Welke vroege is dit?

Gestart door Ria en Sjaak, februari 17, 2019, 19:22:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167635517
Zweefvlieg onbekend - Syrphidae indet. gezien op 2019-02-17 Ospel - Groote Peel
Foto's:


bij voorbaat dank Ria en Sjaak

Edwin Handels

Eupeodes luniger lijkt me een goede kandidaat, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Ria en Sjaak

Bedankt voor je reactie.
Maar hij is inmiddels goedgekeurd af witte halvemaanzweefvlieg.
Met vriendelijke groeten,
Sjaak

thijsdegraaf

#3
CiteerMaar hij is inmiddels goedgekeurd als witte halvemaanzweefvlieg.

Ik heb zeer grote twijfels. Of eigenlijk geen twijfels  :blink: Die is het niet. Ik ga ook voor een Eupeodes
Witte halvemaanzweefvlieg - Scaeva pyrastri heeft anders gevormde vlekken en een gezwollen voorhoofd.
Vergelijk maar eens met deze van mij (vrouwtje)



Eupeodes is een zweefvlieg, die ik ook altijd vrij vroeg in de tuin heb. Er zijn al  heel wat waarnemingen

ectemnius

Beste mensen,

Kleurkenmerken zijn geen sterke kenmerken. Zeker niet bij dieren uit het vroege voorjaar want die vallen makkelijk veel donkerder uit.
Maar bij de volgende waarneming is duidelijk te zien dat het gaat om Eupeodes corollae:
https://waarneming.nl/waarneming/view/167696564?_popup=1
Het genitaal is namelijk net zo lang, in bovenaanzicht, als het vijfde tergiet. De enige Eupeodes soort die dat heeft is E. corollae.

Normaal zijn hele vroege corollae een zeldzaamheid, maar dit jaar is een erg goed jaar. In Belgie is de eerste waarneming van de soort met meer dan een maand vervroegd en overall duiken er dit jaar van deze beesten op. Maar van de andere, niet als adult overwinterende zweefvliegen (zoals Melangyna quadrimaculata), wijkt de eerste waarneming dit jaar niet significant af van het gemiddelde van de afgelopen tien jaar.

Groetjes,

Ectemnius

thijsdegraaf

#5
Dag Ectemnius,
Bij Eupeodes corollae lopen de vlekken door tot over de zijnaad. Dat vond ik hier lastig te zien. Het lijkt of ze onderbroken zijn, maar dat kan ook door de vleugels komen, die er wat ongelukkig voor zitten. Bij het vrouwtje is het ook niet duidelijk of de Y-vormige vlek van E. Luniger op de kop zit. Vandaar, dat ik het maar wat voorzichtig bij Eupeodes heb gelaten. (had in mijn voorbeeld onder de foto van de Scaeva pyrastri een link naar E. luniger gezet om te laten zien dat ze al rondvlogen. Dat is wat verwarrend, bedenk ik nu) 
Dat van het genitaal wist ik niet. En jouw voorbeeld is wel een heel lastige als je daar niet op let. Weer wat geleerd!
Maar je bent het er dus wel mee eens, dat het geen Scaeva pyrastri is.  :blink: Dus ten onrechte als zodanig is goedgekeurd.

Edwin Handels

Beste Ectemnius,

Wat zijn nu de kenmerken op deze foto die hiervan een E. corrolae maakt i.p.v. E. luniger? Is het het ontbreken van de Y vormige vlek aangezien het genitaal hier niet te zien is en het lijkt of de gele vlekken de zijnaad niet halen.

Bij voorbaat dank,
Edwin

P.S. Er staan bij de goedgekeurde foto's van Scaeva pyrastri meer onterecht gevalideerde exemplaren.


Ria en Sjaak

Bedankt voor alle reacties.
Veel van geleerd.
Ik denk dat ik er maar een terrasjeskommazweefvlieg van ga maken.
Met vriendelijke groeten,
Sjaak
Morgen komt de veldgids binnen...

thijsdegraaf

Veel plezier met de veldgids Sjaak.
Ben, net als Edwin, er nog steeds niet helemaal zeker van welke Eupeodes het is. Ectemnius is daar ook niet echt duidelijk in. Ik zie, dat je bij je waarneming dit topic hebt vermeld. Ik zou nog een link naar dit topic er bij zetten, zodat een admin het kan opzoeken.

Henk Soepenberg

Citaat van: ectemnius op februari 21, 2019, 11:36:47 AM
Maar bij de volgende waarneming is duidelijk te zien dat het gaat om Eupeodes corollae:
https://waarneming.nl/waarneming/view/167696564?_popup=1
Het genitaal is namelijk net zo lang, in bovenaanzicht, als het vijfde tergiet. De enige Eupeodes soort die dat heeft is E. corollae.

Dat de vlekken op tergiet 3 en 4 bij E. corollae de zijrand bereiken is geen wet van Meden en Perzen dus. Moet ik dat even noteren  :blink:

https://waarneming.nl/observation/167696564/
Vriendelijke groeten,
Henk

David Tempelman

vlekken zijn een beetje groenig, is het geen Didea ?  O0
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

#11
Citeervlekken zijn een beetje groenig, is het geen Didea ?  O0
Vorm vlekken van Didea is anders en Didea's verschijnen pas in april. 't is een Eupeodes David, alleen wat onzeker welke.  :blink:

Henk Soepenberg

Beide waarnemingen zijn goedgekeurd als E. corollae.
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#13
Ik zie het Henk, maar ik ben net als Edwin nieuwsgierig, welke kenmerken de doorslag hebben gegeven om hem niet als spec weg te zetten. De Y-vormige vlek op het voorhoofd is niet te zien (maar daar heb je ook niet goed zicht op), Dat zou doorslaggevend kunnen zijn  :-\