Edelhert in Drents Friese Wold?

Gestart door rupsje, februari 15, 2019, 21:05:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Vandaag op weg naar de Waddenzee. Tom tom op kortste route ingesteld die me door een schilderachtig landschap leidde. Groot was mijn verbazing toen ik in het Drents Friese Wold (bij afslag Nijsingh) dit edelhert plotseling tegenkwam. Wist totaal niet dat die daar ook zaten. Mijn vraag betreft:
- is deze uit Duitsland afkomstig
- of uit een andere lokatie uit Nederland (verspreidingsgedrag bekend?)
- of zijn die ook hier al uitgezet (wat ik me eigenlijk, gezien de historie van de Oostvaardersplassen niet kan voorstellen)?

Bij voorbaat dank,

Herman Damman


rupsje

Johan Helmus

Edelherten worden volgens het verspreidingskaartje incidenteel in de regio gezien.
https://waarneming.nl/species/388/maps/?start_date=2015-01-01&end_date=2019-02-15&map_type=grid10k

De soort wordt momenteel volgens mij niet in Drenthe gedoogd. In dat geval is het een vogelvrij exemplaar.
https://www.google.nl/search?q=edelhert+drenthe
Groeten, Johan Helmus

Merel

Volgens mij heeft Drenthe enkele jaren geleden nulstand voor groot wild afgeschaft. Waardoor ze niet zomaar meer worden afgeschoten. Wild uit Duitsland is nu wel welkom in de provincie. Er is in het verleden praat geweest over het uitzetten van damherten in het DrentsFriese Wold, hetgeen me een uiterst slecht plan lijkt. Maar dat is tot dusver nog niet gebeurd gelukkig.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op februari 15, 2019, 22:22:41 PMEr is in het verleden praat geweest over het uitzetten van damherten in het DrentsFriese Wold, hetgeen me een uiterst slecht plan lijkt. Maar dat is tot dusver nog niet gebeurd gelukkig.

Damherten bewust uitzetten is natuurlijk totaal gestoord! Het gaat hierbij om een invasieve exoot (hoewel daar helaas door sommigen anders over gedacht wordt).
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#4
Dag Herman,

Interessante waarneming. Die wil je vast wel invoeren!

Ja toch...

Oh wacht, jij bent die persoon die op de diverse forums duizend-en-een vragen stelt over determinatie, maar vervolgens nooit wat invoert. Je hebt immers 'problemen' met de doelstelling van waarneming.nl.

Voor nadere info verwijs ik naar deze reactie van Erik Simons, die een goede samenvatting geeft: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=429801.msg2236060#msg2236060
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: rupsje op februari 15, 2019, 21:05:43 PM
Vandaag op weg naar de Waddenzee. Tom tom op kortste route ingesteld die me door een schilderachtig landschap leidde. Groot was mijn verbazing toen ik in het Drents Friese Wold (bij afslag Nijsingh) dit edelhert plotseling tegenkwam. Wist totaal niet dat die daar ook zaten. Mijn vraag betreft:
- is deze uit Duitsland afkomstig
- of uit een andere lokatie uit Nederland (verspreidingsgedrag bekend?)
- of zijn die ook hier al uitgezet (wat ik me eigenlijk, gezien de historie van de Oostvaardersplassen niet kan voorstellen)?

Bij voorbaat dank,

Herman Damman

In juni 2018 zijn een aantal edelherten onsnapt uit een edelhertenfarm in Smilde. Alle herten zijn binnen een paar dagen geschoten, op deze hinde na die de kogel wist te ontspringen. Deze hinde verblijft sinds 8 juni 2018 in dit gebied. Het gaat dus om een escape die inmiddels zodanig is verwilderd dat het ook niet meer zal meevallen om te schieten.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Rob Koelman op februari 15, 2019, 23:05:57 PM
Citaat van: Merel op februari 15, 2019, 22:22:41 PMEr is in het verleden praat geweest over het uitzetten van damherten in het DrentsFriese Wold, hetgeen me een uiterst slecht plan lijkt. Maar dat is tot dusver nog niet gebeurd gelukkig.

Damherten bewust uitzetten is natuurlijk totaal gestoord! Het gaat hierbij om een invasieve exoot (hoewel daar helaas door sommigen anders over gedacht wordt).
Nee, er zijn geen plannen geweest voor het uitzetten van damherten in dit gebied. Wel plannen voor uitzetten van edelherten.
Peter Venema

gbeersma

Citaat van: Rob Koelman op februari 15, 2019, 23:05:57 PM

Damherten bewust uitzetten is natuurlijk totaal gestoord! Het gaat hierbij om een invasieve exoot.

Ik ben ook zeker niet voor het bewust uitzetten van damherten, maar ik snap wel waar de gedachte vandaan komt, want het damhert kwam hier van oudsher gewoon voor (er zijn in Nederland fossielen van gevonden).
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op februari 15, 2019, 23:05:57 PMDamherten bewust uitzetten is natuurlijk totaal gestoord! Het gaat hierbij om een invasieve exoot.

Citaat van: gbeersma op februari 23, 2019, 10:53:42 AMIk ben ook zeker niet voor het bewust uitzetten van damherten, maar ik snap wel waar de gedachte vandaan komt, want het damhert kwam hier van oudsher gewoon voor (er zijn in Nederland fossielen van gevonden).

Het damhert is inderdaad fossiel bekend uit Nederland, maar is door natuurlijke oorzaken (niet door toedoen van de mens dus) uitgestorven en niet meer op eigen kracht terug gekomen. De damherten die we nu - in toenemende mate - in ons land zien zijn hier allemaal terechtgekomen door - al dan niet bewuste - introductie door de mens. Dat heeft dus niks met een natuurlijke situatie te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Douwe van der Ploeg

Holenberen uitzetten in Nederland lijkt me overigens wel een uitstekend idee.
Douwe van der Ploeg

Cygnus

Sabeltandtijgers zou ook niet verkeerd zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Citaat van: peterv op februari 22, 2019, 23:26:13 PM
Nee, er zijn geen plannen geweest voor het uitzetten van damherten in dit gebied. Wel plannen voor uitzetten van edelherten.

Bedankt voor je correctie, ik moet het me verkeerd herinnerd hebben. Ik weet nog wel dat ik het een absurd idee vond en nog steeds vind.

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer