Ruig elfenbankje kan toch niet missen?

Gestart door Rene Hoogenboom, februari 13, 2019, 12:04:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

k zou graag willen weten welke soort dit is (het bekende  :right: blijft uit vandaar)
Het betreft deze waarneming
https://vwgmidden-kennemerland.waarneming.nl/waarneming/view/167355617
Ruig elfenbankje - Trametes hirsuta gezien op 2019-02-09 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Castricum
Foto's:




Toelichting:
Op stam van loofboom ( Ik denk berk ben niet 100 % zeker).
Hoed duidelijk harig en bruine groeirand.

René

paddenstoelenmonster

Beste Rene,
Ik wil je graag gelijk geven, maar het is toch in ieder geval een zeer bijzonder exemplaar. Allereerst is de groeirand erg donker gekleurd, en zo zie ik ze eigenlijk nooit. verder zijn Ruige elfenbankjes vrijwel altijd mooi gezoneerd in concentrische ringen, en is er ook behoorlijk wat kleurvariatie in het hoedoppervlak. Volgens Veldgids II van Nico Dam is het hoedoppervlak ruig harig, maar nooit helemaal! Dat laatste zie ik bij jouw foto niet, dus Admins twijfelen terecht. Het is dus met recht een erg bijzonder exemplaar. De poriestructuur komt wel erg overeen, al is deze aan de tamelijk grove kant. Ik heb toch al heel wat Ruige elfenbankjes gezien, en inderdaad vooral op berk, en dan vaak ook nog in combinatie met de Vermiljoenhoutzwam. Ik moest echter in mijn waarnemingen teruggaan tot eind 4014 om een iets vergelijkbaar exemplaar tegen te komen. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/147853189?_popup=1 en onderstaande foto. Dat de Admins deze zo niet 1, 2, 3 goedkeuren vind ik niet meer dan logisch. Het wachten is dan op een expert van deze zwammetjes die er zijn licht over mag laten schijnen. Voor de volgende keer heb ik nog wel een tip. Ruige elfenbankjes hebben wit vruchtvlees, en dat is ook een determinatiekenmerk om zee bijvoorbeeld van Wijdporiekurkzwammen te onderscheiden.
Juist die enorme variatie in kleurstelling en vormen motiveert mij om er veel van in te zenden, zodat ook andere waarnemers er hun voordeel mee kunnen doen. Vooral bij houtzwammen is het een toevalstreffer als je er eentje vind die goed lijkt op de plaatjes uit gidsen/
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rene Hoogenboom

Beste Henk,

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb ook veel foto's bekeken en kwam dus gelijkende exemplaren tegen vandaar.
De tip inzake het vruchtvlees neem ik direct aan en zal ik in het vervolg consequent meenemen. Ik heb nog een foto toegevoegd.
De exemplaren groeiden boven op de stam wellicht is dat een verklaring voor de bijzondere vorm.
Nogmaals bedankt.
Groetjes
Rene

ridderzwam

kan dus inderdaad niet missen : Ruig elfenbankje.
Hier nog wat donkere groeiranden uit mijn archief.

Groet,
Ria

jan pos

Ik vond deze, ook met donkere groeirand.
Groeten, Jan

Rene Hoogenboom

Beste Ria en Jan,

Bedankt voor de reacties. Ik word bevestigd in mijn overtuiging en dat is prettig.
Ik twijfel nog vaak dus het forum is voor mij een waardevolle informatiebron.
Groetjes
Rene

paddenstoelenmonster

Beste Rene,
je krijgt kennelijk meer bijval. Leuk!!
Juist vandaag zag ik nog wat bizarre vormen en soms erg donker gekleurd op een berk. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/167506642?_popup=1
en de bijgevoegde foto, van een nog erg jong exemplaar. leuk om die in hun ontwikkeling te volgen.
Ik verwacht hierop vooralsnog geen goedkeuring, maar zelf ben ik er vrij zeker van.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rene Hoogenboom

Beste Henk,

Inderdaad een zeer bijzondere vorm. Om eerlijk te zijn die had ik niet als ruig elfenbankje herkend.
De wereld van de paddenstoelen blijft voor mij weerbarstige materie. Maar al doende leert men.
Bedankt en groetjes
Rene