Groep goudvinken met 1 barmsijs? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, februari 10, 2019, 15:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Vanochtend zat er een vogel in de tuin, ver weg, wat lastig te zien, en na getwijfel,
vogelgidsen bekeken, foto's, filmpjes, kijken met verrekijker, had ik het idee dat het een barmsijs zou zijn.

Bij het invoeren op observado even gekeken welke barmsijs-soort we eerder in de tuin hebben gehad.
Grote barmsijs... in een groep met goudvinken.

Twee jaar geleden, 7 februari 2017 zat er in onze tuin een groep goudvinken en een grote barmsijs.

https://observation.org/waarneming/view/134402306



Twee jaar later, 10 februari 2019. Ik zag vanochtend in de tuin een groep goudinken. En.... een grote barmsijs?

https://observation.org/waarneming/view/167366279



Gister heb ik foto's gemaakt van de groep goudvinken.
Ik heb die foto's even teruggekeken en daar zit ook 1 andere vogel tussen.
Te ver/onduidelijk voor determinatie. Maar mogelijk.... de barmsijs?
(Niet belangrijk voor invoering op waarneming, maar gewoon leuk om te weten/naar te kijken)
https://observation.org/waarneming/view/167367040



Ik heb al vaker het idee gehad, dat we hier op een migratieroute wonen.
Zo hadden we winter 2017-2018 heel veel kraanvogels over het huis naar het zuiden.
Dit jaar namen ze kennelijk een andere route, ik heb winter 2018-2019 nauwelijks vogels naar het zuiden zien vliegen.

Maar.... We hadden wel een groepje ringmussen 14-10-2017 en 22-10-2018.
De rest van het jaar hebben we geen ringmussen in de tuin.

Ik vind dit met de goudvinken en die ene barmsijs toch ook wel bijzonder hoor.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Inderdaad een grote barmsijs. Opmerkelijk dat je die weer in gezelschap van goudvinken in de tuin hebt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oenanthe

Citaat van: Marleen op februari 13, 2019, 09:44:51 AM
Hallo Maarten,

Weet je wat ook opmerkelijk was?

Twee jaar geleden hadden we dus die grote barmsijs, en de dag erna waren er groenlingen in de groep met goudvinken.

En nu precies zo. De dag erna (ik heb er foto's van maar nog niet ingevoerd) waren er weer groenlingen.

Opmerkelijk dat ze precies in dezelfde periode weer terug komen naar de tuin. Terwijl ze op doorreis zijn?

Ik weet dat vogels dat doen hoor, bijv kokmeeuwen komen ook elk jaar terug naar dezelfde plek.
Maar ik vind het toch bijzonder om dat zelf zo te zien, ook met deze kleine vogels.
En zo nauwkeurig qua dag/week in het jaar en precies weer in onze tuin.

We hebben meer van dit soort "krentjes in de pap". Vogels die we maar 1 keer per jaar zien. Bonte vliegenvanger, appelvink, ringmus, pestvogel.
Misschien moet ik eens een kalendertje maken.

Groetjes, Marleen
Ik maak nog ouderwets aantekeningen. Omdat ik dat al ruim 35 jaar doe. Belachelijk misschien in dit digitale tijdperk, maar ik heb gemerkt dat ik op die manier heel goed vergelijkingen tussen jaren kan maken.

Wat jij vertelt is hoogst opmerkelijk. Ik heb 1 keer iets soortgelijks meegemaakt. Een vlaamse gaai, geringd in oktober en daarna nooit meer terug gevangen. Tot een jaar later. Op de dag nauwkeurig een jaar later vingen we die vlaamse gaai weer. En we geloofden onze ogen niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips