet,
Ria.


ridderzwam

wil nog wel even zeggen, dat ik de Borstelkurkzwam herhaald gevonden heb ( Bruine en Bleke) en dat het dan elke keer op zo'n gevelde populierstam een drukke haast chaotische "bezwamming" was van  langgerekte vruchtlichamen, zeer borstelig en met op het substraat groeiende buisjes.

Groet,
Ria.




sjaakvantiel

#11
Klopt Ria. Die langgerekte vorm heb ik ook waargenomen (en gemeld) op dezelfde stronk. Groet. Sjaak.


a.klos

Ruig Elfenbankje klopt helemaal, oud exemplaar!

Mvg. Anneke