Groot takmos. ->>>> Melig Takmos

Gestart door H Timans, februari 17, 2019, 12:21:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Dit grote korstmos heb ik een tijdje gelden aangetroffen. Ik vind het erg atypisch voor de meeste soorten. Weet iemand welke soort dit is?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166731864
onzeker Groot Takmos - Ramalina fraxinea gezien op 2019-01-19 Laren (NH) (gemeente)
Foto's:




Toelichting:
Vanwege robuuste vorm en spontane vestiging. Melig takmos zou dikker zijn, en waarschijnlijk meer voorkomen, hier maar 1 exemplaar. Op eikenboompje langs de snelweg. Misschien een uit de hand gelopen witstippelschildmos?
bij voorbaat dank Harold Timans
Mvg Harold Timans

KoenVerhoogt

Gek ding inderdaad, ik ben niet direct overtuigd van Groot takmos, wel dat het een Ramalina is. Heb je toevallig nog foto's waarop de soralen beter te beoordelen zijn?
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Citaat van: KoenVerhoogt op februari 20, 2019, 10:01:53 AM
Gek ding inderdaad, ik ben niet direct overtuigd van Groot takmos, wel dat het een Ramalina is. Heb je toevallig nog foto's waarop de soralen beter te beoordelen zijn?

Het was al avond, daarom zijn de foto's nogal.... slecht. Het vlak bij mijn. huis in de buurt, dus ik loop er vandaag wel even langs. Ik heb geen extra foto's. Komt voor de bakker!
Mvg Harold Timans

H Timans


















Nieuwe foto's. Ik vind het nog steeds een vreemd ding. Ik durf er zelf ook weinig over te zeggen. In ieder geval heeft het de neiging open te barsten (uiteinde van de lob) en om sorediën te vormen langs de randen. Aan de basis zijn er een aantal schubben die met haren bezet zijn. Aan de voet zijn erg veel pycnidiën te zien. Onderkant bijna zonder sorediën en wat bleker dan de bovenkant. Pycnidiën vrijwel alleen aan onderkant.
Mvg Harold Timans

lukasverboom

Met de determinatie kan ik niet helpen, maar denk eraan dat R. fraxinea op de rode lijst staat en dus niet zomaar geplukt mag worden...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Daar heb je helemaal gelijk in. Het was mijn intentie niet om het te plukken. Ik probeerde de onderkant te fotograferen en toen brak het met schors en al af. Erg stom. Gelukkig kon ik dat stukje schors tussen de schors klemmen op ongeveer dezelfde plek waar het eerst groeide. Ik ga ervan uit dat het nu gewoon door kan groeien.
Mvg Harold Timans

KoenVerhoogt

Ik denk toch dat het gewoon Melig takmos is
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

En dan wil ik natuurlijk graag weten waarom je dat denkt  :blink:
Mvg Harold Timans

Pluijm

Zeker geen R. fraxinea, want die heeft geen soralen. Idd wellicht R. farinacea.
Ik houd nog rekening met R. lacera, vanwege het openbarsten van het thallus en de laminale (op de bovenzijde) soralen.

Mocht je het nog kunnen terugvinden, dan zou ik dit materiaal eigenlijk wel willen onderzoeken!
Ik denk niet dat een teruggeplaatst, afgebroken thallus nog verder groeit. Door wind en regen zal het afvallen.
Volgens de literatuur heeft R. lacera als enige W-Europese Ramalina geen subcortex. Dat zou ik hier wel willen testen. Je kunt het materiaal evt. toesturen.


Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Citaat van: Pluijm op februari 20, 2019, 18:13:24 PM
Zeker geen R. fraxinea, want die heeft geen soralen. Idd wellicht R. farinacea.
Ik houd nog rekening met R. lacera, vanwege het openbarsten van het thallus en de laminale (op de bovenzijde) soralen.

Mocht je het nog kunnen terugvinden, dan zou ik dit materiaal eigenlijk wel willen onderzoeken!
Ik denk niet dat een teruggeplaatst, afgebroken thallus nog verder groeit. Door wind en regen zal het afvallen.
Volgens de literatuur heeft R. lacera als enige W-Europese Ramalina geen subcortex. Dat zou ik hier wel willen testen. Je kunt het materiaal evt. toesturen.

Ja hoor, dat wil ik zeker doen. Ik wil je het best opsturen aangezien het maken van dit soort preparaten voor een beginneling misschien te hoog gegrepen is en dat ten koste kan gaan van het enige exemplaar. Er is één voorwaarde: je moet precies beschrijven hoe je zo'n preparaat maakt zodat ik het zelf ook kan doen.
Mvg Harold Timans

Pluijm

#10
Hier moet idd de oefening kunst baren  :blink:
Voor een eerste keer snijden kan het tegenvallen. Je coupe moet namelijk dunner zijn dan de dikte van je thallus. Anders zie je niet de doorsnede, maar de bovenzijde.
Er zijn verschillende manieren om een coupe te maken, iedereen heeft wel zijn eigen manier denk ik. Wel altijd vlijmscherp mesje gebruiken, vb. Gillette scheermesje.
Als je veel materiaal hebt, kun je de 'andijviekrop'-methode doen. Je bundelt een flink aantal thalli bij elkaar. Zo dicht en vaak mogelijk 'choppen', en er zit altijd wel een bruikbare doorsnede tussen (na verwijderen grof materiaal).
Niet aan te raden (dit doe ik met mossen): vochtig bundeltje mos strak tussen tussen duim en wijsvinger, en choppen op je duim.

Voor echt dunne coupes, bij weinig materiaal gebruik ik Vlierpit. Snij uit een Vlierstruik een eenjarige, verticale, centrale scheut, met veel merg erin. Takdeel van bijv. 15cm met scherp zakmes al het buitenste hout zorgvuldig wegsnijden. Je houdt dan een staafje mergpit over van ca. 1cm dik. Dit is stevig, schuimig, en flinterdun te snijden. Snij de vlierpit van boven in de lengte in, stop hierin je thallus/plantjes/blaadjes, in de juiste richting. Druk beide helften pit tegen elkaar en snij vele flinters af. Doe het snijsel in druppel op objectglas en verwijder grove delen en bekijk coupes.

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Wat een wonderlijke methoden. :o
Ik denk dat ik het op ga sturen. Ik zal het dit weekend op de bus doen. Ik vind het leuk dat je het wil onderzoeken.
Mvg Harold Timans

lukasverboom

Coupes maken van thalluslobben vind ik ook erg lastig. Die methode met een vliertak ga ik ook eens proberen :)

Op de website van de BLS staat dit artikeltje waarin iemand uitlegt hoe je arabische gom kunt gebruiken: leg een stukje thallus in een druppel gom, laat dat hard worden, snijd coupes, haal overtollige gom weg en voeg een druppel water toe. Ik heb dit nooit geprobeerd (iemand hier wel?), maar het lijkt me wel een mooie methode om eens te proberen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: lukasverboom op februari 20, 2019, 20:38:25 PM
Op de website van de BLS staat dit artikeltje waarin iemand uitlegt hoe je arabische gom kunt gebruiken: leg een stukje thallus in een druppel gom, laat dat hard worden, snijd coupes, haal overtollige gom weg en voeg een druppel water toe. Ik heb dit nooit geprobeerd (iemand hier wel?), maar het lijkt me wel een mooie methode om eens te proberen.
Proberen waard!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Volgende week komt het takmos aan.  :duim:
Mvg Harold Timans

Pluijm

Hoi Harold, ik heb het inmiddels bekeken.
Het is geen R. fraxinea, Groot takmos vanwege de soralen die aanwezig zijn, de planten zijn ook maar 2cm groot.
Ook R. lacera, Waaiertakmos blijkt toch af te vallen als je naar de doorsnede kijkt. Zowel de bovenste (bruinige) cortex als de onderste cortex zijn voorzien van strengen subcortex, die ahw. aan de binnenkant ertegenaan zijn geplakt. Bij R. lacera zou de subcortex steeds afwezig zijn.
Ik kom dan toch op een wat afwijkende R. farinacea, Melig takmos.

Ik had je overigens een mail gestuurd, met een foto van de doorsnede van je thallus in de bijlage, heb je die gehad? Ik kan zelf geen foto's bij je waarneming plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dag Arno,
Wat super leuk dat je het onderzocht hebt!
Ik heb de foto's nog niet gezien en heb je mailtje niet gekregen. Welk mailadres heb je gebruikt?

Een afwijkend melig takmos, ahg, het gaat om de route, niet de uitkomst. Bedankt voor de moeite.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm