Valt er te zien wat voor houtzwam dit is? => dikrandtonderzwam

Gestart door Rayan Majoor, februari 13, 2019, 09:15:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167441203
Houtzwam p.p. - Polyporus spec. gezien op 2018-07-01 Baarn - Groeneveld
Foto's:
















bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Beste Ryan,
zo met al die knobbels langs de randomtrek (daarom wordt die in Duitsland dan ook Wulstige=knobbelige Lackporling genoemd) en die gebarsten hoedhuid zou ik hem zo vanaf de foto's determineren als Dikrandtonderzwam.
Om dat zeker te weten en om na te gaan of er evt sprake is van een Platte tonderzwam is het zaak om ofwel microscopisch sporenonderzoek te doen, ofwel deze zwammen gedurende langere tijd te volgen om te kijken hoe de nieuwe aangroei er komend voorjaar/zomer uitziet. In de Gidsen staat beschreven dat je ze kunt doorsnijden/afbreken en dan zien of er kleine witte adertjes of witte vlekken in het vlees zitten, want dan is het zekers een Platte tonderzwam. Voor Admins is het bij de goedkeuring van Platte tonderzwammen ook altijd een belangrijk determinatiekenmerk als er aan de onderzijde zgn tepelgalbulten aanwezig zijn. Anders blijft het groene vinkje bijna altijd weg bij deze 2 erg op elkaar lijkende soorten.
Zelf heb ik met hulp van sporenonderzoek door Riet van Oosten zo'n Dikrandtonderzwam eindelijk vorig jaar goedgekeurd gekregen, maar dat vergt dus wel veel inspanning!
Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/163492961?_popup=1
met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Beste Henk,

bedankt voor het uitgebreide antwoord! Helaas denk ik niet dat ik zo snel weer hier naartoe ga (maar misschien in de zomervakantie nog wel een keer). Als ik er naartoe ga zal ik een mesje meenemen, anders dan zal deze dus waarschijnlijk inderdaad niet goedgekeurd worden. In ieder geval weet ik dus wat me in het vervolg te doen staat, wil ik een groen vinkje krijgen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik was er afgelopen maand toevallig weer en heb dus nog weer wat foto's gemaakt. Er lag ook al een afgebroken stuk bij (maar daar was het vlees al zwart). Ik probeerde ook nog eens stuk van een nog intacte zwam te breken maar hij was sterker dan ik had verwacht en de mensen met wie ik daar was hadden verder geen geduld... dus hopelijk valt er iets met zekerheid te zeggen met de foto's die ik nu nog erbij gemaakt heb:


















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Beste Ryan,
zo met die geelbeige en groene tinten is het voor mij nog duidelijker dat het een Dikrandtonderzwam betreft. Ik ben geen Admin, dus zonder aanvullend sporenonderzoek denk ik echter niet dat je een groen vinkje kunt verwachten.
De poriestructuur aan de onderzijde en het bruin verkleuren na kneuzing treedt namelijk ook bij Platte tonderzwammen op!
Met een hartelijke groet maar weer uit Schaarsbergen, en nog de complimenten voor je vasthoudendheid,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Beste Henk,

heel erg bedankt voor het meekijken! Ik zet de waarneming in ieder geval op zeker, dan mogen de admins bepalen wat er verder mee gebeurt. Misschien komt een van de admins zelf nog wel eens op die plek en kan ie het zelf nog bevestigen. We zullen zien. :duim:

Mvg,
Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl