Optie op ringen Koereigers

Gestart door mdumdumdu, februari 05, 2019, 21:58:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu

Toen ik deze waarneming: https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/167247005 van Menno Kuiper zag, schoot het me te binnen dat het misschien wel intressant is om deze van een (kleur)ring te voorzien zodat via deze ring bij gehouden kan worden hoe de verspreiding van koereigers die in NL tijdens de winter toch redelijk plaats vast zijn in Nederland gaan broeden? Of misschien wel van de zomer naar noordelijke oorden vertrekken. Lijkt mij voor de wetenschap zeer intressant. Zeker ook als deze gegevens worden vergeleken met de projecten die er al lopen. Als het dan mogelijk om in het vervolg dit vol te houden denk ik dat het een hele grote inkijk in de soort koereigers kan zijn. Het enige nadeel is dat koereigers zeer wijd verspreid zijn en daardoor niet veel onderzoek aan vericht wordt. Kon iig maar 15 projecten op cr-birding vinden.....
Ben benieuwd naar jullie mening!
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Cygnus

Waarschijnlijk wordt deze vogel bij loslaten wel voorzien van een gewone Vogeltrekstation-ring. Mits wordt geregistreerd dat deze vogel in een asiel heeft gezeten is daar niets mis mee. Een dergelijke vogel kleurringen is een ander verhaal. Dat is in mijn optiek gelegenheidsringwerk.  Daar moet je, zeker bij kleurringen, erg voorzichtig mee zijn. Voor je het weet doorkruis je het ringwerk van anderen (bijvoorbeeld gebruik van dubbele codes). Verder zullen de resultaten van het ringwerk aan 1 vogel normaal gesproken geen baanbrekende resultaten opleveren. Als het gebeurd dan moet zeker de normale procedure worden doorlopen voor het vaststellen welke codes gebruikt kunnen worden. Ook is het zeer de vraag of voor dit soort ringwerk vergunning voor gebruik van kleurringen wordt verstrekt door het Vogeltrekstation.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: mdumdumdu op februari 05, 2019, 21:58:39 PM
Toen ik deze waarneming: https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/167247005 van Menno Kuiper zag, schoot het me te binnen dat het misschien wel intressant is om deze van een (kleur)ring te voorzien zodat via deze ring bij gehouden kan worden hoe de verspreiding van koereigers die in NL tijdens de winter toch redelijk plaats vast zijn in Nederland gaan broeden? Of misschien wel van de zomer naar noordelijke oorden vertrekken. Lijkt mij voor de wetenschap zeer intressant. Zeker ook als deze gegevens worden vergeleken met de projecten die er al lopen. Als het dan mogelijk om in het vervolg dit vol te houden denk ik dat het een hele grote inkijk in de soort koereigers kan zijn. Het enige nadeel is dat koereigers zeer wijd verspreid zijn en daardoor niet veel onderzoek aan vericht wordt. Kon iig maar 15 projecten op cr-birding vinden.....
Ben benieuwd naar jullie mening!
Als je ziet hoe koereigers elders op de wereld floreren begrijp je niet waarom ze bij ons zo zeldzaam zijn en blijven. Mogelijk vinden ze in de hoogproductieve Nederlandse weilanden te weinig insecten en ander geschikt voedsel. Daar hebben onze weidevogels immers ook mee te kampen. Ik vrees daarom dat een broedgeval er bij ons voorlopig niet in zit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips